کد خبر: ۱۵۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۰

شهر ۵ هزار ساله ساری با طبیعتی دلنواز/ از چشمه خوش‌رنگ باداب سورت تا جاذبه‌های تاریخی دیدنی

شهر ۵ هزار ساله ساری با طبیعتی دلنواز و آب و هوایی دلچسب با قرارگیری در بین کوهستان، جنگل و دریا یکی از بهترین‌ نقاط است برای ثبت خاطره، خاطراتی از جنس زیبایی و سبزینگی و بوی خوش نم و باران.
به گزارش شیرازه، نوروز نزدیک است و این روزها هر کس به نحوی به پیشواز این عید باستانی می‌رود، مازندرانی‌ها نیز که هر ساله میزبان مسافران هستند این روزها بیش از پیش در تب و تاب پذیرایی از گردشگران به سر می‌برند.

شهر ۵ هزار ساله ساری هم از این قافله جا نمانده، شهری با طبیعتی دلنواز و آب و هوایی دلچسب که در بین کوهستان، جنگل و دریا جا خوش کرده و یکی از زیباترین نقاط است برای ثبت خاطره، خاطراتی از جنس زیبایی و سبزینگی و بوی خوش نم و باران، شهری که تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای گردشگران رقم خواهد زد.

ببینید بخشی از این زیبایی‌ها را....

*دریاچه چورت در میان جنگلی انبوه
دریاچه میانشه که بیشتر به دریاچه چورت معروف است در روستای چورت قرار دارد، این دریاچه پس از یک زلزله در سال  ۱۳۱۸ به وجود آمده و دارای شکوه و سکوتی دلپذیر است.

ترکیب دریاچه با جنگل از آن ترکیب‌های زیبایی است که بیشتر در تابلوهای نقاشی دیده می‌شود تا واقعیت، اما ساری صاحب یکی از این تصاویر ناب طبیعت است.

حوت

دریاچه چورت در بخش چهاردانگه ساری قرار دارد و در میان جنگلی انبوه و سبز به وجود آمده است، عکاسی، طبیعت‌گردی، قایق‌سواری و آفرود از تفریحاتی است که می‌توان در کنار این دریاچه تجربه‌ کرد.

*چشمه پلکانی و خوش‌رنگ باداب سورت
چشمه سورت در بین بومیان به باداب معروف است که به‌عنوان دومین چشمه آب شور در جهان و دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شده است.

یکی از این چشمه‌ها دارای آبی‌ بسیار شور است که خاصیت درمانی هم دارد و برای بهبود بیماری‌های پوستی، روماتیسم و میگرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چشمه پلکانی و خوش‌رنگ باداب سورت

آب این چشمه به دلیل داشتن نمک در زمستان یخ نمی‌زند، چشمه دیگر دارای آبی ترش‌مزه و نارنجی رنگ است.

باداب سورت از جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر در ایران است که فرصت بازدید از آن‌ را نباید از دست داد.

*عمارت فاضلی از دیگر جاذبه‌های دیدنی
عمارت فاضلی از خانه‌های تاریخی شهر ساری است، دیوارهای آجری، پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی از اجزای تشکیل‌دهنده این عمارت باشکوه‌ هستند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

عمارت فاضلی ساری

این بنا در دوران قاجار ساخته شده و متعلق به خاندان فاضلی است که با معماری خوش‌ذوق ایرانی در کنار طبیعت زیبای مازندران از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های ساری بوده و در محله آب‌انبارنو احداث شده است.

*تالاب سراندون و بالندون
این تالاب در نزدیکی روستای سیدمحله قرار دارد، این  تالاب سراندون و بالندون به دلیل داشتن آب شیرین زیستگاه جانوری مناسبی است، پرندگان و مرغان دریایی بی‌شماری در این منطقه زندگی می‌کنند.

تالاب سراندون و بالندون

عمق تالاب به‌دلیل بارندگی در پاییز و زمستان بیشتر از بهار و تابستان است که در کنار این تالاب کشاورزی نیز رونق دارد.

*میدان ساعت
میدان ساعت در گویش مازنی به معروف پاساعت بوده و دارای برجی بلند با ساعتی عقربه‌ای است که به‌عنوان نماد شهر شناخته می‌شود.

تا چند سال پیش رأس هر ساعت صدای ناقوس‌مانندی در خیابان‌ها شنیده می‌شد اما به درخواست مردم صدا قطع شد.

این بنا حدود ۴۰ سال پیش با معماری ایرانی و اروپایی ساخته شده و اکنون از دیدنی‌های شهرستان ساری به شمار می‌رود.

* خانه کلبادی
این اثر مربوط به دوره‌ قاجار است و از دیدنی‌های ساری به شمار می‌رود، ۱۳۰ سال پیش، خانه کلبادی به‌دست سردار جلیل ساخته شد و سپس به فرزند و نوه‌اش رسید و به همین دلیل اکنون با نام خانه منوچهر خان کلبادی از آن یاد می‌شود.

این خانه در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و همچنین در سال ۱۳۷۷ هم به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه تاریخی ساری

خانه کلبادی یکی از بهترین نمونه‌های معماری قاجاری است و زیبایی ویژه‌ای را در اختیار دارد، این خانه دارای دو بخش درونی و بیرونی بوده و بنای اصلی در بخش درونی قرار گرفته است.

بنای اصلی در دو طبقه و یک زیرزمین ساخته شده و هر طبقه هم یک شاه‌نشین و اتاق‌های دوطرفه را دارا است، به‌ویژه شاه‌نشین طبقه‌ی دوم از زیباترین سازه‌های ساری به حساب می‌آید و نشان‌گر شیوه‌ی هنرهای تزئینی دوران قاجاری است.
جدا از خود ساختمان، یک موزه تاریخی هم در آن قرار دارد که آثار باستانی کهن و شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد.

*دریاچه الندان
یکی دیگر از دیدنی‌های ساری دریاچه‌ی الندان است که در روستایی با همین نام و در بخش چهاردانگه قرار گرفته است.

این دریاچه گستره‌ای برابر با ۱۷ هکتار دارد و هنگام بارندگی این عدد به ۳۰ هکتار هم می‌رسد، دریاچه‌ی زیبای الندان کم‌وبیش ۷۰ کیلومتر با شهر ساری فاصله دارد و در مسیر جاده ساری ـ سمنان قرار گرفته است.

هیچ رودخانه‌ای به این دریاچه وارد نمی‌شود، بنابراین آب آن تنها به‌دست بارش باران تامین می‌شود. پوشش گیاهی پیرامون دریاچه از زیبایی ویژه‌ای برخوردار است و جنگل‌های پهن‌برگ و گل‌هایی مانند بنفشه و الزی، در کنار سبزی‌های معطر و دارویی اطراف دریاچه الندان را احاطه کرده‌اند.

این دریاچه در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و امروزه مردم بسیاری برای دیدن طبیعت آن، رودخانه‌های خروشان و درختان با شکوه‌اش مانند راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار، به شهرستان ساری سفر می‌کنند.

این دریاچه همچنین نقش پررنگی در تامین آب‌یاری شالیزهای اطراف‌اش دارد و برای ماهی‌گیری هم گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

*تالاب حمیدآباد
این تالاب، خانه‌ی نیلوفرهای آبی در مسیر ساری به خزرآباد و در روستای خوش‌منظر و سرسبز حمیدآباد قرار گرفته است.

این تالاب، از بهترین نگاره‌های طبیعی ساری در کنار پرندگان مهاجر و غیرمهاجر گوناگون، رنگ دل‌ربای نیلوفر‌ها، منظره‌ی حیرت‌آور و ویژه‌ای را به همراه دارد.

شهر ۵ هزار ساله ساری با طبیعتی دلنواز/ از چشمه خوش‌رنگ باداب سورت تا جاذبه‌های تاریخی دیدنی

* سد شهید رجایی
سد شهید رجایی از سال ۷۹ پذیرای مسافران گوناگون از سراسر ایران بوده و محیط پیرامون و رودخانه‌ آن هم مکان مناسبی برای گردشگران و تورهای مسافرتی متنوع هستند.

امکانات گردشگری و تفریحی مختلفی در این منطقه وجود دارند و از میان آنها می‌توان به اقامت شبانه در کنار رودخانه تجن و در دهکده آرامش، قایق‌رانی، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی، پدال‌رو در اسکله شیرین‌رود، ماهی‌گیری و همچنین بازدید از خود سد اشاره کرد.

این منطقه همچنین دارای اقامت‌گاه‌ها، ویلاها، سالن‌های اجتماعات، رستوران‌ها و غذاخوری‌های گوناگون است.

*پارک جنگلی شهید زارع
این پارک جنگلی زیبا با فضایی سرسبز و دل‌باز و گستره ۷۰ هکتاری از بهترین دیدنی های شهرستان ساری محسوب می‌شود که در بخش شرقی شهرستان و رود تجن قرار گرفته است.

منظره‌ این پارک جنگلی بسیار چشم‌نواز و ویژه و بهترین مکان برای وقت‌گذرانی و طبیعت‌گردی است، مردم بسیاری برای دیدن طبیعت سرسبز و بکر پارک جنگلی شهید زارع به این منطقه سفر می‌کنند و با دیدن درختان و ارتفاعات البرز، اوقاتی به‌یادماندنی را برای خود و نزدیکان‌شان رقم می‌زنند.

*پناهگاه حیات‌وحش دشت‌ناز
این پناهگاه از نمونه دیدنی و دارای گستره‌ای برابر با ۵۵ هکتار بوده و مرکز اصلی تولید مثل و نگه‌داری گوزن زرد ایرانی، که در آستانه انقراض قرار گرفته است، به شمار می‌رود که در فضایی شامل جنگل‌های جلگه‌ای جاخوش کرده و در سال ۱۳۴۶ هم تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفت.
این مکان، خانه‌ی اصلی گوزن‌های زرد ایرانی است، ولی سالانه تعدادی از این گوزن‌ها به زیست‌گاه اصلی‌شان در حواشی رودخانه دز و کارون انتقال داده می‌شوند.

پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز، بهترین انتخاب برای علاقه‌مندان به طبیعت و حیات وحش است و گردشگران زیادی همیشه در این منطقه مشاهده می‌شوند.

طبیعتی بکر، جنگل‌های سرسبز و کوهستان‌های باشکوه، حیوانات و گونه‌های گیاهی باعث شد منطقه‌ای خاص و دیدنی باشد و حفظ آن هم بسیار مهم است.

*خانه رمدانی
یکی دیگر از ساختمان‌های مربوط به دوران قاجار و از دیدنی‌های شهرستان ساری، خانه رمدانی است که در ساری و محله آب انبار نو واقع شده است.

این اثر هم در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و اکنون از جاذبه‌های گردشگری ساری به شمار می‌رود.

این بنا دارای طبقات و اتاق‌های گونانوی است که همگی دارای معماری و و تزئینات ویژه‌ای هستند.

تزئینات چوبی، پنجره‌های ارسی و نورگیرهای گچی که زمانی مکان اقامت مهمان‌ها بوده‌اند، همگی از زیبایی‌های این بنا به حساب می‌آیند و گردشگران گوناگونی برای دیدن آن‌ها راهی شهر ساری می‌شوند.

در کل، این ساختمان‌های کهن و قدیمی، همگی بهترین گزینه برای کسانی هستند که علاقه فراوانی به تاریخ ایران و آثار باستانی آن دارند.

*برج رسکت؛ از آثار باستانی ساری
این برج یکی از کهن‌ترین آثار ایران بوده و به قرن ۵ هجری قمری نسبت داده شده که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی ساری، بخش دودانگه و روستای رسکت قرار دارد و همچنین در سال ۱۳۱۲ در گروه آثار ملی ایران به ثبت رسید.
برج رسکت از زیبایی و معماری ویژه‌ای بهره‌مند بوده و به مناظر شگفت‌انگیز و چشم‌نوازی مشرف است.

دو ردیف کتیبه‌ زیبا با خط کوفی گلزار و پهلوی ساسانی هم در این برج قرار دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

*حمام وزیری؛ یادگار دوران قاجار
این مکان تاریخی بخشی از عمارت وزیری است که در دوره قاجاریه ساخته شده و در شهر ساری، خیابان انقلاب، کوچه آب انار قرار گرفته است.
این بنا در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته شد و اکنون از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان ساری به شمار می‌رود.
حمام وزیری هم به‌خوبی مهارت و زیبایی معماری دوره قاجار را به نمایش می‌گذارد و توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده می‌کند. این حمام دارای بخش‌های کهن و گوناگونی از جمله ورودی، سربینه، گرم‌خانه، خزینه آب سرد و گرم و همچنین راهروی انتقالی هوا است که همگی از شکوه و جلوه‌ی بی‌نظیری بهره‌مند هستند.
 
*مسجد جامع فرح‌آباد
مسجد فرح‌آباد، بخشی از مجموعه تاریخی فرح‌آباد بوده که در دوران حکومت شاه عباس اول صفوی و به‌شیوه‌ی معماری زیبای اصفهانی ساخته شده است.

دیرینه این بنا به‌طور دقیق مشخص نیست، ولی گفته می‌شود احداث آن کم‌وبیش به سال ۱۰۲۵ هجری قمری بازمی‌گردد که این مجموعه شامل مسجد، پل و کاخ جهان‌نما است و شاه عباس دوره‌ای از حکومت خود را در آن سپری کرده است.

البته از میان این بناها، تنها مسجد آن که از موقعیت مردمی بهتری برخوردار بود، باقی مانده است.

این مسجد زیبا و خوش‌منظر در ۲۵ کیلومتری شهر ساری و دو کیلومتری دریای خزر قرار گرفته است.

*بوستان ملل ساری
بوستان یا پارک ملل از دیگر دیدنی‌های شهرستان ساری است که درون این شهرستان و در حاشیه رود تجن قرار دارد که این پارک بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت مردم ساری و مسافران است.
فضای این مجموعه دارای دریاچه و فضای سبز است و همچنین امکاناتی را از جمله جزیره مصنوعی، پل کابلی معلق، وسایل ورزشی، مسیر پیاده‌رو، پیست دوچرخه‌سواری، جت اسکی، قایق، مکانی برای ماهی‌گیری، خانه سنتی و پارکینگ  در اختیار دارد و  به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی شمال کشور نیز برای پارک ملل در نظر گرفته شده است.
*چشمه ورگینه وا
از میان دیگر جاذبه‌های طبیعی و دیدنی های شهرستان ساری می‌توان به چشمه ورگینه‌وا اشاره کرد که در بخش دودانگه این شهرستان و در یک کیلومتری روستای خوش‌نشان قرار دارد.

این منطقه دارای طبیعت چشم‌نوازی است و هر طرف را که نگاه کنید با درختان بلندقامت، رودخانه‌های پرآب و همچنین چشمه‌های خروشان مواجه خواهید شد.

یکی از این چشمه‌های خروشان و باشکوه، چشمه ورگینه وا نام دارد که بسیار جذاب و دیدنی است که جدا از ویژگی‌های ظاهری و ارزش گردشگری، دارای خواص درمانی نیز هست و بسیاری از مردم برای درمان بیماری‌های گوناگون به این چشمه می‌روند.

* آبشار اوبن
این آبشار از دیگر دیدنی‌های ساری بوده که در مرز استان‌های سمنان و مازندران و در منطقه حفاظت‌شده‌ی دودانگه واقع شده است؛ طبیعت سرسبز و پرپشت، آب‌وهوای دل‌چسب و چشمه‌ها این منطقه را بسیار دیدنی کرده است.

حسن باستانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساری درباره جاذبه‌های این شهرستان و آمادگی میزبانی از مسافران نوروزی با اشاره به وجود ظرفیت‌های متعدد گردشگری در مرکز استان، اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی از چشمه سورت، دریاچه الندان، آب‌بندان‌های مختلف و مختلف بوم‌گردی‌ در شهرستان وجود دارد که واقعا بکر هستند.

وی با اشاره به وجود دریاچه چورت و مناطق زیبای دودانگه و چهاردانگه در بخش‌های مختلف جنگلی و ییلاقی، گفت: کشت گل‌محمدی و برگزاری این جشنواره فرصت خوبی برای معرفی منطقه دودانگه است که کرونا دو سال برگزاری آن را به تعویق انداخت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساری با بیان اینکه امیدواریم با برگزاری این جشنواره شاهد رونق بیشتر گردشگری در این مناطق باشیم گفت: در کنار آن کشت زعفران نیز مورد توجه قرار گرفته که امیدواریم موجب رونق بیشتر این مناطق بکر شود.

وی با بیان اینکه شاهد اقدامات خوبی از سوی سرمایه‌گذار در سامان‌دهی چشمه سورت بودیم، افزود: در بحث جاده دسترسی به چشمه سورت اداره کل ۵ میلیارد تومان هزینه کرده که با استفاده از بودجه ملی و استانی یک کیلومتر باقی‌مانده این مسیر را به اتمام خواهیم رساند.

باستانی با اشاره به حفظ بافت قدیمی در روستاهای اروست و مالخواست چهاردانگه ساری در بخش بومگردی اضافه کرد: با توجه به ثبت این چشمه در فهرست میراث طبیعی، به دنبال ثبت جهانی این اثر کم‌نظیر هستیم که با توجه به  روال خاص خود در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه ساحل دریای فرح‌آباد در ساری سالانه پذیرای گردشگران است تصریح کرد: آزادسازی سواحل اقدام خوبی برای خدمت‌رسانی بهتر به مسافران بوده که باید سرمایه‌گذاران در این زمینه ورود پیدا کنند البته دو متقاضی در بحث اسکله‌های تفریحی در حال پیگیری امور هستند که در این راستا روند رو به جلویی داریم و امیدواریم ساحل به رونق مدنظر برسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساری با بیان اینکه مسجد جامع فرح‌آباد و کاخ این مجموعه جزو اماکن تاریخی مرکز مازندران هستند، افزود: البته بحث کاوش‌ها در کاخ در حال انجام است که نشان‌ از آن دارد روزهای تاریخی برای ساری پیش‌رو داریم.

وی بیان کرد: در ستاد تسهیلات نوروزی برنامه‌ریزی‌های مختلفی در اجرای برنامه‌های فرهنگی با همکاری شهرداری در دستور کار قرار دادیم و به دنبال این هستیم تور ساری‌گردی را در ایام نوروز فعال کنیم.

باستانی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها طی این ایام پای کار هستند تا نوروزی با میزبانی خوب داشته باشیم، گفت: براساس تاکید فرماندار، مقرر شد معرفی جاذبه‌های گردشگری در محدوده جاده‌ها انجام گیرد تا گردشگران با مشکلی مواجه نشوند.


انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان