کد خبر: ۱۵۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
همراه با شیرازه در آخرین تحولات همسایه های شمالی ایران:

نیروگاه هسته ای چرنوبیل تحت کنترل نیروهای روسیه/ ۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز روس وارد اوکراین شده‌اند

رئیس‌جمهور اوکراین بامداد جمعه دستور بسیج عمومی در این کشور صادر کرد و وزیر خارجه اوکراین نیز گفته که همتای آمریکایی‌ام به من گفت که کشورش تسلیحات دفاعی بیشتری برای ما ارسال خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل شیرازه، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که دستور داده نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، پوتین گفته این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

ولادیمیر پوتین در خصوص صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس گفت: « تمامی تلا‌ش‌های روسیه برای رسیدن به توافق در خصوص عدم پیشروی ناتو در قلمرو روسیه به شکست منتهی شد».

شبکه راشاتودی گزارش کرد، مجموعه ای از انفجارها در سراسر اوکراین گزارش شده است و شاهدان عینی می‌گویند که انفجارها در نزدیکی تعدادی از شهرهای بزرگ رخ داده است زیرا ولادیمیر پوتین  دستوری مبنی بر مجوز «عملیات نظامی ویژه» در منطقه دونباس را امضا کرده است.

طبق این گزارش، «متیو چنس» خبرنگار سی‌ان‌ان، صبح پنج‌شنبه از پشت بامی در مرکز کی‌یف گزارش کرد که صدای چهار یا پنج انفجار را شنیده است که در شهر رخ داده است اما ادامه داد:«نمی‌توانم توضیح دهم که این‌ها چه چیزی هستند».

بر اساس این گزارش، این خبر لحظاتی پس از آن منتشر شده است که پوتین عملیات نظامی را به نمایندگی از جمهوری‌های جدا شده دونتسک و لوهانسک اعلام کرد؛ جایی که سال‌ها درگیری نظامی بین نیروهای جدایی‌طلب و دولت اوکراین در جریان است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، انفجارهای در «خارکیف» واقع در حدود ۴۰۰ کیلومتری شرق کی‌ف، نزدیک‌تر به مرز دونباس شنیده شده است. از طرف دیگر، خبرگزاری فرانسه به طور جداگانه از وقوع یک انفجار در شهر ساحلی «ماریوپل» بندر مهمی که نیروهای کی‌یف در منطقه دونتسک در اختیار دارند، خبر داد.

بنا بر گفته «جنیفر گریفین» خبرنگار امنیت ملی شبکه آمریکایی فاکس نیوز، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، عملیات ویژه روسیه را،«آتش قبل از حمله» توصیف کرد که در پی آن حمله زمینی به وقوع خواهد پیوست.

بنا بر گزارش ها، این مقام آمریکایی در ادامه افزود که صدای انفجارها در شهرهای «اودسا»، بندر اصلی دریای سیاه و ماریوپل، شهری در ساحل شمالی دریای آزوف نیز شنیده شد و گفت: «(جنگ) شروع شده است».

طبق گزارش راشاتودی، «ادریس علی» خبرنگار رویترز به نقل از یک شاهد محلی گزارش کرد که «یک سلسله انفجارها» در «بلگورود» روسیه شنیده شده است و این در حالی است که «فردریک پلیتگن» خبرنگار سی ان ان مدعی شده است که «صداهایی شبیه به توپخانه و شلیک موشک» را از همان منطقه شنیده است و سپس اضافه کرد که صدای جت بر فراز شهر شنیده شد.

حملات موشکی در کی‌یف و خارکیف

از طرف دیگر، رسانه‌های محلی به نقل از یک مقام در وزارت امور داخلی اوکراین گزارش کردند که مقرهای فرماندهی ارتش اوکراین در کی‌ف و خار‌کیف مورد حملات موشکی قرار گرفتند.

اوکراین: جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است

وزیر امور خارجه کی‌ف ساعاتی پس از صدور دستور مسکو برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، اعلام کرد که جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است.

«دیمیتری کولیبا» وزیر خارجه اوکراین در بیانیه‌ای بامداد امروز (پنجشنبه) گفت که ولادیمیر پوتین «به‌ تازگی یک حمله تمام عیار را به اوکراین را آغاز کرده است».

وی با طرح این ادعا که انفجارهایی در نزدیکی «کی‌یف» رخ داده است، گفت: «شهرهای آرام اوکراین تحت حمله قرار گرفته است. این یک جنگ متجاوزانه است. اوکراین از خود دفاع می‌کند و پیروز می‌شود. جهان می‌تواند و باید پوتین را متوقف کند. هم‌اکنون زمان عمل فرارسیده است».

در فرمان پوتین برای صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس آمده است: «شرایط ما را ملزم به اقدام قاطع و فوری می‌کند». وی در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت گفت که او می‌خواهد اوکراین را «غیرنظامی» و «نازی‌زدایی» کند.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو



مسکو: عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان نیست

وزارت دفاع روسیه با تأکید بر اینکه عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان محسوب نمی‌شود گفت: «تسلیحات با دقت بالا، زیرساخت‌های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هوانوردی ارتش اوکراین را ناتوان می‌کنند».

برخلاف ادعاهای کشورهای غربی، ارتش روسیه گفته است که روسیه به شهرهای اوکراین حمله نمی‌کند و در بیانیه وزارت دفاع روسیه اینگونه نوشته شده است که غیرنظامیان اوکراینی در معرض تهدید نیستند.

وزارت دفاع روسیه اهداف حمله در اوکراین را مشخص کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش روسیه به عنوان بخشی از عملیات جاری در اوکراین به تأسیسات نظامی اوکراین حمله می‌کند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه که ریانووستی آن را منتشر کرده است، آمده که از سلاح های دقیق علیه زیرساخت های نظامی، سایت‌های دفاع هوایی، فرودگاههای نظامی و هواپیماها استفاده می شود.

بایدن: روسیه یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی شده را اعلام کرد

از طرف دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از اعلام یک «عملیات نظامی» روسیه علیه اوکراین گفت: «روسیه یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی‌شده را اعلام کرده است که منجر به تلفات فاجعه‌بار جانی و رنج انسانی خواهد شد».

بایدن در بیانیه‌ای که اواخر عصر چهارشنبه به وقت محلی (بامداد پنجشنبه) منتشر شد، از جهان خواست که مسکو را برای «مرگ و ویرانی» مسئول بداند.

بایدن با تهدید روسیه  ادامه داد: «دعاهای جهان امشب با مردم اوکراین است زیرا آنها از حمله غیرقانونی و غیرقابل توجیه نیروهای نظامی روسیه رنج می برند. ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به روشی متحد و قاطع پاسخ خواهند داد. جهان،روسیه را مسئول خواهد دانست».

زلنسکی: حکومت نظامی در سراسر اوکراین اعمال می‌شود

«ولودیمیر زلنسکی» نیز با تأیید آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه تصریح کرد: «در حال اعمال حکومت نظامی در سراسر خاک اوکراین است».

حمله به منطقه«شاستیا» اوکراین از سوی لوهانسک

خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز گزارش کرد که حملاتی از سوی جمهوری لوهانسک به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل اوکراین است، صورت گرفته است.

حریم هوایی مسکو برای پروازهای غیرنظامی مسدود شد

یکی از مسئولان هوانوردی روسیه اعلام کرد که مسکو حریم هوایی در نزدیکی مرزهای خود با اوکراین را برای پروازهای غیرنظامی مسدود کرده است. فرودگاههایی درمناطق هم مرز یا در نزدیکی اوکراین در شهرهای آناپا، الیستا، استاوروپل، بریانسک، کرسک، ورونژ و شهرهای دیگر، فعالیت‌های خود را به حال تعلیق درآوردند.

از طرف دیگر، واحد اطلاعات فرودگاه روسیه اعلام کرده است که بیش از ۱۰۰ پرواز در فرودگاه های مسکو لغو و یا دچار تاخیر شده است.

بایدن: فردا تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌شود

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه توییتری خود در ارتباط با تحولات اوکراین نوشت: «فردا با سران گروه ۷ (G۷) نشست خواهم داشت و ایالات متحده و متحدان و شرکای این کشور تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد. ما به ارائه کمک و پشتیبانی به اوکراین و مردم اوکراین ادامه می‌دهیم».

وی همچنین تصریح کرد که زلنسکی در گفت‌وگو با او از ایالات متحده خواسته است که «به وضوح در برابر تهاجمات روسیه» صحبت و از مردم اوکراین حمایت کند.

درگیری در مرز بلاروس و اوکراین

یگان مرزی اوکراین اعلام کرد مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

واکنش اتحادیه اروپا به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «اورسلا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا و «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی روسیه در دونباس را محکوم کردند و گفتند: « ما شدیداً حمله غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنیم. در این ساعات تاریک، افکار ما با اوکراین و زنان و مردان و کودکان اوکراینی است که با این حمله بی‌دلیل مواجه شدند و نگران جان خود هستند. ما کرملین را مسئول می‌دانیم».

تیراندازی و انفجار در مرز کی‌یف و کریمه

رسانه های اوکراینی گزارش دادند که بخش تحت کنترل کی یف در منطقه لوهانسک در حال تخلیه غیرنظامیان است. از طرف دیگر، مسئولان شهر کی‌یف از تهدید حملات هوایی خبر دادند و ویدئویی از سیستم حمله هوایی که در پایتخت اوکراین کار می‌کند در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.

رئیس منطقه کریمه می‌گوید صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی مرز با اوکراین شنیده می شود. او با این حال اعلام کرد که مردم در کریمه هایمن ستند اما اتوبوس‌هایی برای کسانی که در شمال شبه جزیره هستند و می‌خواهند به مناطقی دورتر از مرز نقل مکان کنند، در دسترس خواهند بود.

ادعای ارتش اوکراین درباره ساقط شدن هواپیمای روس

ارتش اوکراین مدعی شده است که نیروی هوایی ارتش اوکراین یک فروند هواپیمای روسی را در شرق اوکراین ساقط کرده است.

ناتو نشست اضطراری برگزار می‌کند

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که نمایندگان کشورهای ناتو صبح امروز (پنجشنبه) به وقت محلی پس از تصمیم روسیه در مورد عملیات نظامی در دونباس، نشست اضطراری برگزار خواهند کرد.

یکی از منابع ناتو در این خصوص گفت: «می‌توانیم تأیید کنیم که شورای سفرا امروز صبح (پنجشنبه) جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد».

روسیه: هواپیمایی را از دست نداده‌ایم

ارتش اوکراین مدعی شده است پنج هواپیما و یک بالگرد روسیه را ساقط کرده اما وزارت دفاع روسیه ساقط‌شدن هواپیماهای خود را تکذیب کرده است.

پوتین: برنامه‌ای برای اشغال اوکراین نداریم

ولادیمیر پوتین در جدیدترین اظهارات خود در خصوص عملیات نظامی ویژه در اوکراین تصریح کرد: ما هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین نداریم و می‌خوهیم که اوکراین خلع سلاح شود و از ش نئونازی‌ها خلاص شود. مسئولیت هرگونه خونریزی با رژیم اوکراین است».

از کار افتادن سامانه دفاع هوایی نیروهای مسلح اوکراین

وزارت دفاع روسیه در خصوص عملیات نظامی خود تصریح کرد که زیرساخت‌های نظامی پایگاه‌های هوایی اوکراین از کار افتاده‌ است.

تماس تلفنی صدراعظم آلمان با رئیس‌جمهور اوکراین

واحد مطبوعاتی دولت آلمان ضمن اعلام خبر تماس تلفنی «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با «ولودیمیر زلنسکی» اعلام کرد: «اولاف شولتز صدراعظم همین الان با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تماس گرفت و به اوکراین در خصوص همبستگی کامل آلمان در این ساعت سخت اطمینان داد».

قیمت نفت از ۱۰۰ دلار گذشت

در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین، قیمت نفت خام از ۱۰۰ دلار عبور کرده که این رکوردی تازه در هفت سال گذشته است.

واکنش دبیرکل ناتو به عملیات نظامی ویژه روسیه

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو حمله روسیه به اوکراین را نقض آشکار حقوق بین‌الملل و گستاخانه توصیف کرد و آن را تهدیدی جدی علیه امنیت اروپا-آتلانتیک خواند.

روایت زلنسکی از تماس تلفنی با سران اروپایی

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در صفحه توییتری خود تصریح کرد که در تماس تلفنی با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان، «آندرژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس خواستار توقف جنگ روسیه علیه اوکراین شده است.

وی در این پیام نوشت: «در گفت‌وگو با اولاف شولتز، آندرژی دودا و بوریس جانسون خواستار توقف قوری جنگ پوتین علیه ما و جهان شدم. یک ائتلاف ضدپوتین ایجاد کنید. فوراً تحریم‌هایی را وضع کنید و حمایت‌های دفاعی و مالی از ما کنید و حریم هوایی را مسدود کنید. جهان باید روسیه را به سمت صلح هدایت کند».

اوکراین ۴۵ بار آتش‌بس را در دونتسک نقض کرده است

دفتر نمایندگی جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین ۴۵ بار در روز آتش بس را نقض کردند.

ترامپ: بایدن مقصر حمله روسیه به اوکراین است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز»، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده را مقصر حمله روسیه به اوکراین توصیف کرد و گفت: «(ولادیمیر) پوتین در دوران دولت وی به دلایل بسیار خوبی به اوکراین حمله نمی‌کرد و من یه روز برای شما توضیح خواهم داد».

ترامپ مدعی شده است که رئیس‌جمهور روسیه با سوء استفاده از ضعف بایدن به اوکراین حمله کرده است.


 سران اتحادیه اروپا عملیات روسیه در اوکراین را محکوم کردند

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا و «اورسلا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا و «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی روسیه در دونباس را محکوم کردند.

 نشست اضطراری ناتو درباره اوکراین

خبرگزاری فرانسه نوشته نمایندگان کشورهای ناتو امروز (پنجشنبه) نشست اضطراری برگزار خواهند کرد.

وزیر خارجه اوکراین: پوتین جنگ تمام عیار علیه اوکراین را آغاز کرده و شهرهای صلح طلب زیر آتش گلوله هستند.این یک تهاجم است و اوکراین از خود دفاع خواهد کرد و پیروز خواهد شد. جهان می‌تواند و باید جلوی پوتین را بگیرد. الان موقع عمل {و نه حرف} است.

هواپیماهای غیرنظامی بر فراز اوکراین و جنوب روسیه پرواز نمی کنند

 میدل ایست نیوز: شرکت هواپیمایی ترکیه اعلام کرد که تمامی پروازهای خود را به اوکراین متوقف کرده است.


پوتین آغاز «عملیات ویژه» روسیه در «دونباس» را اعلام کرد / نشست اضطراری ناتو درباره اوکراین

روسیه: ارتش اوکراین در حال تسلیم‌شدن است

وزارت دفاع روسیه گفته یگان‌های ارتش اوکراین در حال تسلیم سلاح‌های خود و ترک مواضع هستند و این مواضع مورد حمله ارتش روسیه قرار نخواهند گرفت.

روسیه همچنین گفته در جریان حملات خمپاره‌ای نیروهای اوکراینی به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک، تلفات غیرنظامی برجای مانده است.

بلاروس: در عملیات نظامی روسیه شرکت نمی‌کنیم

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس گفته نیروهای نظامی این کشور در عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین مشارکت نخواهند داشت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:  شدیدترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع می‌کنیم.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا: ما دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا را مسدود می‌کنیم و دسترسی بانک‌های روسیه به بازارهای مالی اروپا را متوقف خواهیم کرد.

 انفجار در کی‌یف

رسانه‌ها از وقوع انفجار در کی‌یف خبر می‌دهند. ریاست‌جمهوری اوکراین گفته در حملات روسیه، بیش از ۴۰ نظامی و ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

ارتش روسیه هم اعلام کرده که نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین پیشروی کرده‌اند و غیرنظامیان نباید بترسند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین اعلام کرد که تمامی ایرانیان مقیم و دانشجویان از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند.

ایرانیان مقیم اوکراین فوری این کشور را ترک کنند

پیرو اطلاعیه شماره دو سفارت جمهوری اسلامی ایران و با توجه به آخرین تحولات در اوکراین و محدودیت‌های اعلام شده از سوی دولت اوکراین، موارد زیر را به ترتیب اولویت اعلام کرد:

- تمامی ایرانیان مقیم و دانشجویان از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند.

۲- در صورت فراهم نبودن شرایط خروج از اوکراین، اکیدا درخواست می‌شود در نقاط امن و پناهگاه‌های معرفی شده از سوی مسئولین شهری و استانی مستقر شوند.

۳- اکیدا توصیه می گردد از نزدیک شدن به مراکز نظامی و حساس اجتناب نمایند.

۴- با توجه به اینکه در شرایط کنونی آسمان اوکراین بسته است، رایزنی های سفارت با دولت اوکراین بمنظور کسب مجوز پرواز در صورت رفع محدودیت ها ادامه دارد و مراتب متعاقبا طی اطلاعیه‌های بعدی اعلام می گردد.

هجوم شهروندان اوکراین به گذرگاه مرزی لهستان

گروهی از اوکراینی‌ها فراری از تهاجم روسیه خود را به مرزهای لهستان رسانده‌اند.
آنها قصد دارند از گذرگاه مرزی "مدیکا" به لهستان بروند، این گذرگاه تا اواسط روز پنجشنبه آرام بود.
مقامات کشورهای اروپایی هم مرز با اوکراین می‌گویند که هنوز با شمار زیادی از پناهجویان اوکراینی مواجه نشده‌اند.
شاهدان و رسانه‌های محلی می‌گویند شمار افراد پیاده که به سمت مرز این کشورها می‌روند، رو به افزایش است./رویترز

وزارت دفاع روسیه: ۱۱ فرودگاه نظامی اوکراین از خدمت خارج شد

وزارت دفاع روسیه:

حملات روسیه باعث شد ۱۱ فرودگاه نظامی اوکراین خارج از خدمت شوند.

هواپیمای سوخو ۲۵ روسیه بر اثر خطای انسانی سقوط کرد و خلبان با چتر نجات در سمت روسیه فرود آمد.

نیرو‌های ما همچنین ۳ مرکز فرماندهی عملیات نظامی اوکراین را منهدم کردند.

حملات روسیه ۷۴ تاسیسات نظامی زمینی اوکراین را هم از خدمت خارج کرده است./باشگاه خبرنگاران جوان


اوکراین مدعی شد: ۵۰ سرباز روس کشته و ۷ هواپیما منهدم شدند

در بیانیه وزارت دفاع اوکراین که ساعتی پیشتر منتشر شده آمده است: «۵۰ اشغالگر روسیه‌ای کشته شدند، هفت هواپیمای روسیه‌ای ساقط شده و چهار تانک تخریب شدند.»

وزارت دفاع اوکراین همچنین مدعی شده نظامیان این کشور دو بالگرد روسیه‌ای را بر فراز شهر «گوستومل»، در نزدیکی شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین منهدم کرده است.

مضاف بر این، سفارت اوکراین در آنکارا مدعی شده که اوکراین موفق شده دو سرباز روسیه‌ای را به اسارت بگیرد. تصاویر این سربازها با اسلحه‌هایشان در فضای مجازی منتشر شد.

ارتش روسیه به فرودگاه کی‌یف رسید

سی‌ان‌ان: فرودگاه «گوستومل» در حومه «کی‌یف»، پایتخت، تحت کنترل ارتش روسیه قرار گرفت.

مقام آمریکایی: نیروهای روسیه اکنون از ۳ محور در اوکراین در حال پیشروی هستند

اهتزاز پرچم روسیه بر فراز شهر کاخوفکا

نظامیان روسیه پرچم این کشور را بالای نیروگاه تولید انرژی در شهر کاخوفکا، به اهتزار در آوردند.

لودریان: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد

وزیر خارجه فرانسه: رئیس‌جمهور روسیه وقتی در مورد استفاده از سلاح اتمی تهدید می‌کند، باید درک کند که ناتو نیز یک ائتلاف نظامی هسته‌ای است.

اوکراین خواستار کمک‌های بشردوستانه و مالی و همچنین تجهیزات نظامی است که غرب فراهم کرده و خواهد کرد.
ماکرون: از پوتین خواستم فورا عملیات نظامی را متوقف کند
رویترز: هیچ مدرکی دال بر تصرف یا حمله نیروهای روسی به «اودِسا» وجود ندارد.
امانوئل ماکرون: از پوتین خواستم فورا عملیات نظامی روسیه در اوکراین را متوقف کند.
نخست‌وزیر کانادا: تحریم‌های شدیدتری اعمال کرده‌ایم و اقدامات بیشتری برای توقف تجاوز غیرموجه روسیه اتخاذ خواهیم کرد.

دستور بسیج عمومی در اوکراین

رئیس‌جمهور اوکراین بامداد جمعه دستور بسیج عمومی در این کشور صادر کرد.

وزیر خارجه اوکراین: همتای آمریکایی‌ام به من گفت که کشورش تسلیحات دفاعی بیشتری برای ما ارسال خواهد کرد.

معاون وزیر دفاع اوکراین: خسارات سنگینی به نیروهای روسی در هوستومل وارد کردیم و از شلیک هوایی آنها جلوگیری کردیم.

 ارتش اوکراین: هدف نیروهای روسیه محاصره کی‌‌یف و ایجاد یک کریدور زمینی در سواحل جنوبی به سمت کریمه است، ۶۰ گردان تاکتیکی ارتش روسیه وارد خاک اوکراین شدند.


توزیع ۱۰ هزار سلاح گرم بین اوکراینی‌ها
روزنامه «پراودا» چاپ اوکراین گزارش داد، دولت این کشور برای دفع حمله روسیه بیش از ۱۰ هزار سلاح بین مردم توزیع کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا: روسیه بیش از ۱۶۰ موشک بالستیک و کروز به اهدافی در اوکراین شلیک کرد.

گارد ساحلی اوکراین اعلام کرد نظامیان روسی جزیره مار (Zmiinyi) که در نزدیکی بندر اودسا واقع شده است را تصرف کرده‌اند.


اخراج دومین دیپلمات بلندپایه روسیه توسط آمریکا

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا: دولت آمریکا دومین دیپلمات بلندپایه مسکو در سفارت روسیه در واشنگتن را اخراج کرده است.


تقویت برنامه ارسال تسلیحات جدید به اوکراین

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین در مکالمه تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو کرد و پس از آن، از برنامه‌هایی برای ارسال تسلیحات جدید به کی‌یف و اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه خبر داد.

وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: با وزیر امور خارجه بلینکن تلفنی در خصوص راه های توقف تجاوزات وحشیانه روسیه به اوکراین صحبت کردم. وی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه و همچنین برنامه‌هایی برای تحویل سلاح‌های دفاعی جدید برای کمک به اوکراین در دفاع از خود توضیح داد.

زلنسکی حضور خود در کی‌یف را تایید کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شب گذشته اعلام کرد که او وبه همراه خانواده‌اش کشور را ترک نکرده‌اند. زلنسکی تاکید کرد که خانواده و فرزندانش نیز در کشور باقی خواهند ماند.

وی همچنین قصد دارد با فدراسیون روسیه درباره وضعیت بی‌طرف اوکراینی گفتگو کند.

کرملین: اوکراین باید از دست نازی‌ها آزاد شود

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران توضیح داد که در شرایط ایده‌آل، نازی‌زدایی اوکراین باید مهمترین دستاورد اقدامات روسیه باشد. پسکوف در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «در حالت ایده‌آل، باید اوکراین را آزاد کرد، آن را از دست نازی‌ها، از افراد و ایدئولوژی طرفدار نازی‌ها پاک کرد».

سخنگوی کرملین همچنین توضیح داد که غیرنظامی کردن اوکراین به معنای "خنثی کردن توان بالقوه نظامی این کشور است که اخیراً به طور قابل توجهی، از جمله به دلیل فعالیت شدید کشورهای خارجی افزایش یافته است".

  رایزنی تلفنی پوتین و نخست وزیر هند درباره عملیات روسیه برای حفاظت از دونباس   

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز پنج‌شنبه، 24 فوریه، روند اوضاع پیرامون اوکراین را بررسی کردند.

پوتین در این گفتگوی تلفنی به اقدامات تهاجمی کی‌یف و اقدامات غیرقابل قبول ناتو اشاره کرد که در رابطه با آن عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس آغاز شد.

پوتین ارزیابی اصولی خود را از اقدامات تهاجمی دولت اوکراین علیه غیرنظامیان دونباس و همچنین سیاست مخرب چندین ساله آن با هدف شکست توافقات مینسک را تشریح کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا نشست محرمانه برگزار می‌کند

 به نقل از گاردین، «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام دور جدید تحریم‌های «جو بایدن» علیه روسیه را در واکنش به حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین تحسین کرد و حمایت خود را از مردم اوکراین اعلام نمود.

 
پلوسی در بیانیه‌ای گفت: «اتحاد ما برای نشان دادن عزم و اراده قاطع در این لحظه دلخراش و رنج برای مردم اوکراین بسیار مهم است. ما با قدرت و هماهنگی بی‌سابقه‌ای در تعهد خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین متحد هستیم.»
 
پلوسی خاطرنشان کرد که اعضای مجلس نمایندگان یک جلسه توجیهی از دولت بایدن در مورد بحران اوکراین داشتند و هفته آینده یک جلسه توجیهی محرمانه و حضوری نیز درباره اوکراین برگزار خواهند کرد.
 
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «پرزیدنت بایدن در طول تشدید تنش‌ها در روسیه به صراحت گفته است که ما به تحمیل هزینه‌هایی بر روسیه ادامه خواهیم داد که این امر از هر نظر این کشور را ضعیف می‌کند و کنگره ایالات متحده نیز به رئیس جمهور بایدن برای حمایت از مردم اوکراین می‌پیوندد.»
 
پس از برگزاری اجلاس اضطراری گروه هفت درباره اوکراین، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا فهرستی از تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کرد و گفت که تحریم‌های جدید به اقتصاد روسیه آسیب می‌رساند و رابطه مسکو را با اقتصاد جهانی قطع می‌کند.
 
بایدن گفت که تحریم‌های جدید «هزینه سنگینی بر اقتصاد روسیه تحمیل خواهد کرد و بهینه‌سازی شده‌اند تا تأثیر بلندمدت بر روسیه را به حداکثر برسانند.
 
به گفته بایدن، هدف از این تحریم‌ها آسیب رساندن به بخش فناوری روسیه، از جمله قطع بیش از نیمی از واردات فناوری و همچنین صنایع فضایی، هوافضا و نظامی روسیه است. با این حال، او قطع ارتباط روسیه با سیستم بانکی بین‌المللی سوئیفت را همانطور که برخی از متحدان اروپایی پیشنهاد کرده‌اند رد کرد و گفت که تحریم‌ها تأثیری برابر یا بیشتر خواهند داشت.
 
رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که چهار بانک روسی دیگر که دارایی بیش از یک تریلیون دلار دارند، تحریم می‌شوند و دارایی‌های آنها در ایالات متحده مسدود می‌شود و مقامات روسی و خانواده‌های آنها نیز تحریم خواهند شد. او گفت که تحریم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز روی میز قرار دارد.

۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز روس وارد اوکراین شده‌اند

به نقل از شبکه خبری اسکای، نیروهای مسلح اوکراین همچنین گفته‌اند روسیه قصد دارد کی‌یف (پایتخت اوکراین) را مسدود کند.

ارتش اوکراین می‌گوید روسیه می‌خواهد در ساحل جنوب شرقی اوکراین یک راه ارتباطی زمینی به سوی شبه‌جزیره کریمه ایجاد کند؛ شبه‌جزیره‌ای که مسکو در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود الحاق کرد.

۱۱۸ مرکز نظامی اوکراین از آغاز عملیات روسیه کار افتاد

کوناشنکوف روز جمعه در بیانیه ای که در شبکه تلویزیونی سراسری روسیه ۲۴ منتشر شد، اظهار کرد: نیروهای روسیه ۱۳ مقر فرماندهی نظامی و ارتباطاتی ارتش اوکراین و ۱۴ دستگاه مجموعه پدافند هوایی اس-۳۰۰ و سامانه پدافند هوایی اوسا و ۳۶ دستگاه رادار اوکراین را منهدم کردند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین از سرنگونی چهار فروند هواپیمای نظامی اوکراین و پنج فروند پهپاد ازجمله چهار پهپاد بیرقدار (ساخت ترکیه) و انهدام ۴۱ تانک و تعداد زیاد خودرو نظامی در نبردهای روز گذشته و امروز خبر داد.
 
اوکراین سال گذشته ۲۰ فروند پهپاد ضربتی بیرقدار از ترکیه خریداری کرد.
 
کوناشنکوف در ادامه بیانیه خود به تسلیم شدن ۱۵۰ نظامی اوکراینی در شبانه روز اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد که ۸۲ نظامی اوکراینی در منطقه ای به نام زمنی خود را تسلیم کرده اند.
 
 
نیروگاه هسته ای چرنوبیل تحت کنترل نیروهای روسیه
 
 سخنگوی وزارت دفاع روسیه در ادامه بیانیه خود، به کنترل کامل نیروهای روسیه بر نیروگاه هسته ای آسیب دیده چرنوبیل اشاره کرد.
 
این نیروگاه هسته ای را کماندوهای نیروی هوابرد روسیه تحت کنترل در آورده اند و آنها با دسته نیروهای اوکراینی محافظ این مرکز هسته ای آسیب دیده برای محافظت از نیروگاه همکاری می کنند. 
 
حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶میلادی(۶ اردیبهشت۱۳۶۵) بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن ۳۱ نفر در دم جان باختند.
 
شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در حدود ۱۲۰ کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته‌ای به همین نام ‌اکنون به منطقه‌ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است.
 
 
پیشروی نیروهای دونتسک و لوگانسک ادامه دارد
 
سخنگوی وزارت دفاع روسیه در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرد که ارتش جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک به پیشروی ادامه می دهند و نیروهای روسیه از آنها در ضدحمله به نیروهای اوکراینی استفاده می کند. 
 
وی افزود: ارتش جمهوری خلق دونتسک توانتس با عبور از استحکامات ارتش اوکراین در منطقه ولنوواخ، یک کیلومتر پیشروی کرده و در منطقه استپووی هم ۹ کیلومتر پیشروی کرد. 
 
به گزارش رسانه های روسیه، ارتش این کشور همینک در ۳۵ کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین قرار دارد و نیروهای روسیه در بخش دیمر پیشروی می کنند و به سوی پایگاه هوایی گوستومل در نزدیکی کی یف در حرکت هستند و در این منطقه نبردهای پراکنده جریان دارد. 
 
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.
 
وی بامداد روز  پنجشنبه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از عملیات نظامی ارتش روسیه در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.  
 
پوتین هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود و مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.
 
رئیس جمهوری روسیه بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.

انتهای پیام/ آخرین بروز رسانی: ساعت 14:20 روز جمعه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۰
نظرات بینندگان