کد خبر: ۱۵۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
شیرازه گزارش می دهد:

مطالبه چندین ساله مردم در زمینه سایت دفع زباله در اقلید روی زمین مانده است/ سلامتی شهروندان در خطر جدی

سایت دفع زباله شهر اقلید و تغییر مکان آن و تأکید بر مدیریت درست و دفن اصولی زباله در این شهر، از مطالبات اصلی مردم است که سال ها مطرح می شود اما تاکنون نتایج درستی به دست نیامده است.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، یافتن محل مناسب برای دفن مواد زائد جامد، از ضروریات طرح‌های توسعه شهری است. امروزه یکی از بحران‌های زیست محیطی که آثار و پیامدهای سوء آن در شهرهای مختلف کشور مشاهده می‌شود، نحوه جمع آوری و دفع زباله‌های شهری بوده که متأسفانه تکنیک جمع‌آوری، حمل و نقل و دفع آن‌ها متناسب با قوانین زیست محیطی تنظیم نیست و موجب بروز مشکلات و عوارض متعدد کوتاه مدت و بلندمدت از جمله نفوذ شیرابه و زباله به داخل آب زیرزمینی و رودخانه، آلودگی و سایر مسائل زیست محیطی و... خواهد شد.

مشکل سایت دفن اصولی زباله در شهر اقلید یکی از این مشکلات است که موجب ناراحتی و مطالبه عمومی و انتشار مطالب متعدد در این زمینه در فضای مجازی شهرستان شده است به طوری که در نمازجمعه چند هفته گذشته، امام جمعه اقلید به آن اشاره و بر لزوم همت مسؤولان مربوطه در رفع این مشکل تأکید کرده بود.


تزریق شیرابه زباله به سفره های آب زیرزمینی و آلودگی آب چاه ها و قنوات پایین دست

غلامحسین برخوردار، مسؤول انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید، توسعه شهر و نزدیکی اماکن مسکونی و تولیدی به سایت زباله که سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است، عدم دفع صحیح و بهداشتی، پراکنده شدن نایلون ها و انواع زباله در طبیعت توسط باد و سگهای ولگرد، تزریق شیرابه زباله به سفره های آب زیرزمینی و آلودگی آب چاه ها و قنوات پایین دست، مخلوط شدن انواع زباله های خانگی و صنعتی و بیمارستانی و خطر انتشار انواع بیماری، جانمایی غلط مجموعه دام گستر و... را ازجمله مشکلات سایت دفع زباله شهر اقلید عنوان کرد.

وی جذب و همکاری با سرمایه گذار و برطرف نمودن موانع جهت احداث کارخانه یا کارگاه بازیافت زباله، تعامل با شهرها و شهرستان های مجاور و تجمیع زباله ها جهت بصرفه بودن در امر سرمایه گذاری، آموزش و فرهنگ سازی توسط سمن ها؛ مدارس؛ ادارات و... جهت دفع صحیح زباله و تفکیک زباله از مبدأ (با اینکار علاوه بر پاکیزگی شهرها می توان تا حدی در هزینه های تفکیک و انتقال زباله به محل بازیافت صرفه جویی نمود) را ازجمله راهکارهای رفع این مشکل عنوان کرد.

 

معضل چندین ساله دفن غیراصولی زباله در اقلید/ چالش عدم اجرای تفکیک زباله از مبدأ

مجید تقی خانی، فعال دوستدار طبیعت و یکی از اعضای انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید در این باره چنین عنوان داشت:

موضوع دفن غیراصولی زباله های شهرستان اقلید چند سال است به یک معضل بزرگ تبدیل شده و تاکنون فقط مکان‌های غیراستاندارد دفن زباله جابجا شده است که منابع آب های سطحی و زیرزمینی مجاور را مورد تهدید قرار می دهد.

اگرچه شهرداری و دهیاری‌ها  به صورت موقت نقاط مختلفی را تاکنون برای دفن زباله انتخاب و محل های مختلف را آلوده کرده اند، اما در نهایت نقطه مشخصی به عنوان جایگاه دفن زباله در کل شهرستان در نظر نگرفته است.

دفن غیراصولی زباله‌ها در اطراف شهرها و روستاها، مقادیر زیادی شیرابه بسیار خطرناک تولید می کند که این شیرابه حاوی سموم و فلزات سنگین است و در محل دفن زباله یا به طور مستقیم در اثر فعل و انفعال بیوشیمیایی (شیرابه اولیه) و یا به هنگام بارندگی (شیرابه ثانویه) به جریان آبهای سطحی و سفره های آب زیرزمینی نفوذ کرده و موجب آلوده شدن منابع آب شیرین می شود.

در همین راستا مدل های شبیه سازی شده نشان می دهد در محدوده ۵۰۰ متری دفن غیراصولی زباله، ۳۶۰ روز طول می کشد که شیرابه آن به اولین چاه برسد بنابراین کشاورزان جز اولین کسانی هستند که خسارت می‌بینند.

در مورد  محل دفن زباله در خود شهر اقلید بعنوان مرکز شهرستان باید چنین عنوان کنم: اگر ما نتوانیم مدیریت پسماند را به شیوه صحیح و علمی انجام دهیم، در آینده با محیطی آلوده و هزینه های سرسام آور مواجه خواهیم شد. تجربه نشان داده اگر زباله به درستی مدیریت شود و عملیات بازیافت و بازیابی آن به گونه ای علمی صورت گرفته و انرژی آن مهار شود، آنگاه از راه آن سود اقتصادی به دست می آید.

امروزه یکی از معضلات زیست محیطی پسماند شهری است که اتفاقا در شهر اقلید بسیار مشهود و نگران کننده است، عدم اجرای تفکیک زباله از مبدا اولین چالش است، اگر تفکیک زباله در مبدأ انجام گیرد حجم زباله ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می یابد چون معمولا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد زباله ها را پسماند آلی و ۲ تا ۳ درصد را فلزات تشکیل داده و مابقی یعنی حدود ۲۰ درصد قابلیت بازیافت دارند.

از دیگر مشکلات زباله در اقلید نبود کارخانه بیوکمپوست در این شهرستان است، از زباله های آلی، برای تهیه کمپوست می توان استفاده کرد که با استفاده از آن در اراضی زراعی به حفظ و بقای محیط زیست کمک شایانی می کند.

و از دیگر معضلات اصلی پسماند شهری در اقلید، عدم جایگاه مناسب دفع زباله است که باعث شده شهرداری محلی را به عنوان جایگاه دفن زباله انتخاب کند که  با مدیریت نامناسب، جایگاه های انتخابی فقط محل تلنبار و تخلیه بوده و عملاً هیچ مدیریتی ندارد.

در این جایگاه ها به علت عدم فنس کشی مناسب و عدم خاک پوششی بر روی زباله ها علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع، زباله ها به محیط اطراف پراکنده شده و در نتیجه به محلی برای تجمع حیوانات موذی، جوندگان و سگ های بلاصاحب تبدیل شده و احتمال انتقال آلودگی و بیماری زایی به جوامع انسانی را در بردارد.

مطالبه چندین ساله مردم در زمینه سایت دفع زباله در اقلید روی زمین مانده است/ سلامتی شهروندان در خطر جدی

عدم کنترل شیرابه و رواناب شدن شیرابه و نفوذ به آب های سطی و زیرزمینی پایین دست از دیگر معضلات است که این باعث ایجاد آلودگی و در نتیجه تهدید بهداشت و محیط زیست منطقه می شود.

عدم تفکیک از مبدا زباله موجب شده افراد زباله گرد در محله ها به تفکیک پرداخته و همان پلاستیک را به صورت ظروف بازیافتی سرسفره مردم قرار دهند.

توجه داشته باشیم با اشاره به عدم اجرای صحیح قانون مدیریت پسماند توسط شهرداری، قانون مدیریت پسماند مصوبه سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی از ۲۳ ماده تشکیل شده است که مواد این قانون در بحث مدیریت پسماند شهری در شهرستان اقلید به درستی انجام نمی شود.

بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی پسماند در شهرها برعهده شهرداری گذاشته شده که شامل جمع آوری، جداسازی و دفع پسماند برابر ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی است.

و بر اساس ماده ۱۲ این قانون،  محل های دفن پسماند بر اساس ضوابط زیست محیطی توسط وزارت کشور و با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی تعیین خواهد شد و اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی موظف است در طرح های ناحیه ای جامع، مکان‌های مناسبی را برای دفع پسماندها در نظر بگیرد، جایگاه های زباله باید از لحاظ هیدرولوژی، ژئولوژی و نوع خاک و میزان خاک پوششی تاییدیه های زیست محیطی را داشته باشد و نباید در جهت باد غالب به سمت مراکز جمعیتی، ارتفاعات، بالادست حوضه های آبریز سدها، منابع آب شرب و داخل دره ها قرار گیرد.

بنابراین پس از انتخاب و تأیید یک جایگاه زباله، حتما باید عملیات بسترسازی شامل رس کوبی، لایه غیرقابل نفوذ و لوله های جمع آوری شیرابه و حوضچه های تصفیه شیرابه احداث شود تا به عنوان یک لندفیل بهداشتی مورد تأیید واقع گیرد.

اگر قرار است برای شهر اقلید مکان دفن زباله جدیدی در نظر گرفته شود باید تمامی مسائل محیط زیستی خصوصا آنچه با بهداشت عمومی جامعه سر و کار دارد، در نظر گرفته شود.

اقدام مستمر شهرداری در دفن اصولی زباله ها/ حفر و استفاده از ترانشه موجود در سایت زباله طبق طرح اجرایی فنی و تأیید شده

خبرنگار شیرازه در مورد این مشکل با شهرداری اقلید نیز تماس گرفت که مسؤول امور فرهنگی شهرداری اقلید به نقل از شهردار، در مورد این مسئله چنین عنوان داشت:سایت زباله شهرداری اقلید واقع در شمال شرقی شهر اقلید در خارج از محدوده شهر و با فاصله تقریبی حدود 5 کیلومتر تا ابتدای محدوده شهر قرار دارد که در اوایل دهه ۶۰ احداث شد.

وی ادامه داد: امکانات سایت زباله این شهرداری در مقایسه با شهرهای کوچک با جمعیت 50هزار نفری حتی با رقابت با شهرهای حدود 70هزار نفری در یک سطح قرار دارد و با توجه به قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی ( محصور بودن بین سه قله) مکان مناسبی برای دفن زباله محسوب می گردد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شهرداری اقلید در این سایت به صورت مستمر اقدام به دفن اصولی زباله‌ها می نماید، بیان داشت: اگر قبلا زباله ها را هم آتش می زدند، توسط افراد ناشناس بوده، ولی چند ماهی است که زباله ها هم زمان با تخلیه دفن می شوند و پس از دفن زباله و آهک پاشی با لایه ای ضخیم، محیط اطراف از آثار و بقایای زباله ها پاکسازی می شود.

بنابه گفته مسئول امور فرهنگی شهرداری اقلید، روی زباله هایی که با ماشین روباز حمل می گردد، توری کشیده می شود و ترانشه موجود در سایت زباله طبق طرح اجرایی فنی و تأیید شده، حفر و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: درخصوص ادعای شرکت دامگستر که در سال 1375 در آن منطقه اقدام به تأسیس واحدهای دامداری نموده، جلسه ای در روز دوشنبه هفتم اسفندماه سال جاری در محل دادگستری شهرستان برگزار شد و منتج به این نتایج گردید که ساماندهی سایت زباله فعلی با رعایت اصول بهداشتی و فنی انجام شود،  کمیته بازرسی جهت مراجعه هر ده روز یک بار به سایت دفن زباله و ارایه گزارش در خصوص اقدامات انجام شده تشکیل گردد.

این مسئول با بیان اینکه در خصوص جذب سرمایه گذارجهت بازیافت و تبدیل زباله به انرژی پیگیری می شود، اظهار کرد:  تامین اعتبار از طریق استانداری و واگذاری زمین از طریق اداره منابع طبیعی پیگیری خواهد شد و با توجه به مصوبات جلسه فوق، انتقال سایت زباله به زمین پیشنهادی اداره منابع طبیعی بوسیله شرکتی در حال ارزیابی زیست محیطی است که در صورت تأیید محل جدید، تحویل زمین به شهرداری و تأمین اعتبار، جابجایی صورت خواهد گرفت.


لزوم همت مسؤولان مربوطه در جابجایی هرچه سریع تر سایت دفع زباله اقلید

به گزارش شیرازه و طبق مطالب عنوان شده، مشکل سایت دفع زباله اقلید بارها به عنوان مطالبه مردمی در فضای مجازی و حقیقی مطرح شد و جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد که نتیجه غالب بیشتر این جلسات، تأکید بر جابجایی مکان آن بوده که همفکری هایی نیز در مورد مکان جدید صورت گرفت اما تاکنون محقق نیافته است.

امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع و ارتباط آن با سلامت عموم مردم، شاهد به ثمر رسیدن هرچه زودتر این مطالبه باشیم.

انتهای پیام/ح
نویسنده :
مرضیه یحیی پور
نظرات بینندگان