کد خبر: ۱۵۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
شما دعوتید به:

کازرون، شهرستان کهن تاریخ ایران/ از بیشاپور سند کهن هویت ایرانیان تا بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور

استان فارس نیز با توجه به وضعیت جغرافیایی، تاریخی و حضور شخصیت های بزرگ ایرانی، یکی از مناطق مورد توجه گردشگران و شگفت انگیز برای مخاطبان خود بوده است. شهرستان کازرون نیز با قدمتی طولانی دارای جاذبه های بیشماری بوده که هرساله توریست های متعددی را شیفته خود می کند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، با توجه به نزدیکی ایام نوروز و تعطیلات ابتدایی سال، بخشی از مردم کشورمان در صدد سفر و بازدید از جاذبه های گردشگری دیگر نقاط کشور بر می آیند.

استان فارس نیز با توجه به وضعیت جغرافیایی، تاریخی و حضور شخصیت های بزرگ ایرانی، یکی از مناطق مورد توجه گردشگران و شگفت انگیز برای مخاطبان خود بوده است.

به همین مناسبت به معرفی شهرستان های استان فارس و معرفی جاذبه های این استان پهناور خواهیم پرداخت.

کازرون
شهر کازرون ششمین شهر پرجمعیت و هفتمین شهر بزرگ استان فارس است و با تاریخی کهن و آثار باستانی و تاریخی فراوان در بخش باختری استان فارس قرار گرفته است این شهر از گذشته های دور موطن بسیاری از دانشمندان، صوفیان و دیگر بزرگان بوده است و بر اساس اسناد و شواهد تاریخی پیشینه ی کازرون بدین صورت است که شهری به نام بیشاپوردر دوره ی ساسانیان و توسط شاپور اول تاسیس شد و امروزه به کازرون تبدیل شده است.

با توجه به بررسی تاریخ نگاران، مردم کازرون در قرن ۴ و ۵ به اسلام گرویدند زبان آنها فارسی به گویش کازرونی است.

وجود آثار باستانی، تاریخی و طبیعی، کازرون را به یکی از پرجاذبه ترین نقاط گردشگری استان فارس و ایران تبدیل کرده است. در واقع در پهنه ی شهرستان کازرون دیدنی های زیادی وجود دارد و بیشتر این آثار متعلق به دوره ی ساسانیان است. از آن جا که کازرون در دوره ی پادشاهی شاپور یکم پایتخت ایران بوده است، شاید در هیچ کجای سرزمین مان ایران این همه آثار تاریخی متعلق به دوره ی ساسانی وجود نداشته باشد.

شهر بیشاپور
شهر تاریخی بیشاپور در 23 کیلومتری شمال غربی شهر کازرون و در کرانه ی دره ی چوگان واقع شده است. این شهر یکی از یادگارهای دوره ی ساسانی می باشد و بر اساس اصول شهرسازی و مهندسی یونانی ساخته شده است، این شهر از این دو بخش اصلی تشکیل شده بود:

ارگ سلطنتی که شامل آثار شاخصی مانند معبد آناهیتا، تالار تشریفات شاپور، ایوان موزاییک و کاخ به والرین می باشد. معماری معبد آناهیتا در این مجموعه بسیار دیدنی و بی نظیر است، این معبد با توجه به قداست و اهمیتی که آب برای آریایی ها و زرتشتیان داشت ساخته شد و علاوه برکاربردهایی که در زمینه ی آب رسانی داشت یک نیایشگاه نیز به شمار می رفت. بخش دیگر آن شامل منطقه ی عامه نشین، خانه های مسکونی، گرمابه، کاروانسرا و بازار است.

کازرون شهرستان کهن تاریخ ایران/ از بیشاپور؛ سند کهن هویت ایرانیان تا بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور

 علاوه بر بیشاپور آثار قلعه دختر و قلعه پسر، نقوش تنگه چوگان و غار شاهپور از دیگر آثار ساسانیان در این منطقه می باشند.

کازرون شهرستان کهن تاریخ ایران/ از بیشاپور؛ سند کهن هویت ایرانیان تا بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور

دریاچه پریشان
این دریاچه که در 12 کیلومتری جنوب شرقی کازرون قرار گرفته است زیباترین و بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور می باشد. این دریاچه نام های مختلفی مانند مور، شور، یون، کازرون و پریشم داشته است و آب آن از صدها چشمه ی کوچک و بزرگ و بارش های سالیانه تامین شده و در اردیبهشت ماه بزرگترین مساحت را پیدا می کند. این دریاچه ی زیبا جز مناطق حفاظت شده است و دور تا دور آن را کوه های بلندی فرا گرفته اند. این دریاچه زیستگاه گونه های متنوع و نایابی از پرندگان بومی و مهاجر است و ماهی هایی نظیر زردک، سرخه، پرک و مار ماهی در آن زندگی می کنند.

دریاچه پریشان

امامزاده حسین
در شمال شهر تاریخی بیشاپور و در 25 کیلومتری جاده کازرون به شیراز، در کنار روستای سید حسین یکی از معروف ترین امامزاده های شهر کازرون به نام امامزاده حسین قرار گرفته است. امام زاده حسین از نوادگان امام زین العابدین است و به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه ی سرسبز که باغ مرکبات زیبایی آن را دو چندان کرده و چشمه ای به نام سراب اردشیر که از نزدیکی آن می گذرد، یکی از جاذبه های محبوب گردشگری شهر کازرون شده است.

کازرون شهرستان کهن تاریخ ایران/ از بیشاپور؛ سند کهن هویت ایرانیان تا بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور

غار شاپور
غار شاپور 12 کیلومتری جاده ی کازرون- شیراز و در انتهای تنگه چوگان در ارتفاع 800 متری از سطح زمین قرار دارد، دهانه ی این غار در حدود 30 متر است و مجسمه شاپور در دهانه  آن قرار گرفته است. قدمت مجسمه ی شاپور در حدود 1700 سال است و تنها مجسمه ی باقیمانده از دوران باستان است که در حدود 7 متر ارتفاع دارد. مجسمه ی شاپور به حالت ایستاده قرار دارد و دو دست آن شکسته شده است.

تنگه جیز
تنگه زیبا و سحرانگیز جیز، دره ای است دیدنی و جالب توجه که در فاصله ی چهار کیلومتری شهر خشت و 64 کیلومتری شهر کازرون قرار گرفته است. تنگه جیز به دلیل وجود یک چشمه ی بسیار زیبا و آثار به جا مانده از دوران ساسانی و اسلامی مانند قلعه ی دختر، حوضچه های سنگی و جوی آبی که از جنس ساروج است، اهمیت خاصی نزد گردشگران دارد واز تفرجگاه های پرطرفدار این منطقه است.
این جاذبه گردشگری در 4 کیلومتری شهر خشت، 64 کیلومتری شهر کازرون واقع گردیده است.

کازرون شهرستان کهن تاریخ ایران/ از بیشاپور؛ سند کهن هویت ایرانیان تا بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور

آتشکده کازرون
آتشکده ی کازرون یکی از پنج آتشکده ی ساخته شده توسط مهر نرسی است. بنای آن از سنگ و گچ و به سبک چهار طاقی گنبد دار و به شکلی ساخته شده که از هر چهار طرف به داخل آن راه ورودی هست. این آتشکده در اصل تالار مربعی شکلی بوده که در هر وجه آن طاقی بیضی شکلی قرار داشته است. در حال حاضر گنبد، دو طاقی و پایه های این آتشکده از بین رفته اند. این اثر در سال 1318 به ثبت ملی رسیده است.

کازرون شهرستان کهن تاریخ ایران/ از بیشاپور؛ سند کهن هویت ایرانیان تا بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور

آتش کده در  10 کیلومتری کازرون، سمت چپ جاده ی قدیمی شیراز واقع شده است.

جاذبه های شهرستان کازرون را یه طور خلاصه در فیلم زیر مشاهده کنید

برای مشاهده فیلم از طریق تلفن همراه، بر روی سه نقطه بالای مرورگر خود کلیک کنید و روی حالت دسکتاپ یا "سایت مخصوص رایانه" قرار دهید.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو


انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان