کد خبر: ۱۵۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
تحلیل گر سیاسی در گفتگو با شیرازه:

درگیری های اوکراین حاصل اعتماد بیجا به آمریکا/ روسیه در راستای سیاست‌های امنیتی، از نفوذ ناتو به مرزهایش نگران است

تقوی نیا گفت: ناتو در حال نزدیک شدن به روسیه است و از آنجا که هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد دشمنان به مرزهایش برسند، مجبور به مقابله پیشگیرانه شده است. اینکه اوکراینی ها بر روی کمک‌های آمریکا حساب کرده بودند به خاطر درک نادرست آنها از روابط بین الملل و سیاست ها و منافع ملی آمریکا بود، از طرفی نیز تاریخ را خوب نمی شناختند و از اقدامات گذشته متحدان آمریکا و بلایی که بر سر آن ها آمده بود اطلاعی نداشتند پس در چاله‌ای که آمریکا برایشان حفر کرده بود افتادند لذا اکنون نیز در حال دست و پا زدن هستند به گونه ای که زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز گذشته اعلام کرده آمریکا پشت ما را خالی کرد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، این روزها تنش و بحران بین دو کشور روسیه و اوکراین تبدیل به یکی از مباحث مهم و مورد توجه مردم و رسانه های جهان چرا که این جنگ از چندین زاویه قابل بحث و بررسی و حائز اهمیت است.

به منظور بررسی زوایای مختلف این جنگ و تنش بین دو کشور، گفتگویی با علیرضا تقوی نیا تحلیل گر مسائل سیاسی انجام داده ایم.

وی در ابتدا جنگ را یک پدیده شوم و غیر قابل قبول می داند و می گوید:به طور کلی هیچ کس جنگ را دوست ندارد و هیچ جنگی خوب نیست اما بعضی مواقع کشورها در شرایطی مجبور به جنگیدن یا ایستادگی می شوند تا در آینده نزدیک مرزهای کشور خود را در معرض تعرض نبینند.

تقوی نیا با بیان اینکه روسیه هم در راستای سیاستهای امنیتی خودش از نفوذ ناتو به مرزهایش نگران است، عنوان کرد: ناتو تا  مرزهای لهستان، مجارستان، لتونی، لیتوانی و استونی رفته و به نوعی در حال نزدیک شدن به روسیه است و از آنجا که هیچ  کشوری اجازه نمی‌دهد دشمنان به مرزهایش برسند، مجبور به مقابله پیشگیرانه شده است. همانطور که جمهوری اسلامی هم در سوریه دخالت کرد چون اگر تروریست ها سوریه و عراق را می‌گرفتند، به مرزهای جمهوری اسلامی می رسیدند بنابراین این یک اقدام پیشگیرانه از سوی روسیه در راستای مقابله با سیاست‌های ناتو بود.

وی اظهار کرد: اینکه فکر کنیم یک طرف جنگ انسانهای خوبی هستند و یک طرف بد، اصلا درست نیست، چون متاسفانه در دنیای امروز قدرت و امنیت حرف اول را می‌زند و کشورها برای امیال امنیتی و افزایش قدرت خودشان دست به هر اقدامی می‌زنند.

این تحلیل گر سیاسی با اشاره به اینکه جمله آمریکا آتش بیار معرکه شد کاملا درست است، افزود: آمریکا در طول این چندین سال در روابطش با دنیا به گونه ای القا کرده که خودش در نهایت پیروز نهایی در منازعات ژئوپلیتیکی می باشد و این بار نیز طوری وانمود کرد که اوکراینی ها  بهتر است آمریکا را انتخاب کنند و به این  ترتیبی جو غرب گرایی را در اوکراین به وجود آورد و اوکراینی‌ها هم به جای اینکه یک سیاست متعادل را در نظر بگیرند مثل سیاستی که فنلاند در دوره جنگ سرد در پیش گرفت و  در منازعات بین ابرقدرت ها بی طرف ماند، به سمت غرب گرایش پیدا کردند و روس تباران  را از قدرت بیرون کرده و در تمایل به غرب و آمریکا سعی کردند به ناتو بپیوندند و این اقدام یک خطر راهبردی برای روسیه بود.

تقوی نیا با تاکید بر اینکه روسیه در طول تاریخ اوکراین را همواره یکی از کشورهای دوست و نزدیک به خودش میدانست و اجازه نمی‌داد که عضو ناتو شود ، گفت: چون از اینکه اوکراین به دشمنانش بپیوند احساس خطر می‌کرد، لذا اکنون این اقدام پیشگیرانه را انجام داده است.

به عقیده وی در این جنگ بیش از اینکه روسها مقصر باشند، سیاست های توسعه طلبانه ناتو مقصر اصلی این جنگ است درصورتی که جنگ اصلا چیز خوبی نیست.

تقوی نیا با بیان اینکه اما این اتفاق یک فرصت خوبی است که شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی به لهستانی ها، جمهوری چکی ها، مجارستانی ها، لیتوانی، لتونی، استونی، سوئد و کشورهای دیگر سلاح بفروشند، عنوان کرد: اکنون بازار فروش سلاح به کشورهای اروپایی داغ خواهد شد و آمریکا از این فرصت نهایت بهره را خواهد برد که هم نیروهای بیشتری را به کشورهای عضو ناتو در اروپای مرکزی و شرقی اعزام کند و هم اینکه بتواند سلاح های بیشتری بفروشد و کارخانجات تسلیحاتی خود را رونق ببخشد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود آمریکا پشت متحدانش را خالی میکند حرف کاملا درستی است، چون آمریکایی ها بر مبنای هزینه - فایده تصمیم می‌گیرند و اقدام انجام می‌دهند و وقتی ببینند که هزینه اقدامی بیش از فایده آن می باشد، انجامش نمیدهند و مسلم است که آمریکا به خاطر اوکراین سربازانش را به کشتن نمیدهد تا آبروی ارتش خود را زیر سوال ببرد بنابراین حاضر به دخالت نیست و حداکثر اقدامش محکوم کردن روسیه و اجماع جهانی و اقدامات دیپلماتیک علیه روسیه خواهد بود.

وی معتقد است، اینکه اوکراینی ها بر روی کمک‌های آمریکا حساب کرده بودند به خاطر درک نادرست آنها از روابط بین الملل و سیاست ها و منافع ملی آمریکا بود، از طرفی نیز تاریخ را خوب نمی شناختند و از اقدامات گذشته متحدان آمریکا و بلایی که بر سر آن ها آمده بود اطلاعی نداشتند پس در چاله‌ای که آمریکا برایشان حفر کرده بود افتادند و اکنون نیز در حال دست و پا زدن هستند به گونه ای که زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز گذشته اعلام کرده آمریکا پشت ما را خالی کرد.

تقوی نیا افزود: موضوع جالب و خنده دار این است که رئیس جمهور اوکراین از آمریکا درخواست منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را کرده بود، این شخص که قبلا کمدین سینما بوده و هیچ اطلاع و شناختی از سیاست و کشورداری نداشته از آمریکا توقع کمک و یاری دارد و نمی داند که آمریکا به خاطر آن ها با روسیه درگیر نخواهد شد این یک رفتار نابخردانه و نادرست از سوی اوکراینی ها بود که اکنون در حال ضربه خوردن از همین تفکر و توقع هستند.

این دانشجوی دکترای علوم سیاسی بر این باور است که آمریکا دیگر یک ابرقدرت نیست؛ ابرقدرت به کسی گفته میشود که بتواند در جای جای دنیا منافع خودش را جستجو، تامین و اقدام کند، اما آمریکا دیگر نمی‌تواند در مناطق مختلف دنیا اقدامی انجام دهد به طور مثال در امارات، انصارالله یمن دو بار پایگاه الظفره امارات که در اختیار نیروهای آمریکایی است را هدف موشک و پهباد قرار داد و فرمانده پایگاه آمریکایی به صراحت اعلام کرد که وقتی انصارالله موشک زد به پایگاه ما، نیروهایمان را به پناهگاه فرستادیم، یعنی اسمی از مقابله و بمباران کردن و یا واکنش نشان دادن نیست و این یعنی آبروی آمریکا رفته است.

وی با اشاره به اینکه ما مشاهده کردیم که آمریکا در روسیه و عراق شکست خورد و از افغانستان نیز فرار کرد و در جایی جای دنیا در حال شکست خوردن است، اظهار کرد: آنها تنها با قدرت پروپاگاندا و رسانه ای خودشان توانسته اند همچنان برخی کشورها را حفظ کنند والا در عرصه عمل می‌بینیم که آمریکایی‌ها حرفی برای گفتن ندارند و پس از چهار سال تحریم کمرشکن نتوانستند جمهوری اسلامی  را به زانو دربیاورند. جمهوری اسلامی اکنون منویات خود را به طرف آمریکایی تحمیل می‌کند.

این کارشناس سیاسی افزود:پس ما نمی توانیم آمریکا را یک ابرقدرت بدانیم چون روز به روز در حال زوال و نابودی است از طرفی بازیگران بزرگ جهانی و منطقه‌ای مثل روسیه، چین، هند و برزیل در دنیا قد علم می کنند در منطقه غرب آسیا نیز جمهوری اسلامی قد علم کرده و آمریکا نتوانست سیاست های خود را بر روی جمهوری اسلامی پیاده کند و این نشان از افول آمریکا در دنیا و منطقه می باشد.

وی در پاسخ به این سوال که ناتو چگونه به دنبال سیاست های توسعه طلبانه خود در شرق است ؟عنوان کرد:این تفکر از آنجا نشات میگیرد که آمریکا خود را یک قدرت هژمون در دنیا می داند و معتقد است که باید نظم نوین مدنظر خود را بر دنیا حاکم کند و بر همین اساس آنها سعی کردند برای بسط و گسترش هژمونی خود ناتو را گسترش دهند و این بسط و گستردگی ناتو در تضاد با سیاست‌های ملی گرایانه و استقلال طلبانه برخی کشورها است چون استقلال آنها را زیر سوال می‌برد و برای کشورهایی همچون روسیه تهدید ایجاد می کند پس حق خود می‌دانند که در دفاع از مرزهایشان دست به اقدامات پیشگیرانه بزنند.

تقوی نیا در پایان با بیان اینکه در دنیای امروز باید قوی بود تا خورده نشد، اظهار کرد: باید تسلیحات تولید کرد و تا حد امکان موازنه قدرت ایجاد کرد، یعنی می بایست قدرت خود را توسعه داد و به نمایش گذاشت؛ در حالت موازنه قدرت است که کشوری به کشور دیگر تعرض نمی‌کند، چون وقتی معادله برقرار نباشد و موازنه کاملاً به نفع یک کشور پیش رود هر لحظه امکان جنگ وجود دارد.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان