کد خبر: ۱۵۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
گفتگوی «شیرازه» با استاد دانشکده علوم سیاسی:

سفر رئیس جمهور به قطر نشان دهنده مسیرهای متفاوت و جدیدی در سیاست خارجی است

قائدی اوج مذاکرات ایران با کشور های غربی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این سفر نشان دهنده این است که ایران مسیرهای متفاوت و جدیدی را در سیاست خارجی خودش دنبال میکند و از طرفی نیز نشان دهنده این می باشد که دست ایران بسته نیست وقطعا ارتباط جمهوری اسلامی با قطر و دوحه یک پیام است برای کشورهای همسایه و مسلمان که اغوش ایران به سمت آنان باز خواهد بود.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، سفر رییس دولت سیزدهم به قطر آن هم پس از 10 سال رکود و وقفه در برقراری ارتباط با نزدیک ترین همسایگان و چشم امید به دور دستها داشتن، حکایت ضرب المثل «آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد» است، سیاستی که دولت قبل در پیش گرفته بود و با اصرار بر برقراری رابطه دیپلماسی با غرب و اروپا و غافل ماندن از دول همسایه باعث نقصان و آسیب های جدی به ارتباطات ایران با همسایگان خود شد.

سیاستی که اکنون با سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به پایان رسید و این سفر سرآغاز یک دیپلماسی قوی در منطقه و دنیا شد.

در این خصوص محمد رضا قائدی عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد شیراز، عنوان کرد:این سفر در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، چون  با این سفر رئیس جمهور ایران هم نگاه به سمت شرق و هم نگاه به سمت کشور های همسایه را همزمان با هم دنبال میکند

وی با بیان اینکه بر مبنای رویکرد منافع ملی، کشور ایران  به غیر ازکشورهای ایالات متحد آمریکا و اسرائیل تقریبا  هیچ محدودیتی در ارتباطاتش ندارد، اظهار کرد: متاسفانه یک اشتباه بزرگی که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پیش آمد فراموش کردن کشورهای همسایه و مخصوصا کشورهای مسلمان  و حوزه خلیج فارس بود. اما این ارتباط آقای رئیسی با کشور های حوزه خلیج فارس به نظر میتواند فصل نوینی از ارتباطات را با کشورهای همسایه به ویژه حوزه خلیج فارس ایجاد کند و قطعا دستاورد های آن در کوتاه مدت ومیان مدت  مشخص میشود .

قائدی ادامه داد: تلاش های بسیار زیادی که ایالات متحد امریکا و صهیونیست ها انجام می دهند که فاصله بیاندازند بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مسلمان، طبیعتا در راستای نقش بر آب کردن اهداف ونیات پلیدی است که آنها دنبال میکنند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران قطعا راهکار مناسبی در راستای فشارهای بیش از حدی است که امریکا در قالب تحریم به جمهوری اسلامی وارد میکند، گفت: اگر چه جمهوری اسلامی ایران دیر اقدام کرد اما اقدام آیت الله رئیسی به صورت کوتاه مدت، میان مدت  و بلند مدت قطعا برای جمهوری اسلامی ایران، کشورهای مسلمان و همسایه مفید خواهد بود و طبیعتا نگاه اعتراضی که کشورهای مسلمان و همسایه  به ایران در دوره ۸ سال گذشته داشتند تا حدود زیادی تغییر خواهد کرد. چرا که آنان معتقد بودند که جمهوری اسلامی ایران ۸ سال کشور های مسلمان را فراموش کرده و به همین خاطر آسیب های زیادی متوجه ایران گردید.


این تحلیل گر سیاسی با اشاره به اینکه  اسرائیل در این فرصت حداکثر بهره را برد و سوء استفاده های بسیاری کرد، افزود: از ایجاد ایران هراسی گرفته تا اسلام سیاسی هراسی در منطقه از جمله اقدامات پلید آنها بود، لکن این سفر میتواند یک بازگشت مجددی باشد بر رویکرد منطقه ای و نگاه جمهوری اسلامی ایران به سمت کشورهای همسایه و طبیعتا بخش زیادی از فشار هایی که امریکا دنبال میکند را کاهش خواهد داد

قائدی با اشاره به اینکه در اوج  مذاکراتی که در حال انجام است، این سفر نشان دهنده این است که ایران  مسیرهای متفاوتی را در سیاست خارجی خودش دنبال میکند، اظهار کرد: از طرفی نیز نشان دهنده این می باشد که دست ایران بسته نیست وقطعا ارتباط جمهوری اسلامی با قطر و دوحه یک پیام است برای کشورهای همسایه و مسلمان که اغوش ایران به سمت آنان باز است.

 وی با تاکید بر این نکته که این اتفاق طبیعتا به ضرر اسرائیل می باشد، گفت: چون ارتباطات آنها را قطعا محدود و خدشه دار خواهد کرد و ما امیدواریم که سیاست های غلطی که ایالات متحده و عربستان در راستای تخریب منافع جهان اسلام دنبال میکنند هر چه سریع تر با شکست مواجه گردد و قطعا دستاورد این سفر در راستای تضعیف منافع صهیونیست ها در منطقه خواهد بود که خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز در ادامه اظهار کرد: متاسفانه نگاه یک جانبه گرایی  که در دوره دولت گذشته  وجود داشت باعث شد که نگاه به غرب و نگاه تک بعدی به تعدادی از کشورهایی که هیچ کار کردی در سیاست خارجی ما نداشتند و هیچ گشایشی در اقتصاد و مسائل دیگر نشد، افزایش یابد و این امر باید یک تجربه و درس عبرتی برای سیاست خارجی ما گردد تا متوجه شویم نگاه ما می بایست چند بعدی و همه جانبه باشد و فقط امیدمان به غرب نباشد.

این استاد دانشکده علوم سیاسی معتقد است که ما به دنبال این نیستیم که ارتباطاتمان را تضعیف و قطع کنیم بلکه نگاهمان باید به کشورهای همسایه و سایر کشورها و قدرت های منطقه ای و حتی کشورهایی که در مناطق مختلف جهان قدرت دارند، یک نگاه راهبردی باشد، چرا که امروزه قدرت دارد از غرب به شرق منتقل میشود به گونه ای که حتی خود ایالات متحده امریکا هم درراهبرد امنیتی ملی خود اعلام کرد که قدرت در حال انتقال از غرب به شرق است.

قائدی تصریح کرد: در چنین شرایط ما باید درسیاست غلط گذشته خودمان یک بازنگری و بازخوانی انجام دهیم و فقط  تخم مرغ هایمان را در سبد اروپا و آمریکا و چند کشور محدود نگذاریم.

این تحلیل گر مسائل سیاسی با بیان اینکه ساختار نظام بین الملل تغییراتی خواهد داشت، اظهار کرد: بعد از ۱۱ سپتامبر ما شاهد افول آمریکا بودیم و اکنون نیز ایالات متحده آمریکا در بدترین شرایط خودش بعد از هزاره سوم میلادی قرار دارد، پس باید مراقب باشیم که  اشتباه گذشته تکرار نشود.

قائدی در پایان گفت: اقداماتی که جمهوری اسلامی اکنون در حال انجام است دقیقا بر مبنای اصلاح تصمیمات رفتاری دولت گذشته می باشد و امید است این گونه سفرها و اقدامات به تقویت دولت ما درحوزه سیاست داخلی و خارجی منجر شود.

انتهای پیام/س



برچسب ها: سفر ، قطر ، رئیسی
نظرات بینندگان