کد خبر: ۱۵۳۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
امام جمعه شیراز:

مردم شما را انتخاب کردند که خط مشی عوض شود

آیت الله دژکام با انتقاد از اینکه بسیاری از خط‌ مشی‌ها درباره الحاق روستاها از قبل تعیین شده گفت: مردم شما را انتخاب کردند که خط مشی عوض شود نباید همان که بوده را ادامه داد باید این جهت‌گیری‌ها تغییر کند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز در جلسه کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای شهر شیراز با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌های بزرگ ولو اینکه شورا مصوب و شهرداری اجرا می‌کند بدون اینکه مشخص شود دیگران چه دیدگاهی دارند به نتیجه نمی‌رسد، اظهارداشت: این اصل همواره مطرح است که شیراز شهر مهاجرپذیر است اما باید پرسید که آیا باز هم بنا بر مهاجرپذیری است یا خیر؟

دیژکام با بیان اینکه عمده مهاجران غیر از اتباع خارجی از شهرها و روستاهای استان فارس است، گفت: ۴ هزار نقطه روستایی داریم که ۲ هزار نقطه خالی از سکنه است و از آنطرف در نقاط حاشیه‌ای شهر گویش و پوشش مردم فریاد می‌زند که شیرازی نیستند. 

وی با بیان اینکه سوال باید این باشد آیا می‌خواهیم روند مهاجرپذیری را تعطیل کنیم یا نه؟ گفت: اگر بخواهیم باز این این سوال مطرح است که چرا روستاها خالی از سکنه است با وجود اینکه آب، برق، جاده‌ و حتی گاز دارند خالی از سکنه شدند و مردم مهاجرت کردند. 

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه روستاهای خالی از سکنه با وجود خدماتی که داده شده است، ساکنانش به اطراف شهر شیراز مهاجرت کردند، بیان کرد: این مردم در روستا تولیدکننده هستند اما در مهاجرت همه این کارها رها می‌شود و در شهر تبدیل به خدمات‌گیرنده می‌شوند. 

امام جمعه شیراز با اشاره به بحث امنیت اخلاقی در حاشیه شهرها گفت: تامین این موضوع در روستاها قابل کنترل‌ تر است تا در محیط یک کلانشهر چون مهاجرت مسائلی دومینووار به وجود می‌آورد 

وی با بیان اینکه هزینه‌هایی که برای ساماندهی محلات حاشیه‌ای و هزینه‌هایی که شهر باید بدهد باید در مطالعات بیاید، افزود: وقتی در روستاها ایجاد اشتغال شود، مهاجرت معکوس می‌شود همچنین اگر اشتغال‌آفرینی حمایت شود مهاجرت انجام نمی‌شود و مسئله‌های فرهنگی و اجتماعی کاهش پیدا می‌کند. 

دژکام گفت: بین خدمات دادن در رویکرد پذیرفتن مهاجرپذیری با رویکرد نپذیرفتن این امر باید تفاوت باشد، افزود: 
قبل از انتخاب رویکرد مهاجرپذیری و عدم مهاجرپذیری به این مسئله به عنوان یک فوریت نگاه شود که باید کاری کرد تا برای شهرداری هزینه بیشتر ایجاد نکند مانند الحاق برخی از روستاها که برای این امر باید همه جوانب در نظر گرفته شود. 

امام جمعه شیراز با انتقاد از اینکه بسیاری از خط‌ مشی‌ها درباره الحاق روستاها از قبل تعیین شده گفت: مردم شما را انتخاب کردند که خط مشی عوض شود نباید همان که بوده را ادامه داد باید این جهت‌گیری‌ها تغییر کند. 

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ساماندهی در حدی باشد که اولویت‌های ضروری انجام شود اما ایجاد هزینه برای شهرداری نکند، گفت: مخالف یا موافق الحاق نیستم اما سود و ضرر را سبک و سنگین کنید بعد از آن اقدام کنید نه اینکه جهت‌گیری از پیش تعیین شده را بروید. 

وی با بیان اینکه فعالیت‌های جهادی در ارائه خدمات ضروری زندگی و چهارچوب‌دار کردن انجام شود اما برای گسترش خدمات باید بررسی‌های دقیق‌تر شود، افزود: پیگیری هدفمند نسبت به کارها و معطل نگذاشتن کارهایی که باید انجام شود، مدنظر باشد. 

 امام جمعه شیراز بیان اینکه شهرداری و شورای شهر روی مسائل کلانشهر دقت نظر داشته باشد و در این راه از حمایت استانداری فارس نیز می‌تواند بهره‌مند شود، گفت: طرح جامع حرم تحولاتی را برای کنترل حاشیه‌نشینی در مرکز شهر ایجاد می‌کند و این حاشیه‌نشینی‌ها به ویژه در مرکز شهر باید ساماندهی شود چون مطالبه مردم اصیل شهر نیز همین است.



مریم حسینی رئیس کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای شهر شیراز  با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده این کمیسیون گفت: این کمیسیون از ابتکارات دوره ششم شورا است که برای تحقق اهداف این دوره ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اکثر جلسات کمیسیون با حضور دستگاه‌های حمایتی و متولیان امر محرومیت‌زدایی تشکیل می‌شود، افزود: بخش عمده از اهداف این شورا محرومیت‌زدایی است و این کمیسیون نیز به رفع محرومیت، کاهش سکونتگاه‌های غیررسمی، مهارت‌آموزی بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست با همکاری گروه‌های جهادی می‌پردازد. 

رئیس کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای شهر شیراز با بیان اینکه نقشه مهندسی فرهنگی فارس به ویژه بحث عدالت اجتماعی و حمایت از گروه‌های جهادی به عنوان یک سند بالادستی مورد نظر است، افزود: در این راستا بازدیدهای خصوصی از مناطق و ارتباط حضوری با مردم را سرلوحه کار قرار دادیم. 

حسینی با بیان اینکه الحاقات روستاها نیز به صورت ویژه‌ای مورد توجه کمیسیون بوده است، بیان کرد: به صورت نمونه روستای گردخون بررسی شده چون بیشترین آسیب را این منطقه داشته و گزارش به استانداری، نمایندگان و دفتر امام جمعه نیز داده شده است. 

وی با بیان اینکه محرومیت فکری برخی از مدیران سبب محرومیت اجتماعی و فرهنگی مردم شده است، عنوان کرد: 
تفکر محرومیت‌زای مدیران را باید به تفکر محرومیت‌زدا تبدیل کرد چراکه در رفع محرومیت مقام معظم رهبری فرد یا دستگاه خاصی را متولی نمی‌کند بلکه آن را وظیفه‌ای همگانی می‌دانند. 

حسینی با بیان اینکه اگر مسئولان امهال یا کوتاهی دارند باید تعیین تکلیف شود و اگر مشکل قانونی است باید از طریق نمایندگان اصلاح شود، گفت: محرومیت‌ها و آسیب‌های ناشی از این محرومیت‌ها به شیراز سرایت خواهد کرد که نمونه آن نیز در آبان ۹۸ رخ داد و بیشترین اغتشاش از این مناطق به وقوع پیوست. 

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه ۳ قشر جمعیت در روستاهای اطراف شیراز ساکن هستند، افزود: دسته نخست مهاجران هستند، دسته دیگد اتباع خارجی و دیگری شیرازیان که به دلیل مشکلات اقتصادی به حاشیه پناه بردند که این گروه‌ها با تضادهای فرهنگی و رفتاری و بعضا اقتصادی با هم درگیر هستند. 

حسینی درباره الحاق ۶ روستا به شیراز و تاکیداتی که از گذشته در این باره وجود داشته است، افزود: براساس طرح پژوهشی تلاش بر این است که تا بتوانیم به طور جدی الحاقی صورت نگیرد چراکه 
پیوست‌های اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی و غیره برای الحاق لازم است. 

رئیس کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای شهر با بیان اینکه جلسات متفاوتی برگزار و کارگروهی در شهرداری برای احصای وظایف دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده و می‌شود، افزود: همچنین سند محرومیت‌زدایی برای شهر شیراز باید تشکیل شود. 

حسینی با بیان اینکه زیرساخت‌های رفع محرومیت‌ها مثل کارگاه‌های مهارت‌افزایی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: 
پایش لحظه‌ای تغییر کاربری‌ها و ساخت ‌و سازهای غیرمجاز و تلاش برای تدوین 
سند بهداشت روان برای رسیدن به خانواده متعالی از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود. 

وی با بیان اینکه این کمیسیون نوپا و تجمیعی از وظایف دیگر کمیسیون‌ها است، ابراز امیدواری کرد که با همکاری همه بتواند در رفع محرومیت‌ها و سیاستگذاری سال آتی به خوبی عمل کند. 




مهدی طاهری، رئیس شورای شهر شیراز در جلسه کمیسیون محرومیت‌زدایی با بیان اینکه از ابتدا بنا بر این بود که کمیسیون سیاستگذار باشد، گفت: 
باید ابتدا تعریف درستی از محرومیت شود تا بتوان برای آن برنامه‌های عملیات تدوین کرد. 

وی با بیان اینکه نباید شهرداری در لبه این خط قرار گیرد بلکه باید قرارگاهی تشکیل شود و همه دستگاه‌ها ورود کنند تا این مسئله حل شود، گفت: همه باید یک سند و یک تعریف از محرومیت داشته باشیم تا یک عملیات برای رفع آن انجام شود.  

طاهری با بیان اینکه باید این قرارگاه تشکیل شود و همه با هم کار جهادی انجام دهند تا نتیجه مورد قبول واقع شود، افزود: کمیسیون محرومیت‌زدایی ابتکار شورا است و در شهرداری اداره یا بخش مرتبط ندارد، سپاه هم قرارگاه محرومیت‌زدایی تشکیل داده بنابراین باید سایر دستگاه‌ها را نیز در میدان آورد تا با همکاری اقدامی درخور انجام شود. 

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه برای تدوین سند محرومیت‌زدایی شهرستان شیراز باید شخصیت حقوقی واضح مشخص شود، افزود: باید 
طرح‌های عملیاتی و تعریف یکسان از محرومیت‌زدایی مشخص شود تا شهرداری هم کمک کند پیشنهاد این است که قرارگاه محرومیت‌زدایی مسئول تدوین سند شود و دیگران هم کمک کنند.


محمد اسدی، عضو کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای شهر نیز در این جلسه با بیان اینکه حاشیه‌نشینی سابقه ۷۰ ساله دارد و در کشور ۲۰ میلیون حاشیه‌نشین است، گفت: هر روز به معضلات حاشیه‌ها اضافه می‌شود و هیچ کنترلی بر ورود و مهاجرت به شهر وجود ندارد‌. 

وی با بیان اینکه در مورد شیراز هیچ دستگاهی از جمله شهرداری به وظایف خود عمل نکرده است، افزود: تجاوز به حریم شهر و منابع ملی نیز  در این سال‌ها وجود داشته که نشاندهنده عدم توجه دستگاه‌ها به مبحث حاشیه‌نشینی است. 

اسدی با بیان اینکا پروژه‌هایی تعریف شده و بودجه هم در نظر گرفته شده اما صحبت این است که پول نیست، بیان کرد: شهرداری هم جور همه دستگاه‌ها را می‌کشد و با بدهی ۶ هزار میلیاردی هم مواجه است. 

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه سال گذشته ۱۳۷۰ میلیارد بودجه محرومیت‌زدایی استان بوده است که ۹۷ میلیارد سهم شیراز شده که ۳۰ میلیارد آن محقق شده است، عنوان کرد: شورای شهر با جدیت ورود کرده و هدف این است که محرومیت و حاشیه‌نشینی کم شود 
انتظار این است که استان کمک بیشتری برای رفع محرومیت‌ها و حاشیه‌نشینی‌ها کند. 


سید احسان اصنافی، شهردار شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه 
دولت هیچ دغدغه‌ای در گسترش محلات ندارد که نمونه آن منطقه گویم شیراز است، گفت: این منطقه از شورای چهارم تاکنون نزدیک به ۹۰ هکتار افزایش یافته است. 

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی در الحاقات شهر باید مورد توجه قرار گیرد چون این موضوع از ضرورت‌ها است، افزود: سایر دستگاه‌ها برای الحاق فشار می‌آورند اما شهرداری از عهده‌اش برنمی‌آید و نمونه آن در گویم و دوکوهک دیده می‌شود.


انتهای پیام/ف

نظرات بینندگان