کد خبر: ۱۵۱۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی «شیرازه»:

معیار دوستی با امام زمان (عج) در کلام امام عسکری (ع)

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح سبک زندگی مهدوی و عوامل مختلف در نزدیک شدن به امام زمان (عج) پرداخت و نوشت:
دوستداران واقعی امام زمان عج چه صفاتی دارند؟ اگر به امام عصر عج گفتیم: «أنا وَليٌّ لَک»، چگونه می توان این جمله را در زندگی عملیاتی نمود؟
امام حسن عسکری ع معیار دوستی با اهل‌بیت ع را در چند جمله و صفت به عنوان سفارشات خود به شیعیان، بیان نموده و می-فرمایند:
«أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ في دینِکُمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ... أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص. فإن الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُوا ما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ؛ شما را به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و تلاش براى خدا و راستگویى و امانتدارى درباره کسى که شما را امین دانسته ـ نیکوکار باشد یا بدکار ـ و طول سجود و حُسنِ همسایگى سفارش می‌کنم ... زياد به ياد خدا باشيد و زياد ياد مرگ كنيد و زياد قرآن را تلاوت نماييد و زياد بر پيغمبر ص سلام و تحيّت بفرستيد. زيرا صلوات بر پيامبر خدا ص ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ كنيد و شما را به خدا مي‌سپارم، و سلام بر شما».
اول: رعایت تقوای الهی در زندگی
امام عسکری ع می‌فرمایند: اولاً ما از شما انتظار رعایت تقوی الهی در زندگی و پاکی و ورع در تمام شئونات دینی را داریم. اگر نماز می خوانیم، نماز را با نافرمانی خدا خنثی نکنیم. اگر امشب در مجلس اهل‌بیت ع هستیم، شب دیگری، مرا در مجلس حرام رصد نکنند. اگر توفیق به زیارت ائمه ع نصیب ما شد، از زیارت که برمی گردیم، آن را خراب نکنیم. این ورع در دین است. اولین انتظار رهبران الهی از شیعیان خود به عنوان محبّ و دوستدار اهل‌بیت ع، پاک بودن است.
امام صادق ع در ضمن حدیثی نورانی می فرمایند، از صفات ما اهل بیت این است که ما پاک هستیم و انتظار داریم شما هم پاک باشید.
اهل بیت عصمت ع، منشأ پاکی و اسوه ی ورع هستند و دوستداران و پیروان ایشان نیز می بایست پاک زندگی کنند. لذا اگر کسی بگوید من دوستدار امام صادق ع هستم ولی گناهکار باشد، بی شک گزافه‌گوئی می کند. اگر کسی ادعای تبعیّت و دوستداری امام عصر عج را دارد ولیکن در زندگی او معصیت موج می زند، ادعایش خلاف واقع است.
متأسفانه بنده مکرر می شنوم افرادی که از اوضاع نابسامان نزدیکان و بستگان خود گلایه مند هستند و مثلاً می گویند فلانی که از بستگان ما و انسان محترم و تاحدودی سرشناس است، در خانه ی خودش ماهواره آورده است و برنامه های حرام و آن چنانی ماهواره را خود و خانواده اش تماشا می‌کنند و باورش نیز این هست که اصلاً ماهواره با این برنامه های مبتذل آن اصلاً حرام نیست!
تعجب از این است که برخی، چگونه عاقبت به شرّ می شوند!؟
حکایت؛ آخر پیری و معرکه‌گیری
پیرمرد هفتادوچندساله ای که سال ها عضو یکی از هیئات مذهبی بود، مریض شده و در بستر بیماری قرار گرفته بود. در آخر عمرش برای او ماهواره نصب کردند تا برنامه های کذایی را ببیند. کنترل در دستش بود و شبکه های ماهواره را عوض می کرد. یکی از بستگان او می گفت: ایشان سال ها عضو یکی از هیئت های معروف بود. حالا چند سال است که در بستر افتاده و راه رفتن برایش خیلی سخت شده است. به بچه های خود گفته است: حالا که ما در خانه و تنها هستیم و سرگرمی نداریم، ماهواره ای نصب کنید تا اسباب سرگرمی ما باشد. گفتم: سرگرمی با گناه؟ آخر پیری و معرکه‌گیری؟!! آخر تو یک عمر عنوان هیئتی بودن را یدک می کشیدی و حال که باید الگوی جوانان در تحمل و صبر در سختی ها و مشکلات باشی، این وضعیت توست؟!
این ماهواره ای که تو نگاه می کنی، اگر امام زمان عج بخواهند به دیدار تو بیایند، با این شبکه های حرام، پا در منزل تو می گذارند؟ آیا امام زمان عج از این رفتار و عملکرد آخر عمر تو راضی هستند؟
ورع در دین یعنی اینکه نماز شب خواندیم آن را برای خود حفظ کنیم. نماز جماعت خود را با گناه و حرام تباه نکرده و اگر توفیق حج برایمان فراهم شد، آن را با گناه ضایع نکنیم.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان