کد خبر: ۱۵۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
شیرازه بررسی کرد:

شی‌ء ناشناخته کشف شده در خلیج‌فارس «نماد اولین آیین شکر گذاری ادیان» در زیر آب است

روز گذشته در رسانه ها و فضای مجازی خبری مبنی بر کشف شی‌ء ناشناخته در آب‌های خلیج‌فارس منتشر شد که پس از بررسی های شیرازه مشخص شد که "محراب ادیان الهی" بوده و توسط یک جانباز شیرازی در آب های نیلگون خلیج فارس نصب شده است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، روز گذشته در رسانه ها و فضای مجازی خبری مبنی بر "کشف شی‌ء ناشناخته در آب‌های خلیج‌فارس" منتشر شد.

داستان از این قرار است که یک دانش‌آموخته کارشناسی ارشد باستان‌شناسی و دایو مستر غواصی شانزدهم بهمن ماه سال جاری به طور اتفاقی و در حین غواصی در کرانه‌های خلیج فارس در شهر قشم یک شی‌ء ناشناخته در بستر دریا مشاهده می کند و گمان اولیه وی این است که این شی مربوط به دوره های تاریخی است.

این کارشناسی ارشد باستان شناسی در مصاحبه ای به یکی از رسانه ها می گوید: در بررسی‌های ثانویه و تخصصی‌تر که زیر نظر تکنیکی غواصیِ دانا انجام شد، مشخص شد که جنس شی‌ء چیزی شبیه به فایبرگلاس و دارای لایه‌ رنگی سفید است که از نظر شکل هندسی به صورت قرص استوانه‌ای است.

وی نکته حائز اهمیت در این شی‌ء را وجود اشکال مذهبی مانند یک صلیب، یک شمعدان «منورا»ی یهود، یک شعله‌ آتش و یک قوس شبیه طاق ضربی دانست و اظهار کرد: این اشکال همه در میان یک گل چهارپر به صورت برجسته نقش شده‌اند. سطح شی‌ء و دیواره به صورت یک‌تکه و پشت آن به صورت ورق‌های جداست.


وی با تاکید بر این‌که هنوز بررسی‌های دقیق‌تری روی این شی‌ء انجام نشده، اما گزارش اولیه آن به اداره کل میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم و پژوهشکده باستان‌شناسی وزارتخانه میراث فرهنگی ارائه شده، بیان کرد: گمان می‌رود که شی‌ء مورد نظر با تکنیک قالب‌گیری ساخته شده و سپس لایه‌ زیرین به آن متصل شده است. از سوی دیگر علامت جغرافیایی شمال به صورت N انگلیسی هم خارج از این گل، در میان نقش صلیب و شمعدان «منورا»، به صورت برجسته منقوش شده است.

اما در حقیقت این شی به اصطلاح ناشناخته، "محراب ادیان الهی" بوده که توسط یک جانباز شیرازی به نام اسماعیل دلشاد در سال ۱۳۹۲ زیر آب های نیلگون خلیج فارس نصب شده است.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو



دلشاد در گذشته در گفتگوی تفضیلی با شیرازه ( انسانی به وسعت یک دریا/ جانبازی که با ابتکار غواصی می‌کند) به نصب این محراب اشاره می کند و می گوید: هیچ موقع نماز از انسان ساقط نمی‌شود و شاهد این بودیم که نماز در آب تاکنون مرسوم نبوده است لذا نخستین نماز در زیر آب را پس از استفتا از علما و مراجع با حضور 14 نفر از دوستان برگزار کرده‌ایم.

این یادگار دفاع مقدس ادامه داد: نصب محراب ادیان الهی توسط خودم به وزن 3 تن طراحی شد و با نماد مسلمانان، مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان زیر آب‌های نیلگون خلیج فارس نصب کردیم و در ادامه با آموزش‌هایی که به نمایندگان این ادیان دادیم "نخستین آیین شکرگذاری در ادیان الهی" در زیر آب‌های خلیج فارس انجام شد.

دلشاد با بیان اینکه نماینده هر یک از ادیان الهی با کتاب خود در زیر آب خداوند متعال را شکر کرده است، اظهار کرد: برای ساخت این نماد ادیان مختلف را بررسی و آیات و راویات آنان درباره قداست آب را جمع‌آوری کردم تا کاری بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شود.

وی ادامه داد:  بعد از جانمایی و قرار دادن آن در محل از مراجع مختلف اجازه برگزاری نماز  در زیر آب را اخذ کردم. همچنین ضمن هماهنگی‌های لازم و نامه‌نگاری با انجمن‌های کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان و اهل سنت کشور، از آنان خواستم تا نماینده خود را برای برگزاری مراسم در زیر آب به قشم اعزام کنند.

دلشاد در ادامه ضمن تاکید براینکه نمایندگان کلیمیان، مسیحیان، زرتشتیان، اهل سنت و شیعیان به ترتیب از تهران، اصفهان، شیراز و قشم گرد هم آمدیم، اظهار کرد: پس از آموزش غواصی، به نوبت با کتاب مقدس خود در زیر آب عبادت خاص خود را انجام دادیم.

بنابه گفته این جانباز سرافراز، هدف از برگزاری این برنامه نشان دادن این مساله بود که طرفداران دین‌های مختلف در داخل کشور به صورت آزادانه به دین خود عمل می‌کنند و هیچگونه محدودیتی برای آنان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد حرف اِن (N) برای تعیین علامت جغرافیایی بر روی سازه حک شده تا افراد بتوانند جهت خود را برای انجام مراسم مذهبی خود پیدا کنند.

انتهای پیام/ح



نظرات بینندگان