کد خبر: ۱۵۳۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تذکر دو عضو شورای شهر به شهردار شیراز؛

از مهلت یک ماه به اصنافی جهت ارائه فهرست املاک تحت تملک شهرداری تا فرصت 4 ماهه جهت آغازعملیات اجرایی تمامی پروژه های بزرگ مقیاس شیراز

طاهری و اسکندری در پنجاه و هفتمین صحن علنی شورای شهر شیراز خطاب به شهردار این کلانشهر، اصنافی را مکلف کردند تا ظرف مدت یک ماه فهرست تمامی منازل و املاک تحت تملک خود را به شورا تقدیم؛ همچنین موظف شد تا پایان نیمه نخست سال جاری عملیات اجرایی تمامی پروژه های بزرگ مقیاس مندرج در بودجه مصوب سال جاری را آغاز کند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، پنجاه و هفتمین صحن علنی شورای شهر شیراز در حالی برگزار شد که تنهات دو دستور کار در صحن دنبال شد که یکی مربوط به طرح یک فوریتی جمعی از اعضای شورا درباره شفافیت و حفظ اموال و املاک شهرداری و توزیع عادلانه امکانات بود که با 13 نفر اعضای شورا به تصویب رسید و در ادامه طرحی برای تقویت ناظران شورا در محلات مطرح گردید تا کلیه پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اقداماتی که در محلات انجام می‌شود در چهارچوب بودجه با نظارت ناظران شورا باشد که در این باره نیز یک فوریت طرح تصویب و برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

در دستورکار اول که به تصویب شورائیان رسید، شهرداری شیراز مکلف شد ظرف مدت یک ماه فهرست تمامی منازل تحت تملک خود، منازل و اماکن مورد مسیری، اماکن تجاری و باغات خود را به همراه بهره‌ بردار کنونی مدت قرارداد، میزان اجاره بها، سوابق 5 ساله مورد استفاده، مساحت و نشانی را تنظیم و نسبت به ارسال این گزارش به شورا اقدام کند.

همچنین ظرف مدت یک ماه نسبت به تهیه آئین نامه نحوه در اختیار قراردادن این منازل ( موضوع این ماده واحده ) اقدام و جهت تصویب به شورا ارائه و ظرف مدت 3 ماه نسبت به ایجاد سامانه به روز مدیریت متمرکز ابنیه، املاک و زمین‌های شهرداری و همچنین ثبت تمامی املاک شهرداری را در سامانه مذکور اقدام کند.

علی سلطانی، سخنگوی شورای شهر درباره این دستور کار گفت: املاکی که شهرداری در اختیار دارد اکنون در اختیار برخی از اشخاص حقیقی یا سازمان‌ها است که تاکنون گزارشی به شورا ارائه نکرده است.

وی با بیان اینکه باید گزارش 5 ساله این واگذاری‌ها به شورا ارائه شود، تصریح کرد: برای این واگذاری‌ها باید مراحل قانونی طی می‌شده که به نظر می‌رسد هنوز انجام  نشده است.

مهدی نصیری، دیگر عضو شورای شهر نیز در این باره با اشاره به اینکه نقشه جامع برای ثبت اطلاعات نیاز است، عنوان کرد:املاک شهرداری از مهم‌ترین اطلاعات است که شاید به صورت کامل ثبت نشده و این بستر می‌تواند به شفافیت املاک شهرداری کمک کند.

الهام خواست خدایی، دیگرعضو شورای شهر شیراز نیز ایجاد فضایی برای سیستم به روزآوری املاک شهرداری را ضروری دانست و افزود:به روزرسانی سیستم باید در مصوبه ذکر شود.

و اما اصنافی شهردار شیراز نیز در پاسخ به مطالبات و گفته های شورائیان در خصوص این مصوبه، اظهار کرد:از سال 97 به این سو تمامی اطلاعات ثبت شده و قبل از آن یا مواردی که در سالیان گذشته انجام نشده هم در حال پیگیری است.

شهردار شیراز در آستانه استیضاح

شهردار شیراز در این جلسه و در نطق پیش از دستور دو تن از اعضای شورا  دو تذکر یکی از طاهری رئیس شورای شهر و دیگری از اسکندری رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز دریافت کرد.
از مهلت یک ماه به اصنافی جهت ارائه فهرست املاک تحت تملک شهرداری تا فرصت 4 ماهه جهت آغازعملیات اجرایی تمامی پروژه های بزرگ مقیاس شیراز
مهدی طاهری خطاب به اصنافی شهردار شیراز گفت: به شهردار محترم و برادر خوبم سید احسان اصنافی یادآور می شوم ، اگر تا پایان نیمه نخست سال جاری عملیات اجرایی تمامی پروژه های بزرگ مقیاس مندرج در بودجه مصوب سال جاری آغاز نشوند و اگر دلیل قانع کننده ای نبینم اینجانب علیرغم میل باطنی از جمله تنظیم کنندگان درخواست استیضاح شما، خواهم بود .

تنها ۳مصوبه عمرانی شورا توسط شهرداری محقق شد

علیرضا اسکندری رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز خطاب به اصنافی عنوان کرد:جناب شهردار چرا پس از گذشت 9 ماه از عمر این دوره و ابلاغ 60 مصوبه و تصمیم شورا و کمیسیون عمران تا این تاریخ تنها 3 مورد توسط شهرداری محقق شده است  .

وی با بیان اینکه معتقدم پاسخگویی ، لازمه یک شهر توسعه یافته و همراهی شهروندان در این مسیر است، افزود: اجرای پل شیشه ای علی بن حمزه در محور عرفان ، پروژه باغ ملی ، پروژه آتش نشانی گویم ، پروژه فرهنگسرای معلولین، ساماندهی رودخانه خشک و چنار راهدار، پروژه ساماندهی و تعریض محور گویم ، تقاطع جمهوری، پروژه سردار سپهبد شهید سلیمانی ، پروژه سینما جوان و بررسی عملکرد سامانه PMS و ارتقاء کیفیت آسفالت تنها و بخشی از تصمیمات کمیسیون عمران شورای شهر شیراز است که این کمیسیون بعنوان نقشه راه برای توسعه شهر به شهرداری ابلاغ کرده و منتظر ارایه گزارش عملکرد شهرداری است .

اسکندری ادامه داد: با شروع به کار شورای ششم ، توسعه همه جانبه و عدالت محور با اجرای  پروژه های عمرانی در سطوح مختلف در دستور کار کمیسیون عمران شورا قرار گرفت و براساس همین رویکرد در متمم بودجه سال 1400 و بودجه 1401 شاهد جهش در بودجه عمرانی برای اقدامات شهرداری در اجرای سیاست گذاری شورا شهر بودیم .

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد:هر چند انتظار می رود با حجم تکالیف عمرانی و اهتمام بر تکمیل پروژه های نیمه تمام بعنوان سرمایه های شهر ، شهردار و مجموعه  شهرداری شیراز  با شتاب بیشتری بر مسیر ریل گذاری  شده کمیسیون عمران  اقدام کنند تا کلان شهر شیراز در ایام خدمت شهردار شیراز از مسیر توسعه باز نماند، اما در طول 9 ماه از عملکرد کمیسیون عمران شورا حسب وظیفه و براساس نیاز سنجی شهر شیراز تا کنون تعداد 38 طرح  از کمیسیون عمران بعنوان تکالیف به شهرداری ابلاغ و همچنین تعداد 22 طرح از کمیسیون جزء مصوبات شورای شهر جهت پیگیری و اجرا به شهرداری شیراز محول گردید.

وی با تاکید بر اینکه اکنون شهرداری چقدر در مسیر اجرای این پروژه ها گام برداشته است این موضوع را حائز اهمیت تر کرده است، اظهار کرد: با توجه به اخبار پیشرفت عملیات اجرایی آزاد راه شیراز _ اصفهان و افتتاح این پروژه در اینده نزدیک  و انتقال ترافیک ورودی این آزاد راه به محور شمال غرب، همچنین ایجاد ترافیک ناشی از تعصیلات آخر هفته در این مسیر ، تصمیم براین شد که ساماندهی ورودی محور شمال غرب گویم در لیست  پروژه ستاره  شورا قرار گیرد و شهرداری نسبت به  تملک و اجرا  اقدام نماید.

از مهلت یک ماه به اصنافی جهت ارائه فهرست املاک تحت تملک شهرداری تا فرصت 4 ماهه جهت آغازعملیات اجرایی تمامی پروژه های بزرگ مقیاس شیراز
اسکندری ساماندهی این محور را علاج پیش از وقوه دانست و افزود: با ساماندهی این محور مجبور نیستیم مسافران آزاد راه کریدور شمال به جنوب کشور در پشت دروازه های شهر در ترافیک  معطل  نگه داریم ، از سوی دیگر ساکنان اقمار محور گویم و شهروندانی که قصد عبور از این مسیر جهت تردد به سمت شهرهای شمال استان را دارند  با حجم ترافیک زیاد آزرده خاطر نمی کنیم لذا از شهرداری شیراز درخواست داریم بدون وقفه و معطلی در اجرای این پروژه مهم  اهتمام به خرج دهد  و گزارش عملکرد خود را در صحن علنی شورا  ارایه نماید

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در پایان تاکید کرد: وقت آن است که شهروندان بعد از گذشت حدود 8 ماه از فعالیت شهردار، شاهد عملکرد درخور بودجه عمرانی تخصیص یافته به شهر باشند.

دم به روزرسانی واقعی در سالیان اخیر سبب شده که عوارض از ۳ درصد به یک درصد کاهش یابد

در ادامه این جلسه سید احسان اصنافی شهردار شیراز نیزبا بیان اینکه آخرین تغییرات لوایح عوارضی تا ۱۵ بهمن هر سال باید اعلام شود، اظهار کرد: شورا و شهرداری این کار را انجام داد که به دلیل یک ایراد به شورای حل اختلاف ارجاع داده شد.

وی با بیان اینکه هزینه‌هایی که شهرداری در مراحل ساخت و ساز دریافت می‌کند بخشی ناشی از ارزش افزوده، بخشی درباره زمین و عرصه و بخشی مربوط به عوارض ساختمانی است، گفت: طبق اصلاحات عوارض تمام عوارض شهرداری ضریبی از قیمت واحد زمین، سرقفلی و ساختمان است که توسط کارشناسان رسمی دادگستری تعیین می‌شود.

اصنافی با بیان اینکه به روزرسانی این دفترچه‌ها در سالیان اخیر انجام و ضریب به واقعیت نزدیک نشده بود، افزود: این عدم به روزرسانی واقعی سبب شده که عوارض از ۳ درصد به یک درصد کاهش یابد و این حقوق عمومی شهر است.

شهردار کلانشهر شیراز با تاکید بر اینکه  در راستای ایفای حقوق مردم شهر بخش‌هایی به صورت پلکانی به روزرسانی شد، بیان کرد: این امور مطابق نظر کارشناس رسمی دادگستری انجام گرفته است.

شهردار شیراز در انتها درخصوص عوارض ماده ۱۴ و شبهات مطرح شده درباره آن گفت: این ماده مربوط به باغات است که در طی سال گذشته فقط ۹ مورد و مربوط به منطقه برخوردار شهر نیز بوده است.

 
انتهای پیام/س
برچسب ها: شورای شهر ، شیراز ، شهردار
نظرات بینندگان