کد خبر: ۱۵۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۷ دی ۱۴۰۰
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس مطرح کرد:

آغاز طرح نهضت ملی مسکن ظرفیتی مناسب برای ایجاد شهرهای جدید

توکلی گفت: حجم بالای تولید مسکن در طرح نهضت ملی مسکن می تواند منجر به ظرفیتی برای ایجاد شهرهای جدید شود بنابراین ضمن اجرایی کردن طرح مسکن فعلی، فضا را برای اجرایی شدن طرح های بعدی آماده خواهد کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، دولت سیزدهم با اجرای مصوبه مجلس تحت عنوان «قانون جهش تولید و تامین مسکن» که در آن بر ساخت و تولید مستمر مسکن تاکید شده است هدایت تقاضاهای سرگردان را برعهده گرفت.

 دولت در این طرح تصمیم گرفت با اختصاص زمین‌های رایگان در بیش از ۸۰۰ شهر، دهک‌های اول تا سوم را که هنوز نتوانستند در طرح‌های گذشته مسکنی، صاحبخانه شوند را با حمایت دولت از صف انتظار خارج کند.

هم‌اکنون حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال احداث می‌شود که دولت سیزدهم باید این عدد را به یک میلیون برساند و بازار مسکن را از سایه سنگین کمبود واحد مسکونی خارج کند.

در طرح جهش تولید مسکن همه دهک‌ها مشارکت داده می‌شوند به نحوی که دهک‌های بالا با دریافت وام و پرداخت سود بانکی معمولی و دهک‌های پایین با حمایت دولت و تسهیل گری در تامین زمین، مصالح ساختمانی و تامین منابع مالی می‌توانند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند که این موضوع در بازار عرضه و تقاضا تعادل ایجاد خواهد کرد.

با توجه به پیشران بودن حوزه مسکن در اقتصاد کشور و نیاز سالیانه به یک میلیون واحد مسکونی، افزایش سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی در برنامه اجرایی دولت قرار دارد تا با رشد سقف وام‌ها و افزایش مدت بازپرداخت وام مسکن، رونق به این بازار بازگردد و قیمت ها کنترل شود.

گر چه این طرح به خودی خود میتواند کمک شایانی به رفع مشکلات مسکن هم وطنان در سراسر کشور کند، اما باید توجه داشت جانمایی و مکان یابی زمین های مد نظر برای ساخت این واحدها نیز موضوعی است که باید به آن توجه بیشتری شود.

در این راستا گفتگویی  با یکی از اعضا سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس و کارشناس حوزه عمران و شهرسازی انجام داده ایم.

مهدی توکلی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در گفتگو با شیرازه معتقد است: حجم بالای تولید مسکن در طرح نهضت ملی مسکن می تواند منجر به ظرفیتی برای ایجاد شهرهای جدید شود چرا که اگر دولت در اجرای این طرح پیش بینی ایجاد شهرها و شهرک های جدید را داشته باشد، ضمن اجرایی کردن طرح مسکن فعلی، فضا را برای اجرایی شدن طرح های بعدی آماده خواهد کرد و این علاوه بر تسهیل ساخت طرح های آینده  مسکن، فرصت طراحی و ایجاد فضای شهری و شهرسازی را به دنبال خواهد داشت و از گسترش بدون برنامه و فاقد اصول شهرهای موجود جلوگیری خواهد کرد .

وی افزود:اجرای طرح بزرگ مسکن مهر با همه محاسن و معایبش تجربیاتی را به ارمغان آورد که بایستی در طرح های پیش رو مسکن مورد توجه قرار گیرد .

این کارشناس حوزه عمران و شهرسازی ادامه داد:  اولین مسئله ای که ما در تمام طرح های مسکن باید بپذیریم این است که هیچ طرحی لزوما آخرین طرح ملی مسکن نخواهد بود، بدین معنی که روزی طرح مسکن مهر اجرایی و انجام شد و امروز طرح های مسکن ملی و نهضت ملی مسکن کلید خورده اند .

توکلی اضافه کرد: تردیدی نیست که پس از اتمام این طرح ها برابر نیاز جامعه طرح های مشابهی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. پس آنچه باید از این جریان مورد تامل و بررسی قرار گیرد این است که آیا طرح نهضت مسکن ملی علاوه بر حل مشکلات مسکن کنونی بخش زیادی از جامعه می تواند باعث تسهیل اجرایی شدن طرح های بعدی و کاهش هزینه های آن شود!؟

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس ادامه داد: در طرح مسکن مهر شاهد ایجاد زیرساخت ها بودیم. اگر آن روزها در برنامه ریزی ها این فضا برای توسعه طرح های بعدی دیده شده بود قطعا طرح نهضت مسکن ملی امروز آسان تر، ارزانتر و بی دردسر تر اجرایی می شد.

این تحلیلگر با تاکید بر اینکه دولت باید در برنامه ریزی های خود اجرایی شدن طرح های آتی را هم درنظر بگیرد، توضیح داد: نگاهی به ساختار این طرح ها در کلان شهر شیراز نشان می دهد که آمار احتمالی ساخت مسکن در طرح های مسکن ملی و نهضت ملی مسکن  حدود چهل هزار واحد  و در شهرستان های بزرگ فارس مثل مرودشت، جهرم، کازرون، فسا، لار و ... امار درخواست ها از ۸ تا نزدیک ۲۰ هزار واحد متغیر است  و یا حتی در شهرهای کوچک بالای  ۵۰ هزار نفر از پانصد تا ۳۰۰۰ واحد تقاضا شده است که این امار به هیچ عنوان اعداد کوچکی نیست بنابراین اگر دولت با در نظر گرفتن حجم درخواست ها در اجرای این طرح ها پیش بینی ایجاد شهرها و شهرک های جدید را داشته باشد، ضمن اجرایی کردن طرح مسکن فعلی، فضا را برای اجرایی شدن طرح های بعدی آماده خواهد کرد.

وی با اشاره به اثرات مثبت ایجاد برخی شهرهای جدید مانند شهر جدید صدرا افزود: در این خصوص نگاهی به ساختار شهر شیراز و پدید آمدن شهر جدید صدرا به روشنی نشان می دهد که ایجاد یک شهر جدید چقدر می تواند عصای دست شهرها و کلانشهر ها شود و با وجود شهر صدرا همیشه این فرصت  برای شهر شیراز وجود دارد که طرح های بزرگ مسکن مرکز استان را در خود جای داده و ضمن جلوگیری از گسترش فضای این کلانشهر در تامین مسکن مورد نیاز شهروندان شیراز اثرگذار باشد. حال آنکه در شهرستان مرودشت دومین شهرستان پرجمعیت فارس در دوره ساخت مسکن مهر دو پروژه ۱۰۴۰ واحدی و ۱۲۸۰ واحدی در دو نقطه مجزا ساخته شد و اکنون طبق اخرین امارها نزدیک ۲۰ هزار درخواست برای شهر مرودشت وجود دارد  که چنین رقمی اگر به صورت پراکنده به یک شهر ۲۰۰ هزار نفری اضافه شود قطعا مشکلات فراوانی را در حوزه  شهری و شهرسازی و خدمات دهی مناسب به وجود خواهد اورد .


توکلی بر این باور است که اگر امروز مبنای ساخت طرح نهضت مسکن ملی ۱۰ هزار  واحد باشد ایجاد یک شهر جدید در مجاورت شهرهای مرودشت، کازرون، فسا، جهرم، لار و حتی کلانشهر شیراز (در نقطه ای غیر از صدرا) بستر مناسبی برای هدفمند کردن توام توسعه  مسکن و فضای شهری را به وجود خواهد آورد و از افزایش هزینه های  انتقال زیر ساخت ها و امکانات به صورت پراکنده جلوگیری خواهد شد در صورتی که اگر این چنین نشود قطعا همیشه این هزینه ها با رشدی روز افزون پیش روی طرح های مسکن باقی خواهد ماند.

این کارشناس عمران با اشاره به مزیت فضا سازی شهری در شهرهای جدید خاطر نشان کرد: ظرفیت آزادی عمل در طراحی شهری و شهرسازی در محیطی جدید و بدون معارض نقطه قوت ایجاد شهرهای جدید است

توکلی اضافه کرد:با ایجاد شهر های جدید  این امکان به وجود می اید تا علاوه بر طرح های ملی در حوزه مسکن، تعاونی های مسکن خودگردان و انبوه سازان با هدف تولید و افزایش مسکن نیز مشارکت نمایند

این تحلیلگر حوزه عمران و شهرسازی در پایان به ایجاد شرکت عمران شهرهای جدید نیز اشاره کرد و آن را بازوی مناسب اقتصادی و توسعه این شهرها ارزیابی نمود که در کنار شهرداری قابلیت های فراوانی خواهند داشت.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان