کد خبر: ۱۵۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
گزارش شیرازه از جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس:

از ضعف قانون در مبارزه با معتادین تا کمبودهایی که چوب لای چرخ مقابله با اعتیاد میگذارند

مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد یکی از حوزه های مهم و موثری است که یک یا دو دستگاه، متولی آن نیست و همه دستگاه‌های اجرایی خدماتی و متولیان امر هر کدام به نوبه خود باید در این راستا گام بردارند تا این معضل بزرگ همیشگی جامعه کاهش یابد، از طرفی جزیره ای عمل کردن و نگاه مقطعی به این آسیب نمیتواند دردی از معتاد متجاهر، خانواده‌های آنها و در نهایت جامعه دوا کند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه, شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس امروز ۵ بهمن ماه با حضور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در شیراز در حالی برگزار شد که از چند روز قبل حرف و حدیث هایی در خصوص افزایش ظرفیت مرکز ماده ۱۶ شیراز بر سر زبان ها بود به گونه‌ای که کرمی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس چند روز پیش در یک نشست خبری با اصحاب رسانه از راه اندازی چهار مرکز در ۴ نقطه استان فارس به منظور ساماندهی معتادین متجاهر خبر داده بود.طرحی که در آن قرار است علاوه بر ترک معتادین به مباحث بعد از آن از جمله اشتغال این افراد، نیز اندیشیده شود.

طرحی که اگرچه به گفته بسیاری از مردم و صاحب نظران و فعالان حوزه مبارزه با اعتیاد طرح رویایی است، اما قطعاً راه اندازی و اجرای چنین مرکزی و اشتغال زایی پس از ترک معتادان،یکی از مهمترین راهکارهای مبارزه با مواد مخدر است.


حوزه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد یکی از حوزه های مهم و موثری است که یک یا دو دستگاه متولی  آن نیست و همه دستگاه‌های اجرایی خدماتی و متولیان امر هر کدام به نوبه خود باید در این راستا گام بردارند تا این معضل بزرگ همیشگی جامعه کاهش یابد، از طرفی جزیره ای عمل کردن و نگاه مقطعی به این آسیب نمیتواند دردی از معتاد متجاهر، خانواده‌های آنها و در نهایت جامعه دوا کند، به همین خاطر برخی از ارگان های دخیل در این موضوع با تحقیق و پژوهش های انجام شده به نتایجی دست یافته اند که توجه به این پژوهش ها می تواند راهکاری مناسب در راستای ریشه کن کردن یا کاهش اعتیاد در سطح جامعه باشد.

محمد جعفر دوستدار معاونت اجتماعی سپاه فجر فارس که از مدت ها قبل  در حوزه آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد ورود کرده است میگوید: بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته، آن چه باعث شده امروز ما در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی به خصوص اعتیاد موفق عمل نکنیم سه فاکتور مهم عدم فراگیری کار ها، عدم استمرار کارها و عدم کار عالمانه است.

 وی بر این باور است که اگر اعتیاد را به چند بخش پیشگیری، درمان، صیانت و مقابله تقسیم بندی کنیم موارد ذکر شده در همه حوزه ها کاملاً مشهود است .

دوستدار عدم توجه به پیشگیری، درمان، صیانت و مقابله را مهمترین فاکتورهای به وجود آمدن معتادین متجاهر و عدم موفقیت در مقابله با این آسیب دانست و گفت: در این حوزه نیاز به یک نظارت هوشمندانه است که علاوه بر اقدامات لازم بین مردم نیز فرهنگ سازی جهت مقابله با این آسیب اجتماعی ایجاد کند.

 معاونت اجتماعی سپاه فجر فارس در ادامه به ایجاد جمعیت احرار در معاونت اجتماعی اشاره کرد و گفت:در این اقدام یعنی مردمی کردن مقابله با مواد مخدر نیاز است، همه دستگاه‌های متولی از جمله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ما را در تامین هزینه های چنین طرحی پشتیبانی و حمایت کنند.

 وی که مدت ها در این حوزه فعالیت کرده است عنوان کرد: هنوز آمار دقیقی از معتادان متجاهر در کمپ ها و در سطح استان فارس و شهر شیراز وجود ندارد.

 دوستدار معتقد است: علی رغم افزایش کشفیات هنوز هیچ خللی در توزیع مواد مخدر در برخی از نقاط استان فارس و شهر شیراز اتفاق نیفتاده است، چون در مقابله با فروشندگان مواد مخدر و خرده فروش های محلات و توزیع کنندگان مواد، قانون درستی وجود ندارد که در این زمینه از دستگاه قضا تقاضا می شود اصلاحیه قانون را در دستور کار قرار دهند.


در ادامه این جلسه برخی از فرمانداران شهرستان های فارس نیز حضور داشتند که به مشکلات عدیده ای از جمله نبود مراکز ماده ۱۶ در شهرستان و یا هزینه های سنگین کمپهای مراکز ۱۵ برای خانواده‌ها، اشاره و ازمتولیان این حوزه درخواست کردند که در خصوص حمایت خانواده های معتادین و توجه به حوزه اعتیاد اداراتی همانند کمیته امداد، بهزیستی ،شهرداری ها ،آموزش و پرورش و خیرین ورود کنند.

ابراهیمی فرماندار خرامه که پیش از این به عنوان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس فعالیت داشته است اولین و مهم ترین موضوع در مقابله با مواد مخدر را ضربه زدن به بنیان‌های مالی مواد مخدر دانست و سود حاصل از توزیع این مواد را در کشور بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در سال  تخمین زد و گفت : این در حالی است که بودجه تخصیص داده شده به مبارزه با این آسیب مبلغ بسیار بسیار ناچیزی است.


سردار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس که یکی از مثلث های اصلی و یا شاید در اذهان عمومی مهمترین ارگان مبارزه با مواد مخدر به حساب می آید، مواد مخدر را ریشه و اساس بسیاری از تخلفات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه عنوان کرد و گفت: اگر دست به دست هم ندهیم تا این معضل را حل کنیم،جامعه دچار آسیب‌های فراوانی خواهد شد.

وی به افزایش ۵ درصدی کشفیات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: بیش از ۴۹ تن کشفیات مواد مخدر از ابتدای سال تاکنون در استان داشتیم، استان فارسی که با توجه به جمعیت در حوزه کشفیات رتبه دوم کشور، در حوزه خرده فروشی رتبه دوم و در حوزه معتادین متجاهر رتبه ششم کشور را دارا است.

وی به کمبود فضای نگهداری معتادین متجاهر در استان فارس اشاره کرد و گفت: از اول دی‌ماه سال جاری تاکنون ۱۴۴۷ معتاد متجاهر را جمع آوری کرده ایم که از این تعداد ۱۱۸۴ نفر را غربالگری و تحویل مرکز ماده ۱۶  داده‌ایم.

 وی در ادامه به ضرورت تجهیز ایستگاه های ایست بازرسی پلیس در برخی از گلوگاه‌های استان فارس اشاره کرد و افزود: ورودی لار- شیراز، جم- فیروزآباد و گلوگاه کرمان و داراب از ورودی های حساس استان به شمار میروند که هیچ تجهیزاتی ندارند و نیاز است دستگاه های ایکس ری و تجهیزات مورد نیاز برای آنان فراهم و در اختیارشان گذاشته شود.

 در ادامه جلسه ابراهیمی مدیرکل امور زندانهای فارس به نیاز ضروری راه اندازی اردوگاه کار جهت معتادان و مجرمان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: از سال ۸۸ پیگیر اردوگاه کار بوده ایم که هنوز انجام نشده گرچه ما فضایی درمجاورت فعلی زندان داریم که فضای مناسبی جهت راه اندازی اردوگاه است اما هنوز حمایت لازم جهت راه اندازی این اردوگاه در فارس انجام نشده است.

 وی با بیان اینکه ۴۵ درصد از زندانیان، مرتبط با مواد مخدر هستند افزود: نیاز است آنها را از دیگر زندانی ها نیز تفکیک کنیم .

ابراهیمی ادامه داد: در اردوگاه فعلی فضای محدودی برای نگهداری و مهارت‌آموزی این افراد وجود دارد که اگر این موضوع اصلاح نشود شرایط زندانی خیلی بدتر از زمان ورود فرد به زندان خواهد شد.

اگرچه امروز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس مباحث گوناگونی از گلایه ها و ضعف قانون در مبارزه با این آسیب گرفته تا کمبود تجهیزات، عدم هماهنگی دستگاه ها و قانون ناکارآمد ارائه شد، اما کارشناسان و فعالان حوزه های اجتماعی و افرادی که سالهاست در زمینه مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند، همچنان معتقد هستند ریشه اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن در جامعه از بین نخواهد رفت مگر با ایجاد اشتغال و فراهم آوردن شرایط مساعد برای معتادان پس از ترک.

موضوعی که محمد هادی ایمانیه استاندار فارس نیز به آن اشاره کرد و گفت: تنها راه برون رفت از اعتیاد این است که معتادان سرگرم شوند و اشتغال مناسبی داشته باشند پس هر چقدر در حوزه کارآفرینی و ایجاد اشتغال این افراد ورود کنیم مشکلات به راحتی و با سرعت بیشتری حل خواهد شد.

 وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان بهمن ماه  اردوگاه دوم مرکز ماده ۱۶ شیراز بهره برداری شود.

 نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه اردوگاه ماده ۴۲ نیز از موارد مهم و مطالبه استان فارس است اظهار کرد: تعیین تکلیف معتادین غیربومی یکی از ضرورت‌های اساسی این استان است.

 ایمانیه با بیان اینکه یک سوم معتادین استان فارس و شهر شیراز از دیگر استان های همجوار و یک سوم هم متعلق به دیگر شهرهای فارس است که در شیراز حضور دارند، عنوان کرد باید تفاهمنامه‌ای منعقد شود که معتادین هر شهر و استان به محل سکونت گاه خود منتقل شوند.

وی در ادامه به راه اندازی دو مرکز درمانی در شهر شیراز اشاره کرد که آمادگی لازم برای پذیرش معتادان را دارند اما جهت بستری این معتادین نیاز به تامین تخت دارند.

  استاندار فارس در پایان تامین پهپاد برای شناسایی مکان های کشت مواد مخدر و خشخاش در استان را یکی دیگر از نیازهای ضروری فارس دانست و از دبیر کل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که در جلسه امروز این شورا حضور داشت درخواست کرد با نگاه جدی تری به درخواست ها و مطالبات استان فارس در این حوزه توجه شود.

سخن آخر اینکه :

اگرچه در این جلسه مباحث مختلفی مطرح شد و هریک از دستگاه‌های متولی خواهان همکاری دیگر دستگاهها شدند اما این سوال همچنان باقی است که آیا اقداماتی از این دست تاکنون انجام نشده و اگر انجام شده چرا هنوز باید شاهد آمار نگران کننده معتادین متجاهر در مرکز شهر و افزایش اعتیاد در بین اقشار مختلفی همچون کارگران، دانش آموزان و حتی قشر تحصیل کرده باشیم؟ 

تا کی قرار است جلسات برگزار شود و در نهایت با پاسکاری توپ اعتیاد در زمین ادارات و وزارتخانه های متعدد شاهد دور باطل اعتیاد در جامعه باشیم آیا وقت آن نرسیده که به صورت ریشه ای، اساسی ،علمی و کارشناسانه یکبار برای همیشه این معضل و چالش بزرگ جامعه را بررسی و ریشه کن کنیم؟

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان