کد خبر: ۱۵۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

برگزاری همایش آستان جانان در استهبان/تجلیل از اساتید خوشنویسی

همایش "آستان جانان" به میزبانی شهر استهبان در استان فارس و با حضور هنرمندان، صاحبنظران و مسئولان، برگزار و طی آن از سه استاد خوشنویسی ملی، قدردانی و تجلیل شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، حجت‌الاسلام مصطفی خاوری امام جمعه استهبان در همایش "آستان جانان" با بیان اینکه بدون تردید هنر مطابق با مقتضای فطرت انسانی است، گفت: یقینأ دینی که مطابق با فطرت است نه تنها سرناسازگاری با هنر ندارد بلکه مشوق و مروج آن نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از ابعاد کتاب آسمانی ما اعجاز هنری آنست، گفت: در قرآن کریم همه آرایه ها و زیبایی هایی که گویندگان در زبان خویش می آرایند در بالاترین حد و حد  اعجاز به کار گرفته شده است.

 این استاد حوزه علمیه ادامه داد: دعاها و صحیفه سجادیه با بهترین محتوا و تا نزدیکی ستیغ قله اعجاز بالا رفته، بنابراین اگر در برهه ای با هنرهایی نظیر مجسمه   سازی مخالفت شده به دلیل کاربردیست که از آن، برای ترویج بت پرستی استفاده شده بود در واقع دین با به ابتذال و به انحراف کشیدن هنر مخالفت کرده و یا شعر زمانی که در خدمت فحشاء و ابتذال کشیده شد پیامبر اسلام مخالفت با آن کرد اما پس از اسلام پیامبر از شاعرانی نظیر "حسان" تجلیل کرد.

امام جمعه استهبان با اشاره به اینکه اسلام با شراب، شکم و شهوت مخالف است، خاطر نشان کرد: در طول کارزارهای صدر اسلام از اشعار و رجزهای حماسی استفاده  های فراوان شد که نمونه آن در رویداد   عاشورا بود و آن حماسه تاریخی را ثبت کرد.

خاوری افزود: یکی از اساسی ترین هنرها هنر خوشنویسی در تاریخ اسلام و از جزیره العرب بوده که اهل بیت عصمت و طهارت به زیبانویسی قرآن کریم مبادرت کردند و نمونه آن تلاش مولای متقیان در کتابت قرآن بوده است.

خطیب جمعه استهبان برگزاری این همایش برای ترویج هنر خوشنویسی و پاسداشت از هنرمندان برجسته این عرصه را مؤثر توصیف و اضافه کرد: به خود می بالم که در سرزمینی متولد و رشد کرده ام که بزرگی چون سیدجعفر کشفی از استهبان تا سوئد مروج اسلام بوده است و همچنین همشهری بزرگی چون فرهیخته ارجمند جناب استاد محمد مهاجر و همچنین استاد احمدعلی باروتی در زوایای مختلف منشأ برکات برای جامعه در سایر حوزه های اجتماعی و فرهنگی بوده اند.

تعریف هنرمند کاری سترگ است

یوسف کارگر فرماندار شهرستان استهبان نیز با بیان اینکه سخن گفتن در باب هنر که به    قول شیخ شیراز " چشمه زاینده است و دولت پاینده" کاری آسان نیست و بر این اساس تعریف هنرمند هم کاری سترگ است که در این مقال اندک نمی گنجد، اضافه کرد: امروز طی همایشی در تکریم و تعظیم سه هنرمند شاخص خوشنویسی که برخاسته از مکتب اصیل این دیار کهن هستند همه گرد هم آمده ایم که هنر و از آن فراتر هنر خوشنویسی را که از دریچه  های نگاه اصحاب معرفت به جهان است، پاس بداریم.

وی افزود: هنر خوشنویسی هنری والاست که هر انسان صاحبدل را به وجد و شعف می آورَد، هنری که عشق را برای عاشقان و معرفت را برای عارفان آشکار می سازَد.

کارگر ادامه داد: بسیار خرسندم که در جشن پاسداشتِ سه هنرمند برجسته در این عرصه از کهن دیار استهبان، شهرستان قرآنی و دیار عارفان و عاشقان حضور دارم و بر آستان جانان هنرمندان این دیار تعظیم می کنم.

فرماندار استهبان افزود: هنرمندانی که کارنامه درخشان انقلابی، اجتماعی، هنری، فرهنگی و مذهبی بر تارک خویش دارند و از مفاخر جامعه هنری استهبان و استان فارس و ایران اسلامی هستند، هنرمندی شهیر نظیر آیت الله سیدجعفر"حجت" کشفی که خط خوشش در لوح    دل عاشقان هنر خوشنویسی و بر آستان مقدس ائمه    اطهار حک شده است.

وی افزود: استادی چون محمد مهاجر که شش دهه در کتابت قرآن کریم، اشعار آسمانی شاعران پارسی  گوی همت گماشته و صد البته رسالت هنری و اجتماعی خویش را در پرورش هنرمند بکار گرفته است و استاد عزیزی چون دکتر احمد علی باروتی که  بنیانگذار انجمن خوشنویسان استهبان و نخست استاد برپاکننده کلاس های خوشنویسی در استهبان است کلاس هایی که از دل آنها خوشنویسان برجسته ای بیرون آمدند و موجب مباهات عرصه فرهنگ و هنر شدند.

