کد خبر: ۱۵۲۶۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
روزی که کوچک و بزرگ در جغرافیای ایران به دریای انقلاب پیوستند:

۲۲ بهمن‌ خط بطلانی بر پیکره پهلوی/ شادمانه عید انقلاب در سراسر کشور

سرانجام‌ در روز ۲۲بهمن‌، رژیم‌ ۲۵۰۰ ساله‌ شاهنشاهی‌ سقوط‌ كرد و در این‌ روز تاریخی‌، مردم‌ سراسر ایران‌ به‌ شكرانه‌‌ این‌ پیروزی‌ بزرگ‌ و بی‌نظیر، به‌ خیابان‌ها ریختند و به‌ جشن‌ و شادی‌ ‌ پرداختند. در این راستا با تصرف شهربانی‌ها و نهادهای باقی‌ مانده از رژیم پیشین برای همیشه خط بطلان بر پیکره پهلوی‌ها کشیدند. هر ساله مردم ایران با حضور پرشور خود در راهپیمایی این روز شرکت می کنند تا آزادی خود را جشن بگیرند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، پیروزی باشكوه و ماندگار مردم انقلابی ایران به رهبری امام خمینی(ره) در بهمن 1357 بیانگر رشادت ها و جانفشانی های ملت ایران در دفاع از آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی است. آنان كه با خلق حماسه ای بزرگ بر حضور بیگانگان بر كشور خط بطلانی كشیدند و با استقرار نظام مردم سالار به استقلال و آزادی رسیدند.

دستاورد با ارزش و پراهمیتی كه ملت ایران هر سال برای گرامیداشت یاد و خاطره آن به برگزاری مراسم ها و آیین هایی ویژه می پردازند و با حضور در راهپیمایی بزرگ جشن انقلاب، به تجدید میثاق با آرمان های انقلاب و رهبری می پردازند.

بنیان این راهپیمایی از 22 بهمن 1357 با نامه تظاهرات گذاشته شد  و مردم پس از ورود امام در 12 بهمن 57و پیروزی نهایی انقلاب اسلامی در 22 بهمن همان سال در گوشه و کنار کشور در حمایت از امام خمینی و گرامیداشت این پیروزی به خیابانها آمدند و با شعار های ضد آمریکایی و ضد شاهنشاهی انقلاب را به تثبیت رساندند.

تظاهرات شهرهای مختلف در 22 بهمن 1357

سرانجام‌ در روز ۲۲ بهمن‌، رژیم‌ ۲۵۰۰ ساله‌ شاهنشاهی‌ سقوط‌ كرد. در این‌ روز تاریخی‌، مردم‌ سراسر ایران‌ به‌ شكرانه‌‌ این‌ پیروزی‌ بزرگ‌ و بی‌نظیر، به‌ خیابان‌ها ریختند و به‌ جشن‌ و شادی‌ ‌ پرداختند. در این راستا با تصرف شهربانی‌ها و نهادهای باقی‌ مانده از رژیم پیشین برای همیشه خط بطلان بر پیکره پهلوی‌ها کشیدند. در این روز با تقدیم شهدایی پایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را محکم‌تر و استوارتر کردند و با پیروی از دستورات امام‌خمینی برای همیشه دست جهان خواران را از ایران قطع کردند.

دراین گزارش به بازخوانی تظاهرات و مشارکت شهرهای مختلف کشور  در ادوار مختلف می پردازیم.

گرامی‌داشت پیروزی انقلاب و راهپیمایی عظیم 22 بهمن 57 در کرمانشاه

مردم کرمانشاه، که به علت رشادت‌ها و مبارزات خستگی‌ناپذیرشان در مبارزه با رژیم پهلوی و عناصر و عوامل و کارگزاران سیاسی آن در مطبوعات آن روزها به مردم قهرمانشهر معروف شده بودند، در روز 22 بهمن‌ماه دست به راهپیمایی‌ عظیم و مردمی زدند که در آن ده‌ها هزار زن و مرد کرمانشاهی حضور داشتند. در پایان این مراسم عظیم و نمایش باشکوه مردمی، قطعنامه‌ای قرائت شد و به تصویب رسید ‌که درخواست‌های انقلابیون و مردم کرمانشاه در آن انعکاس یافته‌بود.

یکی از این درخواست‌ها استعفای دسته‌جمعی نمایندگان کرمانشاه از سمت نمایندگی مجلس شورای ملی بود. همچنین مردم کرمانشاه حمایت قاطع خود را از تشکیل دولت موقت به دستور امام‌خمینی و به ریاست  مهدی بازرگان اعلام کردند و آیت‌الله عبدالجلیل جلیلی در پایان این مراسم سخنرانی کرد.

تظاهرکنندگان پس از صدور قطعنامه و سخنرانی، بعدازظهر به‌ سوی باغ فردوس شهر کرمانشاه به حرکت درآمدند، بر مزار شهدای این شهر حاضر شدند و یاد شهدای انقلاب و دو شهید حوادث اخیر شهر کرمانشاه ـ شهید احمد صیادپور و شهید محمد ابراهیمی ـ را گرامی داشتند.

بنا به گزارش روزنامه‌ کیهان در آن زمان در تظاهرات و راهپیمایی مردم در آن روز تعدادتظاهرکنندگان شهر قهرمانشهر 300 هزار نفر بود. با تظاهرات گسترده‌‍‌ مردمی، که نوعی نمایش جشن پیروزی بود، لشکر 81 زرهی کرمانشاه با مردم اعلام همبستگی كرد و به‌سوی پادگان‌ها مراجعت نمود.

این اتحاد ارتش و ملت در کرمانشاه با خشونت یکی از مخالفان مردم و هواداران نظامی رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شد. در حالی که مردم و پرسنل لشکر 81 زرهی کرمانشاه در مقابل بیمارستان لشکر جمع شده بودند. فرمانده آموزشی آموزشگاه گروهبانی لشکر 81 زرهی کرمانشاه، در حمله‌ای غافلگیرانه به‌سوی اجتماع نظامیان آتش گشود که در نتیجه‌ آن 7 تن از سربازان وظیفه‌ لشکر 81 زرهی به شهادت رسیدند. اقدام این افسر خشم نظامیان و مردم را برانگیخت.

به‌دنبال این تظاهرات عظیم، روز بعد مردم به سوی زندان‌های کرمانشاه رفتند، درِ زندان‌ها را شکستند و حدود 1200 نفر زندانی را آزاد كردند. در درگیری‌هایی که برای آزادی زندانیان بین مردم و مأموران محافظ زندان صورت گرفت، 2 نفر از زندانیان و 4 نفر از بقیه‌ مردم کشته شدند. بدین‌صورت کنترل اکثر مراکز شهر کرمانشاه، حتی زندان‌ها به‌دست مردم افتاد.

تسخیر كلانتری‌های شهر شیراز در 22 بهمن 1357

از سوی كمیته‌ هماهنگی تظاهرات از مردم شیراز خواسته شد تا در روز 22 بهمن در صحن شاهچراغ گرد آیند. از صبح روز مزبور بلندگویی در سطح شهر مردم را به اجتماع در شاهچراغ فرا می‌خواند. بدین‌ترتیب درحالی ‌كه شهر به‌صورت نیمه ‌تعطیل درآمده بود، جمعیت انبوهی در حرم شاهچراغ و خیابان‌های اطراف اجتماع كردند. در این اجتماع رجبعلی طاهری به سخنرانی پرداخت. آن‌ها علاوه بر این عده‌ای از مردم به‌ ویژه جوانان حاضر در تجمع شاهچراغ را در صفوف منظم آماده كرده و درحالی‌كه آنان شعار: «تهران جنگ است، خاموشی ننگ است» سر می‌دادند، مانند رژه‌ نظامیان پاهای خود را به زمین می‌كوبیدند.

از فتح شهربانی ها و تسلیم نیروهای نظامی در بهمن۵۷ تا راهپیمایی به سبک خودرویی در شیراز
از این رو راهپیمایی از حرم شاهچراغ و مسجد شهدا (نو) به طرف فلكه‌ مصدق آغاز شد. در بین راه گردانندگان تظاهرات از طریق بلندگو به جمعیت تظاهركننده اعلام كردند كه جهت خلع سلاح به سمت كلانتری‌ها حركت نمایند.  هنوز سخنان فرد اعلام‌كننده به پایان نرسیده بود كه مردم به سرعت به طرف نزدیك‌ترین كلانتری شیراز یعنی كلانتری3 به حركت درآمدند. رجبعلی طاهری در این ارتباط می‌گوید:

«حركت مردم در راهپیمایی امروز مانند هر روز نبود، امروز به صورت نیمه ‌دو و به صورت دو بود. یعنی با سرعت كه من هرچه سعی كردم خود را برسانم، [نتوانستم] فاصله‌ كلانتری تا شاهچراغ 400 الی 500 متر بیشتر نبود، نرسیدم. وقتی به كلانتری 3 رسیدیم، دیدم آن‌ها هم زود تسلیم شده بودند و بدون درگیری الحمدلله آنجا تمام می‌شود.»

با تصرف كلانتری3 و به دست افتادن سلاح‌های آن به دست مردم، تظاهركنندگان با استفاده از سلاح‌های مزبور به كلانتری‌های 4، 2، 5 و 7 یورش بردند كه تقریباً بدون درگیری همه‌ كلانتری‌های مزبور به تصرف مردم درآمد.  گویا افراد كلانتری‌های مزبور با اطلاع از سقوط كلانتری 3 قبل از رسیدن مردم به مراكز مزبور، ساختمان‌ها را ترك كرده و سلاح‌های خود را به مركز پیاده منتقل كرده بودند. بدین‌ترتیب درگیری‌ها به مقابل مركز شهربانی‌های فارس واقع در فلكه‌ شهرداری و كلانتری 1 كشیده شد.

ساختمان مركز شهربانی در میدان شهرداری، مقابل موزه‌ پارس در ارگ كریم‌خانی واقع شده بود. مأموران بر برج‌های ارگ بر روی پشت‌بام ساختمان نیز سنگربندی كرده بودند، لذا در هنگام یورش تظاهركنندگان به شهربانی، مأموران مزبور مبادرت به تیراندازی كردند. در اثر تیراندازی پی‌درپی آن‌ها عده‌ای از مردم به شهادت رسیدند و برخی نیز مجروح شدند. نیروهای مردمی نیز متقابلاً به تیراندازی پرداختند. علاوه بر سلاح‌هایی كه از كلانتری‌های دیگر به ‌دست مردم افتاده بود، عده‌ای از افراد ایل قشقایی مسلح به تفنگ برنو، كه از فیروزآباد به شیراز آمده بودند، به علت مهارت در تیراندازی نقش عمده‌ای در این درگیری ایفا نمودند.

علاوه بر این، یكی از پرسنل ارتش با یك دستگاه تانك از مركز زرهی شیراز به كمك مهاجمان آمده  و با پیوستن حدود 150 نفر از افراد مسلح نیروی هوایی و همافران به مردم، حمله به شهربانی شدت گرفت.

 سایر مردم نیز با پرتاب كوكتل مولوتف و سنگ، مأموران شهربانی را مورد حمله قرار دادند. بدین‌ترتیب پس از حدود 5 ساعت نبرد مسلحانه بین طرفین، در رأس ساعت 4 بعدازظهر مركز شهربانی فارس به تصرف مردم درآمد.

 یكی از شاهدان عینی در ارتباط با چگونگی تصرف ساختمان شهربانی نقل می‌كند: «به دلیل سنگربندی و مشرف بودن مأموران شهربانی، تیراندازی به سوی آنان به سختی صورت می‌گرفت، لذا یكی از افراد ایل قشقایی كه مدتی نیز در خارج از كشور آموزش‌های ویژه‌ چریكی دیده بود با بالا رفتن از دیوار یكی از ساختمان‌های مجاور توانست بر تیراندازان مزبور اشراف پیدا كرده با تیراندازی افراد مزبور را به هلاكت برساند. پس از این واقعه و شدت یافتن حملات مردم، مأموران شهربانی به ناچار تسلیم شدند.»

برخی از مأموران شهربانی به‌ وسیله‌ مردم دستگیر شده و به محل استقرار كمیته‌ هماهنگی تظاهرات شیراز و منازل آیت‌الله محلاتی و آیت‌الله دستغیب منتقل شدند. در پی مجروح شدن گروه زیادی از مردم، كلیه‌ طبقات با همكاری و كوشش فراوان به جمع‌آوری لوازم بهداشتی و دارویی پرداختند و در زمان كوتاهی محوطه‌ بیمارستان‌ها مملو از كمك‌های درمانی و دارویی مردم شد. در شهر جنب‌وجوش خاصی دیده می‌شد و هر كس در حد توانایی خود به كمك آسیب‌دیدگان می‌شتافت. بیمارستان‌های نمازی، سعدی، شیراز، شهریار، ثریا و فاتح‌نژاد محل استقرار و اسكان مجروحین و مصدومین شده بود.

براساس گزارش مطبوعات در جریان درگیری مركز شهربانی فارس تعدادی از مأموران كشته و مجروح شدند و از مردم نیز 42 نفر شهید و در حدود 421 نفر مجروح شدند، لیكن با شهادت عده‌ دیگری از مجروحان در بیمارستان‌ها تعداد شهدا به بیش از 50 تن رسید.

22 بهمن ماه در شهرستان میانه

در این روز شهرستان میانه نیز همچون شهرهاى دیگر ایران، غرق در شور و شادى بود. شهربانى شهرستان نیز، با حضور آیت‌الله نیرى و علماى اعلام، بدون مقاومت مأموران با آرامش كامل در اختیار نیروهاى انقلابى قرار گرفت. نیروهاى ارتش به آغوش ملت بازگشتند و با خودروها و تانك‌هاى خود در خیابان‌هاى شهر به رژه نظامى پرداختند. این حركت از سوى مردم مورد استقبال شدید قرار گرفت.

از فتح شهربانی ها و تسلیم نیروهای نظامی در بهمن۵۷ تا راهپیمایی به سبک خودرویی در شیراز

مردم میانه با شور و حال وصف‌ناپذیرى پیروزى شكوهمند انقلاب اسلامى را جشن گرفتند. آنها با شنیدن این جمله از رادیو كه مى‌گفت: «اینجا تهران است صداى انقلاب اسلامى ایران، صداى محرومین و صداى مستضعفین...» سراپا غرق شادمانى  و شور و شعف شدند. در همین روز شهربانى، ارتش و ژاندارمرى میانه به تصرف انقلابیون در آمد. حجج‌اسلام حاج شیخ ‌هادى نیرى، حاج میرزا على احمدى، حاج سید سجاد حججى و سایر علماى شهر با حضور به موقع خویش در شهربانى به مردم اعلام كردند كه نیروهاى نظامى و انتظامى به انقلاب پیوسته‌اند و كسى حق تعرض به آن‌ها را ندارد.

با صلاحدید و تصمیم روحانیت مبارز شهرستان، مدیریت پادگان میانه بر عهده حجج‌ اسلام حاج میرزا عباس احمدى و على تقدیسى گذاشته شد. جوانان، به نوبت تحت سرپرستى ایشان و در فواصل زمانى از پادگان و انبار مهمات اطراف آن به حراست پرداختند. در همین ایام كمیته انقلاب اسلامى شهرستان میانه به مدیریت برخى از اعضاى فعال تشكیل شد. مدرسه علمیه جعفریه محل استقرار این نهاد انقلابى بود.
 
تظاهرات و شادمانی مردم مرند در 22 بهمن 1357

صبح، عصر و اوایل شب 22 بهمن، بار دیگر تظاهرات عظیم همراه با رفتارهای خشونت‌آمیز از سوی مردم شكل گرفت. تصرف شهربانی هدف اصلی انقلابیون اعلام شد. دولتیان هم به محض شنیدن سقوط رژیم در تهران‌، سعی برای نجات خود از این مهلكه كوشیدند. پیام‌های متعدی به روحانیان بزرگ شهر از جمله آیت‌الله میرزا علی‌اكبر مرندی،  آیت‌الله حاج سید خلیل حسینی و غیره فرستاده بودند و آنان را به هدایت مردم فراخوانده و قول داده بودند كه در مدت 24 ساعت مجسمه، طاق نصرت و شهربانی از شهر برچیده و به پادگان منتقل گردد، تا خونریزی بیهوده صورت نگیرد.

یحیی مرندی حوادث بهمن را چنین نقل می‌كند: «صبح 22 بهمن، مردم طبق روال روزهای گذشته تظاهرات می‌كردند. تعدادی از جوانان به بالای طاق رفته بودند تا تاج شاه را ببرند. چون ارتش خبردار شده بود، با نیروهایش آمده بود و مردم را پراكنده ساخت. بعدازظهر بار دیگر ما بیرون آمدیم كه تظاهرات بكنیم.

 در این بحبوحه یك عده به طرف شهربانی واقع در خیابان یالدور بود، حمله كرده بودند تا آنجا را بگیرند. زمان حساسی بود، چون نیروها حكم تیر داشتند و تیراندازی هم می‌كردند، امّا كسی زخمی نشده بود. یكی از همسایه‌ها خودش را به من رساند و با عصبانیت زیاد گفت كه جماعت را درو كردند. بلافاصله برادرم حاج جواد آقا به همراه چند نفر دیگر به محل درگیری رفتند، امّا دیدیم این طور نیست. در این لحظات بود كه از رادیو شنیدیم كه گفت: «این صدا، صدای انقلاب است.»

حقی یكانی از جوانان حاضر در تظاهرات می‌گوید: «وقتی می‌خواستند نیمه ‌شب حدود ساعت 3- 1 مجسمه شاه را از میدان بردارند تلاش‌ زیادی كردند، امّا موفق نشدند تا اینكه از مرحوم حاج محمّدحسین بهلولی كه در استقرار مجسمه در سال‌های قبل نقش داشته كمك گرفتند و نیمه شب مجسمه را پایین آوردند. ما حدود ساعت 11 در مسجد بودیم كه می‌گفتند چون قرار است مجسمه را بردارند، تمام خیابان‌های منتهی به میدان مركزی بسته است.»

روایت 22 بهمن 1357 در لرستان

صبح 22 بهمن 1357 هزاران تن از مردم لرستان به پشتیبانى از مردم تهران و همافران نیروى هوایى دست به راهپیمایى زدند. در پایان راهپیمایى شایع شد تیپ 84 خرم‌آباد قصد اعزام نیرو به تهران دارد. با شنیدن این خبر مردم از جمله جوانان و عشایر مسلح، جاده‌هاى اصلى استان چون جاده خرم‌آباد به بروجرد و جاده خرم‌آباد به خوزستان را در فاصله‌هاى مختلف، به ویژه در دروازه‌هاى شهر خرم‌آباد، بستند تا مانع ورود ارتش به تهران شوند. همچنین بسیارى از نیروهاى مردمى، مسلح رهسپار تهران شدند. این در حالى بود كه نیروهاى ارتش، شهربانى و ژاندارمرى خرم آباد نیز همبستگى خود را با مردم اعلام كردند.

 از فتح شهربانی ها و تسلیم نیروهای نظامی در بهمن۵۷ تا راهپیمایی به سبک خودرویی در شیراز
22 بهمن 1357 خونین‌ترین روز تاریخ مبارزات مردم لرستان، بویژه شهر خرم‌آباد است. در این روز براى فتح آخرین سنگرهاى حكومت پهلوى، شهر یكپارچه در دود و آتش فرو رفت. ده‌ها تن جان باختند و یا زخمى شدند. با فتح ژاندارمرى هزاران سلاح به دست مردم افتاد. رخدادهاى این روز ابعاد گسترده‌اى دارد. خبرنگاران حاضر در صحنه، گزارش‌هایى تهیه كرده‌اند كه تصویر كلى وقایع را روشن مى‌كند.

گزارش خبرنگار اطلاعات در آن زمان، بدین‌شرح است: «شهر خرم‌آباد به آتش و خون كشیده شد و ده‌ها كشته و صدها مجروح به جا گذاشت. ساعت 30/9 دقیقه دیروز شهربانى خرم‌آباد به تصرف مردم درآمد و درهاى زندان به روى زندانیان گشوده شد و صدها زندانى، زندان را ترك كردند.

گروهى از جوانان كه اسلحه و مهمات شهربانى را به دست آورده بودند، با خودروهاى شهربانى به خیابان آمدند. در جریان حمله به شهربانى، دو اتومبیل نیز به آتش كشیده شد. سیل خروشان جمعیت، سپس به سوى سازمان امنیت خرم‌آباد به راه افتاد و براى تماشاى مردم درهاى ساواك را باز كردند. در این لحظه گروهى به ساختمان هنگ ژاندارمرى خرم‌آباد كه فاصله كمى با ساواك دارد، حمله بردند و با شكستن در اسلحه‌خانه اسلحه‌ها را بیرون آوردند و بین مردم توزیع كردند.

در پى حمله مردم به ژاندارمرى، مأموران ژاندارمرى شروع به تیراندازى كردند و در این تیراندازى‌ها عده زیادى از هر دو طرف كشته شدند. تلفات این برخورد خونین بسیار سنگین است و اجساد آنان در سردخانه شیر و خورشید سرخ خرم‌آباد نگهدارى می‌شود.

 اتاق‌هاى بیمارستان شیر و خورشید سرخ نیز مملو از زخمى‌هاست كه شمار آن‌ها صد نفر است... ستاد عملیات پزشكى خرم‌آباد با تمام نیرو به كمك آسیب‌دیدگان شتافت و مردم  وسایل لازم پزشكى را به بیمارستان حمل كردند. تمام دانش‌آموزان پادگان 104 خرم‌آباد نیز همراه گروه زیادى از مردم، كنترل بیمارستان را به دست گرفتند. ساعت 2 بعد از ظهر هنگ ژاندارمرى به دست مردم افتاد و افراد آن گریختند. ساختمان هنگ ژاندارمرى به آتش كشیده شد و در پى آن عده‌اى نیز ساختمان شهربانى را آتش زدند. ده‌ها اتومبیل نیز طعمه آتش شد.» بدین ترتیب مردم خرم‌آباد و دیگر شهرهاى لرستان، همچون سراسر ایران سرنوشت خویش را به دست گرفتند.

22 بهمن 57 و جشن و شادی مردم سنندج

جشن و شادمانی پیروزی انقلاب اسلامی در سنندج با شهادت دو نوجوان (بهزاد اردلان و سالار قدرتی) به خون نشست. بعد از ظهر روز 22 بهمن ماه 1357 مردم سنندج با شنیدن اعلامیه بی‌طرفی ارتش به خیابان‌ها ریختند و به پایکوبی پرداختند. مردم ابتدا مجسمه‌های شاه را که تا روز قبل از آن به شدت از آنها محافظت می‌شد و تا آن زمان چندین نفر در پای آنها به شهادت رسیده بودند، بر زمین انداختند. سیل جمعیت سپس به طرف مرکز ساواک به راه افتاد و در محوطه اداره ساواک چندین اتومبیل را به آتش کشیدند و اثاثیه این مرکز را به بیرون ریختند. در این هنگام تیراندازی از مرکز ساختمان شروع شد و دو جوان در پی این تیراندازی شهید شدند و 15 نفر مجروح شدند. کلانتری مرکزی سنندج نیز شب هنگام به آتش کشیده شد.

سرگرد محمد مهدی کتیبه که از سوی نخست‌وزیر به عنوان سرپرست لشکر 28 گارد سنندج منصوب شده بود. آمادگی لشکر 28 را برای حفظ سرحدات مملکت اعلام کرد.

 متن پیام وی به شرح زیر است: «به نام خدا، از لشکر 28 به مردم کردستان. اکنون که به رهبری امام خمینی آزادی را در آغوش گرفته و به ثمرات انقلاب اسلامی رسیده‌ایم از صمیم قلب به شما تبریک می‌گویم و بسیار خوشحالم که دسیسه‌های پلید ارتجاع و استعمار و طاغوتیان در ایران عزیز کارگر نیفتاده و نتوانست از توطئه‌های خانمانسوز شاه با ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی در منطقه کردستان سوء استفاده کند و برادران شیعه و سنی به ندای رهبری انقلاب ایران پاسخ مثبت داده‌اند. لذا این پیوند مبارک را که از ره آوردهای انقلاب است به شما تبریک می‌گویم از خداوند متعال پایداری و استقامت شما را در مقابل عوامل ارتجاع و استعمار که در صدد واژگون کردن کاخ عظیم انقلاب اسلامی ملت ایران هستند مسئلت می‌نمایم. لشکر 28 سنندج در اجرای اوامر رهبر انقلاب ایران حضرت آیت‌الله العظمی خمینی آماده هر گونه جانبازی و فداکاری می‌باشد و آمادگی خود را برای حفظ سرحدات مملکت و کشور اعلام می‌دارد.».

22 بهمن 1357 شهر کرج

در روز 22 بهمن 1357 انقلابیون كرج به مراكز شهربانی یورش بردند و تعدادی از آن‌ها را تصرف كردند، امّا شهربانی مركزی واقع در حوالی خیابان امیری مقاومت كرد و تعدادی از انقلابیون در این حمله به شهادت رسیدند. ارتش و نیروهای وابسته به آن در كرج نیز همانند تهران به‌خصوص در 22 بهمن 57 مقاومت نكردند.

 مردم در پی اعلام بی‌طرفی ارتش با جرأت بیشتری به مراكز شهربانی یورش بردند. فرزند شهید قریشی كه همراه پدرش در جریان فعالیت‌های انقلابی بود، در این باره چنین می‌گوید: «... روز 22 بهمن شهربانی خیلی مقاومت می‌كرد. در آن روز 20 تا 30 شهید دادیم. در واقع بیشتر شهدای كرج مربوط به این روز است. در این ایام تیمسار بیان فرماندار نظامی ‌بود. در دوره‌ او نسبت به فرماندار نظامی ‌قبلی گشایشی در تظاهرات و اقداماتِ ضد رژیم برای نیروهای انقلابی به وجود آمد. پدرم پیش تیمسار بیان رفت و از او خواست تا كاری كند یا دستور دهد شهربانی تسلیم شود. او به رئیس شهربانی زنگ زد و از او خواست تا تسلیم شود.

امّا او زیر بار نرفت و گفت به ‌هیچ ‌وجه تسلیم نمی‌شویم. تیمسار بیان پس از مشاهده‌ مقاومت شهربانی به یكی از نظامیان دستور داد تا یكی از تانك‌های ارتش را مقابل شهربانی بیاورند. پس از آنكه تانك را آوردند و مقابل شهربانی قرار دادند، دستور آتش داد. هدف تانك درِ شهربانی بود. پس از شلیك و انفجارِ مقابلِ درِ شهربانی، مردم به درون آن ریختند و به‌ این‌ترتیب شهربانی سقوط كرد بعد از آن مردم همراه با تانك حكومت نظامی ‌به درون شهربانی سرازیر شدند.» با تصرف كلانتری مركزی كرج، آخرین پایگاه نظامی ‌رژیم پهلوی در این شهر سقوط كرد و فصل تازه‌ای در مبارزه‌ این شهر آغاز شد.

در طی سالهای پس از انقلاب و بعد از اولین تظاهرات در 22 بهمن 57 مردم ایران هر ساله به منظور گرامیداشت این روز و تجدید بیعت با آرمانهای امام و انقلاب با حضور در خیابانها و سر دادن شعارهای ضد استعماری به راهپیمایی می پردازند.

در طول زمان هیچ مانعی نتوانسته سد راه مردم برای حضور در این راهپیمایی ها گردد، از بارش برف و بارانهای شدید و سردی هوا گرفته تا سنگ اندازی ها و تبلیغات سوء دشمنان جهت نا امید کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی، حتی در دوسال گذشته که شیوع بیماری منحوس کرونا در سراسر دنیا جان عده ی بیشماری راگرفت، هموطنان با ابداع شیوه های جدید از جمله راهپیمایی های مجازی، موتوری و خودرویی این روز را گرامی داشته اند.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به بازخوانی این همدلی طی چند سال اخیر در گوشه و کنار استان و کشور پرداخته است.

سی سال صبوری و پایداری رمز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران است؛ قزوین بهمن 87

حجت الاسلام  والمسلمین مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور روز سه شنبه 22 بهمن 1387 در جمع پرشور مردم حاضر در راهپیمایی در گلزار شهدای قزوین ، پس از تبریک فرارسیدن 22 بهمن ماه و ورود به دهه چهارم انقلاب اسلامی، سی سال صبوری ، پایداری و تلاش رارمز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران و حفظ دستاوردهای آن دانست و افزود: توجه به ارزش های اعتقادی و اخلاق مداری شاخص اصلی ملت ما است.
 
وی اظهار داشت:انقلاب اسلامی شعار دین مداری و اخلاق گرایی را طی این سی سال سرلوحه اقدامات خود قرار داد و با وجود تمامی فشارهای روانی کشورهای غربی و توطئه های  آن ها  ، همچنان با صلابت و استوار به حیات خود ادامه داد.

 این مقام مسوول ادامه داد:اگر امروز تمام دنیا انقلاب و کشور ایران را تحسین  می کنند به این دلیل است که ملت ما طی این مدت ثابت کردند که به انقلاب خود ایمان داشته و تا پای جان برای حفظ دستاوردهای آن ایستاده اند.
 
در پایان این مراسم ، قطعنامه راهپیمایی 22بهمن ماه سی امین سالگردانقلاب اسلامی قرائت شد و مردم با شعار الله اکبر ، مرگ برآمریکا و مرگ براسراییل، ضمن تایید بندهای این قطعنامه، حمایت و بیعت مجدد خود را بامقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی اعلام کردند.

بخشی از قطعنامه راهپیمایی 22 بهمن؛ سال  1388در تهران

مردم تهران در 22 بهمن سال 88  با حضور در خیابانها به دنیا اثبات کردند که هیچ مانعی نمی تواند سد راه آنها در حمایت از انقلاب اسلامی شود.

در این مراسم بخشی از قطعنامه راهپیمایی 22 بهمن به شرح زیر خوانده شد: «ملت مومن و انقلابي ايران، در سي و يكمين فجر انقلاب اسلامي با خلق حماسه‌اي لبريز از شور و شكوه در سراسر اين سرزمين سرافراز، بار ديگر نشان داد كه سي و يك سال توطئه، تهديد، تحريم، بمباران تبليغاتي و خباثت استكبار جهاني، بر عزم و اراده‌ي استوار اين مردم بزرگ، اثري نداشته است و اين ملت متحد و آگاه، همچنان مقتدر و نستوه، با صلابت تمام از اسلام ناب‌ محمدي (ص) انديشه‌ها و آراي گرانقدر خميني كبير، آرمان‌هاي شهيدان و رهنمودهاي خلف صالح روح خدا، رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آيت‌العظمي خامنه‌اي (مدظله‌العالي)، پاسداري و تبعيت مي‌كند.

راهپيمايي آگاهي‌بخش، دشمن‌شكن و كم‌نظير اين ملت بي‌نظير در يوم‌الله بيست و دوم بهمن 1388، اين حقيقت ناب را بار ديگر متجلي ساخت كه مردم هوشيار و پر بصيرت ايران اسلامي، تمامي توطئه‌هاي پيچيده و فتنه‌افروزي‌هاي نظام استبداد بين‌الملل را با كياست و درايت، تحت نظر دارند و هر گاه احساس ضرورت كنند همچون امروز، در پشت سر رهبر فرزانه‌ انقلاب و ولي فقيه زمان، پاسخي كوبنده، قاطع و تاريخي به دشمنان اسلام، انقلاب و ايران خواهند داد.

بازتاب حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن 1389 در رسانه های غربی:

حضور گسترده و میلیونی ایرانیان در بیعت مجدد با آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و رهبری در سی‌و دومین سالروز پیروزی انقلاب، در رسانه‌های بین‌المللی بازتابی گسترده‌ای داشت و هر یک از رسانه‌های بین‌المللی خبر این روز عظیم ملت ایران را در صدر اخبار خود قرار دادند

در این میان شماری از رسانه‌های غربی از جمله بنگاه سخن پراکنی "بی‌بی‌سی" و نیز خبرگزاری رویترز سعی کردند از کنار این حضور گسترده به سادگی بگذرند یا آن را کم رنگ جلوه دهند.
شبکه تلویزیونی "بی‌بی‌سی" حضور ده‌ها میلیون ایرانی در بیعت با نظام و رهبری در حماسه 22 بهمن 89 را به هزاران نفر تقلیل داد و به این ترتیب بار دیگر رویگرد استعمارگرانه لندن را به نمایش گذاشت.

خبرگزاری رویترز نیز با وجود خصومت خبری، مجبور شد سکوت خود را شکسته و با وجود اینکه در راهپیمایی سی‌و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی میلیون‌ها ایرانی شرکت داشتند، گزارش داد که هزاران ایرانی در این راهپیمایی حضور داشتند.

مردم ایران از مردم مصر حمایت کردند

خبرگزاری فرانسه با اعلام خبر حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن اعلام کرد که مردم در این راهپیمایی پلاکاردهای "مرگ‌بر‌آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" و حمایت از مردم مصر در مقابل حسنی مبارک در دست داشتند.

خبرگزاری فرانسه در بخش دیگری از گزارش خود از تهران به قلم محمد داوری با اشاره به راهپیمایی مردمی ایران به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی نوشت: صدها هزار ایرانی با سر دادن شعارهایی در حمایت از قیام مردمی در برخی کشورهای عربی و محکومیت سیاست‌های آمریکا، امروز جمعه به مناسبت گرامیداشت سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به سمت میدان ازادی تهران به راه افتادند.

این خبرگزاری ادامه داد:‌ مردان، زنان و کودکان هنگام حرکت به سمت میدان آزادی در خیابان‌های تهران شعارهای مردم مصر،‌ مردم تونس قیام شما عادلانه و بر حق است و ما با شما هستیم، سر می‌دادند.

مردم ایران از نظام حاکم حمایت کردند

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی از بازتاب راهپیمایی عظیم ملت ایران نوشت که صدها هزار ایرانی در گرامیداشت سالروز 22 بهمن به خیابان‌ها آمده‌اند تا حمایت خود را از نظام این کشور به نمایش بگذارند.

آسو شیتدپرس در ادامه نوشت: در میدان آزادی تهران، جمعیت عظیمی در حالی که پرچم‌های ایران و تصاویر "آیت‌الله خمینی" بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و همچنین تصاویری از "آیت‌الله خامنه‌ای" را در دست داشتند، گردهم آمده بودند.


خبرگزاری شین‌هوا نیز در انعکاس راهپیمایی عظیم مردم ایران در سی‌و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، آن را در راستای تجدید پیمان دوباره ملت ایران با نظام جمهوری اسلامی دانست.

این خبرگزاری چینی تاکید کرد: سیل عظیمی از ملت ایران با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی و ضداسراییلی از مناطق اطراف به میدان آزادی تهران آمدند تا سی‌و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی بدارند

22 بهمن سالروز اتحاد ملت ایران است

روزنامه آمریکایی "بوستون گلاب" در گزارشی درباره حضور گسترده ملت ایران در راهپیمایی عظیم سی‌ویکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی نوشت: 22 بهمن که هر ساله میلیون‌ها نفر را تنها در پایتخت ایران به خیابان‌ها می‌کشاند، سالروز اتحاد ملت ایران است.

شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا در خبری به حضور چشمگیر ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن اذعان کرد و گزارش داد که هزاران هزار نفر در این راهپیمایی حضور پیدا کردند و 22 بهمن را جشن گرفتند.

خبرگزاری "ترندنیوز" آذربایجان در خبری درباره برگزاری مراسم سی‌ و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران نوشت که ایرانیان در تمامی 818 شهر و 4 هزار روستای خود راهپیمایی‌هایی را برگزار کردند.

ترند نیوز به تظاهرات عظیم مردم تهران اشاره کرد و نوشت که تظاهرات کنندگان به سمت میدان آزادی حرکت می‌کردند و شعارهایی نظیر "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" و "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" سر می‌دادند.

حاشيه‌نگاري‌هايی از حماسه ‌‌٢٢ بهمن 1390

با توجه به موج بيداري اسلامي در منطقه و خاورميانه؛ مراسم راهپيمايي 22 بهمن با شعار «انقلاب اسلامي، سرآغاز بيداري اسلامي» برگزار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا - تهران، امسال يوم الله 22 بهمن پرشكوه‌تر از سال‌هاي قبل برگزار شد.

حضور ميليوني مردم پاسخ دندان‌شكني به دشمنان قسم خورده اين سرزمين به ويژه آمريكا و اروپاست كه عليه ايران اقدام مي‌كنند.

22 بهمن امسال روز ايستادگي و دفاع از آرمان‌هاي شهداي سال‌هاي دفاع مقدس و انقلاب اسلامي و تجديد بيعت دوباره ملت با آرمان‌هاي امام و رهبري بود.

فرياد استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي و شكست هيمنه ابرقدرت‌ها در روز 22 بهمن شنيده شد.

پس از هشت سال، امسال 22 بهمن از فضاي محرم و صفر خارج شد و با ولادت رسول(ص) و امام جعفر صادق (ع) مقارن گشت، از اين رو برنامه‌هاي ويژه و نشاط‌آوري را در مسيرهاي راهپيمايي شاهد بوديم.

ملت بزرگ ايران در پايان امسال امتحان مهمي مانند انتخابات مجلس شوراي اسلامي را پيش رو دارند و در روز 22 بهمن با حضور حماسي خود آمادگي و عزم‌شان را براي ثبت حماسه‌اي ماندگار و حداكثري در انتخابات مجلس فرياد زدند.

در شب 22 بهمن نيز ساعت 9 مراسم گلبانگ تكبير برگزار شد، اين مراسم از شبكه‌هاي صدا و سيما و مساجد پخش شد. هم‌چنين آسمان چهار هزار و 300 شهر و روستا و 22 نقطه از شهر تهران به شكرانه سي‌وسومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي نورباران ‌شد.

راهپيمايي 22 بهمن از ساعت 9 صبح روز شنبه از مسيرهاي ده‌گانه كه از پيش اعلام شده بود، آغاز ‌شد. حضور جانبازان ويلچري و قطع نخاعي در حمايت از آرمان‌هاي امام و شهدا به همراه نسل سومي‌ها بر شور و نشاط راهپيمايي 22 بهمن ‌افزود.

هم‌چنين سرويس‌دهي رايگان مترو و اتوبوسراني و بخش‌هايي از تاكسيراني از شش صبح به سمت مسيرهاي راهپيمايي صورت ‌گرفت.

برگزاري نمايش‌هاي خياباني و 33 غرفه عكاسي در مسيرهاي راهپيمايي كه به فرهنگ اقوام و آداب مردم ايران اختصاص يافته است از ديگر حاشيه‌هاي راهپيمايي 22 بهمن بود.

استقرار گروه‌هاي سرود و رزم نواز و استقرار گروه‌هاي كودك و نوجوان صدا و سيما و اجراي برنامه زنده از ديگر برنامه‌هاي در نظر گرفته شده در راهپيمايي 22 بهمن بود.

خبرنگاران داخلي و خارجي براي پوشش مراسم 22 بهمن حضوري گسترده داشتند.

بيش از 200 خبرنگار خارجي و هزار و 500 خبرنگار و عكاس داخلي در تهران اين مراسم را پوشش خبري داند.

ماكت پهباد جاسوسي آمريكا در راهپيمايي 22 بهمن در ضلع شمال غربي ميدان آزادي به نمايش درآمد.

مراسم رسمي گراميداشت سالروز پيروزي انقلاب اسلامي در ميدان آزادي ساعت 10 صبح روز شنبه با تلاوت قرآن كريم و اجراي سرود رسمي كشورمان آغاز ‌شد و مردم در راهپيمايي با سر دادن شعارهاي "مرگ بر آمريكا" و "مرگ بر اسرائيل" پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي آن نوشته شده بود "تا آخر ايستاده‌ايم، لبيك يا خامنه‌اي"، "حزب فقط حزب علي رهبر فقط سيدعلي"، "ما هسته‌يي شديم آمريكا از ما عصباني باش"، "انقلاب ما انفجار نور بود"، "من يك دانشمند هسته‌يي هستم"، "انقلاب فروغ ميراث معنوي"، "استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي"، "اين همه لشكر آمده به عشق رهبر آمده".

استاندار فارس در راهپیمایی 22 بهمن سال 1392؛مردم گزینه روی میز رهبر معظم انقلاب هستند

به گزارش شیرزاه، سید محمد احمدی درمراسم راهپيمايي 22 بهمن در شيراز ،با اشاره به استقبال پرشور و انقلابي مردم  ولايت مدار استان در گرامي داشت اين روز گفت:  امروز شور وصف ناپذيري را در ميان مردم مي توان مشاهده كرد و دشمنان ما بايد ازاين  حركت گسترده   متوجه شوند كه مردم ارزش هاي انقلاب  و رهبري را رها نمي كنند.

وي خاطر نشان كرد:  هر چه فشار هاي دشمنان به ما  بيشتر شود مقاومت و پايداري مردم نيز بيشتر مي شود و امروزه مردم  محور اصلي  مقاومت در برابر زياده خواهي  استكبار اند.

استاندار فارس  افزود:  خوشبختانه شور و حال مردم  ما در حمايت ازانقلاب اسلامي  كمتر از  35 سال پيش نيست  و اين دستآورد براي  همه دنيا  حامل پيام است.

احمدی با تقدير از  حضور گسترده مردم استان در  اين مراسم اظهار داشت:  اين  حضور حماسي نشان از شعور و آگاهي بالاي مردم دارد  و به همين نسبت  مسئوليت  ما براي  خدمت رساني بيشتر، سنگين تر از گذشته شده است.

ضربه برای عزت؛ 22 بهمن 1393

باشکوه‌ترین «ضربه متقابل» مردم سومین حرم اهل بیت به بدخواهان ایران در جشن پیروزی انقلاب

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن با حضور گسترده اقشار مختلف مردم شیراز برگزار شد. مردم بار دیگر با حضور سراسری در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با شور نشاط و یکپارچه پاسخ دندان شکنی به تهدیدات دشمنان دادند، این راهپیمایی پروشور مردم شیراز در گرامی‌داشت سی و ششمین بهار آزادی از ساعت10 صبح  در این شهر آغاز شد.

این در حالی است که مسیرهای منتهی به میدان آزادی از ساعتی پیش از آغاز رسمی راهپیمایی 22 بهمن مملو از جمعیت است.

مسیر راهپیمایی 22 بهمن امسال مثل سال قبل از مسیرهای سه گانه شروع و با گذر از میدان شهدا (ستاد) به میدان ازادی ختم می شود.

به نقل از خبرنگار شیرازه، لحظه به لحظه به حجم جمعیت راه پیمایی کننده افزوده می شودو راهپیمایان شیرازی شعارهایی همچون، الله اکبر، ای رهبر آزاده، آماده ایم آماده. مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، انرژی هسته ای حق مسلم ماست سر می دهند.

آیت الله ایمانی امام جمعه شیراز، سردار غلامحسین غیب پرور، حجت الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه و استاندار فارس هم به سیل جمعیت انقلابی شیراز در راهپیمایی 22 بهمن پیوستند.

دراین مراسم کودکان صورت خود را به سه رنگ پرچم کشورمان اراسته اند و 1357نفر از دانش آموزان شیرازی در میدان آزادی صف بسته اند تا سرودهای انقلابی اجرا کنند.

مرگ بر ضد ولایت فقیه، با فتنه فتنه گران می جنگیم، ابوالفضل علمدار، خامنه ای نگه دار، راه شهیدان ما طریق عزت ماست، پیام ما روشن و جاودان است هر چه بگوید رهبرم همان است. از دیگر شعارهایی است که مردم شیراز در این راهپیمایی سر می دهند.

دو بالگرد‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران مسیرهای راهپیمایی شیرازی ها را گلباران کرده و با فیلمبرداری هوایی از صحنه‌های باشکوه و بی‌بدیل راهپیمایی کنندگان به صدا و سیما در پوشش اخبار و تصاویر کمک می کنند و در پایان قطعنامه پایانی راهپیمایی 22 بهمن قرائت شد.

شیرازه از «شادمانه عید انقلاب» در سومین حرم اهل بیت گزارش می دهد

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، راهپیمایی باشکوه 22 بهمن 1394در شیراز، از دقایقی پیش، همزمان در سرتاسر کشور آغاز شد.

علی‌ رغم اینکه هنوز دقایقی بیشتر از شروع راهپیمایی نگذشته است، اما حضور جمعیت قابل توجه مردم در مسیرهای منتهی به میدان آزادی قابل توجه است. ابرناکی و سردی هوای شیراز هم نتواسنته مانعی برای حضور گسترده اقشار مختلف مردم در این راهپیمایی باشکوه شود.

مسیر راهپیمایی 22 بهمن‌ماه در شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) نیز از میدان 15 خرداد و شهدا آغاز شده و با حرکت راهپیمایان از میدان امام‌حسین(ع) به سمت پل باغ‌صفا، بلوار آزادی و تا خیابان آزادی به سمت میدان آزادی شیراز ادامه دارد.

صدا و سیمای مرکز فارس نیز از صبح امروز با پخش برنامه‌های زنده تلویزیونی با عنوان فجر پارسی راهپیمایی مردم استان فارس به ویژه شهر شیراز در نقاط مختلف به تصویرکشیده است.

تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری از امروز آغاز شده که در همین زمینه برخی داوطلبان از فرصت راهپیمایی برای طرح دیدگاه‌هایشان بهره می‌برند.

در گوشه ای از مسیر راهپیمایی ماکت برخی موشک ها به نمایش گذاشته شده است

جشن حضور در شیراز به روایت مردم در بهمن ماه 1395

به نقل از شیرازه؛ در میانه راه مرد پا به سن گذاشته ای را می بینم که با آرامش تمام کنار خانواده و نوه شیرخواره اش شعار مرگ بر آمریکا سر می دهد.

پس از سلام و احوال پرسی نامش را می پرسم و هدفش از شرکت در راهپیمایی 22 بهمن؛ آقای رحمتی در جواب با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون هرساله به همراه خانواده ام به راهپیمایی می آییم، می گوید: راه و هدف ما در این نظام مشخص و روشن است و دلیل آزادی، استقلال و انقلاب مان بود.

وی که از انقلابی بودنش خوشحال است تاکید می کند که پشتیبان ما در پیروزی انقلاب اسلامی خدا و امام زمان بوده اند و اکنون نیز در تمامی مراحل و بحران ها به خداوند متعال پناه می بریم و به پای اهدافمان با اقتدار ایستاده ایم.

آقای رحمتی که از سیاست های روز دنیا به خوبی آگاه است به رفتار اخیر ترامپ اشاره و خاطرنشان می کند: سیاست و رفتار آمریکا سالهاست که بر ما روشن شده و توقعی بیش از این، از این شیطان بزرگ نداریم.

طلوع خورشید 22 بهمن 1395 حکایت از حک شدن یک روز به یادماندنی در دفتر تاریخ جمهوری اسلامی ایران را می داد و شد آنچه که انتظار می رفت. شیرازه در سالروز جشن سی و هشتمین بهار انقلاب به میان مردم رفت تا نظر آن ها را جویا شود.

زنی پر شور و ذوق را می بینم که قاب عکسی در دستانش همراهی اش می کند که بر روی آن نام شهید محمد باقر کدخدایی نوشته شده است.

تصورش را هم نمی کردم که او مادر شهید باشد.آخر باتمام انرژی اش پا به پای همه مردم قدم بر می داشت و شعارهایش را فریاد می زد. اجازه صحبت که می گیرم با گشاده رویی درخواستم را اجابت می کند و خودش را مادر شهید کدخدایی معرفی میکند.

او علاوه بر بیان اینکه فرزندش کمتر از یکسال است که به درجه رفیع شهادت نائل آمده است، از حضور هر ساله خود در تمامی صحنه ها و وقایع مهم کشورش می گوید.

خانم کدخدایی از اینکه فرزندش شهید شده است افتخار می کند و تنها درخواستش از مسئولان رسیدگی صحیح به امور مملکتی و دوری از نزاع های درونی است.

تمام صحبت های این مادر گرانقدر را می شود در قاب عکسی که با مهر و عطوفت در دستانش حمل می شود دید.

خبرنگار شیرازه، به نمایندگی از طلاب با یکی از حاضرین در مراسم که جامه روحانیت بر تن دارد سر سخن باز می کنم؛ آقای کریمی که از نخبگان جامعه روحانیت شیراز است از 5 سالگی در راهپیمایی ها شرکت می کرده و اکنون سابقه حضورش در این همایش عظیم مردمی به 28 سال میرسد.

تجدید میثاق با شهدا و امام راحل را دلیل اصلی اش برای این حضور طولانی مدت عنوان می کند و قدرت بیانش را بیشتر می کند و بر اتحاد و انسجام داخلی تاکید می کند.

ذات جمهوری اسلامی ایران را مقدس می داند و می گوید: حضور پرشور و مستمر در این سالروزها یک یادآوری برای دشمنان دیرینه ما است که بدانند هرگز نمی توانند به این خاک و مرز و بوم دست درازی کنند...

حضور تماشایی مردم استان فارس در راهپیمایی 22 بهمن ماه1396

به گزارش شیرازه، صبح امروز مردم همیشه در صحنه ی استان فارس  با حضور تماشایی خود بار دیگر انقلاب را بیمه کرده و با شعار های ضد استکباری و ضد فتنه، ضمن تجدید بیعت با آرمانها ی امام راحل وشهدا  انزجار خود را از آمریکا وصهیونیست را اعلام کردند.

مراسم راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن به مناسبت آغاز چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۷۶ نقطه استان فارس آغاز شد، در این مراسم مردم همیشه در صحنه استان فارس با طی مسیرهای مختلف در میدان اصلی شهر و دیار خود جمع شده‌اند تا بار دیگر با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، شهدای عزیز و امام راحل (ره) تجدید بیعت کرده و اعلام کنند همواره در خط ولایت استوار می‌مانند.

شهروندان شیرازی نیز راهپیمایی را از سه مسیر آغاز کرده و در حال حرکت به سمت انتهای مسیر در میدان آزادی هستند تا آنجا نیز سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی را بشنوند.

راهپیمایی مردم شیراز از چهارراه پانزده خرداد (پارامونت) آغاز شد که در این زمینه سه مسیر فرعی برای رسیدن به محل تجمع تعیین شده و در ادامه از چهارراه پانزده خرداد به سمت میدان آزادی در شیراز انجام می‌شود.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی، برگزاری مسابقات ویژه کودکان، اجرای سرود 1357 نفری دانش‌آموزی از برنامه‌های جانبی راهپیمایی 22 بهمن در شیراز است.آری امروز حضور تماشایی و دیدنی مردم فارس در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن، آن هم با سلائق مختلف بدون شک، توطئه دشمنان را خنثی می‌کند.

براساس این گزارش، شبکه استانی فارس نیز راهپیمایی باشکوه شیرازی‌ها را از پنج نقطه به تصویر کشیده است. همچنین این مراسم از شهرستان‌های کازرون و جهرم که تاثیر بسزایی در پیروزی انقلاب داشته و در آن حکومت نظامی بوده به صورت زنده از شبکه فارس روی آنتن تلویزیون می‌رود.

حضور بی‌نظیر مردم انقلابی شیراز در راهپیمایی 22 بهمن 1397:

به گزارش شیرازه، هرچند ساعت 10 زمان شروع راهپیمایی امروز 22 بهمن 1397 اعلام شده بود اما از ساعتی قبل از آن مسیرهای راهپیمایی مملو از جمعیت شده بود. علیرغم بارش باران و سردی هوا اما مردم با حضور پرصلابت و باشکوه خود بار دیگر دشمنان انقلاب اسلامی را مایوس کردند.

حضور مردم و مسئولین دوشادوش یکدیگر ستودنی بود. استاندار فارس، فرماندار شیراز، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، تولیت حرم‌های مطهر، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان سابق و فعلی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای سابق و فعلی شورای اسلامی شهر و مدیران کل همگام با مردم فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند.

محمدرضا امیری، فرماندار شیراز در حاشیه راهپیمایی در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: حضور با شکوه و حماسی مردم مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان و ایادی استکبار جهانی کوبید و مردم با حضور خود نشان دادند که تسلیم خواسته‌های نابحق دشمنان و تحریم‌کنندگان نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه مردم همچنان بر عهد و پیمان خود با انقلاب و نظام و شهدا ایستاده‌اند، گفت: حضور مردم شیراز در راهپیمایی روز 22 بهمن مسئولیت تمام مدیران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی را سنگین تر کرد بنابراین باید بیش از گذشته تلاش خود را به رفع مشکلات و تحقق خواسته‌های بحق مردم معطوف کنند.

مردم از اقشار و قومیت‌های مختلف حضور داشتند و حضور خانوادگی مردم انقلابی شیراز تماشایی بود به ویژه وقتی که نسل‌های مختلف انقلاب در کنار یکدیگر شعار وحدت و ولایتمداری سر می‌‌دادند. خانمی 87 ساله که به همراه عروس، دخترها و نوه‌هایش مشغول راهپیمایی بود، می‌گفت: به شکرانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و به عشق رهبر عزیزمان آمدیم و امیدوارم نسل‌های بعد از من 1400سالگی انقلاب را جشن بگیرند.

شنیدن نجواهای جوانان که می‌گفتند تا ما هستیم اجازه نمی‌دهیم هیچ کس گوشه چشم سوئی به این نظام و انقلاب داشته باشد، غرورآفرین بود.

تمثال‌های شهدا و سر دادن شعارهایی كه نشان از عشق و دلدادگی مردم به رهبر و شهدا داشت، انگیزه‌ها را برای ادامه مسیر چندین برابر می‌كرد. سیستم صوتی دقایقی به علت بارندگی و ایجاد مشکلات فنی قطع شده بود که جمعیت خودجوش شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را سر دادند. شعار «به عشق رهبر آمدیم» نیز از زبان اقشار مختلف مردم به گوش می‌رسید.

خانم و آقای جوانی که با دو فرزند خردسال خود حضور داشتند در گفتگو با خبرنگار ما گفتند: ما با فرزندان خردسالمان در این آب و هوا در این راهپیمایی شركت كردیم تا فرزندانم از همین سنین طفولیت با این انقلاب آشنا شود و از سوی دیگر هم آمریكا و ایادی استكبار جهانی بدانند كه آیندگان ما هم راه این انقلاب را ادامه خواهند داد.

خانمی که خود و دختر خردسالش چفیه پوشیده و پرچم ایران را در دست داشتند، می‌گفت: مشکلات و سختی‌های اقتصادی وجود دارد و آن را یک امتحان الهی می‌دانیم و خداوند را برای نعمت انقلاب اسلامی شاکر و سپاسگزار هستیم.

یکی از جمع دختران دانشجو می‌گفت: ما آمده‌ایم که بگوییم مشکلات نتیجه انقلاب نیست بلکه نتیجه انتخاب است.

بانوی خانه‌داری که همراه با فرزند و همسر خود حضور داشت نیز می‌گفت: ما همیشه پیرو ولایت فقیه و امام خود هستیم و این راه ولایتمداری را تا ظهور منجی عالم بشریت حضرت امام زمان(عج) ادامه خواهیم داد.

پس از تجمع مردم شیراز در میدان گاز و سخنرانی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، قطعنامه پایانی راهپیمایی ۲۲ بهمن در هشت بند قرائت شد.

پوشش ویژه لحظه به لحظه با حماسه «ضربه کوبنده»؛ بهمن ماه 1398
از فتح شهربانی ها و تسلیم نیروهای نظامی در بهمن۵۷ تا راهپیمایی به سبک خودرویی در شیراز

به نقل از خبرگزاری میزان، مراسم راه‌پیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن ۹۸ امروز هم‌زمان با چهلم شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در بیش از ۵ هزار نقطه کشور عزیزمان برگزار شد و حدود ۶ هزار اصحاب رسانه آن را به دنیا مخابره کردند که: «برنامه عیناً همان برنامه دوران فرماندهی شهید سلیمانی است».

شعار محوری امروز «حماسه حضور، عظمت ملت، تکریم سردار دل‌ها» بود و اعلام انزجار از اقدام ننگین رژیم آمریکا و رژیم صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» و همچنین دفاع از جبهه مقاومت و فلسطینیان شجاع از اهداف حماسه امروز به شمار می‌رفت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه سخنران مراسم مشهد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور سخنران مراسم تهران بودند.

و اما بهمن ماه 1398 درست چند روز قبل از شیوع بیماری منحوس کرونا راهپیمایی مردم در ساسر کشور به صورت حضوری منسجم و همانند سالهای قبل برگزار شد و همین امر موجب گردید و هیچ کس فکرش را نمی کرد این مهمان ناخوانده در سال بعد نیز با حضورش  حال و هوای راهپیمایی 22 بهمن را به گونه دیگری رقم بزند.

در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن 1399

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، سردار یداله بوعلی در مراسم راهپیمایی امروز 22بهمن در شیراز در گفتگو با این رسانه، خطاب به آن دسته از افرادی که منتظر عدم حضور مردم در این روز بزرگ بودند، گفت: در طول تاریخ اسلام مشابه این وضعیت پیش آمده و بسیاری از افراد به دنبال این بودند که نام ائمه اطهار فراموش شود و حرم و نماد آنان از بین رود و هیچ نشانی از آنها باقی نماند، قرن ها گذشت و حتی در تاریخ چند بار حرم امام حسین(ع) را تخریب کرده و شخم زدند، اما باز حرم‌ها بهتر از قبل ساخته شده‌اند و به زیارتگاه قلوب همه عاشقانه خاندان عصمت و طهارت تبدیل شد.

وی با بیان اینکه بعد از ده‌ها سال حکومت بعث عراق در این کشور و ممانعت از زیارت مردم، باز وقتی راه حرم باشد شاهد بودیم که ملت عراق و ملت‌های کشورهای مسلمان در سراسر دنیا در این مسیر قرار گرفتند و چه عظمتی را رقم زدند.

سردار بوعلی با بیان اینکه این راه، راه خدایی است و راه خدا هم که هیچگاه گم شدنی نیست، افزود: راه خدا، ابدی و ازلی است و اگر انقلاب اسلامی هم منطبق بر این راه باشد و راهش راه ائمه و دین باشد هیچ گاه گم نخواهد شد.

فرمانده سپاه فجر فارس در ادامه تصریح کرد: قطعاً دشمنان کار خود را می‌کنند و مردم و عاشقان انقلاب نیز کار خود را انجام می دهند، حتی ممکن است بنا به هر دلیلی، وقفه ای پیش آید و شرایط خاصی مثل وضعیت کرونا ایجاد شود که به نوعی مردم را به صورت تجمعات گسترده در خیابان ها نبینیم اما در همین ایام و ده روز گذشته آنقدر فعالیت های متعدد و متنوع صورت گرفت که به اعتقاد بنده می توان به جرات گفت، چندین برابر سال قبل آحاد مردم در گوشه گوشه این شهر حضور پیدا کردند، که بخشی به تصویر کشیده شد.

بوعلی در یک پیام کوتاه خطاب به دشمنان، اظهار کرد: اگر استکبار در این همه سال به دنیا امید داد که چنین می شود و چنان می شود، دیدیم که هیچ کاری نتوانست انجام دهد، اما جمهوری اسلامی هر سال مقتدرتر و محکم‌تر از قبل در راهپیمایی 22 بهمن حضور داردو

وی افزود: اگر چه هیچ پیامی در وجود دشمنان اثر ندارد و همانند مُهری است که بر قلب، گوش و زبان زبانشان زده شده و نمی خواهند حقیقت را متوجه شوند و به نظر می آید پیام برای آنها چندان معنایی ندارد، اما مهم کاری است که مردم انجام می دهند و اطمینانی است که باید به این راه داشته باشیم و این حضور و ابراز وجود و اعلام اقتدار می تواند محکم ترین پیام برای آنان باشد.

فرمانده سپاه فجر فارس در پایان تصریح کرد: دشمنان باید بدانند امروز نیروهای مسلح ما تمامیت ارضی کشور را حفظ کرده و مقتدرانه در مرزهای زمینی، دریایی و هوایی قدرت خود را به دشمن ثابت کرده و مانع هر اقدامی شده‌اند و همین بهترین و محکم ترین پیام است که این نظام بعد از ده‌ها سال هنوز مقتدرانه می‌تواند موضع خود را حفظ کند.

و اما امسال و همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شنیده ها حاکی از آن است که به دلیل اوج گیری مجدد کرونا و شیوع سویه جدید «امیکرون» این راهپیمایی به شیوه خودرویی برگزار و در نهایت با تجمع در حرم مطهر شاهچراغ پایان خواهد یافت.

 انتهای پیام/س





نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
0
نظام باید همه دستگاه ها و نهادها را ملزم به رعایت شعارهای انقلاب اسلامی کند و شرط لازم برای مسئولیت های کلان سیاسی فرهنگی و اقتصادی کشور باید پایبندی به این شعارها باشد
یک نمونه خدمتتان عرض می کنم
آقای فرخ روز مدیر کل فارس بود تابلوی برای فروشگاه قرآنی که کنار اداره کل بود به قیمت 50 هزار تومان ساخت
همین موضوع باعث شد تا عده ای علم مخالفت با او را بلند کنند هر چند شاید این بهانه بود و نهایتا برکنار شد
معاونینش آقایان مجید روزیطلب شایسته نیا و مرحوم اصنافی توسط وزیر وقت آقای اکرمی به استان های همجوار تبعید شدند
اما چند سال بعد آقای معافیان که مدیر کل بود 700 هزار تومان خرج چوب کوبی دفتر مدیر کل واقع در فلکه شهرداری کرد و کسی مخالفت نکرد
در دوره های بعد اتاق مدیر کل را با هزینه 400 میلیونی مجهز به امکانات الکترونیک کردند
یعنی همین طور تجملات و اشرافیگری توسعه یافت
تازه این آموزش و پرورش بود که همیشه هفتش گرو هشتش است بقیه که خدا داند
گفت درخت گردکان به این بلندی درخت خربزه الله و اکبر
باقری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
0
انشالله امسال هم به کوری چشم دشمنان در راهپیمایی شرکت میکنیم
باقری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
0
انشالله امسال هم به کوری چشم دشمنان در راهپیمایی شرکت میکنیم