کد خبر: ۱۵۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۱ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۰

پیکر پهلوان فرخیان قهرمان اسبق کشتی جهان در خاک شیراز آرام گرفت

پهلوان محمدعلی فرخیان قهرمان شیرازی اسبق کشتی آزاد جهان پس از سال ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری کلیوی، جان به جان آفرین تسلیم کرد و در خاک شیراز برای همیشه آرام گرفت.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، پهلوان فرخیان پنجشنبه هفتم بهمن ماه ۱۴۰۰در بیمارستانی در شهر لندن در سن ۸۶ سالگی  در حالی که دیالیز می شد، در گذشت  و پیکر این قهرمان از کشور انگستان به شیراز منتقل و سه شنبه سوم بهمن ماه این سال در آرامستان دارالرحمه شیراز به خاک سپرده شد.

در آیین تشییع پیکر این قهرمان پر آوازه که در ورزشگاه حافظیه شیراز و با حضور جامعه ورزش و جوانان فارس، پیشکسوتان و قهرمانان کشتی برگزار شد شرکت کنندگان به مداحی غلامحسین پیروانی پیشکسوت فوتبال، به سینه زنی پرداختند.


همچنین در  مراسمی که از سوی هیات ورزش های زورخانه ای و پهلوانی فارس بر گزار شد، مرشد بهرام غرقی با نواختن زنگ زورخانه،  زدن ضرب و خواندن مرثیه در وصف پهلوان و سجایای اخلاقی او سخنانی به سبک گود زورخانه ایراد کرد و سپس منصور سپهری مدیر عامل انجمن پیشکسوتان ورزش فارس سوابق پهلوان را برای حاضران شرح داد. 

سپس تابوت زنده یاد فرخیان در حالی که با پرچم کشورمان پوشیده شده بود با زدن زنگ زورخانه و خواندن نماز میت توسط سید محمد هادی آیت اللهی، در ورزشگاه حافظیه روی دست همراهانش گردانده شد و او برای همیشه با دنیای کشتی وداع گفت و در مزار ابدی آرام گرفت.    

روزی روزگاری زنده یاد فرخیان بر روی تشک با فن فتیله پیچ حریفان خود را به خاک می نشاند و برایش صلوات می فرستادند اما اکنون پس از سال ها درد و رنج بیماری کلیه او را از پا انداخت و در خاک روزگار غدار نشست.

پهلوان در سال ۱۳۳۵ ( ۱۹۶۵ میلادی ) پس از کسب عنوان قهرمانی در مسابقات کشتی آزاد جهانی شهر منچستر انگلستان پس از بازگشت به شیراز با استقبال زیادی مواجه شد و با مردم با انداختن حلقه گل بر گردن پهلوان او را روی دوش گرفتند اما ۶۵ سال بعد، سوم اسفند ماه ۱۴۰۰ تابوت پهلوان با تاج گل بر روی دوش مردم قرار گرفت تا خاطره قهرمانیش در جهان دوباره زنده شود


 از دروازه سعدی شیراز تا قهرمانی جهان

زنده یاد فرخیان سال ۱۳۱۴ خورشیدی در محله دروازه سعدی شهر شیراز متولد شد و در سن ۱۷ سالگی به کشتی روی آورد و خیلی زود به عضویت تیم ملی کشتی ایران درآمد.

مرد افتخارآفرین کشتی آزاد ایران در سال ۱۹۶۵ با کسب مدال نقره در وزن ۵۷ کیلوگرم در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در شهر منچستر انگلیس باعث قهرمانی و سربلندی تیم ملی کشتی آزاد ایران شد.

 فرخیان برای اینکه بتواند تیم ملی کشتی ایران را به مقام قهرمان جهان برساند پیش از شروع  مسابقات در سال ۱۹۶۵  حدود  ۱۴ کیلو وزن کم کرد.



حمل مشعل و افتتاح فلکه گاز شیراز

پهلوان فرخیان در سال ۱۳۴۲ با حمل مشعل، فلکه گاز (میدان آزادی)  شیراز را به پاس قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی  ۱۹۶۵  منچستر انگستان، افتتاح کرد.

مراسم  بزرگداشت این پهلوان، چهارشنبه چهارم اسفند ماه ازساعت  ۱۵ در هتل شیراز با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه گذشت این پهلوان نامی را به خانواده او و جامعه ورزش فارس تسلیت می گوید.

برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، فارس ، کشتی ، پهلوان
نظرات بینندگان