کد خبر: ۱۵۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خبرداد:

تدوین سند زیست بومی فرهنگی ـ هنری فارس

قانعی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های ما در این اداره‌کل تحول در ساختارهای فرهنگی با توجه به منویات رهبری است، گفت: برای این مسئله فرایندهایی تعریف شده که یکی از آن‌ها تدوین سند زیست بومی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، ۲۸ آذرماه در آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره «کالا و محصولات فرهنگی» استان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور و حرکت انقلابی خردمندانه و عاقلانه در این زمینه گفت: یکی از رسالت‌ها و ماموریت‌های ما در این اداره‌کل تحول در ساختارهای فرهنگی است.

وی ادامه داد: برای این مسئله فرایندهایی تعریف شده که یکی از آن‌ها تدوین سند زیست بومی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان است که از اوایل دی‌ماه کارگروه‌های تخصصی را در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شکل خواهیم داد و می‌کوشیم با استفاده از ظرفیت همه کارشناسان اداره‌کل و ظرفیت‌های هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه این سند را به بهترین شکل در تمام شهرستان‌های استان تدوین کنیم.

بنابه گفته قانعی،  جدی شدن ماجرای پژوهش و آینده پژوهی در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه، تکریم اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و ارتقای جایگاه مادی و معنوی آن‌ها در جامعه از رسالت‌های مهمی است که بناست در سند تحول به آن‌ها بپردازیم و به شکل جدی پیگیری کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان کرد: از نکات دیگری که در این اداره‌کل پیگیری خواهیم کرد، بازگرداندن نقش حکمرانی فرهنگ به شورای فرهنگ عمومی است؛ شورای فرهنگ عمومی موظف است که مقدمات حکمرانی فرهنگی را در جامعه فراهم کند و در حقیقت می‌توان گفت که این شورا یک پارلمان فرهنگی و بهترین جایگاهی است که می‌توان در حوزه فرهنگ تصمیم‌گیری کرد.

وی با بیان اینکه امروز شاهد هستیم که فرهنگ عمومی جامعه با مدل‌های مختلف و ابزارهای رسانه تحت‌الشعاع قرار گرفته است، تاکید کرد: جریان مقابل انقلاب اسلامی سعی کرده با تخریب باورهای اعتقادی مردم، تبلیغ ادیان نوظهور و ساختگی، ترویج نسخه‌های جعلی عرفان، معنویت‌های سکولار، تصویرسازی غلط و وارونه نمایی حقایق و برهم زدن نظم محاسباتی مسئولان و دامن زدن به شایعات جامعه را از خود متاثر کند.

قانعی افزود: در مقابل، آنچه که ما به عنوان رسالت برای خودمان تعریف کرده‌ایم که در گام دوم انقلاب باید بتوانیم با نگاه و بینش تمدنی خودمان به آن برسیم این است که جریان‌های مقابل را تقویت کنیم و اقداماتی همچون ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی، هدایت فرهنگی و ترویج سبک ایرانی و اسلامی را به عنوان اولویت دنبال کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص تدوین برش استانی نقشه مهندسی انقلاب فرهنگی در فارس اضافه کرد: به زودی این سند منتشر خواهد شد و در اختیار اهالی فرهنگ و رسانه قرار خواهد گرفت تا از پیشنهادهای آن‌ها نیز بتوانیم بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه تاکنون جمع زیادی از متخصصان در خصوص این سند اظهار نظر کرده‌اند که امیدواریم در عرصه گسترده‌تری بتوانیم این سند را دنبال کنیم، گفت: رویکرد جدید دیگر که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس دنبال خواهد شد تقویت جریان‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در مناطق محروم است.

قانعی تأکید کرد: برقراری روابط حسنه و صمیمی با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و تکریم جایگاه هنر و هنرمند که به معنای واقعی باید رقم بخورد از دیگر اولویت‌های این اداره‌کل خواهد بود چرا که به رغم اقداماتی که در این زمینه شده اما کم کاری‌هایی نیز صورت گرفته که باید برنامه ریزی جدی تری در این زمینه داشته باشیم.

مدیرکل ارشاد فارس، تکریم هنرمند را تکریم جایگاه هنر دانست و افزود: ما به این مسئله باور داریم و امیدواریم با این اتفاق بتوانیم زمینه‌ساز بازگردادن امید به جامعه فرهنگی و هنری باشیم.

وی در خصوص نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی این استان نیز گفت: این جشنواره می‌تواند آغازی باشد بر اتفاقات خوبی که در عرصه تولید محصولات و کالاهای فرهنگی در استان شاهد خواهیم بود و انتظار است که رسانه‌ها با تمرکز این برنامه را تبلیغ کنند.

قانعی افزود: یکی از مواردی که ما در حوزه اقتصاد فرهنگ می‌توانیم کار کنیم همین جشنواره است تا نمایه‌ها و آرایه‌های فرهنگی تولید شده را به کالاها و محصولات فرهنگی قابل ارائه به خانواده ها تبدیل کنیم.

مدیرکل ارشاد فارس یادآور شد: با رایزنی‌هایی که با برنامه ریزان جشنواره در تهران شده سعی کرده‌ایم با تمرکز بر مکتب شیراز کالای فرهنگی تولید و آثاری خلق شود که در همه کشور قابل استفاده باشد.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان