کد خبر: ۱۵۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰
در گفتگوی اختصاصی با شیرازه، مطرح شد:

اقدامات هوشمند سازی شهر، باید برای شهروندان ملموس باشد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهردای شیراز با بیان اینکه تازه در حال رسیدن به ماحصل و نتیجه اقدامات هستیم، تصریح کرد: اقدامات انجام شده در راستای هوشمند سازی باید برای مردم ملموس باشد و در زندگی روزمره خود حس کنند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، کلان شهرها به عنوان بزرگترین قطب جاذب جمعیت در کشور و همچنین با توجه نقش فرا ملی آن ها از جایگاه خاصی در بین بکارگیری امکانات شهر هوشمند برخوردار می باشند.

تمرکز بالای جمعیت در کلان شهرها باعث شده  که علی رغم تمرکز امکانات و خدمات مختلف در آن با انبوهی از مسائل و مشکلات پیچیده از جمله آلودگی، ترافیک و … مواجه باشند.

ایده  شهرهوشمند و فضای مجازی میتواند برای کاهش مسائل و مشکلات شهری به کمک فضای واقعی بشتابد و در جهت ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان در ابعاد مختلف موثر واقع شود.

این مهم بدون فراهم کردن الزامات و زمینه سازی لازم برای استقرار شهر هوشمند از یک طرف می تواند نقش منفی برای توسعه شهر با توجه به پیوستگی جهانی شهرها و از دست رفتن فرصتهای جهانی و فراملی و باز تولید ناموفق آن داشته باشد و از سوی دیگر اگر به شیوه صحیح و کارآمد اجرا نشود علاوه بر وابستگی به فناوری ممکن است بخش‌هایی از جمعیت را که قادر به انطباق با این شیوه جدید حیات شهری نیستند به حاشیه براند و توانایی آنها را برای رفع نیازهای‌شان در درون شهر با مشکل مواجه کند و در حقیقت یک نوع قطب‌گرایی اجتماعی و شکاف دیجیتال را بوجود بیاورد.

هدف اصلی پیاده سازی شهر هوشمند از نظری مفهومی، ابعاد و عناصر واجزای  شهر هوشمند از طریق مطالعه عمیق و ژرف نیازهای شهروندان در این زمینه است و تلاش می شود با تبیین علمی مفهوم و  مشخصه های شهر هوشمند تفاوت آن با دیگر اصطلاحات مشابه  مورد بررسی قرار گرفته و به ضرورت حرکت کلان شهرها به سمت هوشمندی با توجه به مسائل و مشکلات پیش رو پرداخته شود و الزامات ضرروری در این زمینه ارائه گردد.


سعید حیدری رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهردای  شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه در خصوص میزان موفقیت عملکرد شهرداری شیراز  در اجرای طرح هوشمند سازی شهر، گفت: اینکه بگوییم در تحقق شهر هوشمند چه میزان موفق عمل کرده و چند درصد پیشرفت داشته ایم، چندان ساده نیست، چون تمام کارهایی که تا کنون انجام شده صرفا کارهای زیر ساختی از قبیل فیبر نوری،ایجاد زیر ساختهای ارتباطات و امنیت و دیتاسنتر بوده است.

وی با بیان اینکه تازه در حال رسیدن به ماحصل و نتیجه اقدامات هستیم، تصریح کرد: اقدامات انجام شده  در راستای هوشمند سازی  باید برای مردم ملموس باشد و در زندگی روزمره خود حس کنند.

حیدری افزود: برخی اپلیکیشن ها مثل اپلیکیشن جامع سرو که کلیه خدمات الکترونیک شهرداری در آن  تجمیع و رونمایی شده، همچنین سامانه اوپن دیتا هر کدام در حال بهره برداری است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز در ادامه با تاکید بر اینکه مردم در بحث شهر هوشمند نقش ویژه ای را ایفا می‌کنند، اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که در هوشمند سازی شهر وجود دارد، شهروند هوشمند است که تمام اقشار مختلف مردم را در بر می‌گیرد.

حیدری با بیان اینکه  یکی از قشرهای مختلف  که باید خدمات دریافت کند، معلولین هستند، اظهار کرد: هر چه خدمات به صورت الکترونیکی تر و بر بستر فضای فناوری  و اطلاعات  اجرا شود، معلولین  راحت تر می توانند خدمات دریافت کنند.

 وی به موضوع کارت بلیط نیز اشاره کرد و گفت: شهروندان معلول جز اقشاری هستند که می توانند از آن با تخفیفات ویژه استفاده کنند  و در این راستا با بهزیستی همکاری  و تعاملاتی صورت گرفته است. 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز در پایان به بسته کیف پول الکترونیکی  هم اشاره کرد و گفت: خدمات این بسته به گونه ای طراحی می‌شود که  برای این قشر قابل دسترس تر باشد.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان