کد خبر: ۱۵۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۲۵ دی ۱۴۰۰

سرم‌ ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی ایرانی در عراق تولید می شود

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اعلام کرد سرم‌های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی ایرانی در عراق به تولید می رسند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه،به نقل از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دکتر فخرالدین رحمانی با اشاره به ثبت سرم‌های درمانی ضدمارگزیدگی و عقرب زدگی موسسه رازی به عنوان نخستین فرآورده بیولوژیک ایرانی ثبت شده در کشور عراق اظهار کرد: شرکتی زیر مجموعه این موسسه به عنوان نماینده صادرات محصولات بیولوژیک در کشور عراق فعالیت خود را از سال ۲۰۱۹ اغاز کرد.

رحمانی افزود: زمانی که سایت یک موسسه تولیدی در وزارت بهداشت کشور دیگری ثبت می شود، در گام بعدی باید محصولاتی که به آن کشور صادر می شود نیز ثبت شود، در همین راستا از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ با برگزاری جلسات، نشست‌ها، کمیسیون های فنی و کارگاه های آموزشی، فرآیند تامین مستند سازی ثبت محصول طی شد.

رئیس هیئت مدیره این شرکت‌گفت: بر این اساس کنترل کیفیت وزارت بهداشت عراق به موسسه رازی دعوت شدند و کارگاه آموزشی ۲ روزه پوتنسی با همکاری بخش جانوران سمی این موسسه برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از معرفی ونوم و آنتی ونوم ها و واکسن های مورد نیاز به کنترل کیفی وزارت بهداشت عراق برای انجام تست های آزمایشگاهی تعیین پوتنسی، آن فرآورده‌ها مورد آزمایش قرار گرفته و با موفقیت تایید شدند.

رحمانی با بیان اینکه اقدامات سخت‌گیرانه زیادی برای ثبت این فرآورده‌ها انجام شد، افزود: سرم‌های ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی موسسه رازی به عنوان نخستین فرآورده‌های بیولوژیکی بودند که در طول تاریخ وزارت بهداشت عراق ثبت شدند و تاکنون هیچ محصول بیولوژیک از جمله پادزهرها، آنتی ونوم ها یا سرم های درمانی و واکسن های انسانی در این کشور به ثبت نرسیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت، برنامه بلندمدت ما ایجاد سایت فیلینگ در عراق و بغداد است و به همین منظور با تشکیل شرکتی با طرف عراقی و اقدامات لازم، مجوز بهره برداری کارخانه سایت فیلینگ آنتی ونوم های مار و عقرب را در دستور کار داریم تا به نوعی این بازار صادراتی را برای همیشه حفظ کنیم.

رحمانی با بیان اینکه هیچ کشوری تاکنون موفق به ثبت فرآورده‌های بیولوژیک خود در کشور عراق نشده، ادامه داد: بر این اساس در حال حاضر هیچ رقیبی در حوزه پادزهرهای مار و عقرب در عراق نداریم و این موفقیتی برای هردو کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس
نظرات بینندگان