کد خبر: ۱۵۱۲۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰
مشکلات رانندگان تاکسی زیر ذره بین شیرازه:

زخم های کهنه تاکسی های شیراز نیازمند مرهمی کارشناسی شده است/ طرح هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، قربانی غفلت مسئولان

فاز اول طرح هوشمند سازی حمل و نقل عمومی شهر شیراز در بخش اتوبوس اجرا شده اما همچنان تاکسی ها از این زخم کهنه رنج می برند. مشکلاتی در بخش تاکسی ها همچون نبود تاکسی متر، بیمه رانندگان، مشکلات معیشتی و... وجود دارد که باید مسئولان با کارشناسی و احصا آن ها از معضلات آتی جلوگیری کنند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین مسائل شهروندان هر شهر است که باید به صورت ویژه و متمرکز به آن پرداخته شود.

پویایی حمل و نقل عمومی نیز یکی از عناوین مورد نیاز این ناوگان بوده که متاسفانه در شهر شیراز به صورت کامل و مقتضی صورت نگرفته است.

در سالهای گذشته نیز شاهد ارائه و تصویب بعضی طرح های به روز سازی و ارتقا ناوگان حمل و نقل شهری بوده ایم اما فقط در حد طرح باقی مانده و جامه عمل به خود نپوشیده است.

قول های انجام و تکمیل این طرح ها نیز بارها از طرف مسئولین این حوزه شنیده شده است اما در طول ادوار مختلف نیز مسئولین زیادی با وعده تحقق این اهداف روی کار آمده اند اما این وعده ها تا امروز محقق نگردیده است.

یکی از این وعده های ناتمام مسئولین، اجرای طرح هوشمند سازی تاکسی های درون شهری بود که وعده های بسیاری در این راستا داده شده اما تا امروز هیچ خبری از اقدام برای اجرایی شدن این طرح شنیده نمی‌شود.

اجرای این طرح می‌تواند بسیاری از مشکلات رانندگان تاکسی و مسافران را نظیر مشکلات پول خرد، مشخص نبودن مسافت کورس تاکسی و کرایه را به کلی مرتفع سازد و شاهد برقراری نظم موثری بر این ناوگان باشیم.

در این طرح با نصب و فعال‌سازی دستگاه تاکسیمتر در تاکسی های درون شهری باعث معین شدن مسافت طی شده به صورت و تعیین کرایه به صورت دقیق و با مبلغ کورس معین در کلیه سطح شهر شده و با پرداخت الکترونیکی و غیر نقدی کرایه، مشکلات مربوط به پول خورد و مشاجرات مسافر و راننده در موضوع تعیین کرایه را برطرف کند.

با نگاهی کلان تر، با حرکت به سمت هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل شهری در کلانشهر شیراز، شاهد ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی و کاهش ترافیک های سنگین در قسمت های مرکزی و ساعات اداری در نقاط پرتردد این شهر خواهیم بود و از صرف مقادیر زیادی در زمان و هزینه نیز جلوگیری می‌شود و باعث رونق حمل و نقل عمومی خواهد شد.

در همین راستا به بررسی برخی از وعده های مسئولین در خصوص ارتقا ناوگان حمل و نقل عمومی در کلانشهر شیراز پرداختیم و پای صحبت بخشی از رانندگان تاکسی های درون شهری شیراز نشستیم.

عیدی زاده که یکی از رانندگان با سابقه تاکسی های درون شهری شیراز است در گفتگو با خبرنگار شیرازه از مشکلاتی که سالها گریبان گیر رانندگان تاکسی است سخن گفت و افزود: یکی از معضلات مهم، "مسافر کشان شخصی" در شهر شیراز است که متاسفانه در جای جای شیراز مشغول به مسافرکشی هستند.

وی در این خصوص ادامه داد: در برخی موارد دیده شده که فرد حتی از شهر های مجاور نیز به شیراز آمده و مشغول به مسافر کشی روزانه است چراکه مردم ساکن در شهر خودش تنها از ماشین های تاکسی زرد رنگ استفاده می‌کنند و مجالی برای رانندگان شخصی نیست.

این راننده تاکسی از عدم توجه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به ناوگان تاکسی رانی گلایه کرد و افزود: در شهر های دیگر به دلیل انحصار مسافرکشی ویژه رانندگان تاکسی و عدم استفاده از ماشین های شخصی به دلیل فرهنگ سازی مناسب، امتیاز ویژه ای جهت ماشین های تاکسی وجود دارد اما در شهر شیراز این موضوع جنبه برعکس دارد.

یکی از شهروندان شیرازی از معین نبودن مسافت کورس تاکسی سخن گفت و افزود: در محاسبه مسافت کورس نظرات فراوان و ضد و نقیضی وجود دارد، هر چند که مسافت کورس ۱۵۰۰ متر مشخص شده اما رانندگان مطابق با نظر شخصی عمل کرده و هر کدام از رانندگان برای مسافت یکسان تعداد کورس متفاوتی را محاسبه می‌کنند.

وی در این خصوص ادامه داد: موضوع فوق به این شکل است که اگر در اواسط خیابانی، یک یا چند چهار راه وجود داشته باشد هر کدام را یک کورس محاسبه کرده و در بلوار ها و خیابان های بلند نیز مثل میدان معلم تا میدان احسان برخی از رانندگان کرایه یک کورس یا چند کورس را لحاظ میکنند.

دیگر راننده تاکسی در گفتگو با خبرنگار شیرازه، مشکلات بیمه ای رانندگان تاکسی و خانواده هایشان را مورد توجه قرار داد: بیمه رانندگان سالهاست مورد بی توجهی قرار گرفته و به فراموشی سپرده شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: از اواخر دولت دهم ثبت نام بیمه رانندگان متوقف شده و رانندگانی که بعد از سال 92 تاکنون به این ناوگان پیوستند، هیچ کدام بیمه نبوده و خود و خانواده هایشان تنها مشمول بیمه آزاد بوده اند.

لزوم رسیدگی به مسافر کشی رانندگان شخصی/ طرح هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل عمومی مورد غفلت مسئولین است

در ادامه این گزارش به گفتگو با محمد تقی تذروی، نائب رئیس شورای شهر شیراز و رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با موضوع بررسی مشکلات رانندگان تاکسی شهری به گفتگو نشستیم.

وی در خصوص مشکل مسافر کشان شخصی عنوان کرد: در حال حاضر معضل بیکاری گریبانگیر عموم جامعه است و اقدامات سلبی با مسافرکشان شخصی به هیچ عنوان راه مناسبی برای برخورد با این رانندگان نیست.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه این موضوع تنها با فرهنگ سازی درست و صحیح در جهت استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی مرتفع خواهد شد، تاکید کرد: باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.

تذروی در خصوص مشکل بیمه رانندگان تاکسی تصریح کرد: این موضوع از ادوار قبل متوقف شده و هیچ سهمیه جدیدی برای رانندگانی که به این ناوگان اضافه شدند تعیین نشده است، تنها تعداد محدودی آن هم به دلیل فوت و انصراف رانندگان قبلی با این رانندگان جایگزین شده اند.

وی با بیان اینکه تعیین سهمیه بیمه رانندگان در اختیار شورای شهر نیست تاکید کرد: این موضوع در دایره وظایف دولت می‌باشد و از اختیار شورای های شهر خارج است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز از راه اندازی دو مرکز خانه تاکسی در مناطق 4 و 7 شیراز خبر داد و گفت: این مراکز تعیین و مشخص شده است اما تا این لحظه شرکتی برای فعالیت در این مراکز اعلام همکاری و تمایل نکرده است که در صورت فعالسازی این مراکز خدماتی از قبیل تعمیرات فنی و تعمیراتی، کارواش و محل استراحت ویژه رانندگان با اعمال تخفیف های مناسب ارائه خواهد شد.

نائب رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به عملی نشدن طرح هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کرد: این طرح بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه را رفع می‌کند چرا که اکنون در برخی موارد شاهد نقض حقوق رانندگان تاکسی و مردم هستیم.

وی در این خصوص ادامه داد: این موضوع از ادوار قبل مطرح شده و تا کنون نیز عملیاتی نشده است اما بنا به قول رئیس معاونت حمل و نقل مسافر شیراز امیدواریم که تا پایان سال اجرایی شود.

حرف آخر اینکه...

طرح "هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل عمومی" مخصوصا در بخش تاکسی چندین سال است که با غفلت مسئولین مواجه شده و این موضوع باعث ایجاد مشکلات روز افزون در بخش های پرداخت کرایه، مشاجره بین مسافر و عدم تعیین درست کورس و... شده است.

مشکلاتی در بخش تاکسی ها همچون نبود تاکسی متر، بیمه رانندگان، مشکلات معیشتی و... وجود دارد که باید مسئولان با کارشناسی و احصا ان ها از معضلات آتی جلوگیری کنند.

گفتنی است، مشکلات رانندگان تاکسی و حمل و نقل شهری در گزارش های آتی پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: شیرازه ، تذروی ، تاکسی
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۰
0
بعضی دارندگان تاکسی کارمند یا شاغل کار دیگری هستند
و فقط از سهمیه بنزین و سایر امتیازات تاکسی استفاده می کنند
اولین کار اینست که جلو اینکار گرفته شود
دوم
ناوگان تاکسی شیراز کهنه و فرسوده است باید به کمک دولت و شهرداری باز سازی شود
حد اقل تاکسی ها رنگ و روی ظاهری درستی داشته باشند و موظف به رنگ آمیزی شوند