کد خبر: ۱۵۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
در پاسخ به خبرنگار شیرازه؛

۴۰ درصد از قیمت تمام شده یک مسکن از دوش متقاضیان برداشته شده است/ واحدهای خود مالکی بهترین راهکار جهت افزایش کیفیت در مسکن

شمس با بیان اینکه در حال حاضر با قیمتهای تعدیل شده هر متری چهار و نیم میلیون تومان جهت ساخت و ساز در نظر گرفته شده که البته این به غیر از افزایش قیمت‌های مصالح و دیگر خدماتی است که ممکن است در آینده به وجود آید، عنوان کرد: قریب به ۴۰ درصد از قیمت تمام شده یک مسکن از دوش متقاضیان برداشته شده است.
 به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، ناصر شمس دبیر قرارگاه جهادی مسکن در فارس امروز ۱۵ فروردین ماه در سومین نشست خبری از سلسله نشست های مدیران پاسخگو به نقش اصلی قرار گاه جهادی مسکن اشاره کرد و گفت: سرعت بخشیدن و ایجاد هماهنگی های لازم جهت تحقق قانون جهش تولید مسکن( نهضت ملی مسکن) از مهمترین وظایف این قرارگاه است.

 وی با بیان اینکه  شرکت عمران صدرا،اداره کل بنیاد مسکن، اداره کل راه و شهرسازی، دفتر شهری استانداری و دفتر فنی از جمله دستگاه های متولی در این قرارگاه هستند، اظهار کرد: نخستین استانی است که از چهار ماه پیش مبادرت به ایجاد قرارگاه جهادی مسکن کرد.

به گفته شمس تامین زیرساخت‌های فرهنگی، برق، گاز، بهداشت و درمان، مدرسه، فضای سبز نیز با توجه به تجربه غنی شده مسکن مهر در این قرارگاه مورد بررسی قرار گرفته و هماهنگی برای تسهیلات نیز با بانک‌ها انجام شده و برخی از شهرها نیز در مرحله صدور پروانه از سوی شهرداری‌ها برای شروع ساخت هستند.

شمس در ادامه به اقدامات استان فارس در زمینه نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: به جز کلان شهر شیراز در همه شهرستانها بیش از ۷۰ درصد زمین جهت ساخت نهضت ملی مسکن تامین شده و با همکاری دستگاه‌ها علاوه بر اراضی دولتی سراغ اراضی مازاد دستگاه‌ها و توافق با مالکان خصوصی رفته‌ایم و پیش بینی می شود که تا پایان اردیبهشت ماه ۱۰۰ در صد زمین ها تأمین گردد.

دبیر و جانشین استاندار در قرارگاه جهادی مسکن در استان فارس  به ثبت نام قریب به ۲۸۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در فارس نیز اشاره کرد و گفت پایش ثبت نام ها در حال انجام و در برخی از شهرستانها بیش از ۵۰ درصد و در برخی دیگر ۱۰۰ درصد پایش ها انجام شده است.

شمس با بیان اینکه  قانون استفاده از تسهیلات نیز به شهرستان‌ها ابلاغ شده است، ادامه داد: استان فارس در اوایل آغاز طرح و تا قبل از سه ماه و نیم گذشته در طرح اقدام ملی مسکن رتبه ۳۰ کشور را داشته اما از آن زمان تا کنون به استناد وزارت راه و شهرسازی در جایگاه ۲۱ قرار گرفته و پیش بینی می شود با بررسی و تکمیل ثبت نام ها تا شهریور ماه به ۵ استان اول برسد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شیراز در خصوص قیمت تمام شده هر واحد مسکونی از واحدهای نهضت ملی مسکن برای متقاضیان چقدر خواهد بود؟ عنوان کرد: در حال حاضر با قیمتهای تعدیل شده هر متری چهار و نیم میلیون تومان جهت ساخت و ساز در نظر گرفته شده که البته این به غیر از افزایش قیمت‌های مصالح و دیگر خدماتی است که ممکن است در آینده به وجود آید، پس نمی‌توان به طور قاطع گفت که هر واحد مسکونی قیمت تمام شده آن چقدر است و این این مبلغ به صورت باز در نظر گرفته شده است.

دبیر قرارگاه جهادی مسکن در فارس در پایان عنوان کرد: قریب به ۴۰ درصد از قیمت تمام شده یک مسکن از دوش متقاضیان برداشته شده است.

در حال حاضر بیش از پنج هزار هکتار زمین جهت مسکن ملی مصوبات استانی را دریافت کرده‌اند

امیرحسین جمشیدی مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس، نیز در این نشست گفت: یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم تامین مسکن و منجر به ابلاغ قانون طرح نهضت ملی مسکن بود.

وی با بیان اینکه  20 تا 50 درصد قیمت برای زمین در نظر گرفته می شود و اکنون از زمین هایی که در اختیار دولت است استفاده می گردد تا هزینه ها را کاهش دهیم، اظهار کرد: حدود پنج هزار و 500 هکتار زمین در حال حاضر مصوبات استانی را دریافت کرده اند و 12 هزار هکتار هم زمین های مناسبی تشخیص داده شده و از لحاظ جوانب مختلف مورد بررسی قرار گرفته و استعلام لازم زیست محیطی هم بررسی شده است.

جمشیدی با تاکید بر اینکه 260 هزار واحد مسکونی، ابلاغیه هیئت دولت برای فارس است که در چهار سال آینده اجرایی می شود، اضافه کرد: در رابطه با شهرهای جدید می توان پیشنهاد ساخت شهرها و شهرک های جدید هم ارائه کرد، اما چهار نقطه برای نهضت ملی مسکن در فارس در نطر گرفته شده که بهترین نقاط چهار کیلومتری بیضا میباشد که نحوه دسترسی و نوع زمین هم مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه در خصوص معایب بیشماری که در ساخت مسکن مهر وجود داشت از جمله عدم مسئولیت پذیری بیماران کاران و عدم نظارت دستگاه‌های متولی و اینکه آیا در نهضت ملی مسکن این نظارتها به درستی انجام خواهد شد تا شاهد آن معایب نباشیم؟ گفت: ما نیز معتقدیم که به دلیل حجم زیاد ساخت و سازها در مسکن مهر و عدم نظارت های درست در آن زمان، دارای مشکلات و معایبی بود که هنوز هم گریبانگیر ما است و اداره راه و شهرسازی و دیگر ادارات متولی همچنان درگیر انشعابات، زیرساخت‌ها و برخی اشکالاتی هستند که به هنگام ساخت به وجود آمده است، اما در خصوص نهضت ملی مسکن تلاش شده تا این معایب برطرف شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا زمین های خود مالک و یا خود ساز که توسط مالک و یا جمعی از مالکان به صورت گروهی ساخته می شود این معایب دیگر وجود ندارد به همین خاطر پیشنهاد می شود کسانی که به آنها زمین تحویل داده شده در گروه‌های چند نفره اقدام به احداث بنا کنند در این صورت تسهیلات تخصیص داده شده به این مسکن ها و دیگر خدمات در نظر گرفته شده نیز به آنها تعلق خواهد گرفت و شاید این امر بهترین راهکار برای ارتقاء سطح کیفی مسکن های ساخته شده باشد.

جمشیدی در پایان افزود: البته این بدان معنا نیست که در مسکن های بنیاد ساز کم و کاستی هایی وجود دارد بلکه تلاش می شود به بهترین شکل ممکن هم در بحث انشعابات و زیرساخت ها و هم در بحث استفاده از مصالح و تجهیزات مناسب و با کیفیت مسکن ها ساخته و تحویل متقاضیان داده شود.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان