کد خبر: ۱۵۲۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
وزیر اسبق امور خارجه:

ریل گذاری‌ها در مذاکرات تغییر کرده است/ «انسانیت» جغرافیای انقلاب اسلامی

متکی گفت: به نظر من ریل گذاری ها در مذاکرات تغییر کرده است، اگر طرف مقابل احساس کند شما شتاب دارید و عجله دارید دست بالا می گیرد و این اساس کار روابط دیپلماتیک در دنیا است.
به گزارش شیرازه ،منوچهر متکی عصر امروز در سلسله نشست های برخط مرکز نسرا سازمان فضای مجازی استان گلستان اظهار کرد: برای جروج بوش استراتژیست های آمریکایی تبیین کرده بودند که می توانید جنگ را علیه ایران شروع کنید ولی بعد نمی توانید بگویید چه خواهد شد و در سال هایی مثل ۲۰۱۷ برخی از این چه خواهد شد را این استراتژیست ها تبیین کردند.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: اگر امروز دولت جمهوری اسلامی ایران بگوید در حوزه سیاسی و اقتصادی مستقل هستیم دنیا حرف ما را می پذیرد، روزی امام خمینی (ره) فرمود« شوروی بدتر از آمریکا و آمریکا از شوروی بدتر» ولی امروز سر و کار ما با آمریکا است و« نه شرقی و نه غربی» شعاری بود که بیانگر آن است که ایران به دنبال اتکأ به غرب و شرق نیست.

متکی بیان کرد: اگر مرور کنیم که انقلاب اسلامی چه تغییر و تحولاتی را به وجود آورده و بر روند جهان چه تاثیری گذاشته است و برای اینکه به پاسخی برای آن برسیم باید ببینیم که سال های قبل از پیروزی انقلاب و سال ۱۳۴۵ که جنگ جهانی دوم به اتمام رسیده بود و فاتحان آن چه وضعیتی در دنیا به وجود آوردند.

وی افزود: پس از جنگ جهانی دوم فاتحان آن یک دنیای دو قطبی به وجود آوردند سه رئیس جمهور آمریکا، انگلیسی و دبیر حزب کمونیست شوروی مثل نشستی که سه کشور در تهران داشتند بعد از شکست هیلتر در برلین نیز نشستند و توافق کردند که آلمان غربی و شرقی چه شود و از سال ۱۹۴۵تا ۱۹۷۹ یعنی در ۳۴ سال شرقی ها موزایک سیاسی منطقه خود و غربی ها نیز در حوزه تحت سیطره خود تنظیم سیاسی انجام دادند و وقتی در یک اجلاس بین المللی شرکت می کردیم کافی بود که بدانیم فردی که نطق می کند وابسته به بلوک غرب است و یا شرق و می توانستیم حرف آن را بفهمیم که حرف آمریکا را می زند یا شوروی.

این مقام مسئول تاکید کرد: شهید مطهری می گوید شرق و غرب یعنی بلوک کمونیست و سرمایه داری غرب در دو لبه قیچی بودند که وقتی به طرف هم می آمدند شی سوم را می بریدند و چیزی که مشترکان نقد می کردند دین مداری بود، در لیبرال دموکراسی غرب با بیان اینکه از سیطره کلیسا عبور کردیم به دنبال دنیای سکولار بود و در شرق نیز کمونیست بود که اساسا خدایی وجود ندارد که محور شود و هزاران مسجد و امکان مذهبی را لذا می بنیم از بین بردند.

متکی ابراز داشت: امام خمینی(ره) پس از یک دوره طولانی از خلع دین، دین را به مدار جامعه آورد و شعارهای دین مداری مبتنی بر ظلم پذیر نبودند و ظلم نکردن را ترویج داد و این مفاهیم توسط امام خمینی (ره) دوباره در ادبیات جهان مطرح شد.

وی گفت: کتاب تئوری قدرت ها را وقتی مطالعه می کنید به نقش امام خمینی (ره) اشاره می شود که چگونه بر هدایت جهان شمول دنیا تغییر داد و غربی ها می گویند از حکومت جدید و یا سرنگونی شاه توسط امام خمینی(ره)  ناراحت نیستیم و ناراحتی ما به واسطه آن است که یک نظام چند صدساله که مبتنی بر سکولاریسم بود و خدا را از جامعه دور نگاه می داشت و ماتریالیزم در جامعه حکومت بود امام خمینی(ره) مکتب جدیدی را ارائه کرد و به آن خط بتلان کشید.

وزیر اسبق امور خارجه ابراز داشت: جغرافیای انقلاب اسلامی انسانی است و هر مکتبی که شکل می گیرد این جغرافیا را دارد و تا جایی که انسان ها هستند این پیام می رود و اگر گیرنده داشته باشد ماندگاری خواهد داشت و هنر امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که کسی تصور نمی کرد در این پیوست انقلاب که در واقعه صدور ارزش ها و آرمان های انقلاب در سراسر دنیا بود که در مرحله اول یک کار بزرگی بود که کسی تصور آن را نداشت که انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به پیروزی برسد.

متکی افزود: امام (ره) فطرت ها را در درون ملت ایران بیدار کرد و پیامبر(ص)  در بلال حبشی، میثم تمار و نخستین کسانی که به اسلام پیوسته بودند چه تحولی ایجاد کرد و امام (ره) بزرگترین سهمش در درون ایران همین تحول است و وقتی جامعه ایستاد شاه نتوانست با تمام توان در برابر مردم ایستادگی کند.

وی متذکر شد: امام (ره) در قلب ملت جای گرفت چرا که هیچ وقت از وی دروغ نشنیدند و در هشتاد سال از عمر خود هیچگاه از خود نگفت و از امت اسلامی و مستضعفان جهانی سخن می گوید و لذا می بینیم که میلیون ها نفر به استقبال امام(ره) می روند و این جمعیت زمانی که امام(ره) از دنیا می رود به دو برابر افزایش پیدا می کند.

وزیر اسبق امور خارجه بیان کرد: پیام های امام (ره) بود که حاج قاسم سلیمانی و شهدا را می سازد، انسان مومن انقلابی کسی است که خود را در یک مسیر تحول دائمی می بیند و یک انسان انقلابی هیچ وقت خود را تمام شده نمی بیند.

متکی افزود: انقلاب اسلامی مثل موسی (ع) که در سبدی در نیل قرار گرفته و به کاخ فرعون می رسد ماموریت پیدا می کند که فرعونیان را در نیل غرق کند و این کار را نیز انجام خواهد داد.

وی گفت: نسلی از جوانان انقلاب را مشاهده کردیم که با پیام امام (ره) متحول شدند، از زمان شکل گیری رژیم صهیونیستی این رژیم در جنگ های متعدد شرکت کرد و در ۳۰ سال نخست به دنبال تثبیت موقعیت خود توسط آمریکایی ها و انگلیسی ها و برخی کشورهای منطقه بودند، می خواستند برای فلسطین از رژیم صهیونیستی یک قداستی درست کنند که سلطه غرب را در قلب مسلمانان جای دهند و آثار انقلاب اسلامی را ببنید.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در عربستان یکصد سال است که نفت کشف شده و از پول آن در حال خرید سلاح هستند تا اگر جنگی شد بتوانند از خود دفاع کنند و اگر وارد جنگی شدند پیروز شوند تمام سلاح های خود را به کار گرفتند تا برای یک بار وارد جنگی در کشوری شود که نه هواپیما و ادوات نظامی ندارد و تصور می کردند ۱۵ روزه به اتمام می رسد و سال ها در این باتلاق گیر کردند و دنیا قضاوت می کند که پیروز این جنگ عربستان نیست و شرایطی برای امارات نیز پیش آمده و این تحولی است که در منطقه برای عدالت خواهی و بیگانه ستیزی که برگرفته از انقلاب اسلامی است به وجود آمده است.

متکی تصریح کرد: اینکه کشورداری باید بر ریل های درست قرار بگیرد، چگونه می تواند یک نفر در حوزه تولید کولاک کند ولی شرکت ها و مدیران دولتی ما نمی توانند و هیچ کجای دنیا اقتصادش آنقدر دولتی نیست و در دنیا معمولا اقتصاد ۲۰ درصد در حوزه زیرساخت های کلان و بیمه در اختیار دولت است و ۸۰ درصد دیگر در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

وی افزود: همه در ۴۰ سال گذشته گفتند که اقتصاد دولتی خوب نیست، در استان گلستان بسیاری از کارخانه ها دولتی است و تراز مالی آن را بررسی می کنیم می بینم هر سال در حال زیان است و باید این کارخانه ها به مردم واگذار شود.

این مقام مسئول بیان کرد: اگر در چهل سال گذشته دو درصد خصوصی سازی می کردیم امروز به ۸۰ درصد می رسید، صنعت و کشاورزی ما غربی است و متخصصان و مدیران ما از آغاز پیروزی انقلاب از غرب بودند و غربی ها به ما آموختند که منابع عظیمی دارید و اقتصاد شما باید واردات محور باشد.

متکی بابیان اینکه باید از زیر سلطه فرهنگی غرب بیرون بیایم، افزود: اگر این کار را نکنیم اقتصاد ما نیز غربی می شود، افزود: در روابط به غرب اعتماد معنایی ندارد و حتی کسی که دوست شما است به دنبال آن است که منافع بیشتری ببرد و به نظر من ریل گذاری ها در مذاکرات تغییر کرده است، اگر طرف مقابل احساس کند شما شتاب دارید و عجله دارید دست بالا می گیرد و این اساس کار روابط دیپلماتیک در دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده ما هدفش رسیدن به توافق است اما نه به هر قیمتی بلکه در چارچوبی این مسیر پیش می رود و اگر این توافق نیز حاصل نشود اقتصاد ما منتظر این توافق نمی ماند و این با نگاه التماسی متفاوت است.

این مقام مسئول بیان کرد: دولت سیزدهم مسیر خود را درست طی می کند و وظیفه داریم از آن حمایت کنیم، مشاوره بدهیم و نقد منصفانه داشته باشیم.

انتهای پیام/م
نظرات بینندگان