کد خبر: ۱۵۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
عزم ناجزم مدیران آزمایش برای راه اندازی یک صنعت نام آشنا :

اراده ای برای راه اندازی کارخانه آزمایش وجود ندارد/همچنان در انتظار احیای قلب تپنده صنعت مرودشت

از بازدید سرزده رئیس جمهور برای راه اندازی کارخانه آزمایش و پیگیری مسئولان دولتی و وعده هایی که برای آغاز به کار آن داده شد تا جلسات نماینده مردم در مجلس با وزیر صمت؛ اقداماتی که هنوز به نتیجه نرسیده است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، کارخانه های قدیمی ایرانی که هر کدام روزگاری محصولاتشان در اکثر خانه ها یافت می شد، هر کدام پس از مدتها نیمه تعطیلی روزهای تمام شده ای را سپری می کنند. یکی از این کارخانه ها که نام و آوازه محصولاتش سالیان سال بر سر زبانها بود و در بیشتر خانه های ایرانیان و حتی کشورهای همسایه مورد استفاده قرار میگرفت،کارخانه آزمایش است، کارخانه ای که روزگاری با بیش از 3 هزار نیروی انسانی یکی از مهم ترین و بزرگ ترین واحد های تولیدی کشور به شمار میرفت، در سال 1388 به دلیل مشکلات مالی و عدم مدیریت مناسب تقریباً به حالت تعطیل در آمد و تا مدتها هیچ تلاشی برای احیای آن صورت نگرفت.

در سال 91 خبر تعطیلی شرکت آن در تهران تیر خلاص برای این کارخانه با سابقه بود، تولیدکنندگانی که با هزاران نیروی کار، اشتغال پایدار ایجاد کرده بودند به واسطه مدیریت دولتی نادرست در دهه های گذشته و یا واگذاری به بخش خصوصی نتوانستند به حیات خود ادامه دهند و مجبور به تعطیلی دائمی شدند.

و حالا پس از سالها تعطیلی، با دستور ویژه رئیس جمهور در دولت سیزدهم مقرر شده بسیاری از این واحدهای تولیدی دوباره به چرخه تولید بازگردند تا چرخ دنده های نیمه جان صنعت، جانی دوباره یابند.

در همین راستا رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به فارس مستقیم از فرودگاه به سمت شهرستان مرودشت رفت و در اولین گام و در بازدید سرزده از کارخانه تعطیل آزمایش مرودشت ، دستور رفع مشکلات فرا روی این کارخانه نام‌آشنا در صنعت لوازم خانگی و بازگشت آن به چرخه تولید را صادر کرد که در پی آن، اعلام شد ۲ خط تولید این کارخانه راه‌اندازی ‌شود.

 پس از این سفر بارها و بارها رسانه های مختلف پیگیر نتیجه سفر وی و بازگشایی کارخانه آزمایش شدند و هر بار مسئولان استانی خبر از راه اندازی مجدد این کارخانه و آغاز به کار دو خط تولید را دادند.

ظفر افشون معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، سال گذشته در گفتگو با رسانه ها با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری به این استان و بازدید از این کارخانه گفت: در این بازدید بر لزوم همکاری و حمایت دستگاه‌های اجرایی از راه‌اندازی مجدد این کارخانه تاکید شدو بر همین اساس قرار است جلساتی نیز با بانک طلبکار این کارخانه یعنی بانک ملت برگزار شود تا موانع پیش روی راه‌اندازی این مجموعه به سرعت رفع شود.

عبدالعظیم خادم حمزه، معاون سابق امور اقتصادی استاندار فارس نیز گفته بود: مالکان یک برنامه کوتاه مدت دادند و مقرر شد یک برنامه بلند مدت هم تدوین کنند و تحویل سازمان صنعت معدن و تجارت دهند.

وی با بیان این که مالکان کارخانه برای شروع کار در حال انجام اقدامات زیربنایی هستند ادامه داد: سالن کارخانه باید آماده تولید شود و شرکتهایی که ماشین آلات از آن خریداری می شود باید بیایند ماشین آلات را نصب کنند.

برای این منظور باید فنداسیون خط تولید دقیقا در سالن جانمایی و ایجاد شود، که اکنون با آوردن مصالح مشغول انجام این امور هستند.

خادم حمزه به شرایط کنونی کارخانه اشاره کرد و افزود: یک سری تعمیرات کارخانه نیاز دارد که باید انجام شود.

بحث برق، سیستم سرمایش و گرمایش و موارد از این قبیل که شروع شده و در حال انجام است و طبیعتا در ابتدا برای انجام این امور هماهنگی هایی با برخی دستگاهها و ادارات مثل شرکت برق، مخابرات نیاز است که این اقدامات هم در حال پایان است.

 معاون سابق استاندار فارس اعلام کرده بود که عملا از این هفته(اواسط دی ماه سال گذشته) به صورت جدی وارد امر اجرا می شوند که بتوانند فاز اول کارخانه که خط تولید آبگرمکن است را تا پایان تابستان، در هفته دولت سال آینده به بهره برداری برسانیم. اما این در حالی است که هنوز هیچ گونه اقدامی در این راستا انجام نشده و قول آغاز به کار آن در اول خرداد توسط استاندار نیز به دیگر وعده های مسئولان وقت اضافه شده است.

 محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، که ماموریت دارد بار دیگر کارخانه را به چرخه تولید بازگرداند، نیز ماه گذشته در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: اول خرداد خط نخست کارخانه با ظرفیت ۴۰ نفر اشتغال برای تولید آبگرمکن اجرایی خواهد شد ولی امروز با شروع خرداد ماه و به پایان رسیدن فرصت ذکر شده عملا اتفاق قابل قبولی در جهت بازگشایی این کارخانه نیافتاده است.

و اما از وعده های دولتی ها که بگذریم به سراغ نماینده مردم و کسی که وکیل تام الاختیار اقشار مختلف در مجلس برای دفاع از حقوق شهروندان است می رویم تا پاسخ وی را در خصوص کارخانه از رمق افتاده آزمایش بشنویم و ببینیم آیا اصلا امیدی برای احیای قلب تپنده صنعت مرودشت وجود دارد یا خیر؟

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم شهرستانهای مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد نیز چند روز پیش در گفتگو با خبرنگار شیرازه، با اشاره به پیگیری های انجام شده و جلسات متعدد با وزیر صمت و دیگر مسئولان، از راه اندازی دو خط تولید آبگرمکن و کولر با اشتغالزایی بالغ بر صد نفر در فاز اول آن هم در ابتدای خرداد ماه خبر داد و گفت: با توجه به سفر رئیس جمهور به فارس و شهرستان مرودشت و بازدید از کارخانه آزمایش، همچنین تاکید بر راه اندازی این کارخانه، احیای مجدد آن در دستور کار مجموعه استانداری، وزارت صمت و نماینده مجلس قرار گرفت.

وی اظهار کرد: طبق جلسه ای که در دو سه هفته گذشته با معاونین وزارت صمت، مدیر کل صمت استان، معاون اقتصادی استاندار، مدیران هلدینگ پیام و کارخانه آزمايش  و بانک ملت برگزار شد، مقرر گردید که به زودی در ابتدای خرداد ماه تا قبل از این که فصل بهار پایان پذیرد در گام نخست خط اول کارخانه آزمایش با دو خط تولید آبگرمکن و کولر با اشتغالزایی بالغ بر صد نفر افتتاح شود.

رشیدی با بیان اینکه به مرور زمان خطوط دیگر نیز نصب می‌شود و متناسب با کشش و نیاز بازار به کار خود ادامه خواهد داد، افزود: در کنار آن از ظرفیت دیگر شرکت های صنعتی و کارخانه هایی که اعلام آمادگی کردند که بتوانند زیر ساخت های آزمایش را استفاده کنند، بهره خواهیم برد تا بتوانیم در محدوده این کارخانه، هم با برند آزمایش و هم دیگر برند ها اشتغالزایی ایجاد کنیم.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حال سند کارخانه آزمایش در رهن بانک ملت است و با توجه  به بدهی هایی که این کارخانه دارد، چندین مرتبه بانک تقاضای مناقصه داشته اما مسئولین و بنده از این مناقصه جلوگیری کردیم.

وی با تاکید بر اینکه اگرعزم جدی  برای راه‌اندازی این کارخانه از سوی مدیران آن وجود نداشته باشد قطعا دست از حمایت بر خواهم داشت، عنوان کرد: این واحد تولیدی تعطیل شده پس از مناقصه در اختیار دیگر شرکت های سرمایه گذار قرار میگیرد.


کلام آخر:

واکاوی تحولات و اتفاق‌های پیش آمده برای این برند باسابقه نشان داد، سوء مدیریت پس از خصوصی‌سازی، تغییرات مدیریتی و جابه‌جایی بین بخش دولتی و خصوصی، بدهی‌های بانکی سنگین را به همراه داشت و از طرف دیگر، تجهیزاتی که با گذشت زمان به‌روز نشدند، موجب شد تولید در کارخانه آزمایش به صفر برسد و در نهایت به تعطیلی منجر گردد.

سرگذشت آزمایش نشان داد، یکی از مواردی که سبب می‌شود خصوصی‌ سازی‌ها با نتایج مورد نظر همراه نباشد، بی‌توجهی به پیش‌نیازهایی است که فراهم کردن آنها در موفقیت فرآیند خصوصی‌سازی اهمیت ویژه‌ای دارد.

انتهای پیام/س



نظرات بینندگان