کد خبر: ۱۵۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از تجمع اهالی کوهمره سرخی شیراز:

گنبد نمکی که روزگار شیرین اهالی کوهمره سرخی را شور کرده است/مطالبه ۱۰ سال معطل مانده مردم بگدانه و مسقان

اهالی روستای بگدانه و مسقان کوهمره سرخی که طی ده سال به دلیل وجود گنبد نمکی در مسیر رودخانه بگدانه و شوری آب آن باغات و کشاورزی شان نابود شده، می گویند: اگر چه در ادوار گذشته بارها و بارها از مسئولین وقت خواستار بهبود شرایط شدیم اما انگار هیچ گاه اراده ای برای حل مشکل وجود نداشته است و این مطالبه ده ساله همچنان معطل یک توجه شرکت آب منطقه ای می باشد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، روز گذشته شاهد تجمع مردمی عده ای از اهالی منطقه کوهمره سرخی جلو درب استانداری فارس بودیم، تجمعی که این بار نه خواهان افزایش حقوق بودند و نه از وضعیت شغل و معیشت گلایه ای داشتند بلکه این افراد خواهان معمولی ترین و شاید ساده و در عین حال اصلی ترین حق خود بودند که بهبود وضعیت آب منطقه است.

برای اطلاع بیشتر از موضوع و دلیل اصلی تجمع با نماینده تجمع کنندگان که صحبت کردیم، گفت: ما اهالی روستای بگدانه و مسقان کوهمره سرخی هستیم که طی ده سال به دلیل وجود گنبد نمکی در مسیر رودخانه این منطقه و شوری آب آن باغات و کشاورزی مان را نابود کرده، اگر چه در ادوار گذشته بارها و بارها از مسئولین وقت خواستار بهبود شرایط شدیم اما انگار هیچ گاه اراده ای برای حل مشکل وجود نداشته است و این مطالبه ده ساله همچنان معطل یک توجه شرکت آب منطقه ای می باشد.

محمدی یکی از اهالی گفت:پروژه گنبد نمکی طی چند سال اخیر علی رغم بودجه هزینه شده، به دلیل اجرای بدون کارشناسی توسط مدیریت قبلی آب منطقه ای فارس هیچ عایدی برای مردم نداشته و فقط هزینه گزاف بیت المال پامال شده است ما در این مقطع خواستار اقدام عاجل مسولین برای به سرانجام رسیدن این پروژه هستیم.

آقای اسدی یکی دیگر از افراد حاضر در تجمع عنوان کرد: شور شدن این رودخانه علاوه بر تعطیل نمودن کامل مزارع برنج، موجب نابودی باغات انار روستاهای بگدانه، مسقان، فتح‌آباد وجمالی شده و ضررهای بسیاری را به مردم منطقه وارد کرده است.

اهالی روستا که با پلاکاردها و بنرهایی در دست از مسئولین امر بویژه آب منطقه ای استان خواستار پیگیری مشکل و مرتفع نمودن آن بودند نامه ای به استاندار فارس نوشته و پس از امضا تجمع کنندگان خواهان رسیدگی هر چه سریع تر شدند.

متن نامه مردم روستاهای کوهمره به استاندار فارس :

استاندار محترم استان فارس جناب آقای ایمانیه با سلام و ادای احترام ؛

متاسفانه از ۸ سال پیش تاکنون به لحاظ جهش گنبد نمکی مشرف بر رودخانه کوهمره سرخی، آب رودخانه روستاهای پایین دست منطقه شور و به لحاظ غلظت شدید نمک غیر قابل مصرف برای شرب مردم وغیر قابل استفاده  برای کشاورزی و باغداری و دامداری‌ شده است.

شور شدن این رودخانه علاوه بر تعطیل نمودن کامل مزارع برنج، موجب نابودی باغات انار روستاهای بگدانه، مسقان، فتح‌آباد و جمالی با مساحتی بالغ بر هفتصد هکتار شده که رزق و روزی بالغ بر ۵ هزار نفر جمعیت را تامین می کند.

از شش سال پیش با تشکیل کارگروه محلی و مطالبات جدی مردمی، سازمان آب منطقه  فارس موظف گردید طی  پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت، شوری آب رودخانه را مهار نماید لیکن با وجود گذشت چند سال از شروع این پروژه و هزینه ای بالغ بر هشتاد و پنج میلیارد ریال و دادن وعده های فراوان مسئولین و بازدید مقاماتی توسط دادستان شیراز، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، مدیر کل بازرسی استان، فرماندار شیراز و نمایندگان مجلس و تشکیل جلسات متعدد تاکنون هیچ نتیجه ای عاید ما مردمان بیچاره این چند روستا نگردیده است.

مردمی که روزگاری با فروختن برنج و انار شکوهمندانه  زندگی می‌کردند هم اکنون در اوج فلاکت و بدبختی یا به حاشیه شهر پناه برده اند و به انجام شغل های کاذب روی آورده اند  یا اینکه بیچاره و گرسنه و زمین‌گیر شده و در آرزوی مرگ خود هستند.

جناب آقای ایمانیه ؛

چگونه این پروژه با وجود گذشت شش سال و این همه هزینه تاکنون هیچ ثمره و نتیجه‌ای برای مردمان این منطقه نداشته است؟

چرا سازمان آب منطقه ای عامدانه یا در اوج بی تفاوتی و سهل انگاری این پروژه را که هستی و بقا مردم به آن وابسته شده به اتمام نمی رساند؟

واقعا غیرت اسلامی و انقلابی  مسئولین کجا رفته که ناله های ما را نمی شنوند؟

استاندار محبوب و مردمی

شما را به خون‌های ریخته شده شصت و سه شهید سرافراز منطقه کوهمره سرخی قسم می دهیم  به داد ما مظلومان برسید و با اقدامی انقلابی کاری کنید که با اتمام این پروژه و شیرین شدن آب رودخانه از نابودی این چهار روستا جلوگیری شود و اندکی از  نانهای رفته بر سر سفره های محرومان برگردد همانطور که امام  راحل عظیم الشان فرمودند:«به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می کنم که خیر دنیا و آخرت شما رسیدگی به حال محرومان جامعه است».


مردمان روستاهای بگدانه، مسقان، فتح آباد و جمالی

گنبد نمکی که روزگار شیرین اهالی کوهمره سرخی را شور کرده است/مطالبه 10 سال معطل مانده مردم بگدانه و مسقان

عاقبت صبر هم حدی دارد:

بله بعد از ده سال نهایت صبر مردم کوهمره به سر آمد و در اعتراض به اهمال و سهل انگاری شدید مسئولین سازمان  آب منطقه ای فارس که از  شش سال پیش تاکنون نتوانسته اند پروژه جدا سازی آب شور از رودخانه را اجرایی کنند در جلو استانداری تجمع کردند و خواستار رفع این  مشکل خانمان سوز شدند.

از ده سال پیش تاکنون به لحاظ کم شدن آب رودخانه و جهش گنبد نمکی آب رودخانه، به شدت شور شده و زندگی مردمان چندین روستا به ورطه نابودی کشیده شده و هفتصد هکتار از باغات انار نابود و تمامی مزارع برنج تعطیل شده با وجود شروع پروژه جهت جداسازی آب شور از رودخانه از سال ۹۵ تا کنون این پروژه به بهره برداری نرسیده و این موضوع خشم شدید مردم را موجب شده است .

مردم معترض شعارهایی در بی کفایتی مسئولین مربوطه و مطالبه حقوق حقه خود و حتی دادخواهی نزد مقام معظم رهبری سر دادند در نهایت با مذاکرات انجام شده بین نمایندگان معترضین و ‌نماینده  استانداری مقرر شد تا یک هفته آتی اقداماتی توسط سازمان آب منطقه ای استان انجام و نتیجه به معترضین اعلام شود، آنان نیز عنوان کردند در صورت خلف وعده مسئولین علاوه بر تجمع مجدد، دادخواهی خود را نزد مقام معظم رهبری خواهند برد و از ایشان یاری خواهند گرفت.

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان