کد خبر: ۱۵۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۱۲ آذر ۱۴۰۰
در سومین روز از مذاکرات لغو تحریم چه گذشت؟

آمریکا دچار سرگیجه شد/ اعتراف اروپایی‌ها: ایران کوتاه نیامد/ یک مقام دیپلمات: فقط برای لغو تحریم مذاکره کردیم

روز سوم از مذاکرات میان هیئت نمایندگی ایران و ۱+۴ در هتل کوبورگ وین با توییت وزیر امور خارجه در وصف مذاکرات پایان یافت. برخی اخبار نیز حاکییت از آن دارد که طرف آمریکایی در حال فشار برای پایان یافتن سریع‌تر این دور از مذاکرات است
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روز سوم از مذاکرات میان هیئت نمایندگی ایران و ۱+۴ در هتل کوبورگ وین با توییت وزیر امور خارجه در وصف مذاکرات پایان یافت.


حسین امیرعبداللهیان در این پیام تاکید کرد که  هیات ایرانی مذاکراتی منطقی، قوی، متین و نتیجه محور را دنبال می کند. وزیر امورخارجه در این پیام یادآورشد که با مذاکره کننده ارشد کشورمان در ارتباط روزانه هستیم. مذاکرات کارشناسان هم تداوم دارد.

در دور سوم مذاکرات کارشناسان در کارگروه هسته‌ای مواضع و دیدگاه‌های خود را در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها ارائه کردند. همچنین در دیدارهای میان علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و دیدار با رؤسای سه هیأت اروپایی حاضر در مذاکرات، در خصوص نقشه راه گفت‌وگوها و نتایج به دست آمده در روزهای گذشته بحث و تبادل نظر صورت گرفت. علاوه بر این، امروز جلسات هیأت ایرانی و طرف‌های مقابل با تمرکز ویژه بر رفع تحریم‌ها، در سطح کارشناسی نیز ادامه یافت.

باقری امروز با حضور در محل وزارت خارجه اتریش، دیداری نیز با مایکل لینهارت وزیر خارجه اتریش داشت. در این دیدار، باقری ضمن تشکر از میزبانی اتریش از گفت‌وگوها، بر جدیت و اراده جمهوری اسلامی در مذاکرات رفع تحریم‌ها تأکید کرد.

وزیر امورخارجه اتریش بعد از این دیدار با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ملاقات کرد. وزارت امورخارجه اتریش سپس در توئیتی نوشت که دو طرف گفت‌وگوهای مفیدی را درباره مذاکرات وین داشتند.

مالی که در هتل دیگری در نزدیکی هتل کوبورگ اقامت دارد با اعضای برجام منهای ایران درباره چگونگی بازگشت ایالات متحده به این توافق به عنوان طرف نقض کننده برجام درحال گفت‌وگو است.

برخی اخبار نیز حاکییت از آن دارد که طرف آمریکایی در حال فشار برای پایان یافتن سریع‌تر این دور از مذاکرات بوده تا هم اروپا را از زیر فشار خارج کرده و هم با فضاسازی رسانه‌ای سعی کند تا ایران را مقصر عدم حصول توافق نشان دهد.

در جلسات محرمانه میان تیم آمریکایی و نمایندگان اروپا، دو طرف به این نتیجه رسیده اند که چاره ای جز پذیرش خواسته های جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته و آنها نمی توانند مذاکرات را منجرف کنند.

دست پر ایران در شکستن تحریم ها و بی اثر شدن ساختمان فشار حداکثری باعث شده است که رابرت مالی با همراهی انگلیسی ها به فرانسه فشار بیاورند که مذاکرات را تمام کرده و طرفین برای ادامه گفتگو به پایتخت های خود بازگردند. استفاده مذاکره کنندگان ایرانی از راهبرد «توافق مطلوب» باعث شد؛ رقیب دچار سردرگمی اساسی شود.

یکی از منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده کشورمان گفت که گفت‌وگو فقط بامحور لغو تحریم‌ها در حال پیگیری است.

دور جدید مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه در وین با حضور گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران از سرگرفته شده است. باقری ریاست هیات مذاکره کننده ایران در این مذاکرات را بر عهده دارد.  

بر اساس این گزارش، هیات جمهوری اسلامی ایران با اراده‌ای جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم ها مشارکت فعالانه‌ای در گفت‌وگوها دارد

انتهای پیام/س
برچسب ها: مذاکرات ، ایران ، آمریکا
نظرات بینندگان