کد خبر: ۱۵۲۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۰ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰

لازمه تحقق دولت مردمی، عمومی شدن فرهنگ است

مدیرکل ارشاد فارس با بیان اینکه مردمی بودن دولت زمانی محقق خواهد شد که فرهنگ عمومی شود، گفت: در واقع این فرهنگ است که باید مردم را به میدان بیاورد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شب گذشته، ۳ بهمن در مراسم اختتامیه دومین جایزه کتاب سال این استان با اشاره به جایگاه فرهنگ و تأثیرگذاری آن بر عرصه‎‌های مختلف گفت: فرهنگ هیچ‌گاه در حاشیه نخواهد بود؛ بلکه فرهنگ به عنوان اصل، متن و مرکز باید به عنوان  موتور اصلی و پیشران کشور و سایر نظام‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد کلان ارشاد فارس گفتمان‌سازی بر مبنای هویت ایرانی ـ اسلامی است، هویت را یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار ملی دانست و افزود: هرچه هویت ملی یک کشور تضعیف شود، آن کشور از درون تهی می‌شود  و زوال و نابودی آن قطعی خواهد بود.

قانعی با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای تغییر هویت ایرانی ـ اسلامی بیان کرد: تلاش جدی دشمنان جمهوری اسلامی ایران در راستای تغییر ارزش‌ها و نگرش‌های مردم به ویژه جوانان و به تبع آن تغییر هویت آنان نشان از اهمیت این موضوع دارد که باید به صورت جدی به آن توجه شود.

مدیرکل ارشاد فارس با تأکید بر اینکه فرهنگ امری حکومتی، فرمایشی، دستوری و ساختنی نیست بلکه امری است که باید از درون مردم و با مردم شکل بگیرد، از اهالی فرهنگ و هنر خواست تا در ساخت، رشد و تعالی فرهنگ سهم عمده‌ای داشته و برای تحقق پیشرفت فرهنگی که در حقیقت زیربنای پیشرفت در سایر عرصه‌هاست نقش ایفا کنند.

وی خواستار استفاده از ظرفیت‌های مردمی و اهالی فرهنگ و هنر در این راستا شد و افزود: مردمی بودن دولت زمانی محقق خواهد شد که فرهنگ عمومی شود. در واقع این فرهنگ است که باید مردم را به میدان بیاورد.

قانعی بیان کرد: برای به میدان آوردن ظرفیت فرهنگ و هنر و فعالان مردمی توانمندسازی و ارتقای سطح دانشی و مهارتی یک اصل است و همان توانمندی و ظرفیت کم نظیر اهالی فرهنگ و هنر زمانی می‌تواند تبدیل به یک جریان و گفتمان عمومی شود که به صورت شبکه‌ای با یکدیگر متصل بوده و با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پایان ابراز امیدواری کرد: جشنواره جایزه کتاب سال فارس مقدمات خیر و برکت برای اهالی فرهنگ فارس و مقدمه تحول فرهنگی در جامعه باشد. نسل جدید انقلاب برای دریافت مبانی اصیل و برخاسته از اندیشه نام انقلاب همواره آماده است.
انتهای پیام/م
نظرات بینندگان