کد خبر: ۱۵۱۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰
واکنش گسترده علمای اهل سنت به اهانت به مقدسات شیعیان و اهل بیت(ع)؛

محبت و مودت اهل بیت(ع) بر همه واجب است/ اهل تسنن جان خود را در رکاب امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) فدا می‌کنند

علمای اهل سنت با محکومیت توهین به مقدسات شیعه، محبت و مودت اهل بیت(ع) را بر همه واجب دانسته و گفتند:‌ اگر دستورالعمل ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را در زندگی فردی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی خود قرار دهیم، هیچگاه در راستای خشنودی استکبار و دشمنان قدم بر نخواهیم داشت.
به گزارش شیرازه، اظهارات مولوی محمدحسین گرگیج، امام‌ جمعه اهل سنت آزادشهر در خطبه‌های نماز جمعه ۱۹ آذر، با موجی از واکنش‌ها از سوی علما و خصوصاً علمای اهل سنت همراه بود.

صحبت‌هایی که تنها و تنها آب به آسیاب فرقه‌های تندرو و وهابیت پاشید و سودی برای اتحاد و همدلی بین مسلمانان ندارد.

علمای اهل سنت در سراسر کشور در گفت‌وگوهایی با محکوم کردن هر گونه توهین به اهل بیت (ع) و ائمه شیعه، این گونه سخنان را تحریک‌آمیز و عامل انشقاق بین براداران دینی دانستند.

 

امام جمعه اهل سنت بیجار:

محبت و مودت اهل بیت(ع) بر همه واجب است/ جایگاه اهل بیت (ع) نزد اهل سنت رفیع است

ماموستا لقمان محمدیان امام جمعه اهل سنت بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی ضمن محکوم توهین ماموستا گرگیج اظهار داشت: اهل بیت پیامبر صلوات الله علیه وآله و سلم، نزد همه مذاهب اسلامی دارای ارزش ویژه هستند تا جایی که در تشهد نماز اگر بر ایشان صلوات و درود فرستاده نشود نماز که رکن اساسی عملی و نشان‌دهنده اسلام فرد است، باطل است.
 
وی افزود: اهل بیت علیهم السلام نزد همه اهل سنّت از جایگاه رفیعی برخوردارند و پیامبر(ص) در وصیت پایانی خود فرمود که "اذکرکم الله فی اهل بیتی" و سه بار تکرار فرمودند که خداوند متعال را درباره اهل بیت در نظر بگیرید.
 
امام جمعه اهل سنت بیجار گفت: این مهم می‌رساند که باور به حریم اهل بیت پیامبر از اجزای ایمان است و هر نوع حریم شکنی باعث از بین رفتن ایمان می شود.
 
ماموستا محمدیان ادامه داد: امام شافعی رحمه‌الله فرموده است اگر محبت اهل بیت باعث شود مرا رافضی بخوانند، من اولین رافضی ام.
 
وی همچنین عنوان کرد: امام محمد غزالی رحمه‌الله از علمای بزرگ اهل سنت می فرماید که محبت اهل بیت علیهم السلام راه بهشت را تضمین می‌کند.
 
امام جمعه اهل سنت بیجار خاطرنشان کرد: امام نووی از فقیهان بزرگ اهل سنّت می فرماید که دوست داشتم اهل بیت علیهم السلام و اطاعت از آنان شفاعت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را تضمین می‌کند.
 
ماموستا محمدیان اضافه کرد: آری همه علمای و بزرگان اهل سنّت ارادت قلبی به اهل بیت دارند تا جایی که مولانا خالد نقشبندی عارف و مفسر و دانشمند اهل سنّت بارگاه امام رضا علیه السلام را از انوار قدسی رحمانی و پرتو نور آن به محبان را هدیه خداوند متعال به خراسان زمین بیان می کند.
 
وی گفت: پیامبر(ص) در حدیثی می فرماید که حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشت هستند و در فرمایش دیگر می فرماید حضرت فاطمه سلام الله علیها را پاره تن خود می نامد؛ دلتنگ کردن و ناراحت کردن ایشان را ناراحتی خود و ناراحتی خود را بی حرمتی به خدا می‌نامد.
 
وی تاکید کرد: محبت و مودت اهل بیت بر همه واجب است و بی حرمتی و توهین و جسارت به ساحت ایشان کفر است.
 

امام جمعه اهل تسنن منطقه رمشک قلعه گنج:
اتحاد مسلمانان عامل قدرت آفرینی است/ اهل تسنن جان خود را در رکاب امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) فدا می کنند

مولوی یونس چاهانی در گفتگو با راه آرمان گفت: زمانی که دشمنان اسلام برای از بین بردن و نابودی مسلمانان از راه نظامی ناامید شدند و از مدرن‌ترین سلاح‌هایی که برای این هدف ساخته‌اند، جوابی نگرفتند، به جنگ فرهنگی و عقیدتی روی آوردند.

امام جمعه اهل تسنن منطقه رمشک قلعه گنج ادامه داد: سر دسته این جنگ عقیدتی و فرهنگی استعمار پیر انگلیس بود که مهمترین هدف آنها در کشورهای اسلامی و بین توده‌های مسلمانان بود که متأسفانه این رویکرد در بین برخی از کشورهای اسلامی فقیر و ضعیف تحقق یافت.

وی با بیان اینکه دشمنان هیچگاه دست از تلاش خود برای رسیدن به اهدافشان در عرصه رسانه و فضای مجازی بر نمی‌دارند، تصریح کرد: با مشاهده تاریخ نیز درخواهیم یافت، زمانی که ما اتحاد داشته ایم، در قدرت بوده ایم و زمانی که دچار اختلاف شده ایم، شکست خورده ایم.

مولوی چاهانی اظهار کرد: امروز در ایران و سایر کشورها افرادی هستند که در بین شیعه و سنی، خواسته یا ناخواسته به طرح مسائلی دامن می زنند که این امر باعث می شود که در بین عموم مردم اختلافاتی ایجاد شود و بنا به فرموده مقام معظم رهبری حنجره ای که برای اختلاف و خدمت به جهان کفر و استکبار استفاده شود، آن از طرف شیطان است و بقیه مسلمانان وظیفه دارند دستگاه اختلاف را خاموش کنند.

امام جمعه اهل تسنن منطقه رمشک قلعه گنج ابراز کرد: اگر ما دستورالعمل ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را در زندگی فردی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی خود قرار دهیم، هیچ گاه در راستای خشنودی استکبار و دشمنان قدم بر نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: به عنوان فردی از شهروندان سنی که ارادت ویژه و خاصی به رهبر معظم انقلاب دارم، دستور العمل های ایشان را در خصوص حفظ اتحاد در زندگی خود قرار می دهیم و سعی می کنیم تا با جدیت تمام از طرح مسائل اختلافی بپرهیزیم و همواره به اشتراکات توجه کنیم؛ دین همه ما اسلام است و بیش از 90 درصد در اعتقادات مشترک هستیم بنابراین باید سعی کنیم به اشتراکات توجه کنیم.

مولوی چاهانی عنوان کرد: اهل بیت علیه اسلام نزد هر مسلمان شیعه و سنی محترم هستند و حفظ احترام به اهل بیت علیه السلام از اوجب واجبات است؛ اگر کسی بخواهد بررسی کند که اهل سنت بیشتر اهل بیت علیه السلام را دوست دارند یا شیعه ها، شاید به نتیجه نرسد؛ چرا که محبت اهل بیت علیه السلام در قلوب هر مسلمان شیعه و سنی بی نهایت و بدون حد و مرز موج می زند.

امام جمعه اهل تسنن منطقه رمشک قلعه گنج با اشاره به اینکه چنانچه بررسی کنیم، در خانه هر مسلمان سنی، حتما نام یکی از اهل بیت علیه السلام وجود دارد که این مهم نشان از محبت به اهل بیت علیه السلام است، گفت: ما باید مواظب باشیم، دشمنان بیکار ننشسته اند و آنها از تمام امکانات روز دنیا استفاده می کنند که در کجای دنیا از زبان چه فردی چه سخنی خارج می شود تا آن را برای ضربه زدن به اسلام و مسلمانان استفاده کنند.

وی اظهار کرد: ملت ایران، همواره خدا، قرآن و اهل بیت علیه السلام را در نظر بگیرند و به آن مسئله ای که می تواند در راستای قدرت جهان اسلام و ایران اسلامی مؤثر باشد، توجه کنند.

مولوی چاهانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران نمونه بسیار روشن و شایسته در زمینه وحدت، برادری و اخوت است، عنوان کرد: هر سنی مذهبی اگر سنی باشد حاضر است جان خود را در راه حفاظت و احترام به اهل بیت علیه السلام فدا کند.

امام جمعه اهل تسنن منطقه رمشک قلعه گنج خاطر نشان کرد: اگر ما در زمان گذشته بودیم، حاضر بودیم که در رکاب امام حسین علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها باشیم و جان خود را برای حفاظت از حریم اهل بیت علیه السلام فدا کنیم.

 

عالم اهل سنت غرب هرمزگان عنوان کرد؛

بینی توهین کنندگان به مقدسات را به خاک می‌مالیم/ وحدت مسلمانان در برابر دشمنان از اوجب واجبات است

شیخ حسین بازماندگان امام جمعه اهل سنت بندرپل شهرستان بندرخمیر صبح امروز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز اظهار کرد: بی شک تنها راه غلبه بر توطئه شوم دشمنان اسلام و مسلمین حفظ عزت، وحدت و انسجام امت اسلامی است.

بازماندگان با اشاره به اینکه وحدت عامل عزت مسلمانان در برابر دشمنان و از اوجب واجبات است، افزود: همه باید دستور خداوند مبنی بر حفظ وحدت و چنگ زدن به ریسمان الهی و دوری از تفرقه را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

وی گفت: باید به فتوای مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای حفظه‌الله عمل نموده و جامعه اسلامی را به سمت بالندگی و اتحاد سوق دهیم.

امام جمعه اهل سنت بندرپل شهرستان بندرخمیر تصریح کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که دشمن از هر فرصتی برای ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی استفاده می‌کند، بنابراین باید هوشیار بوده و اجازه عملی شدن توطئه‌های دشمن را ندهیم‌ و با اتحاد و همبستگی خود نقشه های شوم دشمنان را خنثی کنیم و نگذاریم دشمنان قسم خورده اتحاد مسلمانان به خواسته‌های خودشان برسند .

بازماندگان با اشاره به توطئه‌ های دشمن در کشورهای اطراف نیز گفت: وحدت مهم ترین عامل بازدارنده در برابر توطئه های دشمنان است و با اتحاد و وحدت هیچ کشوری بر ما مسلط نخواهد شد.

وی عنوان کرد: وحدت بین مسلمانان به معنای دست برداشتن اقوام و مذاهب از اعتقادات خود نیست، ما در حوزه مسائل اعتقادی و مبنایی خود به طور محکم ایستاده‌ایم و امروز جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت و همدلی نیاز دارد و در مقابل کسانی که به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام و صحابه رسول اکرم صلی الله علیه و آله اهانت و جسارت می کنند ایستادگی نموده و بینی آنها را به خاک میمالیم.

این عالم اهل سنت هرمزگانی با بیان اینکه این وظیفه آحاد مسلمانان است که نگذارند توطئه های دشمنان موجب لطمه به جهان اسلام شود، خاطرنشان کرد: همه ما چه شیعه و چه اهل سنت، باید به اندیشه ها و اعتقادات و باورهای همدیگر احترام گذاشته و به مقدسات و خطوط قرمز همدیگر نیز احترام بگذاریم تا دشمنان را مأیوس و ناامید گردانیم .


امام جمعه اهل سنت طبس مسینا:

باید زمینه تفرقه در جامعه را از بین برد/ پیروی از دستورات رهبر انقلاب عامل موفقیت مسلمان در مقابل استکبار است

مولوی سید محمد حسینی امام جمعه اهل سنت طبس مسینا در گفتگو با خبرنگار خاورستان، به سخنان تفرقه انگیز مولوی گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر اشاره کرد و گفت: در این شرایط و زمان کنونی مسلمانان چه شیعه و سنی نباید سخنان تفرقه انداز مطرح کنند.

وی با اشاره به آیات قرآن مبنی بر "اطیعوالله و اطیعوالرسول و لاتفرقوا” گفت: مسلمانان باید از خدا و پیامبرصلی الله علیه و اله فرمان بگیرید وطبق دستورات قرآن رفتار کنند و تفرقه و نزاع نداشته باشند.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا داشتن تفرقه و نزاع را عامل از بین رفتن هیبت، عظمت وقدرت مسلمانان در جهان دانست و افزود: متاسفانه در سایه تفرقه دشمن به اهداف شوم خود می رسد.

مولوی حسینی گفت: همه ما مسلمانان با داشتن قبله، پیامبر و قرآن مشترک هم دل و برادرانه زندگی می‌کنیم و نیاز به مطرح کردن حرف های تفرقه انگیز در جامعه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در فروعات ممکن است اختلافات جزئی درمیان همه مجتهدین وجود داشته باشد اما در اصول همه یکی هستیم.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا با بیان اینکه همه ما مسلمانان باید برعلیه دشمنان اصلی ما یعنی آمریکا و اسرائیل حرف های مشترک داشته باشیم، گفت: این دشمنان از تفرقه میان مسلمانان لذت می برند از این رو باید زمینه تفرقه در جامعه را از بین برد.

مولوی حسینی یادآورشد: نباید به دشمنان بهانه بدهیم که به وسیله تفرقه مسلمان ها را از بین ببرند و نابود کنند.

وی با اشاره به مواضع حکیمانه رهبر انقلاب در مواجهه با دشمنان، گفت: در همه زمان ها دشمن توطئه می کند و دست به اختلاف می زند که مقام معظم رهبری با مواضع حکیمانه خود جامعه را در مسیر درست هدایت می کنند.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب همیشه درست و به موقع همه اقوام و مذاهب دعوت به وحدت می کنند، افزود: با دستورات حکیمانه ایشان، دشمنان هیچ گاه به اهداف شوم خود نخواهند رسید.

مولوی حسینی یادآورشد: شیعه و سنی به وجود رهبر آگاه و مدبر افتخار می کنند و تا زنده هستیم همه از دستورات رهبر معظم انقلاب پیروی می کنند و این مهم ترین اصل است.

عضو هیئت فتوای اهل سنت جنوب کشور:

مبادا با نسنجیدگی موجب جریحه دار شدن احساسات یکدیگر شویم/ شاهد وحدت بی نظیر در کشور ایران اسلامی هستیم

شیخ محمدعلی امینی عضو هیئت فتوای اهل سنت جنوب کشور در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ اظهار کرد:خداوند متعال را شکرگزاریم که در سایه تعالیم الهی، رهنمودهای  پیامبر اکرم علیه الصلاه و السلام و ائمه هدی و همچنین مسئولین عالی رتبه نظام اسلامی به ویژه رهبر فرزانه انقلاب، شاهد وحدت بی نظیر در کشور اسلامی ایران هستیم .

شیخ امینی افزود: اعتقاد و دیدگاه همگان بر این است که ما در همه شرایط به خصوص در شرایط امروزی که دشمن برای خرد کردن امت اسلامی دندان تیز کرده است، دشمن برای ایجاد اختلاف و تفرقه چند دستگی بین مسلمان ها و تحقیر آنها و به یغما بردن ثروتها و دخالت در حکومت ها در چنین شرایطی وحدت بیش از هر زمانی به عنوان یک ضرورت غیرقابل انکار مطرح است.

عالم برجسته اهل سنت جنوب کشور تصریح کرد: آنچه که همگان باید بدانند و همه باید تشکر و قدردانی داشته باشیم، امروز یگانه رهبری که فریاد دلسوزانه برای وحدت امت اسلامی دارند رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است، که در هر مناسبتی فریاد وحدت سر می دهند، هر جا خدایی ناکرده توهین یا انحراف از قاعده اصلی صورت بگیرد بلافاصله تذکر می دهند و در برابر آن موضع گیری ها و انحرافات ایستادگی می کنند.

شیخ امینی تاکید کرد: وظیفه ما اقتضا می کند که برای حفظ این وحدت و کمک کردن به تحکیم و تقویت وحدت، مقدسات همدیگر را محترم داریم، احساسات همدیگر را رعایت کنیم، مبادا با نسنجیدگی موجب جریحه دار شدن احساسات یکدیگر شویم.

عضو هیئت فتوای اهل سنت جنوب کشور با بیان اینکه در قضایای مهم با همدیگر مشورت و تبادل نظر داشته باشیم و به  آراء همدیگر احترام بگذاریم، گفت: دست وحدتی که به همدیگر دراز می کنیم توسط طرفین به گرمی فشرده شود نه اینکه خدایی نکرده این دست بریده شود.

شیخ امینی تصریح کرد:دشمن قصد دارد از طرق مختلف ضربه بر پیکره وحدت به وجود آورد اما باید آگاه و هوشیار باشیم.

وی ادامه داد: مشترکات بین شیعه و اهل سنت از قبیل قرآن، پیامبر اسلام، اهل بیت پیامبر(ص) و صحابه پیامبر(ص) همه اینها واجب الاحترام است.

عالم برجسته اهل سنت جنوب کشور اظهار کرد: حق نداریم بر اساس بعضی دیدگاه ها و اقوال و آراء ضعیف نسبت به بعضی شخصیت های قابل احترام قاطبه مسلمانان جسارتی داشته باشیم.

شیخ امینی با بیان اینکه حرف های یکدیگر را تأویل نکنیم و با حاشیه‌سازی همراه قرار ندهیم،خاطرنشان کرد: فرض کنیم یک صحبتی هر دو نوع احتمال مدح و ذم داشته باشد حمل بر احسنت کنیم. این قاعده را یابد همیشه رعایت کنیم دنبال بهانه نباشم که مو را از ماست بیرون بکشیم و سخن استوار بگوییم.

محکومیت اظهارات مولوی گرگیج از سوی علما و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا برته، سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور هم با اعلام موضع حوزه در قبال اظهارات جنجالی امام‌جمعه آزادشهر آورده است:

بسم‌الله الرَحمنِ الرَحیمِ. إنَّما یریدُ الله لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً

با سلام و صلوات محضر مبارک حضرت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم)‌ و خاندان مطهر ایشان (علیهم صلوات الله) و تقدیم خالصانه‌ترین درودها به همه خادمان اسلام عزیز.‌(حفظهم الله تعالی)

اخیراً صحبت‌های ناسنجیده‌ای در فضای مجازی منتشر شد که حواشی و عکس‌العمل‌هایی را پدید آورد. ضمن تقدیر از پاسخ‌ها و روشنگری‌های برادران و علمای اهل سنت و فضلای حوزه‌های علمیه و سپاس فراوان از حساسیت همه مسلمانان و دلدادگان اهل بیت پیامبر (صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم) و نیز توجه و تاکید بر عذرخواهی صورت گرفته، لازم است اصحاب قلم و اندیشه ضمن درک جایگاه رفیع، الهی و منحصر بفرد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پاسداشت اخوت و برادری دینی و قدرشناسی امنیت ملی در سایه نظام ولایی و اسلامی، از هرگونه اقدامی که زمینه ساز نزاع مذهبی و در تعارض با مصالح امت مسلمان است پرهیز نمایند. وَالسَّلَامُ عَلَی مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَی

 

استاد حوزه علمیه قم: اختلاف افکنی بازی در زمین دشمن است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی، استاد حوزه علمیه قم هم در واکنش به اظهارات توهین آمیز امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر نسبت به اهل بیت (ع) گفت: ما با یکسری مبانی درباره وحدت جهان اسلام و مسلمین روبرو هستیم که از صدر اسلام تا امروز اندیشمندان و فرهیختگان، مخصوصاً ائمه معصومین (ع) نسبت به این وحدت اصرار داشتند و مبانی و مفاهیم آن را بیان کردند که به صورت یک قاعده در طول حیات اسلام به وجود آمد و اگر اسلام شوکتی دارد به خاطر همین حفظ وحدت در ادوار مختلف اسلام بوده است. گاهی اوقات مباحثی را در زمانی بیان می‌کنیم که خود این زمان موضوعیت دارد چون خسارتی دو برابر و مضاعف ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که آن شوکت اسلام دستخوش امیال برخی دشمنان و استکبار جهانی قرار بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اختلاف افکنی بین امت اسلامی در زمین دشمن بازی کردن است و بزرگترین ظلم و خیانت در دوران کنونی، آن هم در زمانی که استکبار کمر به نابودی اسلام بسته است، بیان حرف‌های اختلاف انگیز است، چون به اسلام، جامعه مسلمین و عقاید مسلمین ضربه می زند و قرآن کریم همه مردم به ویژه مسلمین را از آن برحذر داشته است.

وی ادامه داد: امام‌جمعه اهل سنت آذرشهر که چنین صحبت‌های سخیفی را انجام داد باید متوجه باشد در کشوری زندگی می‌کند که از بالاترین مقام تا حوزه‌های علمیه و اندیشمندان و دانشمندان دائم بر وحدت اصرار می‌کنند، حالا در فضایی این گونه، توهین به امامان معصومین شیعه باعث می‌شود که موضوع از مدار هم وطنی خارج شود، در چنین وضعیت فضا فضای خطرناکی خواهد شد.
 
جامعه روحانیت مبارز سخنان این امام‌جمعه هتاک را به‌شدت محکوم می‌کند

حجت الاسلام مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز در واکنش به جنجال اخیر امام‌جمعه آزادشهر گفت: «در اینجا چند اتفاق رخ داده است که با نگاه به تقارن آنها می‌توان دریافت که پشت پرده همه آنها یک توطئه بزرگ است. هرگاه جهان اسلام خصوصاً در منقطه ایران در آرامش به سر می‌برد و رویکردی وحدت‌گرایانه در کشورهای مسلمان وجود دارد، اقدامات توطئه‌افکن آغاز می‌شود که چنین حالتی را در تاریخ اسلام به دفعات شاهد بوده‌ایم؛ خواه این اقدامات سخن یک امام‌جمعه باشد یا موضع یک مقام بلندپایه طالبان».

او ادامه داد: «توهین‌کنندگان ابزارهایی هستند برای اجرای نقشه‌های توطئه جهانی علیه جهان اسلام و هدف هم برهم‌زدن همگرایی مسلمانان است. طبیعی است که این تفرقه‌ها در مسائل مذهبی و تاریخی می‌تواند اثر تخریبی گسترده‌ای علیه ثبات اجتماعی، سیاسی و مذهبی جامعه داشته باشد و باید در نطفه خفه شود».

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: «من گمان نمی‌کنم اظهارات این امام‌جمعه یک موضع ساده‌لوحانه و شخصی بوده باشد، این فرد سال‌هاست که امامت جمعه آن منطقه را برعهده دارد و تا کنون چنین حرف‌هایی از او شنیده نشده بود. تقارن صحبت‌های او با موضع‌گیری مشابه یکی از مسئولان طالبان و فیلمی که اخیراً در انگلستان برای هتک حرمت حضرت فاطمه زهرا (س) ساخته شده، همه بیانگیر یک توطئه سازمان‌یافته است. البته طالبان بعد از روی کار آمدنش گفت که شیعیان برای ما محترم‌اند و می‌خواهیم حکومتی فراقوی و فرامذهبی تشکیل دهیم اما به هر اخیراً سخنان دیگری از یکی از مسئولان طالبان شنیده می‌شود».

او درباره ضرورت برخورد با چنین اقداماتی بیان کرد: «حتماً دستگاه‌های امنیتی وظیفه دارند با این‌گونه موارد برخورد کنند. حتی بنده می‌گویم که بسیار بجاست که این فرد هتاک به دادگاه ویژه روحانیت فراخوانده شود تا درباره علت طرح چنین مسائلی توضیح دهد».

مصباحی مقدم همچنین مطرح کرد: «در این موضوع اصلاً جای پاسخ تاریخی و مذهبی نیست؛ گرچه اگر قرار به پاسخ هم باشد، پاسخ بسیار است؛ چنانکه جنگ مسلمانان با ایرانیان، جنگی مورد حمایت حضرت علی (ع) بوده است و می‌دانیم عمار یاسر در این جنگ حضور داشته و حتماً او بدون اذن حضرت علی (ع) در جنگ حاضر نمی‌شده است و حتی برخی نقل‌ها هست که امام حسن (ع) هم در این جنگ بوده است؛ هرچند من بر این نقل تکیه نمی‌کنم اما از مجموع روایات این‌طور برمی‌آید که حضرت علی (ع) با این جنگ مخالفتی نداشته است. اما همه این پاسخ‌های مذهبی-تاریخی در اینجا محل بحث نیست زیرا تردیدی نیست که یک توطئه در کار است و با توطئه باید برخورد قاطع شود. حتماً این دست هتاکی‌ها خلاف حقوق شهروندی و مذهبی است و هیچکس حق ندارد به مذاهب توهین کند زیرا جنگ طایفه‌ای راه می‌افتد و کم نبوده جنگ‌های قومی و مذهبی که زیان‌های بی‌شماری وارد کرده‌اند».

او در پایان گفت: «من به‌عنوان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از همین تریبون اعلام می‌کنم که جامعه روحانیت مبارز سخنان این امام‌جمعه هتاک را به‌شدت محکوم می‌کند و از مقامات مسئول درخواست دارد تا به مسئله ورود کنند و جلوی ادامه این اظهارات را بگیرند زیرا ممکن است باعث برهم‌ریختگی مذهبی کشور می‌شود. با ذکر این مخاطرات جامعه روحانیت درخواست می‌کند مسئولان ذی‌ربط هرچه سریع‌تر به موضوع ورود کنند و ابعاد این توطئه را شناسایی و در جهت جلوگیری از تکرارش از هیچ تلاشی فروگذار نکنند».

امام جمعه اهل سنت درمیان:

اهل بیت رسول الله(ص) ترجمان کلام الله هستند/ هیچ کس در هیچ مذهب و مرامی نباید به اهل بیت(ع) توهین کند

مولوی عبدالعزیز خالقی امام جمعه اهل سنت روستای درمیان، در خصوص توهین مولوی گرگیج نسبت به اهل بیت پیامبر(ص)، در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: اهل بیت پیامبر(ص)، برای اهل سنت بسیار محترم هستند، چرا که وقتی پیامبر می فرمایند که دو گوهر گران بها را در بین شما می گذارم که یکی قرآن و یکی اهل بیت من هستند، یعنی اهل بیت رسول الله(ص) ترجمان کلام الله هستند و هیچ کس در هیچ مذهب و مرامی نباید به اهل بیت(ع) توهین کند. حالا رفتار کافرها در این خصوص که قابل بحث نیست، اما مسلمانان حق توهین ندارند.

وی افزود: وقتی تا اسم اهل بیت(ع) در نماز ما برده نشود و یا درود بر آنها فرستاده نشود، نماز ما کامل نمی شود، پس جای توهینی وجود ندارد و این اسلام قلبی است که باید در تمام برنامه ها و شئونات مذهبی فریقین در ایران حفظ شود.

امام جمعه اهل سنت روستای درمیان گفت: ما در تقویم روزی به عنوان هفته وحدت داریم، که در این هفته علمای شیعه و سنی می نشینند و با هم تبادل نظر و تبادل افکار می کنند، تا محبان اهل بیت(ع) مشخص باشند.

خالقی با اشاره به انکه جامعه اهل سنت به اهل سنت بودنش شناخته می شود، اظهارکرد: اهل سنت یعنی اینکه راه و روش رسول الله(ص) و گرامیداشت اهل بیت(ع) از وظایف شرعی ماست.

وی تصریح کرد: اصلا بدون محبت اهل بیت(ع) زندگی نمی شود، همانطور که اول هر دعایی، یا خطبه نکاه و … درود بر اهل بیت است. وقتی هم که درود و محبت اهل بیت(ع) در تمامی برنامه ها و شئونات دینی و معنوی ما هست، دیگر لازم نیست که در فضای مجازی صحبت هایی ضد این داشته باشیم.

امام جمعه اهل سنت روستای درمیان بیان کرد: افرادی که چنین مطالبی را مطرح و به اهل بیت(ع) توهین می کنند، یا مسلمان کامل نیستند یا از گروه های داعشی و تفکیری سرچشمه می گیرند.

خالقی یادآور شد: با شناختی که بنده دارم، همه اهل سنت استان گلستان عاشق اهل بیت(ع) هستند و حتی مولودی خوانی های باشکوهی هم برای اهل بیت(ع) برگزار می کنند که اصلا در جاهای دیگر وجود ندارد.

وی با اشاره به سوء استفاده دشمن از چنین مواردی، گفت: دشمن نشسته نیست، بلکه همیشه کار می کند و برای ایجاد تفرقه، سرمایه گذاری می کند تا مجلس مضحکه خیزی باشد، اما در نهایت چیزی هم به دستگیرش نمی شود.

امام جمعه اهل سنت روستای درمیان بیان کرد: اکنون که ارتباط ایران با همسایگان بهتر شده، دشمن به دنبال این است که از رخنه هایی وارد شود و تفرقه اندازی کند. اما با هوشیاری دولت و مقام معظم رهبری که همیشه دوراندیشی می کنند، هیچ اختلافی ایجاد نمی شود، در حالی که برای بیگانگان جای سخن پراکنی دارد.

خالقی تصریح کرد: در این خصوص هوشیاری مردم شرط است که باید بدانند اهل سنت؛ معتقد به اعمال اسلامی است و  قرآن کریم و سنت رسول الله و اهل بیت(ع) سرلوحه کارشان است. وقتی هم که پیامبر(ص) تاکید می کند که اهل بیت را برای شما می گذارم، دیگر جای اعتراضی وجود ندارد.

 

امام جمعه اهل سنت اسدیه:
وحدت بین شیعه و سنی امر ضروری است/ هراس دشمن از اتحاد مسلمانان

مولوی سید احمد عبدالهی امام جمعه اهل سنت اسدیه در گفت و گو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: تقریب بین شیعه و سنی در تمام دنیا لازم بوده و یک امر ضروری است.

وی با بیان اینکه شیعه و سنی باید با هم اتحاد و اتفاق داشته باشند، افزود: در این شکی نداریم که مسلمانان باید با هم متحد و متفق باشند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه بیان کرد: در شهرستان درمیان الحمدلله بین شیعه و سنی اتحاد، اتفاق و اخوت وجود دارد.

مولوی عبدالهی عنوان کرد: دشمنان اسلام در صدد این هستند که مسلمانان با هم اتحاد نداشته باشند چراکه از اتحاد مسلمین هراس دارند لذا به این دلیل باید وحدت و انسجام بین مسلمانها وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید مسلمانان به مقدسات یکدیگر احترام بگذارند، گفت: شیعه و سنی باید به مقدسات یکدیگر احترام کامل داشته باشند و از اهانت به مقدسات یکدیگر باید بپرهیزند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه اظهار کرد: اعتقاد همیشگی ما بوده و گفته ایم که باید اتحاد بین شیعه و سنی وجود داشته باشد.

مولوی عبدالهی افزود: خداوند در قرآن مسلمانان را به وحدت و اتحاد امر کرده و مسلمانان نباید کاری کنند که به اتحاد صدمه بزند و بین آنها کینه و نزاع وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: شیعه و سنی باید با قلب سلیم با هم مودت داشته باشند.


واکنش علمای اهل سنت خراسان شمالی به اهانت به اهل بیت(ع)؛ 

اهانت کنندگان به اهل بیت مزدوردشمنان اسلام هستند

آنه محمد آخوند پروانه ، امام جمعه دهستان حصارچه در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، گفت: کسی که به اهل بیت(ع) شک دارد در اهل سنت و مسلمان بودش شک است.

وی اظهارکرد: این افراد با نداهای تفرقه انگیز خود باعث خشنود شدن دشمنان می شوند.

آخوند پروانه تاکید کرد: محبت به اهل بیت (ع) مثل اصل اعتقاد به الله و پیامبر اسلام(ص) است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد اختلاف های قومی و مذهبی در هر لباس و شخصیتی که باشد قابل قبول نیست و این افراد خادم دشمنان اسلام هستند.

امام جمعه اهل سنت کهنه جلگه مانه و سملقان:

اهانت کننده به اهل بیت مزدور و تفرقه افکن است

محمد آخوند خادمی، امام جمعه اهل سنت کهنه جلگه مانه و سملقان نیز با اشاره به روایتی از حضرت رسول "حسین منی وانا من حسین اللهم احب من احب حسین" گفت: امام حسین سبت النبی و اهل بیت رسول الله بعد از خدا و رسول الله خط قرمز اهل سنت است.

آخوند خادمی اظهارکرد:  هر آن کس که کوچکترین اهانت به اهل بیت رسول الله داشته باشد چه سهوا و عمدا جرم و گناه نابخشودنی مرتکب شده و مزدور و تفرقه افکن و محکوم است.

به گزارش عصراترک، در فضای مجازی سخنانی از مولوی محمدحسین گرگیج در نماز جمعه هفته گذشته در آزاد شهر منعکس شد که حاکی از توهین به اهل بیت پیامبر (ص) بود، این اتفاق باعث جریحه دار شدن قلوب مردم شد.

بسیاری از علمای اهل سنت سراسر کشور واکنش هایی نسبت به این سخنان نشان داده و بر وحدت و جلوگیری از تفرقه در بین مذاهب اسلام تاکید کردند.

در پی واکنش های سراسری نسبت به این موضوع در فضای مجازی ف امام جمعه اهل سنت آزادشهر با انتشار بیانیه‌ای از مردم مسلمان عذرخواهی کرد.

محکومیت علمای اهل سنت خراسان رضوی نسبت به توهین به مقدسات شیعیان و اهل بیت(ع)؛

تلاش دشمنان تفرقه افکنی بین مسلمانان است/ توهین کنندگان به اهل بیت(ع) از دایره اسلام خارجند

مولوی سید حسام الدین حسینی امام جمعه اهل سنت مژن آباد بخش سنگان خواف در گفت و گو با صبح توس؛ در رابطه با توهین به اهل بیت(ع) گفت: وجود اهل بیت علیه السلام طبق فرمایش قرآن جزوی از واجبات است که باید به آن عمل کنیم، چون در رابطه با اهل بیت علیه السلام خداوند در قرآن کریم اعلام کرده است که اهل بیت (ع) معصوم هستند و پیامبر گرامی اسلام(ص) هم گفتنه اند ما مزدی از شما نمی‌خواهیم به غیر از این که محبت به اهل بیت ع داشته باشید.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز تلاش دشمنان اسلام تفرقه افکنی بین مسلمان است، بیان داشت: امروز وقتی که ما نگاه می کنیم، برخی مطالب و موضوعات مطرح شده درواقع خوراک دشمن و گفته های دشمنان است.

مولوی حسینی در ادامه افزود: دشمن امروز توطئه می‌کند که به یک طریقی تفرقه بین جامعه اسلامی ایجاد کند، باید علمای اسلام هوشیار باشند و بصیرت خود را افزایش دهند و متوجه شوند که طعمه دشمن نشوند، به واسطه تلاش دشمن امروز اگر مراقب نباشیم جوانان ما در فضای مجازی از دست می‌روند و ما باید تلاش کنیم که مردم و مسلمانان را متحد کنیم نه اینکه باعث اختلاف شویم، احترام به اهل بیت(ع) از واجبات دین ماست باید به آن عمل کنیم.

امام جمعه اهل سنت مژن آباد بخش سنگان خواف یادآور شد: توهین کردن و اهانت به اهل بیت محکوم است باید واقعا متوجه و مواظب باشیم کوچکترین حرکتی از هیچ کانالی نباید شکل بگیرد چرا که حرکت به سمت دشمن است و این گفته ولایت است و ما آن را محکوم می‌کنیم.

امام جمعه اهل سنت برآباد خواف:

توهین کنندگان به اهل بیت(ع) از دایره اسلام خارجند

مولوی رضا صدیقی امام جمعه اهل سنت برآباد خواف نیز در ادامه با محکوم کردن توهین به اهل بیت (ع) گفت: کسانی که به اهل بیت علیه السلام توهین می‌کنند از دایره اسلام خارج هستند و اهل بیت (ع) متعلق به همه مسلمانان و تنها متعلق به شیعه و سنی نیستند و همه مسلمانان آنها را دوست دارند و ما اهل سنت نیز اهل بیت پیامبر را از جان خود بیشتر دوست داریم.

 

امام جمعه اهل سنت نشتیفان خواف:

توهین به اهل بیت(ع) گناه کبیره است

مولوی عبدلغفور مسلمان امام جمعه اهل سنت نشتیفان خواف نیز با اشاره به اهمیت اتحاد بین مسلمان اظهار داشت: اهل بیت از دیدگاه اهل سنت جزو ایمان است و هرکس توهین به اهل بیت(ع) کند به هر عنوان گناه کبیره انجام داده و ما آن را محکوم می‌کنیم.

 

امام جمعه مهاباد:
کسانی که دَم از تفرقه می‌زنند یا غافلند یا مزدور دشمن هستند

ماموستا عبدالسلام امامی در گفت و گو با خبرنگار موکریان، به محبت و ارادت اهل سنت به اهل بیت اشاره کرد و گفت: لازم به ذکر است که جایگاه و پایگاه اهل بیت در میان اهل سنت به ویژه در میان شافعی مذهب ها جایگاه ویژه‌ای است و امام شافعی جزو فقهایی است که بسیار به اهل بیت ارادت داشته‌اند و در این راه هم متحمل زحمات فراوان و حتی زندان و تهدید به مرگ هم شده اند.

امام جمعه مهاباد  افزود: امام شافعی نیز در آثار بسیار زیبا و مکرر ارادت خود را به اهل بیت پیامبر مکرم اسلام (ص) نشان داده اند.

وی به آیات کلام الله مجید در بزرگداشت مقام پیامبر و اهل بیت گرانقدر ایشان اشاره و اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) در مقابل همه فداکاریی که برای امت خود انجام داده اند از آنها چیزی جز محبت داشتن به اهل بیت و سلاله پاک و مطهرشان نخواسته‌اند.

ماموستا امامی تصریح کرد: اهل بیت(ع) در میان اهل سنت جایگاه ویژه‌ای دارند و هر گونه توهین و افترا نسبت به اهل بیت و همچنین اصحاب پیامبر(ص) در مسیر دشمن حرکت کردن است و متاسفانه کسانی که به این اقدامات دست می‌زنند یا غافلند یا مزدور دشمن هستند.

امام جمعه مهاباد گفت: متاسفانه گاها مشاهده می شود که افراد دانسته این کارها را مرتکب می‌شوند و عملاً آب در آسیاب دشمن می ریزند، امیدواریم همانطور که اهل تشیع و اهل سنت سال‌های سال در کنار هم زندگی برادرانه‌ای داشته‌ایم، در برنامه‌های تبعیضی ایجاد شده توسط دشمنان اسلام گرفتار نشویم که هر روز از جایی به مقدسات مشترک مسلمانان شیعه و سنی توهین می کنند.

این روحانی اهل سنت افزود: امروز جامعه اسلامی به شدت نیازمند وحدت و یکپارچگی است، گفت: باید بزرگان و عالمان دینی از هرگونه تفرقه بپرهیزند، چون خدای ناکرده از سر ناآگاهی در خلاف این موضوع حرکت کنند خدمت به دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمین محسوب می‌شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: همه امت اسلامی خصوصاً هم میهنان سنی و شیعه در ایران عزیز و سربلند در مسیر وحدت گام بردارند و از شر نقشه‌های شوم دشمنان که گاهاً توسط افرادی اجرا می‌شوند که به صورت آگاهانه و عامدانه اما عالمانه وارد این وادی شده اند، به دور باشیم و در مقابل چنین افرادی بایستیم و اجازه ندهیم که وحدت امت اسلامی دچار خدشه و صدمه شود.


محکومیت گستره علمای اهل سنت نسبت به توهین به مقدسات شیعیان و اهل بیت(ع)؛
وحدت شکنی حرام و محکوم است/توهین کنندگان جایگاهی بین مسلمین ندارند
مولوی عبدالصمد کریم زایی، امام جمعه اهل سنت مسجد فاطمه الزهرا (س) ایرانشهر در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: توهین به مقدسات مذاهب اسلامی و وحدت شکنی از نظر اهل سنت صد در صد محکوم است.

وی افزود: توهین نه تنها به هیچ مذهب اسلامی بلکه حتی به کفار که کفرشان مشخص است، پذیرفته نیست، چراکه طبق گفته قرآن کریم اگر به آن ها دشنام دهید، آن ها خدای شما را بدون علم دشنام می دهند.

کریمزایی تصریح کرد: در ملعون بودن کفار شکی نیست، آن ها بر خلاف شرع و دین رفتار می کنند، با این وجود اسلام می گوید خودتان را محفوظ نگه دارید، آن ها را به اسلام دعوت کنید، از حقانیت این دین مبین برای شان بگویید اما از توهین بپرهیزید، این مهم در قرآن به صراحت بیان شده و کسی نمی تواند انکار کند.

وی با اشاره به آیه وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَکُنتُم عَلىٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَکُم مِنها ۗ کَذٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُم آیاتِهِ لَعَلَّکُم تَهتَدونَ بر پرهیز از تفرقه افکنی بین شیعه و سنی تاکید کرد.

امام جمعه اهل سنت مسجد فاطمه الزهرا (س) ایرانشهر اضافه کرد: اگر مسائل فقهی در میان ائمه وجود دارد، ایرادی ندارد، اما در صورتی که چه اهل سنت نسبت به تشیع و چه شیعه نسبت به سنی، مسائل را طوری بیان کنند که از آن استنباط به و مذهبی توهین شود، جایز نیست.

وی اضافه کرد: حنفی حق ندارد به مذاهب شافعی، حنبلی، مالکی و مذهب امام جعفر صادق (ع) و ... توهین کند، دیگر مذاهب نیز به همین صورت، این نصح صریح قرآن مجید است.

مولوی کریمزایی اذعان کرد: خداوند متعال درباره امر به معروف و نهی از منکر در قرآن فرموده که به این مهم اول خودت، بعد با دعوت خانواده، سپس همسایه و در نهایت اجتماع عمل کن، همچنین فرموده که نتیجه تفرقه و اختلاف عذاب عظیم در دنیا و آخرت است.

وی افزود: در دنیا مسلمانان شامل دو گروه شیعه و سنی هستند که در اصول و دیگر مسائل دین با هم اشتراکات و شباهت دارند و اگر اختلافی هست مربوط به اعتقاد به خلافت از سوی اهل سنت و به امامت توسط شیعه است که نباید توهینی از سوی هیچ کدام از این دو مذهب صورت بگیرد. آنچه نسبت به کفار درست نیست، به طریق اولی در بین مسلمان نیز صحیح نیست.

امام جمعه اهل سنت مسجد فاطمه الزهرا (س) ایرانشهر با اشاره به ارادت اهل سنت به ائمه اطهار (ع) اظهار کرد: همیشه از تریبون نماز جمعه نیز اعلام کرده ام که محبت به اهل بیت (ع) جزو لاینفک ایمان اهل سنت است، ما در هر نمازی که می خوانیم هنگام تلاوت تشهد بر رسول اکرم (ص) و اهل بیت ایشان درود می فرستیم و اگر کسی آن را نخواند نمازش باطل و ناقص است.

وی گفت: یک چشم اهل سنت محبت اهل بیت (ع) و چشم دیگر محبت صحابه است، مقام معظم رهبری نیز در نشست علمای شیعه و سنی فرموده اند، توهین به مقدسات اهل سنت مطلقا حرام است که مورد استقبال دنیا قرار گرفت، این دستور قرآن مجید نیز است.

مولوی کریمزایی گفت: افراد افراطی در هر دو مذهب وجود دارند، در حالی که دین اسلام دین اعتدال است، دور از تفرقه و توهین، اما عده ای افراطی وقتی خشمگین می شوند، نمی دانند چه می گویند که کار درستی نیست، باید راهی را پیروی کنیم که کتاب مسلمانان فرموده است.
 

امام جمعه موقت مسجد جامع قاسمی راسک:

توهین به مقدسات مذاهب ناجایز و حرام است

مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت مسجد جامع قاسمی راسک نیز در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: از نظر اهل سنت توهین به تمامی مقدسات ناجایز و حرام است، اهل تسنن معتقد به قرآن عظیم الشان هستند که می فرماید "کسانی که حتی خدا را قبول ندارند، حتی به آن ها نباید بد و بیراه بگویید".

وی افزود: دین مبین اسلام به ما اجازه توهین به مقدسات هیچ دین و مذهبی را نداده، اهل سنت معتقد هستند که دشنام، لعن و نفرین به اشخاص جایز نیست، پس ما معتقدیم که مسلمانان جای خود دارند، به دیگر ادیان، احزاب، ملل و گروه هایی که حتی به وجود خداوند متعال معتقد نیستند، نمی توان بد و بیراه گفت، چه برسد به این که مسلمانان به یکدیگر توهین‌ کنند، آن هم در شرایطی که قبله، خداوند، کتاب و دینمان یکی است.

مولوی نقشبندی تاکید کرد: همه معتقد به پیامبر (ص) هستیم، پس به طریق اولی شتم و بد و بیراه گفتن در دین مبین اسلام طبق اعتقاد اهل سنت جایز نیست و حرام است.

وی با اشاره به ارادت اهل سنت نسبت به اهل بیت (ع) بیان کرد: در مباحث و سخنرانی هایم بارها اعلام کرده ام که ایمان منهای محبت اهل بیت پیامبر (ص) هیچ ایمانی نیست، اهل سنت معتقدند کسی که قلبا اهل بیت رسول اکرم (ص) را دوست نداشته باشد، ایمان ندارد.

امام جمعه موقت مسجد جامع قاسمی راسک تصریح کرد: ما اهل سنت معتقد هستیم که در نمازهای پنجگانه خودمان تا زمانی که بر خاندان و اهل بیت پیامبر (ص) درود نفرستیم، نمازمان تکمیل نمی شود، بنابراین بعد از تشهد نمازی که ادا می کنیم، همانگونه که بر رسول اکرم (ص) درود می فرستیم، بر آل و اهل بیت ایشان نیز درود می فرستیم.

وی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که ایمان بدون محبت اهل بیت پیامبر اکرم (ص) ناقص و ناکامل و نزد بارگاه الهی غیر قابل قبول است‌.

مولوی نقشبندی با تاکید بر پرهیز از تفرقه افکنی گفت: کسانی که با وجود این همه مشترکات بین اهل سنت و اهل تشیع، به آن چنگ نمی زنند و به دنبال کوچکترین روایات جعلی هستند تا به اختلافات دامن بزنند، اقدام شان هم از نظر شرعی و هم از لحاظ قانونی طبق فتوای مقام معظم رهبری ناشایست و ناجایز است، امیدواریم به شدت با چنین افرادی برخورد شود.
 

امام جمعه اهل سنت شهرستان چابهار:

دوستی و محبت اهل بیت (ع)؛ موجب اتحاد امت اسلامی

مولوی عبدالواحد بزرگزاده؛ امام جمعه اهل سنت شهرستان چابهار نیز در گفت و گو با خبرنگار ما، ضمن محکوم کردن سخنان تفرقه‌انگیز و توهین به مقدسات اهل تشیع و اهل بیت(ع)، بیان کرد: جایگاه اهل بیت(ع) در منظر اهل سنت مرتبط با پیامبر اسلام(ص) است وقتی حضرت محمد(ص) را قبول داریم پس باید اهل بیت(ع) را هم قبول داشته باشیم.

وی افزود: اهل سنت نسبت به اهل بیت(ع) محبت دارند و بیشترین نام های فرزندان آن ها از اهل بیت(ع) است و ما به این نام ها افتخار می‌کنیم کسی که پیامبر را جدا از اهل بیت(ع) بداند مسلمان نیست و ما اهل سنت از او بیزاریم.

امام جمعه موقت اهل سنت چابهار تصریح کرد: در پایان نماز تا زمانی که ما که اللهم صل علی محمد و «آل محمد» را نگوییم نماز ما کامل نیست و اهل سنت پیامبر، یارانش و قرآن را باهم می داند و تفکیک نمی‌کند و این سه را از هم جدا نمی‌دانیم و هریک از اینها اگر حذف شود اهل سنت آن فرد را مسلمان نمی‌داند.

وی ادامه داد: احیای اسلام و دین پیامبر در زمان امام حسین(ع) باعث حیات شد و صحنه هایی که در آن زمان به وجود آمد اهل سنت در کتاب ها روایات و احادیث از فضایل اهل بیت بسیار صحبت و سخن ها گفته است.

مولوی بزرگراده گفت: باید ذهنیت های تفرقه آمیزی که تا الان در بین اهل تشیع و اهل سنت وجود داشته از بین برود و این سوء تفاهم ها باید برداشته شود تا خود به خود زمینه وحدت که نظام ما هم بر پایه وحدت و برادری استوار است بیشتر نمایان شود، همانطور که رهبر معظم انقلاب هم نسبت به وحدت بین مذاهب تاکید بسیاری کرده است.
 

امام جمعه اهل سنت شهرستان خاش:

توهین به مقدسات اهل تشیع و تسنن حرام و ناجایز است

مولوی حافظ شهنوازی، امام جمعه اهل سنت شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما توهین به مقدسات اهل تشیع و تسنن را حرام و ناجایز اعلام کرد و افزود: دشمنان به دنبال تفرقه و اختلاف افکنی بین اهل سنت و تشیع هستند تا آنها را از اسلام دور کنند.

وی افزود: ما ایرانی و مسلمان هستیم خصوصا دو مذهب شیعه وسنی که با هم برادر هستیم.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان شیعه و سنی از قدیم تاکنون با یکدیگر ارتباط داشته اند که ازدواج جوانان این دومذهب نمونه ای از آن است.

وی ادامه داد: هیچ بغض، کینه و عداوتی بین شیعه و سنی دراین استان وجود نداشته و نخواهد داشت.

شهنوازی اظهار کرد: هرشخص یا گروهی که به اختلاف افکنی و ایجاد کینه از یک قومیتی در دل افراد اقدام کند این حرکت آنها محکوم بوده و در بین شیعه و سنی جایگاهی ندارند.

امام جمعه اهل سنت خاش اذعان کرد: آمریکا این شیطان بزرگ به خاطر اسلام و ترویج آن توسط ایران، کشورمان را مورد تحریم های ظالمانه قرار داده که خدا نیز اقدام آنها را بی جواب نگذاشته و کشته شدن صدها نفر بر اثر وقوع طوفان های مهیب و سایر عوامل در آمریکا بخشی از نتایج اقدامات ظالمانه آنها است.
 

امام جمعه موقت اهل سنت شهرستان ایرانشهر:

توهین کننده به مذاهب باید مجازات شود

مولوی خلیل رسولی زاده، امام جمعه موقت اهل سنت شهرستان ایرانشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: از دیدگاه ما اگر یک اهل‌سنت به مقدسات شیعه توهین کند، به شدت محکوم است و باید مجازات شود و اگر نیز بر عکس یک شیعه به مقدسات اهل‌سنت توهین کند باید مورد مجازات قرار گیرد.

وی افزود: افراطیون و تندروهای مذاهب به نفع شیعه و سنی نیستند، بلکه مایه بدنامی هستند و به مذهب ها ضربه می‌زنند.

این خطیب جمعه اهل سنت تصریح کرد: این که از گناه دوری کنیم، بهترین روش مواظبت از نفس بوده و این کار در مراحلی چون عمل برای ثواب، عمل برای رسیدن به خدا و عمل همراه با اخلاص اتفاق می افتد.

وی اضافه کرد: بزرگان دین ما هم برای موفقیت و دوری از گناه، از خود مراقبت می کردند و این مراقبت سبب نزدیکی آن ها به خداوند متعال شده است.

مولوی رسولی زاده اذعان کرد: همه مسلمانان اهل سنت و اهل تشیع لازم است با وحدت عمل در سایه تعالیم روح بخش قرآن و اعتقاد به مبانی اسلام با نقشه های استکبار مبارزه کنند.

وی خاطرنشان کرد: وحدت شکنان از هر قشری باید بدانند که در ایران اسلامی و خصوصا در سیستان و بلوچستان، جایی برای تفرقه افکنی بین برادران اهل سنت و تشیع وجود ندارد.
 

امام جمعه اهل سنت شهرستان مرزی میرجاوه:

علما در سخنان خود دقت بیشتری داشته باشند

مولوی عبدالرحیم ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت شهرستان مرزی میرجاوه نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: علما و کسانی که صاحب تریبون و منبر هستند، در سخنان خودشان دقت بیشتری داشته باشند تا این سخنان مورد بهره برداری دشمنان اسلام قرار نگیرد.

وی افزود: همه علمای اهل سنت به ائمه و مقدسات تشیع احترام می‌گذارند و هیچگاه به مقدسات مذاهب دیگر توهین نخواهند کرد.

 مولوی ریگیان پور اظهار کرد: تلاش همه علما در داخل کشور بر این است که نقشی تقریبی داشته باشند، به این صورت که  سخنرانی های آنها عاملی برای وحدت باشد، این مسئله مهمی است که همه کسانی که سخنرانی می‌کنند و پای منبر هستند به این نکته توجه داشته باشند.
 
امام جمعه اهل سنت میرجاوه اذعان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال تفرقه بین شیعه و سنی بوده و هستند که مقام معظم رهبری بارها در بیاناتشان از هرگونه تندروی افراد انتقاد کردند و کسانی که عامل تفرقه بین مسلمانان باشند را مورد نکوهش قرار داده اند.

وی خاطر نشان کرد: مقدسات تشیع در مذهب اهل سنت مورد احترام است و اهل بیت پیامبر (ص) برای همه مسلمانان جایگاه بالایی دارند و این مسئله برای کسی پوشیده نیست.
 

امام جمعه اهل سنت مهرستان:

شکست؛ دستاورد تفرقه افکنان

مولوی عبدالخالق حسین زهی، امام جمعه اهل سنت مهرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص  اهمیت وحدت میان شیعه و سنی بیان کرد: وحدت کلید پیروزی مسلمانان است هرکس بخواهد این کلید را بشکند، در پشت پرده برنامه‌هایی دارد.

وی گفت: در این منطقه سالیان سال است که دو مذهب شیعه و سنی در کنار همدیگر به صورت مسالمت زندگی می کنند و در مراسمات و مناسبت مذهبی و خانوادگی یکدیگر حضور دارند.

 افزود: افرادی که با هم متحدند همیشه پیروز تر هستند و آن هایی که در میانشان تفرقه و دوگانگی وجود دارد، شکست خواهند خورد.

مولوی‌ حسین زهی ادامه داد: ملت ایران بدانند و آگاه باشند که دشمنان اسلام در صدد آن هستند که میان مسلمانان تفرقه بیندازند، ما باید وحدت خود را هوشیارانه حفظ کنیم و به مقدسات هم دیگر احترام بگذاریم، چراکه رمز پیروزی در ملت های اسلامی در گرو اتحاد و احترام به مقدسات است.

وی خاطر نشان کرد: شیعه و سنی با همدیگر برادرند، هر دو  مذهب در اصول دینی، در کتاب خدا، قبله و پیامبران یکسان هستیم، این دشمن است که می‌خواهد با اهانت به مقدسات شیعه و سنی در میان ما تفرقه بیندازد.
 

امام جمعه اهل سنت شهرستان هامون:

توهین به مقدسات زیر پا گذاشتن خط قرمز های نظام است

مولوی عبداله حسن زهی، امام جمعه اهل سنت شهرستان هامون نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: توهین به مقدسات مذاهب به مثابه زیر پا گذاشتن خط قرمز های نظام بوده و از نقشه های شوم استکبار جهانی است.

وی بیان کرد: در روایت های متعددی بیان شده که نباید اعتقادات کسی را به تمسخر گرفت بلکه باید به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم اما برخی حد و مرز را رعایت نکرده و از آن عبور می کنند که اینها دست پرورده استکبار جهانی و غرب هستند.

این عالم اهل سنت افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه تقوا و عدالت بین مذاهب است و این از صفات انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: کسی که به مقدسات مذهبی توهین کند از این خط قرمزها عبور کرده است.

به گفته حسن زهی، این گونه حرکات و اقدامات حکایت از سیاست های غلط استکبار جهانی دارد چرا که تاب دیدن وحدت و همدلی موجود بین مذاهب را ندارند و به دنبال تشویش بین مردم هستند.
 
امام جمعه اهل سنت هامون خاطر نشان کرد: باید با تقویت وحدت نقشه شوم دشمنان را خنثی کرده، و اگر کسی خلاف این عمل کند خلاف مقاصد قرآنی حرکت کرده است.

 

امام جمعه اهل سنت سرباز:

توهین به مقدسات دیگر مذاهب جرمی نابخشودنی

مولوی عنایت الله رسولی زاده، امام جمعه اهل سنت سرباز در گفت و گو با خبرنگار ما، با تاکید بر اینکه توهین به مقدسات جرمی نابخشودنی است، بیان کرد: وحدت اقوام و مذاهب در ایران به خار چشم دشمنان اسلام تبدیل شده و دشمنان از هر ترفندی برای به هم زدن این وحدت بهره می برند.

وی افزود: محبت اهل بیت (ع)بخشی از ایمان اهل سنت بوده و هیچ اهل سنتی به خود اجازه نمی دهد به اهل بیت نبی مکرم اسلام(ص) توهین کند.

امام جمعه اهل سنت سرباز با بیان این مطلب که تفرقه و دودستگی میان مسلمانان آرزوی دشمنان ماست. گفت: مشترکات دینی شیعه و سنی به حدی است که اندک تفاوت ها اصلا نباید به چشم بیایید، علمای شیعه و اهل سنت نیز باید همواره بر این اشتراکات تاکید کنند.

وی ادامه داد: دشمنان در جای جای جهان با تفرقه افکنی به دنبال تضعیف اسلام و مسلمین هستند اما وحدت اقوام و مذاهب ایران هیچ گاه گسسته نخواهد شد.

امام جمعه اهل سنت سرباز با تاکید بر اینکه هرکس به مقدسات دیگر مذاهب توهین کند مسلمان نیست، تصریح کرد: افرادی که با آگاهی با توهین به مقدسات شیعه و سنی به تفرقه دامن میزنند بی تردید مسلمان نبوده و افرادی که نادانسته چنین عملی انجام داده باید از کرده خود توبه کنند.

 

امام جمعه اهل سنت دهگلان:

هر گونه توهینی به اهل بیت پیامبر(ص) محکوم است/ منویات رهبری اصل وحدت فرق اسلامی در جامعه است

ماموستا عبدالسلام محمدی امام جمعه اهل سنت دهگلان در گفتگو با خبرنگار کردتودی ضمن محکوم کردن سخنان اخیر ماموستا گرگیج اظهار داشت: محبت اهل سنت پیامبر رر بعنوان یک فرض ، ارزش و اصل دینی و قرآنی مطرح است.
 
وی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم هیچ مزد و درخواستی را در مقابل نبوت از مسلمانان و اهل ایمان نمی خواهد مگر محبت و ارادت و خدمت گزاری نسبت به اهل بیت  پیامبر اکرم(ص) داشته باشند.
 
امام جمعه اهل سنت دهگلان گفت: جایگاه اهل بیت پیامبر اکرم(ص) در میان تمام فرق و مذاهب اسلامی جای احترام، ارادات و حرمت دارد و هرگونه توهین و کلام یا وهنی نسبت به آنها محکوم و ممنوع است.
 
ماموستا محمدی ادامه داد: وظیفه علما، روحانیون، اندیشمندان و نخبگان این است که در حوزه وحدت، همدلی و برادری تلاش داشته باشند و از هر نوع کلام یا سخنی که باعث خدشه دار شدن باور و اعتقادات و عواطف سایر فرق مذاهب اسلامی می شود خودداری کنند.
 
وی بیان داشت: برادران اهل سنت به ویژه اهل سنت کردستان نسبت به اهل بیت ارادت کامل دارند و در میان اهل سنت خاندان سادات در کمال احترام و حرمت جای دارند.
 
امام جمعه اهل سنت دهگلان اضافه کرد: لذا برخورد، مواضع و سخنان این عالم اهل سنت داشتند برخورد اشتباه و خطا بوده و ما همچنان که وی عذر خواهی کردند و قبول کردند این مواضع یک مواضع خطا بوده و انسان هم دارای اشتباه و خطا است، لذا عموم برداران اهل سنت و اهل بیت علیهم السلام به این معنا واقف باشند همگی ما مسلمانان ها آن شالله در مسیر همت و همدلی که تقریب مذاهب اسلامی است گام برداریم. 
 
ماموستا محمدی خاطر نشان کرد: وحدت فرق مذاهب اسلامی تنها راه نجات امت اسلامی از دیدگاه اسلام، پیامبر(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام است.
 
وی تاکید کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در باب وحدت و همدلی و عدم تفرقه فرمودند هر کس به بهانه های مذهبی از جمله طرفداری از شیعه یا سنی امنیت ملی را خدشه دار کند مزدور اسلام و انقلاب است.
 
امام جمعه اهل سنت دهگلان گفت: در عصر امروزی که استکبار جهانی و سرویس جهانی و اطلاعاتی و معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران با هر نوع ترفند و جنگ فرهنگی در فکر استحاله مذهبی و اعتقادی هستند و با ایجاد تشویش و بکار گیری عده ای از علما و روحانیون منتسب به فریقین می خواهند وحدت ملی را خدشه دار کنند باید با نصب العین قرار دادن منویات رهبر معظم انقلاب از هر گونه مشکل در وحدت دوری کنیم.
 
وی تاکید کرد: به کوری چشم دشمنان انقلاب ما یک کشور پویا هستیم و باید با بصیرت تشخیص دهیم در کدام سنگر قرار گرفته ایم.

 
عالم اهل سنت غرب هرمزگان عنوان کرد؛

بینی توهین کنندگان به مقدسات را به خاک می‌مالیم/ وحدت مسلمانان در برابر دشمنان از اوجب واجبات است

شیخ حسین بازماندگان امام جمعه اهل سنت بندرپل شهرستان بندرخمیر صبح امروز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ اظهار کرد: بی شک تنها راه غلبه بر توطئه شوم دشمنان اسلام و مسلمین حفظ عزت، وحدت و انسجام امت اسلامی است.

بازماندگان با اشاره به اینکه وحدت عامل عزت مسلمانان در برابر دشمنان و از اوجب واجبات است، افزود: همه باید دستور خداوند مبنی بر حفظ وحدت و چنگ زدن به ریسمان الهی و دوری از تفرقه را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

وی گفت: بایست به فتوای مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای حفظه‌الله عمل نموده و جامعه اسلامی را به سمت بالندگی و اتحاد سوق دهیم.

امام جمعه اهل سنت بندرپل شهرستان بندرخمیر تصریح کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که دشمن از هر فرصتی برای ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی استفاده می‌کند، بنابراین باید هوشیار بوده و اجازه عملی شدن توطئه‌های دشمن را ندهیم‌ و با اتحاد و همبستگی خود نقشه های شوم دشمنان را خنثی کنیم و نگذاریم دشمنان قسم خورده اتحاد مسلمانان به خواسته‌های خودشان برسند .

بازماندگان با اشاره به توطئه‌ های دشمن در کشورهای اطراف نیز گفت: وحدت مهم ترین عامل بازدارنده در برابر توطئه های دشمنان است و با اتحاد و وحدت هیچ کشوری بر ما مسلط نخواهد شد.

وی عنوان کرد: وحدت بین مسلمانان به معنای دست برداشتن اقوام و مذاهب از اعتقادات خود نیست، ما در حوزه مسائل اعتقادی و مبنایی خود به طور محکم ایستاده‌ایم و امروز جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت و همدلی نیاز دارد و در مقابل کسانی که به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام و صحابه رسول اکرم صلی الله علیه و آله اهانت و جسارت می کنند ایستادگی نموده و بینی آنها را به خاک میمالیم.

این عالم اهل سنت هرمزگانی با بیان اینکه این وظیفه آحاد مسلمانان است که نگذارند توطئه های دشمنان موجب لطمه به جهان اسلام شود، خاطرنشان کرد: همه ما چه شیعه و چه اهل سنت، باید به اندیشه ها و اعتقادات و باورهای همدیگر احترام گذاشته و به مقدسات و خطوط قرمز همدیگر نیز احترام بگذاریم تا دشمنان را مأیوس و ناامید گردانیم.

 

واکنش امام جمعه اهل سنت ارومیه به هتک حرمت به امامان معصوم:
کسانی که ندای تفرقه سر می‌دهند مزدور دشمن هستند/ اهانت به مقدسات مسلمانان حرام است

ماموستا ملا مامد کلشی نژاد در گفت و گو با اروم نیوز، گفت: با توجه به اینکه وحدت یکی از ضرورت‌های همیشگی مسلمانان در سراسر تاریخ بوده و در برهه حساس کنونی یکی از واجبات است، که بایستی باز هم ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: همه مسلمانان چه شیعه چه سنی، ائمه جمعه یا غیر آنان، هرکسی به عنوان یک مسلمان وقتی که خودش را در دایره اسلام معرفی می‌کند، بایستی این موارد را رعایت کند.

وی افزود: هر مسلمانی باید اهداف لازمه آرمان های اسلامی برای زنده نگه داشتن وحدت جامعه اسلامی را رعایت کند، اگر اهانت یا هتک حرمتی رخ داده باشد از دیدگاه اهل سنت حرام است، با توجه به اینکه ائمه جز مقدسات اهل سنت هستند و ما اهل بیت پیامبر(ص) را جز لاینفک ایمان اهل سنت می دانیم.

امام جمعه اهل سنت ارومیه گفت: هرکسی در این رابطه چه سنی و چه شیعه، اهانت و بی احترامی انجام داده باشد قطعا ما این کار را محکوم می کنیم و این را حرام می دانیم.

وی اذعان کرد: اهانت به مقدسات حرام است و نباید این کار انجام شود، با توجه به اینکه همیشه دشمنان ما درصدد هستند که در بین صفوف مسلمین تفرقه بیندازند، کسانی که در راستای دسیسه ها و سیاست های دشمنان حرکت کنند، همان طوری که مقام معظم رهبری فرمودند، از حنجره ای که ندای تفرقه بیرون بیاید محکوم هست و ما آن ها را مزدور دشمن میدانیم، ما اهل سنت از این حرکت های تفرقه افکنانه تبری می جوییم.

ماموستا کلشی نژاد عنوان کرد: همان طور که اگر به قرآن و سنت پیامبر (ص) مراجعه کنیم قطعا همه آن ها تفرقه را راه شیطان دانسته اند و وحدت را برای جامعه مسلمانان واجب دانسته اند.

وی بیان کرد: همان طور که در آیه شریفه مشهور "واعتصمو بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا” خداوند متعال از لفظ تفرقوا استفاده کرده، درست مثل "و لاتقتلو” که درجای دیگر قرآن اشاره کرده، یعنی قتل و شرارت حرام است، به همان شکل تفرقه هم حرام است و باید از آن بپرهیزیم.

وی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از توصیه های قرآن کریم در مذمت رفتارهای تفرقه افکنانه خاطرنشان کرد: در جایی دیگر خداوند می فرماید: "ولا تنازعو” اختلاف نیندازید چون ذلیل می شوید و آبرو و ابهت شما میان دشمنان اسلام خواهد رفت، در نتیجه سبب تسلط کفار بر شما می‌شود و همین تسلط کفار باعث از بین رفتن ابهت و حیثیت مسلمانان خواهد بود.

امام جمعه اهل سنت ارومیه در پایان گفت: امیدوارم که برادران و خواهران ما در سراسر جهان اسلام به خصوص در جمهوری اسلامی ایران با سعه صدر با چنین مسائلی برخورد کنند و مراقب باشند تا دامنه اختلافات گسترده تر نگردد و خدای نکرده سبب سلب ارامش جامعه اسلامی نشود.

ماموستا کلشی نژاد افزود: همچنین تمهیدات لازم نیز توسط مسئولین برای برخورد با این هتک حرمت در نظر گرفته شود تا شاهد تکرار چنین مواردی نباشیم.

 

عالم برجسته اهل سنت بندرعباس؛

توهین به مقدسات نه تنها حرام، بلکه کفر محض است/ راه رسیدن به شهرت از طریق اهانت به مقدسات نیست

شیخ محمد صدیق فهیمی عالم برجسته اهل سنت بندرعباس و امام جمعه اهل سنت محله سورو، شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز اظهار کرد: خوشبختانه علی‌رغم تلاش‌های مذبوحانه دشمنان قسم خورده نظام  و انقلاب، وحدت درایران اسلامی زبانزد خاص  و عام هست و این موضوع از هیچ‌کسی پوشیده نیست.

شیخ فهیمی با بیان اینکه برای کسب شهرت نباید دست به هر اقدامی زد؛ گفت: با توهین به مقدسات دیگران نمی توان شهرت یافت.

وی با قبیح دانستن توهین به مقدسات مسلمانان در جامعه اسلامی، تصریح کرد: راه رسیدن به شهرت با توهین به مقدسات طی نمی شود و کسانی که در این مسیر گام برداشته اند، راه را به اشتباه رفته اند.

عالم برجسته اهل سنت بندرعباس توهین به مقدسات در اعلاء ترین درجات را یک وقاهت دانست و گفت: توهین به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام  از نظر اهل سنت نه تنهاحرام، بلکه کفرمحض است.

شیخ فهیمی تاکید کرد: باید سعی بشود همواره این فرموده مقام معظم رهبری مدظله العالی را نصب العین خود قرارداده که میفرمایند آن کسی که ندای تفرقه بین شیعه و سنی را سر می‌دهد، به بهانه مذهب می‌خواهد وحدت ملی را بر هم بزند، چه شیعه باشد، چه سنی، مزدور دشمن است.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان