کد خبر: ۱۵۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰
بسیج از دیدگاه قرآن؛

ریشه بسیج دارای ایمان و اعتقادی راسخ است که طوفان و تندبادهای حوادث خللی بر عزم و اراده آن ایجاد نمی کند

صفر پور استاد دانشگاه بیان کرد: با نگاه به بیانات حضرت امام خمینی(ره) درباره بسیج مبنی بر اینکه «بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد.» به نظر می رسد که در این تمثیل از آیات سوره ابراهیم الهام گرفته اند.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، حضرت امام خمینی(ره) که همیشه بر نقش مردم و اهمیت حیاتی آن در تأمین سلامت و موفقیت نظام تأکید می کردند، با درایت خاصی در آذرماه 1358، طی بیاناتی ضرورت تشکیل مدرسه عشق یا همان بسیج مستضعفان را اعلام فرمودند.

برکات این شجره و عطر دلاویز شکوفه های آن، در طی بحرانهای سالهای اولیه انقلاب و جنگ تحمیلی و بعد از آن به سراسر مملکت اسلامی ما رسید، و فضای آن را معطر ساخت و انقلاب و جنگ را به نفع اسلام و مسلمانان به پایان رسانید؛ و این همه جز در پرتو جهان بینی و تدبیر آن پیر فرزانه و حضور نیروهای مردمی و پیوند الهی آنان با ولایت حاصل نشد.

غلامرضا صفرپور مدرس دانشگاه و مسئول معاونت بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه به تشریح مبانی و پایه ریزی بسیج برپایه آیات الهی پرداخت.

بسیج از دیدگاه قران
وی در خصوص کلام بنیان گذار کبیر انقلاب در مورد بسیج بیان کرد: با نگاه به بیانات حضرت امام خمینی(ره) درباره بسیج مبنی بر اینکه «بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد.» به نظر می رسد که امام(ره) در بیان این ویژگی های بسیج و تمثیل بسیج به شجره طیبه از آیات سوره ابراهیم الهام گرفته اند.

صفرپور در ادامه به آیات۲۴ و۲۵سوره ابراهیم اشاره کرد و گفت: خداوند رحمان در قران کریم میفرماید أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء﴿۲۴﴾ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ﴿۲۵ که به شجره طیبه و ویژگی های آن می‌پردازد.

این مدرس دانشگاه با استفاده از آیات فوق به بیان مهمترین ویژگی های بسیج و بسیجی پرداخت و تصریح کرد: بر این اساس شجره موجودی زنده، دارای رشد و نمو، پویا و فعال است و بسیج و نیروهای جوان و پویای آن نیز حاوی این ویژگی ها می‌باشند.

وی در ادامه صحبت های خود ویژگی پاک و طیب بودن بسیج را مورد توجه قرار داد و گفت: همانطور که درخت دارای ساقه و برگ است و همه ی اجزا نیازمند هم هستند، بسیج نیز دارای تشکیلات منظم و رده های مختلف مقاومت می باشند.

مسئول معاونت بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید استان فارس به عبارت «فرعها فی‌السماء» اشاره و مطرح کرد: این عبارت بدین معنی است که افق فکر بسیجی نه تنها محدود به دنیای پست و کوچک دنیوی نبوده، بلکه به بلندای آسمان است.

‌وی در ادامه این موضوع ضمن تشریح و تفسیر اجزا آیات فوق افزود: «کل حین» در این آیه بدین معنی است که این درخت برای یک فصل و زمان خاصی نمی‌باشد، بلکه بسیجی در هر زمان با طراوت، شادابی و پویایی خود آماده حضور در صحنه های کارساز انقلاب است.

این مدرس دانشگاه در این خصوص مطرح کرد: «باذن ربها» اشاره به این دارد که بسیجی تبعیت‌پذیر و مصداق آیه شریفه «اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولامر منکم» و آیه «صبغه الله و من احسن من الله صبغه» (بقره آیه 138) است، یعنی بسیجی کسی است که رنگ خدایی را پذیرفته که حضرت امام(ره) در وصف این بسیجیان می فرماید: «... من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم که مرا با بسیجیان محشور گرداند

صفر پور بسیجی را نماد بارز آیه «و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم موقنین» از سوره آل عمران خواند و تاکید کرد: حضرت امام خمینی نیز صحبتی هم راستا با آیه فوق مبنی بر اینکه «آنچه برای اینجانب غرورانگیز و افتخارآفرین است روحیه بزرگ وقلب سرشار از ایمان و اخلاص و روحیه شهادت طلبی این عزیزان(بسیجیان) که سربازان حقیقی ولی الله‌الاعظم ارواحنا فدا هستند.» را بیان کرده اند.

وی با استناد به آیه«انّ جندنا لهم‌الغالبون» سوره صافات بسیجی را همیشه پیروز خواند و گفت: این وعده الهی است چرا که بر اساس آیه «انّ‌ الذین قالوا ربنا الله ثم‌استقاموا فلا خوفٌ علیهم و لا هم یحزنون» بسیجی در راه اعتقادات و آرمان‌های خود استقامت و پایداری می ورزد و در راه مأموریت خود که همانا پاسداری از مرزهای اعتقادی نظام جمهوری اسلامی است هیچ ترس و واهمه‌ای به دل راه نمی دهد.

به گفته این پژوهشگر قرآنی، بسیجی در هر زمان و مکان بر اساس آیه «یا ایها الذین امنوا خذوا حذرکم فانفروا ثبات او انفرو جمیعا»سوره نساء، آماده فداکاری و جهاد در راه خدا می باشد و نمونه های بارز این تمثیل را در صحنه های مختلف انقلاب را تماشاگر بوده ایم.

مسول معاونت بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید استان فارس در پایان صحبت های خود ضمن بیان اینکه بسیجی تابع ولایت است و هیچ گاه نه از ولایت عقب می ماند و نه هیچ گاه از ولایت جلو می افتد خاطر نشان کرد: در آیه یکم سوره حجرات آمده است که «یا ایها الذین آمنوا لا تقدموا بین یدی‌الله و رسوله.» و همچنین در صلوات شعبانیه می خوانیم «المتقدم لهم مارق و المتأخر عنهم زاهق و‌الازم لهم لاحق»، کسانی که از ولایت جلو می زنند مارق و رها شده و کسانی که از ولایت عقب می مانند باطل هستند و راه یافتگان تنها کسانی هستند که همراه و تابع ولایت باشند.

انتهای پیام/ع


برچسب ها: شیرازه ، قران ، بسیج
نظرات بینندگان