جامعه امروز به درنگ و شنیدن و بازخوانی گذشته تاریخی نیاز دارد


حمیدرضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه جامعه امروز به درنگ و شنیدن و بازخوانی گذشته تاریخی نیاز دارد، اضافه کرد: این محافل قدردانی و پاسداشت، بستر مناسبی برای رسیدن به اهداف متعالی در این حوزه است.

وی افزود: به اعضای ستاد برگزاری این همایش تبریک می گویم و این نوید را می دهم که این سرآغاز راه است و نسلی که قدردان گذشته فرهنگی خویش باشد بدون تردید آینده ای درخشان را رقم خواهد زد.

فرهاد طهماسبی نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین تجلیل با اشاره به جایگاه اساتید هنر خوشنویسی، گفت: شایسته است از شهدای هنرمند این دیار و شهرستان استهبان یاد کنیم و یادشان را گرامی داریم.

 وی از برگزارکنندگان این همایش و اعضای ستاد برپایی آن قدردانی و اضافه کرد: هنر و تعهد این هنرمندان در جامعه ما تحسین برانگیز است و باید از هنر این عزیزان در راستای ترویج ارزش ها و کمال استفاده شود.

احمد عبدالرضایی خوشنویس و مدرس خط ثلث و نسخ نیز در این مراسم با بیان اینکه حضور بزرگان در عرصه فلسفه و فرهنگ و هنر فارس از ابن مقله بیضاوی تا ارسنجانی ها عشق این دیار را دل من زنده نگه داشته است، ادامه داد: این علاقه به زمان حال متصل می شود و اساتید گرانقدری که در این نشست حضور دارند به ویژه استاد کشفی که ارادت بنده به ایشان با پیشینه است.

حمیدرضا قلیچ خانی از اساتید خوشنویسی ایران نیز با بیان اینکه این سه هنرمند برجسته از جریان   سازان عرصه هنر خوشنویسی هستند، اضافه کرد: شهر شیراز و استان فارس و منطقه استهبان و نی ریز و فسا در عرصه خوشنویسی کمتر از شهرهایی نظیر قزوین، مشهد و تبریز که امروزه به عنوان قطب خوشنویسی شناخته شده اند، نیستند.

این نویسنده و پژوهشگر عرصه هنر خوشنویسی ادامه داد: در تمام تذکره ها بعد از اینکه حضرت علی (ع)  را به عنوان کاتب قرآن معرفی کرده اند دیگری ابن مقله بیضاوی شیرازی است که در دوره حکومت عباسیان سه دوره به وزارت رسیده و در سال ٣٢٨ هجری کشته می شود.

وی تأکید کرد: این خوشنویس استان فارسی را می توان پدر خوشنویسی ایران قلمداد نمود تا میرزا احمد نی ریزی که بواسطه وی خط نسخ ایرانی به نسخ نی ریزی شهرت یافته و فراتر از مرزها در کشوری مثل شبه قاره هند خط نسخ ایرانی را نسخ نی ریز می نامند تا عهد قاجار و دوره معاصر نظیر زنده یاد حمید دیرین و اساتیدی که امروز در خدمت شان هستیم.

گفتنی است، در این مراسم، ضمن قدردانی از سه خوشنویس برجسته استهبان، فارس و کشور، از خانواده و مادر هنرمند شهید محمدجواد خیرات از هنرآموزان استاد احمدعلی باروتی نیز تجلیل شد.

استاد سید جعفر "حجت" کشفی متولد سال ١٣٢٥  استهبان دانش آموخته حوزوی و از شاگردان زنده یاد استاد حمید دیرین و آیت‌الله سید مرتضی نجومی است؛ کتابت قرآن به نسخ ایرانی، کتابت قرآن به خط محقق، کتابت قرآن به خط ثلث و کتابت قرآن به خط توأمان   نویسی در کارنامه هنری وی دیده می شود. او نمایندگی مردم استهبان و نی ریز و استهبان در دوره نخست مجلس شورای اسلامی را نیز به عهده داشته است. تأسیس موزه شهدا، معاونت فرهنگی بنیاد شهید کشور و نمایندگی فرهنگی ایران در کشور سوئد از دیگر فعالیت  های وی به شمار می رود.

استاد محمد مهاجر متولد ١٣٢٢ در استهبان مؤسس گالری مهاجر به سال ١٣٤٨ خورشیدی در شیراز و از شاگردان برجسته زنده یادان سید حسین میرخانی، سید حسن میرخانی بوده و در محضر استاتیدی نظیر زنده   یاد عبدالله فرادی و استاد کیخسرو خروش کسب فیص کرده است.

تدریس خوشنویسی در کلاس های انجمن خوشنویسان شیراز، مدرس و مدیر گروه رشته هنر دانشکده تربیت معلم شهید مطهری شیراز، تأسیس موزه شهدای فارس با همکاری استاد مهدی فقیه و استاد حسن گلبن حقیقی در کارنامه کاری این هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسی دیده می شود.

استاد احمد علی باروتی متولد ١٣٣٥ در استهبان دارای تحصیلات دانشگاهی و حوزوی در رشته های فلسفه و کلام و حکمت اسلامی است و ایجاد انجمن خوشنویسان در استهبان در سال  های آغازین دهه شصت، تأسیس انجمن قرآن و نهج   البلاغه در استهبان، تأسیس انجمن شعر و ادب در این شهرستان، حضور در نمایشگاههای ملّی و بین المللی، مدرس دانشگاههای استان فارس و... در کارنامه هنری، فرهنگی و آموزشی وی مشاهده می شود.

انتهای پیام/س
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان