کد خبر: ۱۵۳۶۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
شیرازه گزارش می‌دهد:

اخراج مراقبین سلامت از کار، تنها راهکاری که پزشکان استان فارسی اتخاذ کردند/گره ای که متولیان بهداشت و درمان به جای دست می خواهند با دندان باز کنند

مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده، در تازه ترین اعتراض خود به کمبود دستمزد، عدم دریافت مزایا، مشکلات بیمه ای،عدم دریافت اضافه کار و... اکنون اخراج شدن شان توسط پزشکان را به لیست اقدامات انجام نشده متولیان بهداشت و درمان استان در راستای احقاق حقشان اضافه کردند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، این پایگاه تحلیلی خبری به درخواست و مطالبه تعداد زیادی از مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده که به صورت پیام های صوتی و نوشتاری خواستار پیگیری مشکلات شان شدند قصد دارد در تازه ترین گزارش خود از مشکلات چندین ساله این قشر بنویسد.

مطالبات و مشکلاتی که اگر چه بارها و بارها تکرار شده اما انگار گوش متولیان حوزه سلامت استان فارس و وزارت بهداشت از این حرفها پر است و یا شاید خود هم در طرحی که اجرا کرده اند آنقدر سرگردان مانده اند که علی رغم گزارش ها و پیگیری رسانه های مختلف هنوز موفق به برطرف کردن ایرادات آن و حل مشکلات نیروی انسانی مشغول در این طرح نیستند.

اگر چه رسانه ها بارها در این خصوص نوشته اند و پیگیری کرده اند، اما همچنان اراده ای برای حل مشکل وجود ندارد،با نگاهی گذرا در رسانه های فارس میبینیم که فقط پایگاه خبری شیرازه تا کنون بیش از 10 گزارش در این خصوص با تیتر هایی از قبیل (بلاتکلیفی مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده و سردرگمی مردم همچنان ادامه دارد/ سهم بیمار فقط یک ویزیت ۶ هزار تومانی است!)،( صفر تا صد برنامه پزشکی خانواده در کشور)،( درخواست مراقبین سلامت از متولیان بهداشت)،( اجرای ناقص طرح پزشک خانواده و نارضایتی مراقبین سلامت)،(مطالبات مراقبین سلامت استان فارس در دست بررسی است) و(طرح تحول سلامت، طرحی که به خوبی اجرا نشد)منتشر کرده و از مسئولین خواستار رسیدگی به حل این مشکل شده است.


اوایل سال 1399 بود که عده ای از مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده مشغول به کار در درمانگاه های دولتی و خصوصی استان فارس پس از اعتراضات شفاهی و درخواستهای کتبی خود از متولیان بهداشت و درمان استان در راستای افزایش حقوق و دستمزد و پس از نشنیده شدن صداهایشان اقدام به اعتصاب کرده و دست از کار کشیدند و با انتشار بیانیه ای از دولت و متولیان امر سلامت خواستار مطالبات به حق خود شدند.

در پی این اقدام چندین نفر از این افراد از جاهای مختلف استان با ارسال پیام به سامانه مردمی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه خواهان رسانه ای شدن این مشکل شدند تا شاید صدایشان از طریق تریبون رسانه به گوش مسئولین بالا دستی برسد.

 در آن زمان حقوق این افراد کمتر از یک میلیون تومان بود که بخشی از این مبلغ نیز بابت بیمه از آنان کسر می‌شد و به قول خودشان در نهایت 270 هزار تومان برایشان باقی می ماند.

در پی انتشار مطلب شیرازه و مطالبه گری این قشر دانشگاه علوم پزشکی ظاهرا مبلغ بسیار ناچیزی به این دستمزد اضافه می کند اما دیگر مشکلاتشان از جمله تعلق نگرفتن مزایا، عیدی و... همچنان پا بر جا ماند تا اینکه روند کرونا رو به افزایش رفته و فعالیت مراقبین سلامت چندین برابر شد و گاه به خاطر حضور مستقیم در محل درمانگاههایی که بیمار کرونایی مراجعه می کند خطرات جانی آنها را تهدید می‌کرد ولی همچنان با دستمزد اندک قبل ادامه فعالیت دادند.

مراقبین سلامت در استان فارس که بخشی از سنگینی کار طرح پزشک خانواده را بر دوش دارند معتقد هستند چون این طرح نصفه و نیمه و ناکارآمد تنها در فارس اجرا می‌گردد صدای آنها به متولیان بهداشت در وزارتخانه نمی‌رسد و گاه و بیگاه مسئولان استانی با وعده وعیدهای عملی نشده آنها را تا حدودی راضی می‌کنند

اوایل انتصاب رئیس جدید علوم پزشکی شیراز در دولت سیزدهم عده ای از این افراد مجدد و برای چندمین بار مقابل دانشگاه علوم پزشکی تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند و خبرنگار شیرازه نیز برای احقاق حق این قشر بار دیگر به ماجرا ورود کرد و به سراغ عباس رضائیان زاده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز رفت.
 
وی در آن زمان اظهار کرد: امروز با حضور در جمع معترضان و گفتگو با آن ها به مشکلاتشان پی بردیم و متوجه شدیم بیشتر بحث ها و چالشها بر روی دریافتی ها و دستمزدها و بیمه آنها است.

رضائیان زاده اعتراض های چندباره مراقبین سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: معترضین ناراضی از حقوق، مزایا و حق بیمه خود بودند مقرر شده بود که بیمه ۱۲ درصدی را که قرار است به حساب پزشک واریز کند تا به مراقبت تعلق بگیرد این  به حساب پزشک واریز نشود و به طور مستقیم به مراقب سلامت پرداخت گردد، اما از آنجا که بیمه نمی تواند مستقیم با دو نفر قرارداد ببندد و برابر با مقررات فقط پزشک را می شناسد قرار شده یک شرکت واسطی حضور داشته باشد تا مراقبین سلامت تحت پوشش آن قرار گیرند و شرکت مبلغ ۱۲ درصد به علاوه مبالغ دیگری که دانشگاه باید تأمین اعتبار کند به مراقب سلامت پرداخت شود.

این مقام مسئول در 24 آذر سال 1400 نیز به خبرنگار شیرازه گفت: بنده به آنها اطمینان میدهم که با پیگیری و بررسی، مشکلات آنها را تا حد امکان و تا جایی که قانون و مقررات اجازه دهد،مرتفع خواهیم کرد، چراکه هر طرحی پس از روی کار آمدن دارای ایراداتی است و قطعاً تغییر در پرداخت حقوق توسط پزشک و منتقل شدن آن به شرکت آوای سلامت دارای مشکل و ایراداتی است که با بررسی باید حل گردد.

پس از آن برای مدتی مراقبین سلامت به امید رسیدگی به مشکلاتشان به سر کار برگشته و با همان میزان دستمزد ادامه فعالیت دادند ولی این بار انگار پزشکان این طرح ناراضی از همین اندک حقوقی که به مراقبین داده می شد بودند و به همین خاطر دست به اعتصابو اعتراض زدند ولی وقتی از آنان خواسته شد هر کسی رضایت ندارد از این طرح خارج شود، تنها یک پزشک اعلام خروج نموده و درخواست قطع همکاری کرد که این امر نشان از مزایایی است که برای انان در پی دارد.

و اما ادامه  ماجرا..

در تازه ترین اقدام جوانمردانه متولیان بهداشت و درمان، چشممان به جمال تصمیمات جدید پزشکان طرح  پزشک خانواده روشن شده است، تصمیمی که به جای حل مشکل بیشتر شبیه پاک کردن صورت مسئله می باشد.

شب گذشته تعدادی از مراقبین سلامت در پیامهای صوتی که به پایگاه خبری شیرازه ارسال کرده اند خبر از اخراج خود توسط پزشکان دادند و گفتند که بعد از پیگیری های بسیار، مشکلات بیمه ای ، اضافه کار، حقوق اندک، نداشتن مزایا و عیدی و دیگر خواسته هایشان که اجابت نشد، هیچ، حالا توسط پزشک مربوطه نیز اخراج شده و از بهمن ماه سال گذشته خانه نشین شده اند.

خانم احمدی یکی از مراقبین سلامت می گوید: در شرایطی که بیمه را خودمان پرداخت می کنیم و با سختی کار کنار آمده ایم اکنون این اقدام غیر منصفانه و ناعادلانه می باشد.


عرفانی دیگر مراقب سلامت عنوان کرد: انگار در استان فارس همه چیز بر عکس جاهای دیگر است، چون مراقبین سلامت دیگر استان حاضر در این طرح یعنی مازندران با اعتراض به شرایط شان همان سال اول مشکلات شان مرتفع شد ولی ما پس از این همه پیگیری به نتیجه که نرسیدیم، اخراجمان هم کردند.

خانم زارعی هم از ناتوانی مسئولین علوم پزشکی و مسئولان ارشد استان در رفع این مشکل سخن گفت و ادامه داد: «هر دم از این باغ بری می رسد، تازه تر از تازه تری میرسد» و حالا سوال من از استاندار فارس این است که خود آیا پاسخ مطالبه گری ما باید به قیمت اخراج شدنمان تمام شود و حق پیگیری مشکلاتمان را نداریم؟


اینها تنها گوشه ای از درد دل های مراقبین سلامت از طرحی بود که سال 1391به امید بهبود شرایط درمانی در دو استان به صورت آزمایشی شروع به کار کرد ولی حالا پس از 10 سال هنوز نه ایرادات طرح بر طرف شده و نه در کل کشور اجرا می گردد و حتی کسی حاضر نیست به مطالبه به حق نیروهای انسانی این طرح پاسخ منطقی و منصفانه دهد.

 در پایان روی سخنم با استاندار فارس است:

جناب آقای ایمانیه استاندار محترم و انقلابی فارس، شما که خود از بدنه و جامعه پزشکی این مرز و بوم هستید و در زمان اجرای آزمایشی طرح پزشک خانواده در منصب ریاست دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان مشغول به خدمت بوده و موافقت به اجرای چنین طرحی در استان نمودید، آیا وقت آن نرسیده که با نگاه منصفانه تری یک بار برای همیشه این مشکل را برطرف کرده و هم پاسخ مردم فارس را از نارضایتی ایرادات این طرح دهید و هم مطالبات به حق نیروهای انسانی طرح(مراقبین سلامت) را پیگیری و مرتفع نمایید؟ تا شعار مردمی بودن دولت سیزدهم در نگاه مردم محقق گردد؟

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
نازیلا هوشمندی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
0
بنده بعنوان مراقب سلامت با ۶ سال سابقه کاری در فارس شهر شیراز مطب خصوصی با توضیحات موافق ام
خط مقدم کرونا پرسنل زحمت کش مراقبین همیشه گمنام سلامت از همکاران بودند
هیچ حق و حقوقی در علوم پزشکی استان فارس سر جای خودش نیست و کسی انگار صدای ما را نمی‌خواهد بشنود.
توقع زیادی نداریم ۸ سال مشغول بکار در خارج از منزل می‌خواهیم به حق منصف خود برسیم.