کد خبر: ۱۵۲۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۰

اول پیوند با خدا در نیمه شب سپس مبارزه با ایادی طاغوت در روز/ روایتی جالب از نظام مبارزاتی اولین هیئت مذهبی در شیراز

محمد جواد سیف گفت: رضا خان در ابتدای ورود به عرصه سیاست و با حرکات فریبکارانه خود به برگزاری مراسمات عزاداری پرداخت، اما به محض تثبیت قدرت و با فشار انگلستان دستور به تعطیلی تمامی هیئات مذهبی به دلیل روشنگری و تزریق روحیه ضد ظلم به جامعه را صادر کرد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، هم زمان با نزدیک شدن به ایام پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامی به سراغ روایتی از نقش جمعی از مبارزین انقلابی شیراز خواهیم رفت.

در این گفت و گو محمد جواد سیف مدیر مجموعه فرهنگی آموزشی پیام و مسئول جمعیت اتحاد حسینی شیراز که خود نیز از چهره های شناخته شده تربیتی کشور شناخته می‌شود به تشریح ابتکار برخی از مبارزان علیه رژیم ستم شاهی پرداخت.

شیوه مبارزاتی علیه حکومت رضاخانی

وی  با اشاره به تاسیس جمعیت اتحاد حسینی شیراز در سال ۱۳۰۰ توسط مرحوم ملاعلی سیف الاسلام بیان کرد: رضا خان در ابتدای ورود به عرصه سیاست و با حرکات فریبکارانه خود به برگزاری مراسمات عزاداری پرداخت، اما به محض تثبیت قدرت و با فشار انگلستان دستور به تعطیلی تمامی هیئات مذهبی به دلیل روشنگری و تزریق روحیه ضد ظلم به جامعه را صادر کرد.

سیف افزود: در پی این اتفاق محبین حضرت سیدالشهدا علیه السلام در سراسر ایران سعی در حفظ مجالس عزاداری کردند که به طبع آن در شیراز نیز مرحوم ملاعلی سیف با جمع آوری و سازماندهی پیروان قیام عاشورا به این جریان پیوست.

وی ادامه داد: دستگاه حاکمیتی رضا خانی که متوجه این حرکت شده بود، در جهت مهار مرحوم ملاعلی سیف در شیراز بر می آید و هر سال در ایام محرم به روش هایی از جمله خارج کردن از شیراز و یا اسکورت مامورین شهربانی در صدد جلوگیری از ایجاد اجتماعات مذهبی، توسط ایشان اقدام می کرد.


اول پیوند با خدا در نیمه شب سپس مبارزه با ایادی طاغوت در روز/ روایتی جالب از نظام مبارزاتی اولین هیئت مذهبی در شیراز


سیف افزود: البته شرح واقعه هر سال وقت مفصل میطلبد، اما مرحوم ملاعلی توانسته بود با تدابیر زیرکانه همه این محدودیت ها را دور بزند؛ به عنوان مثال در یکی از سال ها که حاج ملاعلی را به تهران منتقل کرده بودند او توانسته بود با ایجاد اجتماع شیرازی های مقیم تهران و سازماندهی به وسیله لباس های یک دست و اشعار سیاسی بر علیه رژیم ستم شاهی، حیله های طرف مقابل را باطل کند.


چگونه از افتتاح اولین مرکز فساد شیراز جلوگیری شد؟

این مدیر تربیتی با اشاره به خاطره ای پیرامون افتتاح اولین مرکز فساد در شیراز در قالب یک سینما به تشریح چگونگی جلوگیری از این اتفاق پرداخت و گفت:  قرار بر این بوده که اولین مرکز فساد در شیراز تحت عنوان سینما توسط استانداری وقت فارس و با ابلاغ رسمی وزارت کشور رژیم رضا خانی افتتاح شود.

وی افزود: شب قبل از افتتاح سینما، مرحوم ملاعلی نیرو های هیئت اتحاد حسینی را مامور می‌کند که هر کدام به نیابت از او به سراغ پیش نماز مساجد، علمای وقت شیراز و بازاریان مهم رفته و از ایشان دعوت کنند که فردا در حرم حضرت شاهچراغ(ع) اجتماع کنند.

سیف ادامه داد: هم زمان با تجمع آحاد مردم و خواص شیراز در حرم، حاج ملا علی با مراجعه به استاندار وقت فارس و اعلام این موضوع که در صورت افتتاح این مرکز تمام بازار های شیراز تعطیل و بزرگان شیراز اقدام به تحصن سراسری خواهند زد، باعث جلوگیری از افتتاح این مرکز ضد مذهبی می شوند.


اول پیوند با خدا در نیمه شب سپس مبارزه با ایادی طاغوت در روز/ روایتی جالب از نظام مبارزاتی اولین هیئت مذهبی در شیراز
پیچیدگی مبارزاتی بر علیه حکومت محمدرضا پهلوی

سیف با بیان وقایع بعد از رحلت مرحوم حاج ملاعلی اظهار کرد: بعد فوت مرحوم حاج ملاعلی، مسئولیت جمعیت اتحاد حسینی به فرزند ایشان مرحوم حاج علی اصغر سیف محول شد.

وی پیرامون شخصیت و شیوه مبارزاتی حاج علی اصغر سیف بیان کرد: حاج علی اصغر به طبع تحصیل در دانشگاه تهران و اشراف عمیق به مسائل سیاسی روز و همچنین ارتباط با چهره های سرآمد مبارز نظیر شهید نواب صفوی و گروه فدائیان اسلام توانست اقدامات مهمی و اساسی در جهت مبارزه با رژیم محمد رضا پهلوی رقم بزند.


اول پیوند با خدا در نیمه شب سپس مبارزه با ایادی طاغوت در روز/ روایتی جالب از نظام مبارزاتی اولین هیئت مذهبی در شیراز

سیف با اشاره به تغییر سبک و سیاق  مبارزه در زمان حاکمیت محمد رضا پهلوی بیان کرد: دستگاه حاکمه محمد رضا تصمیم به برگزاری مراسمات مذهبی کرده بود با این تفاوت که سیستم امنیتی او در صدد مصادره مجالس به نفع رژیم پهلوی برخواسته اقدام میکرد؛ تا آنجا که وعاظ و مسئولین هیئات را با ترغیب و فشار به زدن عکس شاه و فرح در طبق هیئات، خواندن اشعار در وصف محمد رضا، دعا برای نظام شاهنشاهی و .... کرده بودند.

وی با اشاره به اقدامات مبارزاتی مرحوم علی اصغر سیف در این بازه زمانی افزود: در چنین فضای مسمومی مرحوم حاج علی اصغر با تبدیل حرم حضرت شاهچراغ(ع) به یک پایگاه اجتماعی و سیاسی، فاز مبارزاتی را آشکار و با مخالفت علنی در مواجهه با محمدرضا پهلوی و نظام شاهنشاهی باعث  ایجاد جریان اجتماعی شده بود.

این چهره فرهنگی که خود نیز سابقه مبارزه با رژیم ستم شاهی را در کارنامه خود دارد با اشاره به ابتکار مبارزاتی مرحوم حاج علی اصغر بیان کرد: ایشان ایام سال را به بازه های زمانی خاص تقسیم و برای هر کدام و با توجه شرایط جامعه برنامه خاص و منحصر به فردی را اجرا میکرد؛ به عنوان مثال در ایام محرم با ایجاد دسته های عزاداری در شهر و نصب پلاکارد های با مفاهيم ضد طاغوتی و سیاسی باعث انسجام توده های مردم در مواجهه با رژیم پهلوی شده بود.


اول پیوند با خدا در نیمه شب سپس مبارزه با ایادی طاغوت در روز/ روایتی جالب از نظام مبارزاتی اولین هیئت مذهبی در شیرازسیف با اشاره به درگیری های خونین خرداد ۴۱ و ۴۲ در شیراز اظهار کرد: پس از حوادث این سالها شیوه مبارزه و اداره هیئت تغییر کرد و همزمان بخشی از روحانیون و منبری های شیراز  به خدمت رژیم شاهنشاهی درآمدند و تا آنجا که به حمایت از محمد رضا پهلوی بر روی منابر پرداختند.

وی ادامه داد: در این فضا مرحوم حاج علی اصغر سیف  به پشتوانه اشخاصی همچون شهید حقانی، مرحوم طباطبایی و آیت الله نمازی مانع سخنرانی این اشخاص در مجالس می‌شدند و طیفی از روحانیون جوان و انقلابی را وارد فضای هیئات شیراز کردند.

تاسیس مدرسه؛ مهم ترین اقدام مبارزاتی
سیف با اشاره ورود به دهه ۵۰ و اوج گیری مبارزات علیه رژیم ستم شاهی بیان کرد: با توجه به حساسیت مبارزات و نزدیکی به پیروزی نهایی، مرحوم حاج علی اصغر تصمیم به ایجاد مدرسه ای به جهت تربیت نسل جدید مبارزان علیه طاغوت و تربیت مدیران نظام اسلامی  گرفت و این مدرسه تحت عنوان رستاخیز در اواخر سال ۱۳۴۹ افتتاح شد که بخش زیادی از دانش آموزان آن شهید و بخش قابل توجهی به مسئولیت های مهم سیاسی و علمی در نظام  اسلامی رسیدند.


وی با تشریح فضای دهه ۵۰ و برگزاری جشن هنر در شیراز گفت: در این سال‌ها مفاسد و منکرات رژیم طاغوت علنی گشته بود، به همین جهت جمعیت اتحاد حسینی شیراز به پشتوانه مواضع آشکار بزرگانی چون شهید دستغیب و آیت الله بهاءالدین محلاتی با تغییر سبک عزاداری به صورت دسته روی و تغییر اشعار به اشعار سیاسی_عاشورایی به صورت آشکارا بر علیه ایادی شاه اقدام میکرد.


سیف با اشاره به ۲ اقدام اساسی در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اظهار کرد: حضور زنان در دسته های عزاداری مرسوم نبود، اما مرحوم علی اصغر سیف با مشارکت و سازماندهی بانوان در دسته های عزاداری باعث اثر بخشی چند برابری این حرکت شد؛ در کنار اقدامات گسترده صورت گرفته، در سال های ۵۵ و ۵۶ هیئت اتحاد حسینی به پایگاه اصلی دانشجویان انقلابی دانشگاه شیراز بدل شده بود که همین امر باعث همراهی دو چندان توده های مردم با هیئات انقلابی گشته بود.


اول پیوند با خدا در نیمه شب سپس مبارزه با ایادی طاغوت در روز/ روایتی جالب از نظام مبارزاتی اولین هیئت مذهبی در شیراز
سیف در پایان با اشاره به نقش فعلی  اثر گزاران انقلابی در مواجهه با نظام سلطه افزود: تاریخ، عزاداری به نفع توسعه حکومت شاهنشاهی را فراموش نخواهد کرد، همچنانکه سینه زنی به همراه قمی زنی ساخته در قلب لندن و اتاق فکر سرویس های اطلاعاتی غربی را فراموش نخواهد کرد.

وی گفت: غفلت از این که ثمره عزاداری و شرکت در مجالس اهل بیت به نفع و تثبیت کدام نظام مدیریتی است، غفلتی است نابخشودنی و عیر قابل دفاع.

انتهای پیام/م
نظرات بینندگان