کد خبر: ۱۵۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اما و اگرهای تعیین تکلیف اتباع بیگانه در فارس از زبان معاون سیاسی، امنیتی استاندار:

تبعه غیرمجاز تا خردادماه برای تعیین تکلیف مهلت دارند/ استفاده کارفرمایان از اتباع بیگانه غیرمجاز تخلف است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس از آغاز طرح شناسایی اتباع بیگانه از فرودین ماه خبر داد و گفت: اتباع غیرمجاز تا خردادماه برای تعیین تکلیف مهلت دارند و پس از آن هیچ کسی ثبت سامانه نمی‌شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، فراهم بودن شرایط مناسب و مساعد برای کار و زندگی در استان فارس موجب شده تا در سالهای گذشته خیل عظیمی از اتباع بیگانه به ویژه افغان ها در این استان سکونت کنند که این موضوع پیامدها و مسایل خاص خود را به همراه داشته است.         
                                       
اتباع افغانستان در استان فارس در اکثر شهرستان های  این استان به ویژه شیراز، کازرون، لارستان، مرودشت،فساو آباده سکونت دارند و عمدتا در کارهای ساختمانی،کشاورزی کارگری در کوره های  آجر پزی،قراضه فروشی، کفاشی و مشاغل دیگر اشتغال دارند و سکونت آنها در شهرها به ویژه شیراز به یک محله خاص محدود نیست واگرچه تعداد بیشتری از آنان دربرخی ازمحلات شیرازاز جمله محلات ده پیاله و شیخ علی چوپان و محلات بافت قدیم سکونت دارند اما درسایرمحلات حتی محلات موسوم به شمال شهر نیز اتباع افغانستان سکونت دارند.  
                                
برخی ازمناطق حاشیه ای  و روستاهای استان فارس شیراز فراوانی بیشتری از نظر سکونت افغان ها  دارد و زنان ، مردان و کودکان افغان در این محلات به وفور دیده  می شوند.،پوشیدن لباس افغان ها در سالهای گذشته توسط این افراد از جمله مشخصه هایی بود که  می شد به وسیله آن یک افغان را تشخیص داد اما در یکی دو سال گذشته اغلب آنها لباس معمول ایرانی می پوشند و از این رو تشخیص بین یک افغان از ایرانی به آسانی میسر نیست.       
                       
 هر چند برخی از این افراد به دلیل ازدواج با دختران ایرانی و وصلت با یکدیگر به نوعی برای همیشه ماندگار شده اند و همین موضوع باعث گسترش روز افزون آنان شده است، اما قطعا حضور عده ای از افغان ها دردسرهای بسیاری از جمله افزایش بزه کاری، درگیری های فیزیکی و حتی آسیب های اجتماعی جبران ناپذیری را به جامعه و شهروندان ایرانی وارد کرده است.

در همین راستا تعداد بسیاری از کارگران و استاد کاران ساختمانی که با وجود بیش از حد این افاغنه در شهر و روستاهایشان با مشکل بیکاری مواجه شدند در پیامی به پایگاه تحلیلی خبری شیرازه خواستار پیگیری این ماجرا را از استاندار فارس شده اند.

نماینده استادکاران ساختمانی یکی از شهرستانها  میگوید وقتی اعتراضی در خصوص به کارگیری افاغنه به کارفرما میکنیم، قدرت بدنی ، مطالبه دستمزد کمتر و فراوانی کارگر افغان  را دلایل اصلی خود برای به کار گرفتن این قشر میکنند و همین موضوع باعث بیکاری عده بیشماری از کارگران ایرانی و بروز مشکلات خانوداگی شده است.

 اگر چه طرح خروج داوطلبانه افغان ها  در استان فارس با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان به اجرا در آمد و به رغم آنکه هر سال چند ده هزار نفر از اتباع افغانستان،شیراز، استان فارس و ایران راترک  می کنند اما باز از راهی دیگر به کشور بازمی گردند و وارد شهر و روستاها و به ویژه کلان شهری مثل شیراز می شوند. افغان ها  با استفاده از این طرح در حقیقت از مزایای اجرای آن استفاده کرده اند  و با مشارکت در اجرای آن توانسته اند از مواهب و تسهیلات طرح استفاده کنندامادرعین حال تغییر محسوسی در تعداد افغان های  ساکن در شیراز و استان فارس به وجود نیاورده است.     
                  
در هر حال بنا به شواهد، کنترل نشدن دقیق مرزها برای ورود و خروج اتباع افغانستان و نبود قانون جامع برای برخورد با افغان های غیر مجاز در استان فارس شرایطی رافراهم کرد که طرح خروج اتباع افغانستان از فارس هیچگاه جدی قلمداد نشود و این طرح در افکار عمومی نیز همیشه به عنوان مسکنی برای کنترل اسکان افغان ها  قلمداد گردد.      
                               
اما ظاهرا انگار در دولت جدید قرار است اتفاقاتی حادث شود که این وعده ی چندین ساله را محقق کند و با اجرای طرح خروج اتباع غیر مجاز از استان فارس گامی در راستای امنیت و آسایش شهروندان برداشته شود.

در این خصوص اسماعیل محبی پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه از آغاز طرح شناسایی اتباع بیگانه از فرودین ماه خبر داد و گفت:  اتباع غیرمجاز تا خردادماه برای تعیین تکلیف مهلت دارند و پس از آن هیچ کسی ثبت سامانه نمی‌شود.

اتباع بیگانه مهمان کشور ما هستند اما بنا نیست صاحب خانه شوند

وی با بیان اینکه بیشتر مردم از ما می پرسند که تکلیف اتباع بیگانه و حضور بیش از حد آنها در شهر ها و روستاها به چه صورت است و و تصمیم دولت در این خصص چیست؟ اظهار کرد: اتباع بیگانه میهمان کشور ما هستند اما بنا نیست که صاحب خانه شوند و تمام عرصه‌ها را اشغال کنند و در این زمینه، مسئولان شهرستان ها باید کار را مدیریت نمایند.

محبی پور با تاکید بر اینکه از ابتدای خردادماه مبحث ساماندهی اتباع بیگانه ساکن در این استان شروع خواهد شد، افزود: چند راه بعد از مرحله شناسایی پیش روی ما قرار می‌گیرد، اول اینکه  ممکن است  در بعضی مناطق اعلام کنیم حضور اتباع ممنوع  است و قطعا اتباع باید خارح شوند، دوم؛ در بعضی از نقاط که حضور اتباع مجاز بلامانع است، باید خدمت اجتماعی را افزایش دهیم مثلا اگر پذیرفتیم اتباع شناسنامه دار مجاز بشوند در یک روستا یا شهر حضور داشته باشند، قاعدتا به نسبت آن بایستی خدمات شهری و خدماتی مثل آرد، نان و... را افزایش دهیم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با باین اینکه این طرح شناسایی تکلیف مارا روشن تر می‌کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین و مقررات و کنوانسیون های بین المللی، به اتباع خارجی دارای مجوز اقامت، خدمات عمومی ارائه می دهد، اما اتباع خارجی نیز که به شکل غیرمجاز به کشور وارد می‌شوند باید کشور را ترک کنند.

محبی‌پور اضافه کرد: این ساماندهی شامل تعیین تکلیف اتباع غیرمجاز و دسته بندی شهرستان ها برای مجاز و غیرمجاز بودن در پذیرش و حضور اتباع بیگانه است، همانگونه که هم اینک در ۹ شهرستان استان فارس، حضور، اسکان و اشتغال اتباع بیگانه، ممنوع است و پیشنهاد مدیریت استان افزایش تعداد این شهرستان‌ها می باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه ساز و کار به کار گیری اتباع بیگانه به چه صورت خواهد بود؟عنوان کرد:اگر چه اتباع بیگانه دارای مجوز منعی  برای به کار گیری شان وجود ندارد، اما استفاده کارفرمایان از اتباع بیگانه غیرمجاز یا اجاره ملک به این اتباع  تخلف است و با متخلفان برخورد می شود.

اتباع غیرمجاز تا خردادماه برای تعیین تکلیف مهلت دارند/ استفاده کارفرمایان از اتباع بیگانه غیرمجاز تخلف است
معاون استاندار فارس با بیان اینکه راهکارعدم به کار گیری افاغنه توسط کارفرما، تقویت صنف استادکاران و حرکت در چارچوب قانون توسط خودشان است، تصریح کرد:از شهروندان استان فارس درخواست داریم که هرگونه اطلاعات و اخبار در خصوص قاچاق، اقامت و اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز را اطلاع دهند.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان