کد خبر: ۱۵۱۳۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰
رئیس کل دادگستری استان فارس:

مسئولان جهت رونق و حمایت از تولید و اشتغالزایی جوانان گام بردارند/انتقاد از معطل ماندن ده ساله‌ی طرح توسعه کارخانه روغن نباتی شیراز

با حضور رئیس کل دادگستری فارس یک واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز افتتاح شد و در راستای حمایت قضایی و حقوقی از تولید و حمایت از سرمایه گذاری در استان فارس از چندین مجتمع و واحد صنعتی و تولیدی بازدید و ضمن بازدید از کارخانه روغن نباتی شیراز به بررسی و رفع مشکلات این کارخانه و حمایت از تولید کننده و کارگران پرداخته شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی، نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس در آئین افتتاحیه مجتمع صنعتی آلیاژ پردازش پارسه با بیان اینکه از اسفندماه ماه سال ۹۹ تا کنون ما شاهد رونق تولید قابل توجهی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز بوده‌ایم، تصریح کرد: در منطقه ویژه اقتصادی کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی  فعال هستند و زمین‌های واگذاری  نیز همه در حال ساخت و ساز می باشند که تاکنون ۸۰۰ نفر از کارگران مشغول به کار شده‌اند.

وی در ادامه گفت: با توجه به اظهارات مدیران این کارخانه اگر حمایت اندکی از این واحد تولیدی شود کشور از واردات این نوع محصولات، بی نیاز و خودکفا خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه همه مسئولان متولی امر باید  در جهت  رونق  و حمایت از تولید و اشتغالزایی جوانان  گام بردارند و تلاش مضاعفی نمایند ، افزود: تلاش نمائیم  تا مسائل دست و پاگیر اداری در جهت رفع موانع تولید از میان برداشته شود و دستگاه قضایی استان فارس نیز  با  استفاده از ظرفیت های قانونی خود به این امر کمک نموده و خواهد کرد .

حجت الاسلام موسوی  درخصوص  فعالیت‌های دادگستری استان فارس  نسبت به تحقق  منویات مقام معظم رهبری و شعار سال بیان داشت: در ماه‌های اخیر دادگستری استان فارس  با  اقدامات و حمایت های قانونی از سوی دبیرخانه پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی  دادگستری استان ،  نزدیک به ۵۰۰ واحد تولیدی را بررسی و مشکل ۵۶ واحد از آن‌ها که در معرض تعطیلی قرار  گرفته بودند را شناسایی و مانع‌زدایی کردند.

وی با تاکید براینکه تمرکز دستگاه قضایی بر حمایت از واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل است، اظهار داشت: با توجه به  کاهش منابع آبی و کمبود آب جهت  کشاورزی ، باید به فکر  توسعه صنعت استان و حمایت از سرمایه گذاری های مشروع و رونق تولید باشیم.

 همچنین در جريان اين بازديد دفتر کمیته‌ صیانت از اراضی صنعتی و حمایت از تولید دادگستری فارس هم در منطقه‌ی ویژه‌ اقتصادی شیراز افتتاح شد.

در حاشيه اين افتتاح نيز رئیس کل دادگستری فارس بيان کرد: این دفتر وظیفه‌ نظارت بر روند واگذاری اراضی صنعتی و حمایت از تولید را در منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی شیراز بر عهده دارد.

موسوی در ادامه از طرح توسعه‌ی کارخانه‌ی روغن نباتی نرگس شیرازوخطوط تولید فعلی این کارخانه بازدید کرد.

رئیس کل دادگستری فارس در جلسه‌ی رفع موانع تولید و طرح توسعه‌ی کارخانه‌ی روغن نباتی نرگس شیرازبا انتقاد از معطل ماندن ده ساله‌ی طرح توسعه این کارخانه بر ضرورت تسریع در اجرای این طرح البته با حفظ اشتغال و تولید فعلی تاکید کرد و گفت:کمیته‌  اقتصادمقاومتی دادگستری فارس نيز برای زودتر به نتیجه رسیدن این طرح از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز با تاکید بر لزوم تسریع در فرآیند انتقال این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز، مطرح کرد: از اسفندماه سال گذشته آیین کلنگ‌زنی احداث کارخانه روغن نباتی با حضور مقامات ملی و استانی به زمین خورد که با توجه به بازدید امروز ما پیشرفت فیزیکی قابل قبولی را شاهد نبودیم.

وی در رابطه با راه‌اندازی کامل و بهره‌برداری از این واحد تولیدی، گفت: با راه‌اندازی کامل این کارخانه ضمن اینکه انتقال مجموعه تولیدی روغن نباتی نرگس از درون شهر شیراز به منطقه ویژه اقتصادی انجام می‌گیرد، جهش قابل توجهی هم در بخش تولید به ویژه روغن گیاهی غذایی در سطح استان شاهد خواهیم بود که نیاز فارس و جنوب کشور را تأمین می‌کند.

سید مصطفی بحرینی، دادستان مرکز استان هم در راستای حمایت از تولید و رفع موانع موجود با بیان اینکه دستگاه قضا در دو سال اخیر به صورت جدی به کمک دستگاه‌های متولی آمده است، عنوان کرد: موارد متعددی در رابطه با مشکلات واحدهای صنعتی وجود دارد که دادستانی در کارگروه حقوق عامه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به سهم خود نقش‌آفرینی داشته است.

دادستان شیراز نیز در حاشیه مراسم افتتاح کمیته صیانت از اراضی صنعتی و حمایت از واحدهای تولیدی، بیان کرد: این کمیته در شهر شیراز البته به صورت فراگیر در استان فارس با کمک بازرسی و دستگاه‌های نظارتی در زمینه امور صنعت و نظارت بر واحد‌هایی که تصمیم به فعالیت و برنامه تولید دارند، اقدام خواهد کرد و با رویکرد توسعه‌ای در بخش تولید گره‌گشایی می‌کند.

وی گفت: برخی از اراضی صنعتی در اختیار اشخاصی است که بدون داشتن برنامه تولید به کارهای دیگر مشغول هستند که لازم است بدانند که این اراضی را که ممکن است در شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشد بر اساس قانون پس گرفته می‌شود و در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار می‌گیرد.

بحرینی در ادامه با گلایه از اینکه بر اساس شواهد موجود، عوامل کارخانه تصمیم جدی بر جلوگیری از تعطیلی کارخانه ندارند، افزود: مدیران کارخانه برای ارتقاء کمی و کیفی کارخانه با توجه به عدم افزایش ظرفیت تولید پس از سال ۷۲، بازنشسته کردن منابع انسانی و عدم جذب نیروی انسانی جدید، پیگیری‌ها جهت تغییر کاربری بخشی از کارخانه، فروش تدریجی دستگاه‌ها و تجهیزات کارخانه، رونق تولید در استان‌های دیگر و رکود در استان فارس، پیشرفت فیزیکی ۵ درصدی در محل جدید کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی شیراز، عدم جذب مشتری به دلیل نبود کیفیت و ... شرایط و بهانه‌ای برای رکود و نیمه‌تعطیل بودن ظرفیت این واحد تولیدی را فراهم کرده است.


امیر جاهدی، معاون امور اقشار سپاه فجر استان فارس هم در ادامه این برنامه با تاکید بر اینکه کارخانه روغن نباتی در گذشته سود ده اما در حال حاضر زیان‌ده معرفی می‌شود، مطرح کرد: با ارائه پاورپوینت اتفاق خاصی نمی‌افتد و لازم است سند چشم‌انداز و و طرح توسعه این واحد صنعتی ارائه و دفاع شود.

جاهدی با اشاره به اینکه برنامه‌های راهبردی این مجموعه باید به صورت علمی و تخصصی مورد ارزیابی قرار بگیرد، اظهار داشت: این شرکت در گذشته توانمند بوده و هم‌اکنون هم به همین شکل است و باید از ظرفیت‌های آن در قالب طرح توسعه نیز در قالب یک برنامه زمانبندی شده و مشخص، بهره‌برداری شود.

مدیرعامل کارخانه روغن نباتی شیراز با بیان اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی انتقال این مجموعه تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در مرحله تسطیح سطح و عملیات خاک قرار دارد، مطرح کرد: این کارخانه پس از ۸ سال تعطیلی از سال گذشته مجدد به چرخه تولید برگشت و توانست در بازه زمانی ۱۵ روزه با توجه به وضعیت استثنایی کمبود روغن که در آن زمان به وجود آمده بود، شاهد راه‌اندازی خط تولید مجموعه روغن نباتی باشیم.

جارودی با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکل این کارخانه نقدینگی و بازار مصرفی تولیدات این مجموعه است، افزود: کارخانه روغن نباتی در حال حاضر با ظرفیت تولید ۳۰ درصدی فعالیت دارد که اگر از واحد تولیدی راکد حلب سازی، قوطی‌سازی و چاپ این مجموعه مجدد بهره گرفته شود، بخشی از مشکلات موجود مرتفع خواهد شد.
 
مدیرعامل کارخانه روغن نباتی شیراز با اشاره به اینکه تغییر کاربری بخشی از مساحت این مجموعه باعث ایجاد سرمایه نقدی در راستای پیشبرد اهداف کارخانه خواهد شد، بیان داشت: در گذشته با مجوز از دادگستری و کارشناسی سازمان صمت تجهیزات این کارخانه به میزان ۵۰ میلیارد ریال فروش رفته است که اگر در حال حاضر بتوانیم بخشی از مساحت این مجموعه که در آن تولید انجام نمی‌شود را با کمک شهرداری شیراز تغییر کاربری دهیم، یک منبع درآمدزایی برای ما ایجاد خواهد شد.


انتهای پیام/س

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰
0
مشکل روغن نباتی و خیلی از مشکلات کشور مربوط به تعدد مراکز تصمیم گیری است
در مدیریت علمی روی وحدت فرمان تاکید می شود