کد خبر: ۱۵۳۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۱

افزایش ۷۵ درصدی کرایه تاکسی در شورای شهر شیراز تصویب شد/ نوید ارائه خدمات نوین الکترونیکی

براساس تصمیم اعضای شورای شهر شیراز لایحه دوفوریتی افزایش نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر ناوگان تاکسی‌رانی بررسی شد و به شرح زیر به تصویب رسید.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، لایحه دوفوریتی افزایش نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر ناوگان تاکسی‌رانی شهر شیراز بررسی شد و به شرح زیر به تصویب رسید.

بر اساس این لایحه، نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی در مسیر اول مبلغ ۳۵ هزار ریال و برای مسیر‌های دوم به بعد ۲۵ هزار ریال تعیین شد.

نرخ کرایه تاکسی برقی برای هر مسیر مبلغ ۳۵ هزار ریال ونرخ کرایه ون معلولین برای هر سرویس ۱۵۰ هزار ریال خواهد شد.

نرخ کرایه تاکسی‌های ویژه فرودگاه، بی سیم، ترمینال، راه آهن و شرکت‌های حمل و نقل به میزان ۴۰ درصد نسبت به پارسال افزایش خواهد یافت که از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه تا ۶ صبح مشمول ۲۰ درصد افزایش می‌شود.

شهرداری شیراز موظف است نسبت به تجهیز و توسعه روش‌های پرداخت الکترونیک کرایه از جمله QR کد، در سال ۱۴۰۱ اقدام کند.

پس از تجهیز و راه اندازی سامانه هوشمند سامانه TMS (سامانه مدیریت هوشمند تاکسیرانی) به ازای هر تراکنش پرداخت الکترونیک کرایه (نفر سفر) در ناوگان تاکسیرانی مبلغ ۷۵۰ ریال به عنوان هزینه‌های این سامانه به نرخ کرایه کارتی مسافر اضافه می‌شود که برای ایجاد و توسعه زیر ساخت سامانه پرداخت الکترونیک هزینه خواهد شد.

از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، همه مصوبات مغایر با آن لغو می‌شود.

شهرداری شیراز مکلف است حداکثر تا اولین هفته مرداد ماه درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی و نحوه امکان ارائه خدمات به تاکسی داران، بررسی‌های لازم و کارشناسی دقیق انجام و نتیجه را به شورا ارائه کند.

رضا محمدیان،عضو شورای شهر شیراز گفت: کرایه تاکسی رانندگان شیراز از دیگر کلانشهر‌ها کمتر است.

وی اظهار کرد: این امر به این معناست که رانندگان قشر ضعیف هستند و وضعیت خوبی ندارند همچنین مشکلات اقتصادی سبب می‌شود نوسازی ناوگان حمل و نقل صورت نمی‌گیرد.

محمدیان گفت: از طرفی افزایش نرخ کرایه ممکن است سبب درگیری بر سر پول خرد شود و نباید مصوبه‌ای داشته باشیم که برای رانندگان شبهه مالی ایجاد کند و باید یک عدد رُند تعیین شود.

عضو شورای شهر شیراز گفت: افزایش نرخ باید کارشناسی‌تر باشد و در کلانشهر شیراز باید سیاستگذاری‌ها ضمن تقویت سیستم حمل و نقل حمایت از رانندگان نیز باشد.
شهرداری کیف پول الکترونیکی را اجرا کند

مهدی نصیری، دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز درباره این دستور کار با تایید افزایش نرخ کرایه تاکسی گفت: می‌توان حمایت از رانندگان به شکل افزایش نرخ نباشد بلکه در قالب حمایت‌های دیگر باشد که از رانندگان می‌شود.

وی گفت: اگر شبکه حمل و نقل در شهر با اتوبوس و مترو ایجاد شود هم اقبال مردم از حمل و نقل عمومی بیشتر می‌شود و هم افزایش مسافر تاکسی‌ها را در پی دارد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورا گفت: سامانه مدیریت تاکسی در حال راه‌اندازی است که براساس آن با کارت بانکی امکان پرداخت کرایه وجود دارد و شهرداری کیف پول الکترونیکی که ۶ ماه مناقصه‌اش لغو شده اجرایی کند تا مشکلات این حوزه برطرف شود.

در پایان و پیش از رای‌گیری این دستور کار مهدی طاهری، رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی باید مجدد احیا شود، گفت: می‌توان به جای سالی یکبار، افزایش کرایه سالی دوبار باشد تا نرخ زیاد نباشد.

براساس نظرات اعضای شورای شهر و توضیحات ارائه شده یک تبصره به این لایحه اضافه و تصویب شد، براین اساس که شهرداری ملزم هست تا اولین هفته مردادماه کارشناسی مجدد روی این لایحه و خدمات شهرداری برای رانندگان انجام دهد و نتیجه در شورا مطرح گردد.

همچنین در ادامه صحن امروز شورا طرح کمیسیون شهرسازی و معماری شورا درباره آیین نامه نحوه تایید نقشه‌های (معماری، شهرسازی، سازه، تأسیسات، مقاوم سازی و ژئوتکنیک) به تصویب رسید.

در ادامه لایحه فروش اموال قابل واگذاری شهرداری به صورت نقد و اقساط با تقویم کارشناسی رسمی دادگستری و رعایت ضوابط
آیین نامه‌های مالی و معاملاتی شهرداری به ویژه مواد ۴۵ و ۴۶ آیین نامه مالی شهرداری و کلیه قوانین و مقررات موضوعه اضافه و عبارت "۳۰ درصد نقدی و ۷۰ درصد اقساط در ۳۶ ماهه به عبارت حداقل ۵۰ درصد نقدی و مابقی طی اقساط حداکثر ۱۸ ماهه با اعمال یک و نیم درصد افزایش به مبلغ موضوع تقسیط به ازای هر ماه، بابت هزینه تقسیط اصلاح شد.

همچنین طرح کاهش عوارض سال ۱۴۰۱ شهرداری شیراز به تصویب رسید که براساس آن عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری املاک توسط مراجع قانونی، عوارض صدور پروانه ساختمانی باغات موضوع دستورالعمل اجرایی ماده ۱۴ قانون زمین شهری، هزینه خدمات کلیه باغات واقع در حریم شهر شیراز مشمول این مصوبه نمی‌شود.

تبصره این مصوبه چنین بود که مبالغ عوارض و بهای خدمات موضوع این مصوبه که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا زمان ابلاغ این مصوبه توسط مؤدیان پرداخت شده است، در بستانکاری ملک لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام/ح
برچسب ها: شیراز ، فارس ، تاکسی شیراز
نظرات بینندگان