کد خبر: ۱۵۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس در گفتگو با شیرازه تاکید کرد:

ضرورت توجه به سلامت زنان در جامعه/ دستگاه های متولی باید به نیاز جامعه زنان به خدمات بهداشتی و درمانی و اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند

محبی پور گفت:اگر چه نظام سلامت کشور نگاه ناعادلانه ای به سلامت افراد جامعه چه زنان و چه مردان ندارد و تبعیضی بین این دو قشر چه به لحاظ خدمات بهداشت و درمان و چه بیمه های تأمین اجتماعی قائل نیست اما یقینا نیاز جامعه زنان به خدمات بهداشتی و درمانی و خدمات اجتماعی نیازهای ویژه تری است که دستگاه های متولی باید به آن توجه بیشتری داشته باشد.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور نقش مهمی در پویایی و سلامت جامعه دارند؛ بنابراین حفظ و ارتقای سلامت آنان همواره باید مورد توجه متولیان بهداشت و درمان باشد که در این میان توجه به سلامت محیط کاری آنان نیز بسیار ضروری است.  اکنون شمار زیادی از زنان شاغل همگام با مردان دربخش ها وحوزه های مختلف مشغول به کار هستند و این مهم لزوم حفظ و ارتقای سطح سلامت شغلی آنان را از نقطه نظر کارفرمایان و مسئولان بهداشتی کشور به یک نیاز و ضرورت اساسی تبدیل کرده است.

همواره باید به این موضوع مهم توجه داشت که اشتغال زنان در محیط خارج از خانه اغلب با انجام وظایف خانه داری در داخل منزل نیز همراه است و بنابراین می توان اذعان داشت که در صورت مشابهت شغلی خاص بین یک زن و مرد، به دلیل وظایف خانه داری و... فشار کاری و استرس های آن در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد.

مخاطرات شغلی شامل مخاطرات فیزیکی، مخاطرات شیمیایی، مخاطرات بیولوژیکی ، مخاطرات ارگونومیکی و مخاطرات روحی و روانی و علاوه بر عوامل فوق می توان به شیوه و الگوهای کار مثل نوبت کاری (شب کاری) و عوامل محیطی و سازمانی نیز به عنوان مخاطرات شغلی زنان اضافه کرد.

از سوی دیگر از طراحی فیزیکی محیط کار تا ساعت کار در ادارات، همه مردانه است و تطبیق بانوان با این وضعیت، مشکلات جدی و سلامتی برای آنان به وجود می آورد. از آنجا که شمار زنان شاغل در ادارات در حال افزایش است؛ باید اقداماتی برای رفع این مشکلات و حتی زنانه کردن محیط های اداری صورت گیرد.

آنچه که بانوان را در محیط کاری خسته می کند، کار نیست، بلکه بی عدالتی، عدم رضایت و ناخشنودی از محیط کار است. محیط کار ما باید محیطی هدایت کننده برای بانوان باشد، نه تهدیدکننده؛ در شرایط حاضر بانوان باید هم شاغل باشند تا چرخه اقتصادی بچرخد و هم اینکه صاحب فرزند شوند تا مشکلات جمعیتی حل شود که این نیز بر مشکلات بانوان در محیط کار می افزاید.

اشتغال بانوان به صورت اختیاری نیست و بسیاری از آنان به اجبار کار می کنند چرا که جامعه به خیلی از خدمات بانوان نیاز دارد. یکی دیگر از مشکلات در محیط های کاری عدم رعایت عدالت جنیستی است، با توجه به اینکه این موضوع بر سلامت زنان تاثیر می گذارد، باید بیشتر به آن توجه شود؛ اگرچه وضعیت نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب زمان زیادی است.

لزوم توجه به سلامت بانوان شاغل به خصوص در شرایط کرونایی تا حدی مهم است که برخی متخصصان  و دانشمندان حوزه سلامت بر این موضوع تاکید بسیار دارند.

کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت و درمان در کنفرانس بین المللی تاثیر دوران کرونا بر کاهش میزان مراقبت از سلامت بانوان، فرسودگی شغلی در بانوان شاغل را یکی از ضرورتهای مهم پرداختن به موضوع سلامت بانوان عنوان کرد و گفت: بی توجهی به سلامت بانوان در محیط کار به خصوص در شرایط کرونایی می تواند پیامدهای بعدی برای سلامت آینده جامعه به همراه داشته باشد و لازم است مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰درصد از ارائه دهندگان خدمات سلامت دردنیا و بیش از ۶۰ درصد کارکنان نظام سلامت در کشور را بانوان تشکیل می دهند، سلامت بانوان را محور سلامت خانواده دانست و افزود: این محوریت نه تنها به دلیل اختصاص نیمی از جامعه به جمعیت بانوان، بلکه به دلیل تاثیرپذیری سلامت تمامی جامعه از سلامت بانوان است و لازم است بکوشیم کاستی های تاریخی در این زمینه را با اهتمام و نگاهی عمیق جبران کنیم.

در همین راستا و به منظور توجه بیشتر به سلامت زنان در جامعه دولت جدید با نگاهی تخصصی تر این هدف را دنبال می‌کند.

اسماعیل محبی پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس در حاشیه جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه به منظور پیگیری مباحث مربوط به سلامت بانوان ما ارتباط نزدیکی را بین مجموعه امور بانوان استانداری فارس و اداره کل اجتماعی برقرار کرده ایم، گفت: حضور استاندار فارس و بنده به عنوان معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار در این کارگروه نشان دهنده این است که تلاش می‌کنیم که نگاه مسئولین را به همه جنبه های  اجتماعی کار در بخش زنان تغییر دهیم و قطعا اتفاقات بهتری رخ خواهد داد.

وی افزود: اگر چه نظام سلامت کشور نگاه ناعادلانه ای به سلامت افراد جامعه چه زنان و چه مردان ندارد و تبعیضی بین این دو قشر چه به لحاظ خدمات بهداشت و درمان و چه بیمه های تأمین اجتماعی قائل نیست، اما قطع بع یقین نیاز جامعه زنان به خدمات بهداشتی و درمانی و خدمات اجتماعی نیازهای ویژه تری است که دستگاه های متولی باید به آن توجه بیشتری داشته باشد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با حمایت از حقوق انسانی، اجتماعی و فرهنگی همه افراد، اعم از زن و مرد، سلامت افراد را یك حق اساسی دانسته و تامین نیازهای سلامت آنها را تكلیف اصلی دولت شمرده است.

انتهای پیام/س


برچسب ها: سلامت زنان ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان