کد خبر: ۱۵۲۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۹ دی ۱۴۰۰

فرصت از دست رفته تعامل ۵۰ میلیارد یورویی با چین

رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: وزیر اسبق مسکن فرصت ۵۰ میلیارد یورویی فاینانس چینی‌ها را برای راه اندازی خط راه آهن سریع سیر را به علت امیدواری به اروپایی‌ها برای حل مشکلات، را سوزاند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، علاء الدین بروجردی امروز در سی امین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  در رابطه با بررسی اهمیت تعامل سیاسی و اقتصادی ایران و چین، اظهارداشت: بحث چین ناآشنا نیست و ما اصولا در روابط بین الملل براساس یک اصل مهم و آن هم منافع متقابل رابطه امان را با کشورها تنظیم می‌کنیم و هیچ کشوری حتی نزدیک ترین و دوست‌ترین به صورت یک طرفه به دنبال منافع ما نیست. 

نماینده سابق مجلس افزود: چین، پاکستان، سوریه و هر کشوری به دنبال حفظ منافع خودشان هستند و این اصل شناخته شده و طبیعی است و هنرما این است که در تنظیم روابط حداکثر منافع ملی خودمان را به دست آوریم و این در واقع هنر دپیلماسی و هنر تنظیم رابطه با کشورها است اما اصل دیگری نیز مهم است و آن هم عدم وجود سوء پیشینه در روابط است. 

رئیس انجمن دوستی ایران و چین بیان داشت: یک کشوری ممکن است در مقطع تاریخی موجب شده تمامیت ارزی ما خدشه‌دار شود و با ما جنگیده است و ایران بزرگ را ایران کوچک کرده است و یا در بسیاری از تحریم‌ها در خط مقدم بوده است و در شورای امنیت در صدور قطعنامه ها نقش ایفا کرده است. 

وی افزود: سیاست علنی و اعلام شده آنها مثل آمریکا، دشمنی و براندازی است و صریحا اعلام می‌کنند، یک شخصیت برجسته ملی ما را مثل مرحوم شهید حاح قاسم سلیمانی را رئیس جمهور آمریکا ترور می‌کند و اعلام می‌کند، خوب تکلیف مشخص است و اصل بسیار مهم است که ما در تنظیم رابطه با کشورها این سوء سابقه را داشته باشیم و نداشته باشیم و چین تقریبا از موارد معدود و استثنایی عدم وجود هرگونه سوء پیشنیه در روابط است و عمق تاریخ را که نگاه می‌کنید دوستی است. 

این نماینده سابق مجلس بیان داشت: زمانی که رابطه‌مان با انگلیس دچار مشکل جدی شد وزارت نفت در چین دفتری زد و به دنبال ماشین آلات چاه های نفت بودند و لذا ملاحظه کردند همان برندهایی که از انگلستان می‌خریدند اکنون در چین هم هست و بسیار خوشحال شدند و وقتی این ماشین آلات خریداری شد انگلیسی‌ها فشار آوردند که حق ندارید این کالاها را به ایران بفروشید. 

رئیس انجن دوستی ایران و چین اظهار داشت: قرارداد 25 ساله که سند مهمی است، چینی‌ها زمانی که مذاکره می‌کردند از ما خواستند که این موضوع را اعلام نکنیم و گفتند که بگذارید ما تحت شرایط سخت قرار نگیریم اما در فاصله کوتاهی بر روی سایت‌ها این موضوع اعلام شد در حالی که نباید این کار را می‌کردیم و باید قواعد بازی را رعایت می‌کردیم. 

وی با بیان یانکه در چنین فضای تاریخی یکی از گزینه‌های بسیار خوبمان چین است، گفت: زمانی که رئیس انجمن فاینانس چین به ایران آمد یک پیشنهاد عالی داد مبنی بر اینکه  50 میلیارد یورویی فاینانس کنند و این موضوع مربوط به 6 ماه قبل از انتخاب ترامپ بود، وضعیت ما هم نسبتا خوب بود اما بجای اینکه انتخاب راهبردی کنیم، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی (عباس آخوندی) منجر به سوخت شدن فرصت 50 میلیارد یورویی فاینانس شد. 

بروجردی اظهارداشت: چینی‌ها در آن زمان حاضر بودند که خط سریع تهران - مشهد و تهران - تبریز و هر پروژه دیگری را به پیشنهاد ما بدون دریافت وجه 4 ساله راه‌اندازی کنند و بعد از اتمام آن یک سال تنفس در نظر می‌گرفتند و برای بازپرداخت آن حاضر به دریافت پول و در صورت نبود پول حاضر بودند به جای آن نفت بگیرند. 

وی افزود: اما آقای آخوندی معتقد بود که ما مشکلاتمان را با اروپا و فرانسه حل  می‌کنیم و در حالی که چینی‌ها حتی حاضر شدند که 15 درصد پیش پرداخت فایناس را هم حذف کنند و ما بعد از یک سال تنفس پرداخت را انجام دهیم اما وزیر اسبق مسکن، بیست روز هیات چینی را برد و آورد و اراده‌اش بر این بود که این فاینانس انجام نشود. 

بروجردی تصریح کرد: یکی از مقامات چینی در نامه‌ای به من نوشته بود «آیا اینگونه می‌خواهید از منافع ملی خود دفاع کنید؟ ما این اعتبار را به کشورهای دوست می‌دهیم و روس‌ها سه بار استفاده کرده اند.» اما وزیر اسبق مسکن بیست روز هیات چینی را برد و آورد و اراده‌اش بر این بود که این فاینانس انجام نشود. 

وی افزود: با وجود تلاش‌ها این کار انجام نشد زیرا در دولت روحانی افرادی حضور داشتند که معتقد به کار با چین نبودند. 

بروجردی بیان داشت: ما استاد فرصت سوزی هستیم و به‌دلیل تحریم  و کاهش فروش نفت جذب سرمایه خارجی را باید در دستور کار قرار دهیم اما حتی در حفظ سرمایه داخلی هم بی هنر هستیم. 

وی گفت: سند توافق 25 ساله یک سند وسیع است و هنر این است که بخش های مختلف آن را به قرارداد تبدیل کرده و عملیاتی شود. 

رئیس انجمن دوستی ایران و چین بیان داشت: امروز چین کشوری است که اولا به لحاظ سوابق و ارتباطات فرهنگی رابطه نزدیکی با ما دارند و به لحاظ سیاسی هم با هم همسو هستیم. 

وی افزود: در رابطه با مذاکرات نیز سمت و سو و اراده حاکم هم در تیم مذاکره کندو هم در دولت و شخص رئیس جمهور شدن است و نه نشدن و اخباری هم که دیگران می گویند به همین موضوع اشعار دارد که فضا مثبت است و من هم معتقد هستم که باید گره را باز کنیم و زمینه را فراهم کنیم. 

بروجردی بیان داشت: ما کشوری با بیشترین نفت و گاز جهان است اما چرا مشکلات اقتصادی داشته باشیم و این نشان می دهد که یک جای کار می‌لنگد. 

وی افزود: حتما هنر ما در ارتباط با چینی ها این است که بتوانیم سرمایه چینی را جذب کنیم و حتی پروژه مشترک انجام دهیم. 

بروجردی بیان داشت: در رابطه با حساب ایرانیان و دانشجویان  انجمن به دنبال حل مشکلات  است. امروز حدود 3 هزار دانشجو در کشور چین هستیم و لذا در اولین ملاقات حتی بحث حساب شرکت‌های ایرانی مقیم چین هم مطرح شده است و در حال رایزنی هستیم تا مشکلات مربوط به حساب های بانکی حل شود. 

وی گفت: ما در حال برنامه ریزی جدید هستیم و باید بر اساس منافع ملی خودمان کارهای بهتر از گذشته را انجام دهیم. 

انتهای پیام/ ر

منبع: فارس
نظرات بینندگان