کد خبر: ۱۵۲۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۲۸ دی ۱۴۰۰
آخرین وضعیت پرده نقره ای در استان فرهنگ و ادب:

فارس از سرانه سینما عقب مانده است/ نوید برگزاری جشنواره فجر در ۳ مجموعه سینمایی شیراز

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفتگو با شیرازه با عنوان اینکه در حال حاضر حدود ۲۱ مجموعه سینمایی شامل ۲۵ سالن سینما در استان فارس فعال است، گفت: متاسفانه با توجه به تعداد زیاد شهرستان های استان فارس، این آمار نشان دهنده عدم رسیدن به حد استاندارد و سرانه سینما در استان می باشد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه بهروز مرامی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت و گو با خبرنگار شیرازه به تشریح آخرین  وضعیت پرده نقره ای و متولیان آن پرداخت و گفت: در حال حاضر حدود ۲۱ مجموعه سینمایی شامل ۲۵ سالن سینما در استان فارس فعال است که متاسفانه با توجه به تعداد زیاد شهرستان های استان فارس، این آمار نشان دهنده عدم رسیدن به حد استاندارد و سرانه سینما در استان می باشد.

مرامی افزود: متاسفانه در حال حاضر بیش از نیمی از ۳۶ شهرستان فارس فاقد سینما هستند و همین مسئله استان فارس را در مراجع آماری با چالش جدی مواجه کرده است؛ این عقب ماندگی آماری باعث شکل گیری ذهنیتی در میان عموم  مبنی بر چرایی عدم ساخت سینما توسط اداره ارشاد گردیده، در صورتی که ساخت سینما توسط ارشاد امری خلاف قانون بوده و فقط صدور مجوز ساخت به این اداره محول شده است.

این مقام فرهنگی استان با اشاره به وضعیت سالن های در حال ساخت در استان اظهار کرد: تا پایان امسال و ۳ ماهه نخست سال آینده شاهد افتتاح حداقل ۸ الی ۹ سالن در شهر شیراز و ۱ سینما در شهرستان مرودشت تحت عنوان سینما امید خواهیم بود که متاسفانه این سرمایه گزاری در شهرستان ها به دلایل مختلف میسر نشده است.
 
وی با اشاره به به بحران فروش سینمایی سال‌های ۱۳۷۷ الی ۱۳۸۴ در کشور بیان کرد: این بازه زمانی باعث ایجاد شکل گیری گزاره ای مبنی بر عدم موفقیت سالن های سینمایی در فکر سرمایه گزاران شده است و به همین خاطر نیز کمتر منابع مالی خود را صرف ساخت سینما و سالن های نمایشی در شهرستان ها می‌کنند. البته با موفقیت سالن های نمایش حاضر در مراکز تجاری شهر شیراز که یک ایده بین المللی موفق نیز شناخته میشود، بخش زیادی از ذهنیت غلط سرمایه گزاری در سینما را بهبود بخشیده است.

بهروز مرامی با اشاره به وضعیت استقبال مردم از پرده نقره در سال‌های اخیر اظهار کرد: در سال های گذشته، با توجه به مشکلات پیش آمده نظیر کرونا، وضعیت فروش به صورت نسبی مثبت ارزیابی و در برخی از مقاطع نیز این فروش چشمگیر و قابل ملاحظه بوده است.

وی با اشاره به همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی و رکود صنعت سینما پیرامون وضعیت معیشتی کارمندان مشغول در این عرصه در کشور گفت: طرح های حمایتی در این راستا عمدتا طرح کشوری و با هماهنگی دیگر نهاد ها نظیر وزارت کار به صورت وام به اهالی فرهنگ و هنر و سینما داران اجرا شد اما متاسفانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه اختصاصی در این زمینه بهره مند نیست.

مرامی افزود: با توجه به بیکار شدن تعدادی از کارگران و  کارمندان مشغول در سینما ها، بر حسب قانون و با توجه به بیمه بودن این افراد شرایط به جهت استفاده از بیمه بیکاری برای این قشر نیز فراهم گردیده است.

معاون هنری سینمایی ارشاد فارس با اشاره به ظهور گسترده سایت های پخش فیلم در رقابت با صنعت سینما و تشریح روند نمایش فیلم های سینمایی در این بستر ها بیان داشت: بستر و شبکه های انتشار فیلم دارای سابقه طولانی در جهان است اما به منظور قوانین موجود این پلتفرم ها قادر به آسیب به صنعت سینما نخواهند بود؛ طبق قانون نمایش فیلم ها در سایت های پخش فیلم منوط به مجوز تهیه کننده و پس از اکران عمومی فیلم بر پرده نقره ای است، از همین رو این بستر علاوه بر این که به فروش سینما ها را تحت شعاع قرار نمی دهد، سود خوبی را نیز شامل فیلم سازان می کند.

وی در آخر به تشریح آخرین وضعیت جشنواره فیلم فجر در شیراز پرداخت و افزود: با توجه به وضعیت فرهنگی و تمدنی خاص شیراز و استان فارس، ما با یک خلاء جدی جشنواره مستقل و انحصاری مواجه هستیم، اما پیرامون جشنواره فجر استان فارس طبق آمار دومین استان پیشرو در این رویداد فرهنگی پس از تهران می باشد. جشنواره امسال نیز با توجه به مکاتبات صورت گرفته از ۱۲ لغایت ۲۲ بهمن در ۳ مجموعه سینمایی در شیراز برگزار خواهد شد.

مرامی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم‌ پخش فیلم های جشنواره در شهرستان ها نیز گفت: تصمیم گیرنده اجرای این رویداد در تمامی استان ها دبیرخانه مرکزی برگزاری بوده و طبق قانون این اجازه به اداره کل های استانی داده نمی‌شود و صرفا نمایش فیلم در مراکز استان مجاز است. 

انتهای پیام/م

نظرات بینندگان