کد خبر: ۱۵۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۹ - ۲۵ دی ۱۴۰۰
مدیر کل آموزش و پرورش فارس:

حال آموزش و پرورش در استان پهناور فارس مطلوب نیست/ اجرای سند تحول بنیادین در دستور کار قرار می گیرد

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه در کنار همه زحماتی که در دوره های قبل کشیده شده است، باید گفت که متاسفانه حال آموزش و پرورش استان حال مطلوبی نیست، اظهار کرد: ما در حوزه آموزش ابتدایی رتبه ۱۹ کشور را دارا هستیم و این در حالی است که میانگین کشوری ۲۰ است و ما از ۲۰ رتبه ۱۹ را کسب کرده ایم ، پس ضرورت دارد همه دستگاهها برای حل مشکلات به کمک آموزش و پرورش بیایند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محمد خلیل عسکری مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس امروز ۲۵ دی ماه در جلسه شورای آموزش و پرورش این استان با بیان اینکه شوراها تجلی مشارکت مردم و مسئولین در امر تربیت هستند، گفت: تشکیل شوراها در راستای تحقق خرد جمعی و مشارکت و نظارت مردم در امر تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و بهره گیری از کلیه منابع و امکانات در جهت توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت های اجرایی استان شهرستان و مناطق می باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۰ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلان آموزش و پرورش را ابلاغ فرمودند، گفت: سیاستهای ۱۳ بندی که بر مبنای تحول بنا نهاده شد و فرمودند؛"باید عده ای بنشیند و در حوزه آموزش و پرورش تحول ایجاد کنند" و این سیاستها مبنای شکل گیری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد که به عنوان قانون اساسی آموزش و پرورش به شمار می رود.

عسکری با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که می فرمایند: "حمایت همه جانبه از دستگاه آموزش و پرورش، سرمایه گذاری موثر برای آینده درخشان فرزندان ملت و پیشرفت پرشتاب مادی و معنوی ایران عزیز است. "، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ این سند در آموزش و پرورش خاک خورد و هیچ استفاده میدانی از آن نشد تا اینکه سند ننگین ۲۰۳۰ جایگزین آن شد و اراده قوی برای اجرای این سند ننگین وجود داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: پس از روی کار آمدن دولت عدالت محور آیت الله رئیسی، بحث سند تحول با همراهی و همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت در دستور کار جدی قرار گرفت و یکی از مبانی اصلی کار آموزش و پرورش بحث عدالت تربیتی بود که امروز هم در حوزه آموزش و پرورش استان فارس به عنوان یک دغدغه اصلی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه پیگیری مسائل معیشتی معلمان و نظام رتبه بندی که امروز از آن  یاد میشود یکی از دستاوردهای اساسی و اصلی سند تحول بنیادین است، اظهار کرد: سندی که از سال ۹۲ تا ۹۹ مغفول مانده و هیچ گونه توجهی به آن نشده بود به ارتقاء شان و جایگاه و منزلت معلمان توجه بسیار ویژه‌ای شده و امید است در آینده با همت دولت و حمایت مجلس و همراهی تمامی دستگاه ها شاهد اجرایی شدن هم نظام رتبه بندی و هم اجرای طرح همسان سازی بازنشستگان باشیم.

عسکری به این گفته وزیر آموزش و پرورش که "لازم است سند تحول بنیادین به یک دغدغه ملی تبدیل شود" اشاره کرد و افزود: بنده از روزی که کارم را به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس آغاز کرده ام سه سرفصل را برای برنامه‌های خود مشخص نمودم، اول بومی سازی و برش استانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دوم اجرای بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب و موضوع سوم تشکیل یک هسته اندیشه ورز در جهت اجرای برش نقشه استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در استان فارس انجام شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه تربیت در نظام جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: تربیت یک فرایند جامع در سند معرفی شده یعنی لازم است یک قرارگاه تربیتی راه اندازی گردد چون، آموزش و پرورش به تنهایی نخواهد توانست ماموریت بزرگ تربیت را اجرایی کند و به سامان برساند. باید همه دستگاه ها حاضر شوند و در کنار آموزش و پرورش حضور پیدا کنند تا تا ما بتوانیم به ماهیت اصلی حرفه ای خود بپردازیم.

وی در ادامه خانواده، رسانه، نهادها و تشکل های دولتی و غیر دولتی را به عنوان چهار ارکان مهم تربیت عنوان کرد و افزود: دولت یا همان آموزش و پرورش هم رکن اصلی دیگر تربیت به شمار می‌رود که این امر ضرورت در کنار هم بودن و تشکیل قرارگاه تربیتی را دو چندان میکند.

عسکری با تاکید بر اینکه باید به سمت تربیت ۶ ساعته حرکت کنیم اظهار کرد: باید از تربیت تک ساعتی عبور کرده و تربیت شش ساعتی را به عنوان محور برنامه‌ها و الگوی کار خود قرار دهیم، ساعت های شش گانه تربیت را به تربیت اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی ،زیستی بدنی، تربیت زیباشناختی هنری و تربیت اقتصادی و حرفه ای و تربیت علمی و فناورانه سوق دهیم و ادارات را ذیل این ۶ ساعت تعریف و ماموریت هر اداره و ارگانی را مشخص کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس  با بیان اینکه در کنار همه زحماتی که در دوره های قبل کشیده شده است،  باید گفت که متاسفانه حال آموزش و پرورش استان حال مطلوبی نیست، اظهار کرد: ما در حوزه آموزش ابتدایی رتبه ۱۹ کشور را دارا هستیم و این در حالی است که میانگین کشوری ۲۰ است و ما از ۲۰ رتبه ۱۹ را کسب کرده ایم ، پس ضرورت دارد همه دستگاهها  برای حل مشکلات به کمک آموزش و پرورش بیایند.

 عسکری در پایان با بیان اینکه در کنکور سال گذشته نتوانستیم استان فارس را به جایگاه اصلی خود برسانیم عنوان کرد: در کسب رتبه های تک رقمی جایگاه ای نداشتیم که این امر نیاز به یک همت و عزم و اراده جدی دارد تا همه دست به دست هم دهیم تا مسئله کنکور را که به عنوان یک دغدغه اصلی و ویترین های مهم آموزش و پرورش به شمار می‌رود را بتوانیم حل کنیم تا در این دولت حرف مناسب و مطلوبی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان