کد خبر: ۱۵۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
رئیس مجمع نمایندگان فارس:

اداره آرامگاه حافظ به بخش خصوصی واگذار شود

علیرضا پاک فطرت با اشاره به میزبانی بیش از ظرفیت آرامگاه حافظ در لحظه سال تحویل ۱۴۰۱ و مسائل این مجموعه فرهنگی از جمله بدهی بابت هزینه برق گفت: مدیریت حافظیه را باید به بخش خصوصی واگذار کرد تا در آن هزینه شود.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، علیرضا پاک فطرت گفت: گردشگری صنعتی پردرآمدی است که تبادلات فرهنگی و اجتماعی را نیز در پی دارد و هزینه آن نیز بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی ایران در استان فارس قرار دارد،گفت: در ایران هنوز باور درستی در حوزه گردشگری بین مسئولان بوجود نیامده است و شاید یکی از دلایل آن وجود نفت،معادن و منابع طبیعی بسیار است.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس ادامه داد: نیاز است که وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به صورت جدی در زمینه گردشگری وارد عرصه شود و کارهای زیربنایی در این زمینه انجام دهند.

وی رونق گردشگری خارجی را مساله اصلی در این باره دانست و گفت: توسعه گردشگری خارجی است که می تواند تحول اقتصادی به دنبال داشته باشد و ارز وارد کشور کند.

پاک فطرت در ادامه به حضور ۴۰ هزار نفر در لحظه تحویل سال در حافظیه اشاره کرد و گفت: مدیران باید تخصص این کار را داشته باشند و حافظیه را به این حالت رها نکنند.

وی تاکید کرد: مدیریت حافظیه را باید به بخش خصوصی واگذار کرد تا در آن هزینه شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر برای فضای سبز حافظیه باید به شهرداری التماس کرد تا آن را انجام دهد.

شهردار اسبق شیراز با بیان اینکه پیش بینی حضور ۴۰ هزار نفر گردشگر و شهروند شیرازی در زمان تحویل سال نو در حافظیه بوده است،گفت: حافظیه یکی از سایت های گردشگری پربازدید کشور است اما هزینه بلیت فروشی این مجموعه در حافظیه صرف نمی شود و به خزانه دولت واریز می شود.

وی ادامه داد: باغ مشاهیری که پشت حافظیه قرار دارد و سالیان درازی است که از شروع این کار می گذرد همینطور بلاتکلیف مانده و هرسال نیز تنها بودجه‌ای صرف تعدیل پیمانکار آن می شود.

پاک فطرت اضافه کرد: زمانی که شهردار شیراز بودم درخواست کردم این پروژه با حفظ کاربری فرهنگی به شهرداری واگذار شود.

وی اظهار داشت: پروژه های اینگونه را باید با انعقاد قراردادهای درست تحویل بخش خصوصی داد تا به موقع اجرا شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه بر اینکه موضوع گردشگری را باید باور کرد که می توان با اتکا بر آن اشتغالزایی کرد و گفت: فارغ التحصیلان بیکار زیادی در استان و کشور وجود دارد که می توان با اتکا بر توسعه صنعت گردشگری برای آنها شغل ایجاد کرد.

وی توضیح داد: با باور گردشگری می توان بیکاری استان فارس را به صفر رساند،کشورهای منطقه ازجمله ترکیه با اتکا بر گردشگری صنعت های دیگر ازجمله نساجی،پوشاک ،صنایع دستی ،هواپیمایی، ساختمان و ... را به راه انداخته اند.

پاکفطرت ادامه داد: استان فارس و شیراز ظرفیت عظیمی در حوزه جذب گردشگر میراث فرهنگی و پزشکی دارد و باید از این ظرفیت ها بهره برد.

وی به صحنه بالا رفتن عده ای از حصارهای فلزی آرامگاه حافظ برای ورود به این مجموعه در روز یکشنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ و قبل از تحویل سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: باید بررسی شود که دلیل این موضوع چه بوده؟ آیا درب حافظیه بسته شده که مردم مجبور به عبور از نرده ها شده اند؟

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس تاکید کرد: زمانی که از مردم دعوت می شود برای حضور در حافظیه باید پیش بینی همه موارد انجام شود و در صورت تکمیل ظرفیت حافظیه می بایست خیابان مجاور مسدود و مردم در محیط های پیرامونی پذیرایی شوند.

وی به مشکلات پیش آمده ناشی از قطع برق حافظیه به دلیل بدهی اشاره و اینگونه رفتارها را شایسته این میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی ندانست و افزود: در مساله قطع برق حافظیه هم اداره برق و هم مدیریت حافظیه مرتکب اشتباه شده‌اند.

وی ادامه داد: در مساله قطع برق حافظیه به دلیل بدهی هیچ درایتی نیست و قطعا هر کسی که در این مساله دخیل بوده شناختی از حافظ ندارد و به مردم شیراز نیز توهین کرده است و باید از مردم ایران و شیراز عذرخواهی کنند.

پاک فطرت عنوان کرد: باید بررسی دقیقی در این باره صورت گیرد شاید قصد و غرضی در این کار باشد.

وی راه حل برون رفت مجموعه ارزشمند تاریخی و فرهنگی حافظیه را از این شرایط مدیریت صحیح دانست و گفت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید مدیرکلی در سطح و اندازه میراث تاریخی و فرهنگی فارس در این استان منصوب کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ظرفیت استان فارس مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی این استان باید تخصص و مدیریتی در سطح وزیر میراث فرهنگی داشته و فردی شجاع و مبتکر باشد.

هم اینک، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با سرپرست اداره می‌شود.

انتهای پیام/م
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان