کد خبر: ۱۵۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰
یادداشت مهمان:

رأی گیری نمایندگان برای انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس اصولاً چه معنایی دارد؟

عبدالله حق جو نوشت: امروز یادداشت کوتاهی از آقای محمد حسین روزیطلب، مدیرکل اسبق آموزش و پرورش و رییس کنونی شورای ائتلاف استان فارس منتشر شد که جداً قابل تأمل است. آنچه از مرقومۀ جناب آقای روزیطلب بر می آید این است که نمایندگان ابتدا گزینه ها را معیّن نموده و سپس با سازوکاری(که احتمالاً رأی گیری بوده است)، نفر اول تا چندم را معیّن کرده اند. رأی گیری نمایندگان یک استان برای انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش استان، اصولاً چه معنایی دارد؟
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، عبدالله حق جو طی یادداشتی به دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب دستگاه های اجرایی پرداخت و نوشت: امروز یادداشت کوتاهی از آقای محمد حسین روزیطلب، مدیرکل اسبق آموزش و پرورش و رییس کنونی شورای ائتلاف استان فارس منتشر شد که جداً قابل تأمل است.

ایشان از نمایندگان استان در مجلس گلایۀ شدید می نماید که در معرفی نامزد مدیریت آموزش و پرورش استان با وی مشورت نکرده و از عقبه انتخاباتی خود منفصل شده اند.

ایشان سپس به صورت سربسته، مشخصاتی از دو تن از نامزدهای پست مدیرکلی آموزش و پرورش استان که توسط نمایندگان، معرفی شده اند، ذکر می کند و تصریح می نماید:

«گزینه اول معرفی شده فردی معامله گر و تشنه ریاست است اگرچه در هشت سال گذشته آموزش و پرورش لطمات اساسی دیده و تعلیم و تربیت غربی ۲۰۳۰ همراه با مفاسد مختلف در آن جاری و ساری شده است لکن ایشان به اسم دولت انقلابی لطمه اساسی بزرگتری بر فرزندان معصوم این ملت مظلوم خواهد زد و آتش جهنم را برای خود و برای آنان که ایشان را معرفی و منصوب کنند فراهم خواهد ساخت.

نفر ردیف سوم فردی ضعیف و ناتوان در حل مشکلات مالی ، اداری و فرهنگ دینی آموزش و پرورش است لذا معرفی کنندگان و منصوب کنندگان وی در گناه بروز  مشکلات در نظام تعلیم و تربیت استان مسوول هستند»

سوای از خصوصیات افراد معرفی شده -که ناظر به توضیحات آقای روزیطلب، مشخص است که افراد معلوم الحالی بوده اند- در این باره گفتنی هایی است:

۱. مقصود ایشان از «نمایندگان محترم مجلس انقلابی» که به معرفی نامزد مدیرکلی آموزش و پرورش استان اقدام کرده اند چه کسانی بوده اند و با چه ساز و کاری در پی عزل و نصب مدیران استان بر آمده اند؟

اگر سازوکار آنان، مجمع نمایندگان استان است -که به نظر می رسد اینگونه باشد- سئوال این است که آقایان نماینده به چه حقّی در عزل و نصب مدیران و مسئولین استان دخالت می نمایند؟ مگر رهبر معظم انقلاب در ششم خرداد ماه امسال، چشم در چشم شما نمایندگان نفرمودند: «یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرائی است؛ فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکلّ فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنائی را من کاری ندارم امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرائی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرائی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال اینها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود.»

آیا این کار شما، خلاف نص صریح فرمایش مقام معظم رهبری نیست؟

سئوال اول از رییس محترم مجمع نمایندگان استان است:
جنابعالی که نیک می دانستید این کار خلاف بیان رهبر انقلاب است، چرا از این کار اجتناب نکردید؟
و سئوال بعد از سایر نمایندگان:
شما که به خوبی می دانستید این کار بر خلاف منویات رهبر انقلاب است، چرا مانع نشدید؟

۲. آنچه از مرقومۀ جناب آقای روزیطلب بر می آید(گزینه اول-نفر ردیف سوم) این است که نمایندگان ابتدا گزینه ها را معیّن نموده و سپس با سازوکاری(که احتمالاً رأی گیری بوده است)، نفر اول تا چندم را معیّن کرده اند.

سئوال اساسی: رأی گیری نمایندگان یک استان برای انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش استان، اصولاً چه معنایی دارد؟ در کجای چه قانونی، این اختیار به نمایندگان یک استان واگذار شده است؟

۳. آقایان نماینده بفرمایند که ملاک و معیارشان برای تصدی پست مدیرکلی آموزش و پرورش استان چه بوده است؟

چه ملاک و معیارهایی در میان بوده که به قول جناب آقای حاج روزیطلب به فردی «معامله گر و تشنۀ ریاست که لطمه اساسی بزرگ‌تری بر فرزندان معصوم این ملت مظلوم خواهد زد» منتج شده است؟

آیا چنین فردی می خواهد کاهش دهندۀ آلام بیش از ۸۰۰ هزار دانش آموز و بیش از ۶۰ هزار معلم استان فارس باشد؟

آیا قرار است با انتصاب چنین فرد یا افرادی، باری از مشکلات عدیدۀ آموزش و پرورش برداشته شود؟ یا اینکه بکش بکش ها و سهم خواهی ها و باجگیری های سیاسی ادامه پیدا کند؟

فتأمّل

۴.و سخنی با دستگاه های محترم نظارتی، استاندار محترم فارس، مسئول محترم دفتر نظارت شورای نگهبان استان فارس

دخالت نمایندگان مجلس در انتصاب و عزل و نصب مدیران، خلاف صریح فرمایش رهبر معظم انقلاب است و ابراز وفاداری به اصل ولایت مطلقه فقیه (از شرایط عمومی نامزدهای مجلس مصرّح در ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی) را مورد خدشه قرار می دهد و مستلزم برخورد قانونی است؛

هرچند به قول شاعر:
گر حکم شود که مست گیرند
در شهر هر آنکه هست گیرند.

۵. نکته پایانی این که:
به نظر می رسد علاوه بر تغییر افراد در پست های مدیریتی، به شدت نیازمند تغییر فرآیندها، روند ها و مسیرها هستیم و تا روندها و فرایندها تغییر نکند، صرف تغییر افراد، گره اساسی از مشکلات را باز نخواهد کرد.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان