کد خبر: ۱۵۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
بررسی دستاوردهای انقلاب در دهه فجر؛

ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوا فضای جهان/ صنعت فضایی دستاوردی که پس از جمهوری انقلاب اسلامی به اوج خود رسید

با وجود تحریم‌های ظالمانه که در دو دهه اخیر صورت گرفته است صنعت هوا فضای ایران جزو ده کشور برتر در سطح جهان محسوب می‌شود؛ صنعتی که در حکومت جمهوری اسلامی ایران به اوج خود رسیده است و برای پیشبرد اهداف استراتژیک یک کشور از اهمیت به سزایی برخوردار است.
به گزارش سرویس علم و فناوری شیرازه، توسعه صنعت هوا فضا برای هر کشوی جزو یکی از اهداف پیشبردی و استراتژیک محسوب می‌شود.

ساخت موشک‌های دور برد که در دهه‌های اخیر در رزمایش‌های زمینی، دریایی و هوایی مورد استفاده قرار گرفته، نشان‌دهنده اهمیت این مقوله‌ی حساس و تعیین کننده می‌باشد.

دستیابی محققان و دانشمندان کشور به سامانه‌ها و فناوری‌های هوافضای نظامی در حالی صورت گرفت که طی دو دهه اخیر کشور دچار گسترده‌ترین تحریم‌ها در سطح جهانی قرار گرفته است.

طبق گفته رییس پژوهشگاه فضایی کشور، ایران در صنعت هوا فضا جزو ده کشور برتر در سطح جهان محسوب می‌شود.برخی رسانه‌ها نیز توان موشکی بازدارنده را در ردیف8 کشور برتر دنیا مثال می‌زنند.

صنعت فضایی ایران نشان داد در سه دهه می‌توان با کم‌ترین امکانات به جایگاهی دست یافت که باعث حیرت کارشناسان نظامی و فضایی در سطح جهان شد.

پرتاب ماهواره به فضا در ایران همواره با فراز و نشیب های گوناگونی روبرو بوده است. باید گفت داستان پرتاب نخستین ماهواره به فضا در كشور به 1356 خورشیدی بر می گردد كه متخصصان این حوزه با گذراندن دوره های مختلف تصمیم به اجرای آن گرفتند اما این طرح پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا ‏‏1365 خورشیدی متوقف ماند.

قرار گرفتن جزو 10 کشور برتر

همین اول بدانید که ایران عصر ۱۴۰۰، عضو باشگاه دارندگان فناوری موشکی و هوا فضا خواهد بود که تنها ۱۰ عضو دارد. فعالیت ارسال ماهواره و پروازهای فضایی ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شد. ایران در میان کشورهای قاره کهن، یکی از سرزمین هایی است که به سرعت در این عرصه در حال فعالیت همه جانبه است.

نخستین پروژه پرتاب ماهواره ایران که سینا 1 نام داشت، کار مشترکی با متخصصان روس بود که بودجه ۱۵ میلیون دلاری برای آن در نظر گرفته شد. صنعت فضایی ایران وارد دومین دهه از فعالیت خود شده است. تدوین برنامه ۱۰ ساله اول فضایی کشور یک گام بزرگ به شمار می رفت. این برنامه به دو قسمت پنج ساله تقسیم شده بود. در پنج سال اول بیشتر تمرکز بر ایجاد زیر ساخت های فضایی بود و پنج سال دوم استفاده از این زیر ساخت ها برای انجام یک کار علمی مورد نظر قرار گرفت.

ایران جزو 10 کشور برتر هوا فضای جهان/صنعت فضایی دستاوردی که پس از جمهوری انقلاب اسلامی به اوج خود رسید
صنعت هوا فضای کشور در این چند سال موفق به طراحی و ساخت پرتاب کننده های ماهواره گشت، ایستگاه زمینی دریافت کننده اطلاعات فضایی را طراحی کرد و در قسمت فرستادن موجودات زنده به فضا چه موجودات زنده ای که شبیه انسان هستند و چه موجودات زنده ساده به توفیقات خوبی دست یافت.
طبق اعلام پرتال معروف اسپیس، کشور ایران پس از شوروی (۱۹۵۷)، ایالات متحده آمریکا (۱۹۵۸)، فرانسه (۱۹۶۵)، ژاپن (۱۹۷۰)، چین (۱۹۷۰)، بریتانیا (۱۹۷۱)، هند (۱۹۸۰) و رژیم اشغالگر قدس (۱۹۸۸)، نهمین کشور دنیاست که توانسته مستقلا ماهواره پرتاب کند.
اخیرا کتابی به زبان انگلیسی درباره موفقیت های صنعت هوایی ایران به نام «کام یابی های صنعت فضایی ایران، اقدامات و واقعیت ها» به قلم دکتر پرویز تاریخی (دکترای فیزیک از دانمارک) در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط انتشارات اسپرینگر منتشر شده است.
ایران پس از پرتاب ماهواره "امید" به عنوان نخستین ماهواره ایرانی به مدار در روز ۱۴ بهمن ماه سال ۸۷، این روز را به نام "روز ملی فناوری فضایی" در تقویم کشور  ثبت کرد.
تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

فهرست دستاوردهای فناوری فضایی از سال ۸۸ تا ۹۳ به شرح زیر است:

سال88
پرتاب موفقیت‌آمیز "راکت کاوشگر ۳" حامل محموله‌ای زیستی شامل "لاک‌پشت"، "کرم"، "موش" و "نمونه‌های سلولی" اعلام شد. رونمایی از ماهواره طلوع، نمونه مهندسی ماهواره مصباح دو، نمونه مهندسی ماهواره دانشجویی نوید علم و صنعت، نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ، موتور ماهواره‌بر و افتتاح نخستین مرکز پردازش تصاویر ماهواره‌ای ایران و آزمایشگاه سه‌بعدی مجازی ماهواره‌ای از دیگر دستاوردهای فضایی کشور در این سال بوده است.
سال89
نمونه‌های مهندسی چهار ماهواره "ظفر"، "رصد"، "فجر"، "دانشجویی امیرکبیر" و همچنین نمونه مهندسی "موتور ماهواره‌بر سفیر B۱" و "کپسول زیستی کاوشگر ۴" رونمایی شد.
سال 90
ماهواره "نوید" با موفقیت در مدار قرار گرفت.
سال 91
مدل مهندسی ماهواره "ناهید" و مدل توسعه‌ای ماهواره "زهره" رونمایی شد و نخستین میمون پرتاب شده به فضا؛ "آفتاب" با کاوشگر "پیشگام" که زنده به زمین بازگشت، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
سال 92
از دو ماهواره "تدبیر" (دانشگاه علم و صنعت) و "خلیج فارس" (ساخته شده در دانشگاه صنعتی مالک اشتر) رونمایی شد. در مهرماه این سال و در هفته جهانی فضا، دومین میمون فضانورد ایرانی با نام "فرگام" با کاوشگر "پژوهش" و با گاز مایع به فضا پرتاب شد که این محموله زیستی سالم به زمین بازگشت.
سال 93
ماهواره ملی "فجر" با ماهواره‌بر "سفیر" با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت و مراسم روز ملی فناوری فضایی دو هفته پس از پرتاب ماهواره فجر برگزار شد. در این روز نمایشگاهی از دستاوردهای چند سال اخیر ایران در عرصه فناوری فضایی برپا شد و ماک آپ فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی به نمایش درآمد.
سال 94
پژوهشگاه فضایی ایران فاز نخست مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی سامانه‌های فضایی را با هدف پشتیبانی از توسعه محصول‌های فضایی راه‌اندازی کرد، طراحی محموله مخابراتی باند KU، طراحی و ساخت چرخ عکس‌العملی و سازه ساندویچی لانه زنبوری مورد استفاده در ماهواره‌ها نیز در این سال انجام شد.
سال 95
ماهواره مخابراتی "ناهید ۱" رونمایی شد.
سال 97
ماهواره "پیام" دانشگاه صنعتی امیرکبیر بامداد ۲۵ دی ماه این سال با ماهواره‌بر "سیمرغ" به فضا پرتاب شد، اما این پرتاب با موفقیت همراه نبود و ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت. زیرا سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و در لحظه آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت. این اولین تلاش برای ارسال ماهواره از طریق ماهواره‌بر سه مرحله‌ای بوده است که به شکست انجامید. طراحی این ماهواره از سال ۸۴ آغاز شده بود.
سال 98
ماهواره "ظفر-۱" روز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه سال ۹۸ پرتاب شد، ولی نتوانست روی مدار قرار گیرد و نهایتا در اقیانوس هند سقوط کرد.
سال 99
ماهواره "نور-۱" به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه، ۳ اردیبهشت ماه سال ۹۹ از ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای "قاصد" از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.
سال 1400
موشک ماهواره‌بر "سیمرغ" روز پنج‌شنبه ۹ دی ماه به فضا پرتاب شد، ولی نتوانست به سرعت کافی برسد و در مدار قرار گیرد. این موشک برای قرار گرفتن در مدار باید سرعت بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ متر در ثانیه را می‌داشت، اما به بیش از ۷ هزار و ۳۵۰ متر در ثانیه نرسید.
در این ماموریت تحقیقاتی فضایی، برای نخستین بار سه محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب شد.
رئیس جمهور تاکید زیادی بر کاربردی کردن صنعت فضایی کشور دارد تا مردم از ظرفیت این صنعت آگاه شوند؛ چرا که استفاده از صنعت به توسعه کشور کمک می کند. رئیس جمهور تاکید کرد که باید تمام تلاش‌ها صورت بگیرد تا مدار لئو که بیشترین حجم ماهواره‌ها در این مدار هستند تثبیت شوند.
مدار ۳۶ هزار کیلومتر با حمایت‌های ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۴ نهایی خواهد شد.
امروزه ماهواره‌ها در مدار لئو در حال تصویر برداری از پدیده‌های روی زمین هستند. از طریق ماهواره‌ها می‌توانیم خدماتی را در عرصه کشاورزی، محیط زیست و در حوزه خدمات شهر ارائه کنیم که بسیار استراتژیک است.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو


ماموریت‌های جدید سازمان فضایی در طلیعه 43 سال انقلاب

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، آیت الله رئیسی با اهمیت بخشی به بخش هوا و فضای کشور، طی دستوری با محوریت های "توسعه همکاری‌های بین‌بخشی برای شتاب‌بخشی به توسعه متوازن صنعت فضایی کشور" "فعال کردن دبیرخانه شورای عالی فضایی و تقسیم‌کار و نگاشت نهادی همه بازیگران صنعت فضایی کشور" "توسعه کاربردهای صنعت فضایی و انتقال سرریز فناوری‌های فضایی به سایر صنایع کشور" "بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی برای شتاب‌بخشی برای توسعه صنعت فضایی کشور" نوید پیشرفت همه جانبه این بخش را صادر کرد.

سخن پایانی اینکه صنعت فضایی برای توسعه اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است و در حوزه‌های کشاورزی، محیط زیست، خدمات و... می‌توان از آن استفاده کرد. اهمیت ویژه فناوری فضایی و لزوم کاربردی شدن این فناوری برای سهولت زندگی مردم، امری انکارناپذیر است و نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر توجه ویژه ای به این بخش داشته بنابراین توانسته با همت جوانان و اهتمام به ظرفیت نخبگانی کشور این بخش را توسعه دهد لذا می توان شاهد پیشرفت چشمگیر این حوزه مهم در آینده نه چندان دور بود.

انتهای پیام/ ر

نظرات بینندگان