کد خبر: ۱۵۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۶ دی ۱۴۰۰
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

فرهنگ زیربنا و موتور پیشران اعتلای حکمرانی و تحول در عرصه‌های گوناگون دولت سیزدهم است

قانعی گفت: در شرایط کنونی اقتصادی و وضعیت نامناسب معیشتی نه تنها دولت از مسئله فرهنگ غفلت نمی ورزد بلکه فرهنگ را به عنوان پیشران اصلی تحول مد نظر خود، در تمامی عرصه ها در نظر دارد و این مسئله به عنوان دغدغه و رویکرد جدید دولت سیزدهم مطرح خواهد بود.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس در نشست شورای عمومی استان با اشاره به نکات به کار برده شده در احکام مسئولین جدید فرهنگی توسط رهبر انقلاب اظهار داشت: تعابیر مندرج در حکم جدید انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رهبر معظم انقلاب را می توان سومین گام از سلسله و زنجیره سخنان و مواضع انقلابی و راهبردی حضرت آیت الله خامنه ای در حوزه فرهنگ طی چند ماه اخیر دانست. 

مدیر کل ارشاد فارس گفت: اولین گام با به کار بردن تعبیر  «بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور» رقم خورد که رهبر انقلاب در دیدار با اعضای دولت سیزدهم به دولت جدید تکلیف کردند. دومین گام ابتکار اوصاف چهارگانه و چهار ضلعی  «آوردگاه، آسایشگاه، قرارگاه و دانشگاه» برای رسانه ملی بود که در حکم انتصاب رئیس جدید صدا و سیما بیان شد و سومین گام هم انتظارات و توقعات ایشان از مهمترین قرارگاه فرهنگی کشور یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در متن حکم جدید اعضای این شورا درج شده است.

وی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب در ابتدای حکم انتصاب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی می فرمایند: ورود در دومین چهلواره انقلاب اسلامی که با آغاز سده جدید هجری شمسی همزمان شده است نگاهی نو، آسیب شناسانه و روزآمد ساز به مجموعه‌ای از زیرساخت‌های تمدنی را ضروری می سازد. 

قانعی با اولی دانستند مقوله فرهنگ، این مهم را جهت دهنده همه اقدام های اساسی و زیربنایی جوامع بشری و شتاب دهنده یا کند کننده آن دانست و اظهار کرد: اشاره ظریف رهبر انقلاب به چهلواره دوم انقلاب اسلامی نشان از آن دارد که ایشان در انتظار یک شورای انقلاب فرهنگی گام دومی و متناسب، متوازن و ترازمند با شرایط چهل ساله دوم انقلاب اسلامی هستند.

بنابه گفته این مقام مسئول، چهلواره دوم اشاره معنادار به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارد باید توجه کنیم که گام دوم یک گام است و گام هم از جنس  «اقدام» است. روزآمد سازی و بازسازی را باید عملیاتی، علی الارض، انضمامی و کاربردی فهمید و مطالبه کرد.

این مقام فرهنگی استان به اشاره به اهداف دولت در زمینه فرهنگی و سیاست گذاری های پیش رو بیان کرد: در دولت سیزدهم فرهنگ به عنوان زیربنا و موتور پیشران اعتلای حکمرانی  و تحول در عرصه‌های گوناگون اقتصادی سیاسی و اجتماعی خواهد بود. این مسئله بسیار مهم است که در شرایط کنونی اقتصادی و وضعیت نامناسب معیشتی نه تنها دولت از مسئله فرهنگ غفلت نمی ورزد بلکه فرهنگ را به عنوان پیشران اصلی تحول مد نظر خود، در تمامی عرصه ها در نظر دارد و این مسئله به عنوان دغدغه و رویکرد جدید دولت سیزدهم مطرح خواهد بود و امید داریم در عمل نیز محقق گردد. البته باید تاکید کرد که چنین رویکردی در واقع از مبانی انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی  بر آمده است.

قانعی در پایان با یاداوری سند تحول فرهنگی استان فارس تشریح کرد: در استان فارس نیز با زحماتی که طی دو سال گذشته جمعی از فرهیختگان و نخبگان فرهنگی و علمی استان با محوریت نماینده محترم ولی فقیه حضرت آیت الله دژکام تقبل کرده‌اند مقدمات تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به سرانجام رسیده است و امروز ما با یک نقشه جامع برای چهار سال آینده استان در زمینه فرهنگی روبه رو  هستیم.

انتهای پیام/م
نظرات بینندگان