کد خبر: ۱۵۳۶۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
شیرازه گزارش میدهد:

مصوبه ای که برای تاکسی داران و مردم دردسر ساز شد/ تعادل در افزایش نرخ کرایه ها مطالبه عمومی شهروندان شیرازی

تازه ترین مصوبه شورای شهر شیراز طی روزی های گذشته افزایش نرخ کرایه ناوگان تاکسی رانی و حمل و نقل عمومی بود که به نظر می رسد آنچه حاصل شد نارضایتی رانندگان و شهروندان است و هر دو خواهان تعادل در این قیمت هستند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، شورای شهر شیراز اواخر سال گذشته و در اول اسفند ماه در چهل و نهمین صحن علنی شورا لایحه ای  را مبنی بر افزایش 30 درصدی نرخ کرایه های ناوگان حمل و نقل عمومی مورد بررسی و سپس تصویب کردند که بر اساس آن تمام ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شامل این افزایش کرایه می‌شدند.

اگر چه همان زمان با انتشار این خبر قشرزیادی از شهروندان از این تصمیم ناراضی بودند اما رانندگان افزایش کرایه  را کمک به معیشت خود و خانواده هایشان می دانستند.

در همان زمان گلایه های مردم روز به روز بیشتر گشت و فشار مضاعفی بر کارگران و کارمندانی که مجبور هستند روزانه از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند، وارد شد.

باباخانی رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری شیراز در 21 فروردین سال جاری از افزایش 30 درصدی کرایه ها خبر داد و مهر تاییدی شد بر تصمیم شوراییان اما ماجرا به همین جا ختم نشد و انگار این بار اعضای شورای شهر شیراز چشم خود را بر فشارهای اقتصادی که بر مردم وارد می شود و گرانی های لحظه ای اجناس و کالاهای اساسی بسته اند و در تصمیمی غیر کارشناسانه از افزایش 75 درصدی نرخ ناوگان تاکسی رانی خبر دادند.

روز 22 فروردین ماه سال جاری خبری مبنی بر افزایش 75 درصدی(که البته در شرایط کنونی 100 درصدی در حال اجرا است)نرخ تاکسی های شهری شیراز در رسانه های استان فارس منتشر شد.

در این خبر امده بود: براساس تصمیم اعضای شورای شهر شیراز لایحه دوفوریتی افزایش نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر ناوگان تاکسی‌رانی بررسی شد و به شرح زیر به تصویب رسید.

بر اساس این لایحه، نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی در مسیر اول مبلغ ۳۵ هزار ریال و برای مسیر‌های دوم به بعد ۲۵ هزار ریال تعیین شد.

نرخ کرایه تاکسی برقی برای هر مسیر مبلغ ۳۵ هزار ریال ونرخ کرایه ون معلولین برای هر سرویس ۱۵۰ هزار ریال خواهد شد.

نرخ کرایه تاکسی‌های ویژه فرودگاه، بی سیم، ترمینال، راه آهن و شرکت‌های حمل و نقل به میزان ۴۰ درصد نسبت به پارسال افزایش خواهد یافت که از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه تا ۶ صبح مشمول ۲۰ درصد افزایش می‌شود.

هر چند به عقیده اعضای شورا، این افزایش تقریبا 100 درصدی به نفع تاکسی داران است اما خبرنگار شیرازه روز پنج شنبه جهت گفتگو با شهروندان و اطلاع از نظرات مردم در خصوص این تصمیم به سطح شهر رفت ولی برای اولین بار با گلایه هایی مشترک از تاکسی داران و شهروندان مواجه شد که هر دو ناراضی از این مصوبه بودند.

 یکی از رانندگان تاکسی واقع در میدان شهدا گفت: الان دو ساعت است که منتظر مسافر ایستاده ام  اما از روزی که نرخ کرایه هاافزایش دو برابری داشته تعداد مسافران ما بسیار کمتر شده است.

راننده دیگری می گفت: در روزهای اول فکر می کردیم این تصمیم به نفع رانندگان است و با افزایش دوبرابری شاید گوشه ای از هزینه های سنگینی که بابت تاکسی و تعمیرات و خرید قطعات پرداخت می کنیم جبران شود ولی حالا با کم شدن تعداد مسافران عملا این مصوبه نتیجه معکوس داده و ما را بیکار تر کرده است.

 یکی از شهروندان نیز که از این افزایش چند برابری نرخ کرایه ها بسیار شاکی بود، عنوان کرد: اعضای شورا یا هنوز سری به بازار و قیمتها نزده اند که خبر ندارند افزایش لحظه ای کالاهای اساسی زندگی چه بر سر مردم آورده یا در این شهر و کشور زندگی نمی‌کنند که مصوبه هایی این چنین غیر اصولی تصویب می‌کنند.

خانم میانسالی هم اظهار کرد: قبل از افزایش های سرسام آور نرخ کرایه تاکسی به خاطر درد پا و کمر کمتر اتوبوس و مترو سوار می شدم اما حالا با این شرایط رنج سوار شدن به اتوبوس های خط شهری را به جان می خرم ولی کمتر سوار تاکسی می‌شوم.

این گلایه مشترک بین تاکسی داران که معتقدند با افزایش این چنینی کرایه ها، مسافران دیگر استقبالی از ناوگان تاکسی رانی نمیکنند و این اتفاق به ضرر آنها تمام شده از یک سو و نارضایتی مردمی که در تامین معیشت زندگی به فکر این هستند که هزینه ها را به حداقل کاهش دهند از سوی دیگر باعث شد تا ماجرا را از شورای شهر پیگیری کنیم.

نان حلالی که حرام می شود!

وقتی پای درد و دل رانندگان اتوبوس و تاکسی می نشینیم متوجه نارضایتی عجیبی درخصوص نرخ کرایه پرداخت نقدی می شویم. راننده اتوبوسی در این رابطه می گوید: کرایه نقدی را 1950 تومان تعیین می کنند درصورتی که اکنون 50 تومانی دیگر وجود ندارد که بتوانم بقیه پول مسافران را پس بدهم بنابراین باید یا ثانیه به ثانیه حلالیت بطلبم و یا بی تفاوت 2 هزار تومان از مسافر دریافت کنم. چرا نمایندگان این شهر کرایه ها را رُند نمی کنند تا هم نان راننده حرام نشود و هم حقی از مسافر ضایع نگردد!؟

این موضوع حتی گاها به گله شدید مسافران از راننده تبدیل شده که نتایج مطلوبی را به همراه نداشته است.

برای پیگیری موضوعات فوق، چند بار جهت هماهنگی مصاحبه با رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با روابط عمومی وی تماس گرفتیم اما موفق به گفتگو نشدیم.

در ادامه به سراغ دیگر اعضای شورا و تصمیم گیرندگان و طراحان اینگونه مصوبه ها خواهیم رفت تا  ضمن اطلاع از چند و چون ماجرای افزایش نرخ کرایه ها، اعضای شورای شهر را نسبت به گرانی های کمر شکن کالاها، عدم نظارت بر بازار، اقتصادی که روز به روز ضعیف تر میشود و مشکلات مردمی که به جای حل شدن چندین برابر میگردد مطلع کنیم.

شوراییانی که با شعار انقلابی گری، عدالت محوری، و مردم سالاری رای خود را از میان این شهروندان کسب نموده اند و حالا در وقت عمل باید پاسخگوی نیازها و مطالبات مردم بوده و تصمیمات منطقی اتخاذ کنند تا هم بر قشر ضعیف جامعه و هم بر جامعه هدف فشار های مضاعف وارد نشود.


 انتهای پیام/س









نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
0
آخه مگه درآمد من چقدر افزایش یافته که ۱۰۰ درصد به کرایه اضافه شده
دیگه تو خیابون باید پیاده برم، همه مسیرها که اتوبوس نداره، چقدر فشار به مردم میارید، قبول دارم که رانندگان تاکسی هم هزینه دارند ولی همه هزینه ها را گردن مردم نگذارید، چهار تا عوارض تصویب کنند و از تجار و سرمایه داران بزرگ عوارض بگیرند نه اینکه از عموم مردم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
0
اگر چه نمی دانم نظراتی که اینجا داده می شود خاصیتی دارد و یا ندارد ولی نظرم را می دهم
متاسفانه در کشور ما نوعی ملوک الطوائفی در مدیریت وجود دارد تا زمانی که این حل نشود مشکلات باقی است
دولت می گوید حقوق را 10 % اضافه می کند اما بیمه تکمیلی 50% گران می کند بهای آب و برق را به بهانه مصرف زیاد اضافه می کند
من تعجب می کنم جناب طاهری رئیس شورای شهر شیراز آدم متعهد و توانمندی است اما زیر سبیلش این اتفاق می افتد
تاکسی و اتوبوس مال کم درآمد هاست چرا چنین شود