کد خبر: ۱۵۳۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با شیرازه:

اجازه نخواهیم داد قیمت نان افزایش پیدا کند/ پس از حذف ارز ترجیحی مابه التفاوت آن به حساب مردم واریز می شود

عسکری با تاکید بر اینکه بهترین راهکار این است که پس از حذف ارز دولتی مابه‌التفاوت آن به حساب مردم واریز شود، اظهار کرد: اکنون دولت در حال انجام این کار است و مجلس هم تاکید بر این دارد که این اتفاق بیافتد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با خبرنگار این رسانه پیرامون گرانی برخی کالاهه از جمله آرد، ماکارونی و نان های حجیم،همچنین حذف ارز ترجیحی و تاثیرآن در زندگی  ومعیشت مردم، عنوان کرد: در خصوص افزایش قیمت آرد و در پی آن گرانی ماکارونی، نان های غیر سنتی و حتی روغن، چند اتفاق افتاد که مهم ترین آن بروز جنگ روسیه و اوکراین بود، چرا که  ۳۰ درصد غله مورد نیاز دنیا و همچنین ۷۰ درصد روغن را این دو کشورتامین می‌کردند.

وی با بیان اینکه قطعا ما باید با این اتفاقی که در دنیا افتاده در خصوص مسائل داخل کشورهم مراقبت و هم مواظبت کنیم، افزود: سالانه حدود 9 میلیون تن گندم برای تامین آرد جهت پخت نان و قریب به 2 میلیون تن هم برای تهیه ماکارونی،کیک، کلوچه و... در کشور نیاز داریم که در سالهایی که تر سالی بود با مدیریت مناسب کار ادامه پیدا می کرد، اما در سالهای خشکسالی با مشکل مواجه شدیم که نیازمند تدبیری جدید بود.

عسکری با اشاره به اینکه امسال در بحث قیمت گذاری گندم به دولت فشار آورده و تاکید کردیم که قیمت گندم به 11 هزار و 500 تومان رسید، اظهار کرد: یعنی به قیمت جهانی و منطقه ایی نزدیک شد که هم برای تولید کننده ما مقرون به صرفه بوده و کشاورز نیز راضی باشد.
 
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس از اجرای برنامه زمان بندی جهت خرید تضمینی محصولات خبر داد و گفت: به این ترتیب هم تولید کنندگان می توانند تولیدات خوبی داشته باشند، هم صادرات بهتری انجام میشود و هم از مصرف بی رویه  نان جلوگیری میگردد.

بخشی از گرانی به مسائل  منطقه ایی و بین المللی برمی گردد

وی بر این باور است که اگر چه در مباحث اقتصادی فضای تحریمی اثرگزار بوده و بخشی از گرانی به مسائل  منطقه ایی و بین المللی برمی گردد که باید دقت کرده و تدبیری باندیشیم،اما بنده بر این باور هستم که اگر مسائل را خوب مدیریت کنیم از سال آینده طبق برنامه ای که کمیسیون کشاورزی برای دولت طراحی کرده، تمام نیازمان در کشور تامین خواهد شد به گونه ای که هم تولیدکننده وهم مصرف کننده با خیال راحت نان را استفاده کنند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه این اطمینان را به مردم میدهیم که اجازه نخواهیم داد قیمت نان افزایش پیدا کند، افزود: موضوع دیگر بحث ارز ترجیحی و اما و اگر های مربوط به آن است که مجلس اختیار را به دولت  داده تا خود تصمیم گیری کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به این سوال شیرازه، که آیا شما با حذف ارز 4200 تومانی موافق هستید؟ عنوان کرد:ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی ذاتا فسادزا است و ما برای اینکه  جلوی  فساد را بگیریم و مدیریت کنیم چاره ایی نداریم جز اینکه ارز ترجیحی را حذف کنیم، پس حتما باید در این راستا دقت و تدبیری اندیشیده شود که  این فساد زایی بیش از این منجر به منفعت یک عده خاص و ضرر و زیان عده ای دیگر نگردد.

عسکری در ادامه به عملکرد شتاب زده دولت در خصوص ارز 4200تومانی اشاره کرد و گفت: در بحث نحوه اجرای این طرح، علی رغم جلساتی که با رئیس جمهور،معاونین وی، وزیر جهاد کشاورزی و دستگاه های متوالی برگزار کرده و اعلام نمودیم که تجربه خوبی از نرخ هدفمندی یارانه ها در گذشته داریم، به گونه ای که در دهه 80وقتی این طرح عملیاتی شد مردم راضی بودند اما به نظرم اکنون دولت کمی شتابزده عمل کرد.

عضو مجمع نمایندگان فارس ادامه داد: ما باید حساب خانوار ها را مشخص کرده، دو یا سه مرحله یارانه به آنها پرداخت می کریدم، همچنین در نحوه توزیع اقلام و کالاهای اساسی نیز بایستی قبل از اینکه ارز ۴۲۰۰ را برداریم این اقدامات انجام میشد تا این التهابات فروکش و مشکل برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه بهترین راهکار این است که پس از حذف ارز دولتی مابه التفاوت آن به حساب مردم واریز شود، اظهار کرد: اکنون دولت در حال انجام این کار است و مجلس هم تاکید بر این دارد که این اتفاق بیافتد.

نماینده مردم شهرستانهای داراب و زبرین دشت در مجلس اضافه کرد:در بحث روغن نیز هر چند بخشی از آن به مسائل بین المللی و منطقه بر میگردد، اما ما برنامه ریزی کردیم که محصولات دانه های روغنی،مثل کلزا، آفتابگردان، نبه، سویا و گلرنگ در کشور کاشت و بر اساس  نرخ تضمینی مثل گندم دولت مکلف شود به خرید این محصولات تا بتوانیم خود روغن داخلی را تولید کنیم.

سوال متوالی که برای اکثر مردم جای ابهام دارد این است که  آیا کالابرگها فقط برای نان هستند؟ که در این خصوص عسکری عنوان کرد: در جهت ارائه کالابرگ ها فعلا مجلس معتقد است که باید کار کارشناسی صورت بگیرد و دولت شتاب زده عمل نکند تا مشخص گردد که کالا برگ هایی که دولت می‌خواهد تامین کند به چه صورت است؟ چطور توزیع می‌شود؟ و برای چه اقلامی خواهد بود.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان