کد خبر: ۱۵۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۹ دی ۱۴۰۰

استاندارد‌سازی و ایمنی بخشی به خوردوها با طرح اتوگاز مجلس

عضو کمیسیون تلفیق گفت: طرح مجلس برای اتوگاز یک طرح خودتامین است که از منابع حاصل از خود طرح، امکان استانداردسازی و ایمنی‌بخشی به خودروها و جایگاه‌ها به‌راحتی وجود خواهد داشت.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، روح‌الله نجابت عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 با اشاره به مزایای توسعه اتوگاز در کشور در کنار CNG، بنزین و گازوئیل، اظهارداشت: با توجه به اینکه سالانه بیش از 3 میلیون تن گازمایع در ایران فلر شده و یا در خط لوله سراسری هدر می‌رود، بنابراین استفاده از سوخت LPG در خودروها یک راهکار بهینه برای حل این مشکل است و مزایای فراوانی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: از مزایای اتوگاز می‌توان به جلوگیری از هدررفت گازمایع، صادرات بنزین و گازوییل با قیمت بیشتر در صورت جایگزینی گازمایع با این سوخت‌ها در خودورها، کاهش آلودگی هوا خصوصا در کلانشهرها با توجه به آلایندگی کمتر آن نسبت به بنزین و گازوییل و تنوع‌بخشی به سبد سوخت و تقویت امنیت انرژی کشور اشاره کرد.

نجابت اظهار داشت: با وجود مقدار مازاد قابل توجه گازمایع در کشور، استفاده از این سوخت در خودروها با توجه به اینکه اکنون پتروشیمی‌های واحد PDH نداریم، مزیت نسبی برای کشور به حساب می‌آید و نباید از این فرصت غفلت شود. تنها واحد پتروشیمی خوراک LPG واحد سلمان فارسی است که از سال 89 تا کنون تنها 50 درصد پیشرفت داشته است.

*بازگشت سرمایه بخش خصوصی برای ساخت جایگاه اتوگاز 3 سال است

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: از آنجایی که امکانات فنی طرح اتوگاز کاملا در کشور بومی‌سازی شده و نیاز به واردات هیچ قطعه‌ای ندارد، بنابراین از نظر ساخت و راه‌اندازی جایگاه سوخت‌گیری با توجه به محاسباتی که با همکاری کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش‌ها و اندیشکده‌های مختلف انجام شده است، این طرح کاملا توجیه‌پذیر است.

وی افزود: لازم نیست دولت خودش برای احداث جایگاه ورود کند بلکه می‌تواند با تنظیم‌گری درست بخش خصوصی را هم وارد راه اندازی جایگاه‌های رسمی LPG کند. این کار برای بخش خصوصی نیز کاملا به صرفه خواهد بود به‌طوریکه هزینه انجام شده برای راه‌اندازی یک جایگاه گازمایع در مدت زمان حدود 3 سال جبران خواهد شد.

نجابت گفت: حتی از منظر صاحبان خودورها نیز از آنجایی که پیمایش خودرو با این سوخت بسیار زیاد است، هم از نظر زمان و هم از نظر اقتصادی بسیار بصرفه خواهد بود. از هر نظری که نگاه کنید مزیت کشور بر توسعه اتوگاز و صادرات بنزین و گازوئیل است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: از بعد کلان ملی هم اگر به این موضوع نگاه کنیم علاوه بر اینکه تنوع در سبد سوخت سبب ایجاد امنیت سبد سوخت میشود صرفه اقتصادی بیشتری نیز نسبت به صادرات آن دارد. زیرا میتوانیم بنزین و گازوییل معادل آزاد شده را با قیمت بیشتری به ازای هر تن صادر کنیم.

*طرح اتوگاز مجلس راهکاری برای توسعه متوازن CNG و LPG در سبد سوخت

وی افزود: اگر گازمایع به‌عنوان اتوگاز وارد سبد سوخت شود، نیاز است تا اصلاحات قیمتی در آن اتفاق بیفتد و به‌عبارتی باید قیمت آن به گونه‌ای تنظیم شود که از بنزین کمتر و از CNG بیشتر باشد. با این شیوه هم از توسعه CNG حمایت می‌شود و هم اجازه داده می‌شود که LPG به دلیل برتری بر بنزین با این سوخت رقابت کند. این دست نگرانی‌ها درباره نقش و جایگاه هر سوخت در سبد سوخت کشور با تنظیم‌گری درست قابل مدیریت است.

نجابت اظهار داشت: توجه داشته باشید که دلیل اینکه اکنون بیش از یک میلیون خودرو گازمایع‌سوز در کشور به صورت غیراستاندارد و خطرناک از این سوخت استفاده میکنند این است که نتوانستیم با ساماندهی این سوخت و تعیین جایگاه ویژه آن در سبد سوخت مانع از رقابت و جایگزینی آن با CNG شویم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: در صورت تصویب و اجرای طرح اتوگاز با توجه به سیاست‌های پیش بینی شده در این طرح، رقابت بین دو سوخت LPG و CNG خود به خود از بین خواهد رفت و توسعه بیشتر CNG نیز اتفاق خواهد افتاد زیرا اتوگاز پس از اصلاح قیمت به صورت هوشمندانه خلاهای CNG را پر خواهد کرد.

*اتوگاز یک طرح خودتامین است

وی افزود: مخالفان طرح اتوگاز از این جهت نسبت به غیرایمن بودن LPG موضع‌گیری می‌کنند که برداشت‌شان از اتوگاز همین جایگاه‌های فعلی است که کاملا غیراستاندارد و غیرایمن است و در بعضی مورد حتی مخازن خودروها هم بسیار غیرایمن نصب می‌شود.

نجابت اظهار داشت: اما در صورت تصویب طرح اتوگاز در مجلس و توسعه زیرساخت‌های LPG به صورت استاندارد و با کمک بخش خصوصی، استفاده از این سوخت در ایران همانند سایر کشورها ایمن خواهد شد و اتفاقا طرح مجلس نیز برای ایمن‌سازی این موضوع مطرح شده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: طرح اتوگاز مجلس یک طرح خودتامین است که از منابع حاصل از خود طرح، امکان استانداردسازی و ایمنی‌بخشی به خودروها و جایگاه‌ها به راحتی وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/ر

منبع: فارس
نظرات بینندگان