کد خبر: ۱۵۲۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد:

اختصاص ۵ و نیم میلیارد تومان جهت تکمیل اردوگاه دوم ماده ۱۶ فارس/قانون باید تسهیل کننده برای متولیان وبازدارنده برای مجرمان باشد

مومنی در ادامه عنوان کرد: اگر چه قانون بستری است که تمام اقدامات در این فضا انجام می‌شود اما قانون ما روزآمدی ندارد و اگر در زمان خود بهترین قانون بوده در شرایط فعلی نیاز به روزآمد شدن دارد تا هم تسهیل کننده برای دست اندرکاران و هم بازدارنده برای متخلفان و مجرمان باشد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز 5 بهمن ماه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس با اشاره به حضور موثر و مستمر ورزشکاران، قهرمانان و پهلوانان در محلات آسیب دیده و قرار گرفتن کنار آسیب دیدگان و بهبودیافتگان  از مواد مخدر این اقدام را یک حرکت تاثیگذار دانست و گفت: این افراد سفیران زندگی و پیشگیری از اعتیاد انتخاب شدند که نقش برجسته ای در این راستا دارند و الگوی خوبی برای سبک زندگی هستند.

وی با بیان اینکه در زمینه مبارزه با مواد مخدر موضوعات به 4 دسته تقسیم بندی میشود، افزود: اولین و مهم ترین حوزه مقابله است که جلوگیری از ورود، قاچاق و توزیع مواد مخدر بخشی از آن است و برای اینکه مواد مخدری نباشد 4 هزار شهید و 12 هزار جانباز تقدیم شده است.

سردار مومنی در ادامه با بیان اینکه حوزه بعدی پیشگیری است،ادامه داد: ما باید اقداماتی انجام دهیم که کسی به سمت اعتیاد نرود و این انتظاردر جامعه  و خانواده ها به وجود آمد که حاکمیت باید در کشور کاری کند  مواد مخدر نباشد تا کسی مصرف نکند، اگر چه انتظار درستی است اما آیا امر به تنهایی کافی است؟

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به این نکته اشاره کرد که ما در کنار کشوری قرار داریم که قبل از اشغال توسط آمریکا تولید مواد مخدرش 200 تن در سال بود اما در سالهای اخیر به 9 هزار و 500 تن در سال رسیده است پس باید گفت که در حوزه پیشگیری دچار غفلت شده ایم یعنی ما در کنار مقابله باید بازدارندگی درونی بین افراد ایجادئ کنیم تا کسی به سمت اعتیاد نرود

وی افزود: براساس پژوهشی که انجام شده بیش از 30 درصد از دانش آموزان و افرادی که به سمت اعتیاد ‌رفتند قدرت نه گفتن نداشتند و بیش از 30 درصد هم گفتند فکر نمی‌کردیم که با چندبار مصرف معتاد شویم اما اگر پیشگیری و آموزش باشد این موارد رخ نمی‌دهد یا کمتر می‌شود.

مومنی با بیان اینکه حوزه سوم درمان است، عنوان کرد: پیشگیری مهم است اما درمان اعتیاد هم مهم است و باید در این حوزه نیز اقداماتی انجام شود تا این افراد درمان شوند و به جامعه برگردند.

توانمندسازی و بازگشت به جامعه چهارمین موردی بود که سردار مومنی به آن اشاره کرد و افزود: اگر حوزه توانمندسازی و بازگشت به جامعه نباشد باید مکرر معتادان را به مراکز ببریم و هزینه کنیم اما دوباره به اعتیاد برمی‌گردند.

وی با بیان اینکه مقابله با معتادین متجاهر و اعتیاد اولویت آنی و کوتاه مدت ما است که همواره در جلسات دیدار با مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید شده ، اظهار کرد: تاکید رئیس‌جمهور هم همواره رفع اعتیاد است که از اهم فعالیتهای دولت به شمار میرود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه عنوان کرد: اگر چه قانون بستری است که تمام اقدامات در این فضا انجام می‌شود اما قانون ما روزآمدی ندارد و اگر در زمان خود بهترین قانون بوده در شرایط فعلی نیاز به روزآمد شدن دارد تا هم تسهیل کننده برای دست اندرکاران و هم بازدارنده برای متخلفان و مجرمان باشد.

وی تصریح کرد: اولین کاری که در دستور کار دولت قرار گرفت اصلاح قانون در این زمینه بود تا قانون جامعی پیش‌بینی شود که به زودی به مجلس می‌رود و امیدواریم در نخستین فرصت این لایحه جدید تبدیل به قانون گردد.

سردارمومنی مهم ترین چالش فعلی در حوزه اعتیاد را عدم روزآمدی قانون دانست که باید به آن توجه شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دوم سخنان خود به بررسی درخواست های مسئولان استان فارس که مهم ترین آن اردوگاه ماده 42 بود پرداخت و گفت: اگر چه 7 اردوگاه به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسیده و دولت تامین اعتبار می‌کند، اما اردوگاه ماده 42 باید ابتدا به تصویب برسد و تعجب می‌کنم که چرا استان فارس در شمار این اردوگاه‌ها نیست که در این راستا قول پیگیری و تصویب آن را می‌دهم و از سال 1401 می‌توانیم  برای آن اعتبار بگذاریم.

وی در خصوص ایستگاه های بازرسی و کمک به نیروی انتظامی و دستگاه های ایکس ری مورد نیاز گلوگاهای حساس فارس، گفت: حتما کمک می‌کنیم اما برای حل این مشکلات باید اجتماعی شدن را از حالت شعار و گفتمان خارج کرده و به فعلیت برسانیم

مومنی ادامه داد: باید بستر حضور مردم و خیرین را فراهم کنیم چراکه دولت به تنهای و بدون حضور مردم و خیرین نمی‌تواند مشکل را ساماندهی کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به اردوگاه دوم ماده 16 فارس نیز اشاره کرد و افزود: اگر منتظر بمانیم که تکمیل شود زمان زیادی می‌برد اما اگر پای مددجو باز شود اتفاقات سرعت می‌گیرد و حسن این اردوگاه این است که فضا برای ادامه کار دارد.

مومنی با بیان اینکه در حوزه تجهیز اردوگاه تمام اعتبارات آن را تقبل می‌کنیم، گفت: جهت تجهیز و تکمیل این اردوگاه تا هفته آینده 5 و نیم میلیارد تومان در اختیار استان فارس قرار می دهیم تا فاز اول ان تا اخر بهمن راه اندازی گردد وامیدواریم تا دو سال آینده فاز دوم نیز راه اندازی و تکمیل شود.

وی به طرح یاری گران زندگی نیز اشاره ای کرد و افزود: اگر یک پروژه و طرح دقیق در حوزه پیشگیری بیاورید هر اعتباری نیاز باشد برای فارس قرار خواهیم داد، همچنین 200 دستگاه خودرو در اختیار اداراتی قرار میدهیم که  در حوزه پیشگیری از اعتیاد فعالیت دارند که 100 دستگاه امسال و 100 دستگاه نیز سال آینده به استان فارس اختصاص پیدا می‌کند.

 انتهی پیام/س

نظرات بینندگان