کد خبر: ۱۵۳۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱

عمران خان برکنار شد

دولت پاکستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عمران خان دیگر سمت نخست‌وزیری این کشور را برعهده ندارد.
به گزارش سرویس بین الملل شیرازه، ساعاتی پس از انحلال مجلس ملی پاکستان، وزیر کابینه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عمران خان رسماً از سمت نخست‌وزیری این کشور برکنار شده است. با این حال، عمران خان تا زمان انتصاب نخست‌وزیر موقت در این سمت باقی خواهد ماند.

در بیانیه دولت پاکستان آمده است: «در نتیجه انحلال مجلس پاکستان از سوی رئیس‌جمهور بر اساس بند ۱ ماده ۵۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی پاکستان در وزارت امور پارلمانی مورخ ۳ آوریل ۲۰۲۲، آقای عمران احمد خان نیازی، به‌عنوان نخست‌وزیر پاکستان به کار خود پایان داد.»

پیش از این، خان به عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان توصیه کرده بود که پس از رد رأی عدم اعتماد از سوی قاسم سوری، معاون رئیس‌جمهور، مجلس سفلی پارلمان را منحل کند. وی همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد که قرار است ظرف ۹۰ روز برگزار شود.

پس از آن، رهبران جبهه مخالف به دادگاه عالی مراجعه کردند تا راهنمایی بگیرند. دادگاه عالی ضمن قبول دادخواست آنان، اخطاریه‌هایی به رئیس‌جمهور و عمران خان صادر کرد و تمامی اقدامات و دستورات آنان را مشمول حکم دادگاه دانست. با برکناری رسمی عمران خان از نخست‌وزیری، یک دولت موقت قرار است امور روزمره دولت را مدیریت کند.

با این حال، رسانه‌های محلی مدعی شده‌اند که تاکنون هیچ نخست‌وزیر موقتی منصوب نشده است. طبق کنوانسیون‌های قانون اساسی، رهبر مخالفان در مجلس ملی معمولاً به عنوان نخست‌وزیر موقت منصوب می‌شود، اما به دلیل انحلال مجلس سفلی، وی (رهبر مخالفان) دیگر در سمت خود نیست.

بر اساس ماده ۲۲۴ قانون اساسی پاکستان، پس از صدور اطلاعیه، عمران خان می‌تواند به مدت ۱۵ روز تا زمان انتصاب نخست‌وزیر موقت در سمت  نخست‌وزیر به کارش ادامه دهد. گزارش ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور به طور غیر رسمی به عمران خان اجازه داده است تا به وظایف خود به عنوان نخست‌وزیر ادامه دهد.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان