کد خبر: ۱۵۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
نماینده ولی فقیه در استان فارس:

عالم همه دارایی اش را بر کف دست گرفته و همه خوبی ها را برای اجتماع میخواهد

آیت الله دژکام گفت:خدای متعال در قرآن می فرماید " إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ "، تنها مردمان عالم و دانا مطیع و خدا ترسند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام در یادواره ائمه جمعه شهرستان کازرون و پیش همایش 
حوزه انقلابی حوزه منتظر با اشاره به ابعاد شخصیتی فقید ۳ امام جمعه فقید شهرستان کازرون یعنی شهیدان شیخ محمد خرسند و حاج شیخ عبدالرحیم دانشجو و نیز مرحوم آیت االه ایمانی بیان داشت: خدای متعال در قرآن می فرماید " إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ "، تنها مردمان عالم و دانا مطیع و خدا ترسند.

وی ادامه داد:  تقدیر از شأن یک عالمی همچون مرحوم ایمانی که آبروی خود را کف دست گرفت و برای عزت ایران اسلامی حرکت کرد و در مقاطع مختلف و در جایگاه های گوناگون منشا خیر و برکت بوده است را شایسته و بایسته و لازمه حرکت بزرگتر یعنی همایش حوزه منتظر میدانیم.

آیت الله دژکام با اشاره به آیات قرآن کریم افزود: خدای متعال می فرماید که " إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ"، تنها کسی خشیت در دلش از خدا پیدا می شود که اهل علم باشد.به قول جناب شیخ بهایی " خشیة الله را نشان علم دان ... انما یخشی تو از قرآن بخوان". اگر می خواهیم بدانیم درسهایی که در حوزه و دانشگاه می خوانیم واقعا علم هست یا نیست، نشانه علم در قرآن کریم خشیت خدا قرار داده شده است.

عالم همه دارایی اش را بر کف دست گرفته و همه خوبی ها را برای اجتماع میخواد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تشریح علم واقعی و اثرات آن در انسان گفت: به القابی مانند فلان عالم در حوزه یا دکتر و ‌مهندس در دانشگاه نباید مغرور شد، چه در حوزه و چه در دانشگاه این ها برای دنیا اگر باشد در حد همان زندگی دنیایی می ماند،  اما اگر برای خدا هست نشانه دارد و نشانه آن این است که در دل کسی که علم آموخته، خوف خدا و خشیت خدا باشد و اگر این ‌پیدا نشد دیگر علم نیست. در اصطلاح بلد است ولی به تعبیر قرآن عالم نیست.عالم را ما دیده ایم، در فضای مسجد که قرار‌می گیرد حال دیگران با حضور او تغییر می کند.

آیت الله دژکام با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید دانشجو اظهار داشت:عالم یعنی شهید حجت الالسلام والمسلمین دانشجو که دستور میداد مشکلات مردم را حتی از وسایل شخصی خودش برطرف کنند و این ‌عالم است.برای خودش نمی خواهد بلکه برای مردم می خواهد.برای عبادالله کار‌می کند.عالم این مرد بزرگ شهر شما شهید خرسند است که وقتی در حضورش قرار ‌می گرفتید صفای نفس ایشان مشهود و ملموس بود در حالیکه یک‌چهره‌کاملا سیاسی قلمداد میشد.

وی ادامه داد: سعدی در گلستان می گوید " بدیدم عابدی در کوهساری /قناعت کرده از دنیا به غاری/چرا گفتم به شهر اندر نیایی؟ /که باری بند از دل برگشایی/بگفت:آنجا پری‌رویان نغزند /چو گل بسیار شد، پیلان بلغزند!"
ای عمل  تاثیری در هدایت اجتماع نمی گذارد و به تعبیری شخص محوری است، ولی علما در عرصه فعالیت سیاسی و اجتماعیدفعالند و در عین‌حال خشیت الله نشانه آنهاست.

امام جمعه شیراز با بیان برخی دیگر از ویژگی مردان خدا اظافه کرد:  این ویژگی عالمان راستین است، خدای‌متعال در سوره مبارکه فاطر وقتی نشانه عالم را خشیت از خدای ‌متعال مطرح‌ می کند در ادامه چند کار ویژه که اهل علم انجام می دهند را هم ذکر کرده است. علما ویژگی هایی دارند نه اینکه کاری نکنند و صرفا در گوشه ای به عبادت بپردازند که متاسفانه جامعه ما امروز در جهات معنویت انحرافات از این سنخ پیدا می کند که به اسم معنویت فرار کردن از مسئولیت اجتماعی را به دنبال آورده است؛ خیر، با قبول مسئولیت اجتماعی باید کار خود را انجام دهیم.


عالم همه دارایی اش را بر کف دست گرفته و همه خوبی ها را برای اجتماع میخواد.
ایت الله دژکام با بیان خاطرات و خدمات مرحوم ایت الله ایمانی گفت:مرحوم آیت الله ایمانی در ۱۹‌ ماه شعبان از دنیا رفتند.این حوزه منتظر که برای طلبه ها نامگذاری کردیم ایشان در هرجایی حضور داشتند و قدرتمندانه کار حوزه را پیش بردند.در کازرون مدرسه بسیار پر برکت صالحیه را راه اندازی کردند که از ابتدای تاسیس این حوزه شاهد حرکات ارزشمند بوده تا آنچا  که آیت الله مصباح یزدی که سمبل بصیرت انقلابی است در کازرون سخنرانی میکند و جهت میدهد.

وی ادامه داد: در مدت ۱۰ سال که در شیراز بودند یک حرکت بزرگ در تحول حوزه علمیه فارس رقم زده شد .نزدیک به ۸۰۰ طلبه را سازماندهی و به میدان آورد. ۵ مدرسه احداث کرده و انشاالله به زودی شاهد خواهیم بود مدرسه بزرگی که ایشان در شیراز اساس آن را گذاشتند به نام مدرسه امام موسی کاظم (ع) به زودی در شیراز آغاز به کار خواهد کرد.
این ویژگی آیت الله ایمانی بود که حضورش در هر ۳ نقطه فعالیت فرهنگی و دینی و امامت جمعه همراه بود با توسعه بسیار ارزشمند حوزه که این کار توفیق الهی می خواهد.حوزه را به این شکل پیش آورد.

این برکت مرحوم آیت الله ایمانی در حوزه انقلابی بود و این حوزه انقلابی چشم انتظار ظهور حضرت ولی عصر است،
این بزرگ مردان شهر خود را بیشتر‌معرفی کنید.این یک وظیفه است. پیامبر گرامی اسلام فرمود " عِنْدَ ذِکْرِ الصّالِحینَ تَنْزِلُ الرَّحْمَةُ " ، به هنگام یاد صالحان رحمت الهى نازل مى شود.

عالم همه دارایی اش را بر کف دست گرفته و همه خوبی ها را برای اجتماع میخواد.


آیت الله دژکام با اشاره به اهمیت معرفی علما بیان داشت: هویت یک شهر به علمای آن شهر است، شناسنامه انقلابی گری شما مردم را علما و شهدا امضا می کنند و اگر این ها را از دست دهیم بعد از‌مدتی دشمن فریب می دهد و آورده های پیشین را از ما خواهد گرفت.الحمدالله شما در شهری هستید که چهره نماینده شهرتان چهره یک ‌شخصیت علمی و کشوری است و در بحث انرژی هسته ای نماینده شما را می شناسند و بسیاری از دانشمندان هسته ای شهید شاگردان نماینده شهر شما بودند.این را ‌به عنوان چارچوب هویت یک شهر باید اهمیت داد و ایشان ‌شخصیت‌ علمی است و نه به خاطر نماینده بودن بلکه به خاطر اینکه عالم است احترام ‌می شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به اهمیت اقدام تربیتی در رابطه با نسل های بعدی اظهار داشت:این‌فرهنگ را در بین‌نسل نوجوان و جوان خود رسوخ دهید تا انشاالله در نسل بعدی هم علما و دانشمندان بزرگ داشته باشید. این‌ویژگی شهر ‌شما است‌ که یک تاریخ ‌چند هزار ساله را ‌پشت سر خود دارد.

وی افزود: نقش برجسته هایی که از دوران ساسانی است این افتخاری که رهبر معظم فرمود این صحنه افتخار ایران است که شما دارید و باید اینها را برای خود و کشورمان نگه داریم تا نسل بعدی ما هویت اسلامی و ایرانی‌خود را محکم نگه دارد.این ‌همه شهدای عزیزی که داریم به خاطر اینکه این هویت را داشتند مقابل دشمن ایستادند و اگر هویت نداشته باشیم نوکر بیگانه می شویم.استقلال ما بر پایه هویت اسلامی و ایرانی شکل می گیرد.به این موارد باید ارج بنهیم که شما الحمدالله ارج نهادید و بعد از این هم بیشتر اهمیت دهیم.


ایت الله پیرامون ارزش قرآن کریم‌ گفت:"يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ"، ماه رمضان‌ماه قرآن است.ویژگی اول عالم این است که قرآن ‌می خواند.تفسیر سوره فرقان مرحوم آیت الله ایمانی زبانزد است و ایشان از نویسندگان تفسیر نمونه است.اهل قرآن و اهل تفسیر قرآن بودند و فضای شهر شما با بیانات این بزرگواران عطر و بوی معنویت پیدا کرد.

وی با اشاره به دومین ویژگی اصحاب حق اظهار داشت:" وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ "، دوم کسانی بودند که نماز برپا داشتند.اقامه نماز جمعه که این عزیزان در طول مدت ۴۳ سال در شهر کازرون به عهده گرفتند.همه علما بسیار بزرگ هستند اما کسی که نماز جمعه را اقامه می کند مسئولیت سنگین تری به دوش می گیرد و این مسئولیت را آیت الله ایمانی آنقدر پاکیزه بر دوش کشید که رهبر معظم به او ماموریت داد تا در جای دیگری بیشتر خدمت کند و مرحوم شهید خرسند چنان پاکیزه این بار را برداشت که خدا می داند نورانیت این‌ شخصیت در عالم برزخ چقدر خواهد بود و ایثارگرانه هر زمان وظیفه اش بود پای کار امامت جمعه آمد.‌

انتهای پیام/م
نظرات بینندگان