کد خبر: ۱۵۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱

تناقض در روایت غرب از «کشتار غیرنظامیان» در اوکراین

بازرس تسلیحاتی اسبق سازمان ملل متحد درباره روایت متناقض اوکراین و غرب از «کشتار بوچا» توضیحاتی ارائه کرده است.
به گزارش سرویس بین الملل شیرازه، «اسکات ریتر»، بازرس تسلیحاتی اسبق سازمان ملل متحد در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشته رسانه‌های غربی شواهد مربوط به جنایات جنگی ارتش اوکراین را نادیده می‌گیرند.

اسکات ریتر که سابقاً از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا هم بوده، در دهه ۱۹۹۰ از بازرسان ارشد برنامه «آنسکام» (کمیسیون ویژه تحقیقات سازمان ملل) برای تحقیقات درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق بود. او سال ۱۹۹۹ پس از افشای نفوذ آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در این برنامه و استفاده از آن برای بمباران تأسیسات عراق از سمتش به عنوان بازرس تسلیحاتی سازمان ملل استعفا کرد.

ریتر روز سه‌شنبه در توییتر با اشاره به ادعاهای اخیر رسانه‌های غربی درباره کشتار غیرنظامیان توسط ارتش روسیه در شهر «بوچا» در اوکراین و متهم شدن مسکو به «جنایات جنگی» نوشت: «درباره حوادث اوکراین، معتقدم که احتمال بیشتری که وجود دارد این است که زلنسکی به عنوان جنایتکار جنگی دستگیر شده و محاکمه شود تا پوتین. شواهد مستقیم جنایات جنگی اوکراین، روزافزون هستند با وجود این، رسانه‌های غربی آن را نادیده می‌گیرند.»

اسکات ریتر در یادداشتی در پایگاه خبری راشاتودی به طور مفصل‌تر درباره دلایلی که روایت اوکراین از حوادث بوچا نادرست و دچار تناقض است توضیح داده است.

او در آن یادداشت می‌نویسد: «در جنگ، نخستین قربانی حقیقت است. این جمله به تراژدی‌نویس یونانی آیسخولوس نسبت داده شده. بنابراین، کاملاً مورد انتظار است که فردی که برای نخستین بار مفهوم پروپاگاندای جنگی روزگار مدرن را پیش کشیده  بایستی جان گرفتن گفته آیسخولوس را در این روزهای اوکراین ببیند. دولت کی‌یف و مشاوران جنگ رسانه‌ای در غرب احتمالاً همه ابزارهای نمایشنامه آیسخولوس را به کار گرفته‌اند تا در شهر بوچا در اوکراین یک تراژدی مدرن را به تصویر بکشند. این، مصداقی از این اصل است که دروغ نه یکی از نتایج فرعی جنگ بلکه یکی از سلاح‌های موجود در جنگ است.»

اسکات ریتر یادآوری کرده همه شواهد مربوط به «کشتار بوچا» از یک کلیپ ویدئویی به دست آمده که توسط پلیس ملی اوکراین ضبط شده. این ویدئو در سطح گسترده‌ای پخش شده و خشم عمومی در سراسر جهان به دنبال داشته است. ریتر می‌نویسد: «رابطه علی و معلولی این ویدئو و انتقادهای جهانی روشن است- ممکن نیست که اولی (ویدئو) وجود داشته باشد و دومی (انتقادات جهانی) اتفاق نیفتد.»

او در ادامه نوشته است: «یکی از نخستین درس‌های عینیت این است که گام‌ها آهسته شوند تا اطمینان حاصل شود که هیجانات، واقعیت را دفن نکرده‌اند. فیلم مربوط به بوچا، شوک‌آور است. به نظر می‌رسد این ویدئو به شکل کنونی‌اش برای ایجاد احساس "شوک و تعجب" برای مخاطب منتشر شده باشد.»

مقام اطلاعاتی سابق آمریکا در ادامه تصریح کرده ایجاد ارتباط میان کشته‌شدگان و ارتش روسیه به صورت فوری و بدون بررسی‌های دقیق‌تر برقرار شده و سپس در همه رسانه‌ها اعم از رسانه‌های جریان اصلی و پیام‌رسان‌های جمعی دست به دست شده است. او نوشته هر کسی که جرئت داشت در این روایت که «این، کار روسیه است» تردید ایجاد کند با القابی مانند «مهره روسیه» یا القاب بدتری مورد حمله قرار می‌گیرد.

وی در ادامه توضیح می‌دهد: «شرطی‌ سازی اجتماعی مخاطباتی که به تفکر نقادانه عادت ندارند از اولین کارهایی است که برای وادار کردن مخاطبان به پذیرش سطحی هر روایتی است که پیش آنها گذاشته می‌شود، انجام می‌شود.»

اسکات ریتر در ادامه به تشریح دلایلی پرداخته که باعث ایجاد شک در روایت اوکراین از حوادث ادعایی بوچا می‌شود. او می‌نویسد: «زمان‌بندی روایت اوکراین، اولین نشانه‌ هشداردهنده‌ای است که نشان می‌دهد روایت طرح‌شده توسط اوکراین و منعکس‌شده در غرب آن چیزی که به نظر می‌رسد نیست. این یک واقعیت پذیرفته‌شده است که نیروهای روسیه بوچا را در روز ۳۰ مارس ترک کردند. پلیس ملی اوکراین روز ۳۱ مارس وارد شهر بوچا شد و همان روز شهردار بوچا اعلام کرد که شهر بوچا کاملا تحت کنترل مقام‌های اوکراین است. در آن زمان هیچ ادعایی از سوی شهردار یا هیچ مقام دیگر اوکراینی درباره اینکه روس‌ها مرتکب کشتار جمعی شده‌اند وجود نداشت. ویدئوی مورد نظر روز ۲ آوریل توسط مقام‌های اوکراین منتشر شد. مشخص نیست آیا این ویدئو همان روز گرفته شده یا قبل‌تر از آن. اما انچه قطعی است این است که تصاویری که در ویدئو نشان داده می‌شوند به شدت با روایتی که شهردار در ابتدا مطرح کرد تفاوت دارند.»

 انتهای پیام/ح
منبع: فارس
نظرات بینندگان