کد خبر: ۱۵۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱

بحران آب و تنش های معیشتی کشاورزان

کشاورزان اصلی ترین خسارت دیدگان تداوم کاهش بارندگی و خشکسالی هستند که تنش های آبی به شکل مستقیم به تنش اقتصادی و معیشتی آنان می انجامد. به ویژه در استان پهناور فارس که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی قرار دارد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، چند سالی است در پی کاهش بارش ها و خشکسالی  های ایجاد شده و با نزدیک شدن به فصل تابستان و اوج گیری انواع کشت محصولات زراعی در استان فارس، همواره مهم ترین مبحثی که گریبانگیر کشاورزان و متولیان این بخش است موضوع کم آبی و تامین آب برای کشت می باشد. این مشکل در شهرستانهایی با اقتصاد کشاورزی بیش از دیگر مناطق احساس میشود.

یکی از مناطقی که هموارره دچار تنش آبی است شهرستانهای مرودشت، شیراز، خرامه، کربال و زرقان است که آب مورد نیاز خود را از سد درود زن تامین می کنند. سدی که سالیان قبل به منظور مدیریت و تامین آب بخشی از کلانشهر شیراز و شهرهای مجاور ساخته شده و به تدریج برای اختصاص آب به مصارف دیگر در قالب حقابه کشاورزی در نظر گرفته شد.

طی دهه‌های گذشته، اختصاص حقابه کشاورزی از محل این سد متناسب با وضعیت بارش‌ها در استان، توسط سیاستگذاران حوزه آب بررسی می‌شده و در برخی سال‌ها، این حقابه اختصاص می‌یافته و یا اینکه اولویت تامین آب شرب موردنیاز مردم سبب می‌شده تا آبی به مصارف کشاورزی اختصاص نیابد.

در آن سال ها هم که حقابه کشاورزی اختصاص می‌یافته، نیز بدون مشکل نبوده است و برخی کشاورزان مناطق پایین دست انتهای مسیر رودخانه کر از دسترسی نداشتن به سهم خود گلایه مند بوده‌اند.

آخرین بار، کارگروه کشاورزی استان در سال زراعی گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹)، مصوب کرد که رهاسازی آب از سد درود زن برای مشروب کردن اراضی کشاورزی شهرستان‌های مرودشت، زرقان و خرامه انجام شود.

اما این روزها مباحثی درباره حقابه کشاورزی از سد درودزن در استان فارس مطرح شده و اینکه آیا این سد، امسال آبی برای رها کردن دارد یا خیر؛ البته پاسخ مسئولان با استناد به وضعیت منابع این سد، منفی بوده است به گونه ای که استاندار فارس یکشنبه ۲۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در نشستی خبری گفت: کاهش بارش ها سبب شد که امسال امکان رهاسازی آب سد درودزن برای اراضی کشاورزی پایین دست در سه شهرستان مرودشت، زرقان و خرامه فراهم نشود.

محمد هادی ایمانیه تصریح کرد:  برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به کشاورزان این مناطق با موافقت بیمه و جهاد کشاورزی بنا شد کشاورزانی که در مقابل خشکسالی خود را بیمه نکرده بودند بیمه شوند تا بخشی از خسارت ناشی از خشکسالی از محل بیمه جبران شود.

استاندار فارس افزود: همچنین بنا شد که به اشتغال های خرد در این سه شهرستان به ویژه شهرستان خرامه توجه ویژه شود تا جبران بخشی از این خسارتها گردد.

در ادامه گفتگویی با جلال رشیدی کوچی نماینده مردم شهرستان مرودشت انجام داده ایم که بنا به موقعیت جغرافیایی و قطب کشاورزی بودن این شهرستان در استان، قطعا کشاورزان آن خسارت های بیشتری را متحمل خواهند شد.

وی با اشاره به پیش بینی های انجام شده در خصوص ضعف بارندگی در استان گفت: به دلیل اينکه پیش‌بینی شده که سال کم بارشی داریم و به دلیل تنش آبی مجبور به عدم رهاسازی  آب می شویم، در جلسات کار گروه آب اعلام شد کشاورزان زمین های خود را به صورت دیم به زیر کشت ببرند.

 رشیدی کوچی  افزود: متاسفانه پیش بینی ها درست از آب درآمد و امسال آب به اندازه ای نبود که زمین ها استفاده کنند.

 نماینده مردم شهرستانهای مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس، خاطرنشان کرد: سرمازدگی که اتفاق افتاد نیز مزید بر علت شد تا تصمیم  تصمیم‌گیران بر این شد که آب امسال رها سازی نشده و برای  سال بعد  ذخیره شود.

رشیدی با بیان اینکه بحث بیمه را به صورت ویژه پیگیری کرده بودیم، توضیح داد: بعد از این اتفاق با کمک استاندار نامه ای تنظیم شد که بنده و آقای نجابت آن را  تقدیم وزارت کشور کردیم و دستور گرفتیم  که ستاد بحران جلسه ای جهت خسارت کشاورزان تشکیل دهد و حتما بازدید داشته باشد.

وی با بیان اینکه بنده هم با تنظیم نامه ای به رئیس جمهور شرایط را اعلام کردم، گفت: بازدید ستاد بحران انجام شده و ما امیدواریم که بتوانیم  در جهت دریافت خسارت برای کشاورزان اقدام کنیم.

نماینده مردم مرودشت با تأکید بر اینکه می‌توانیم از زمین های کشاورزی بهترین بهره را ببریم، گفت: طرح مدیر مالی آماده شده،  امیدواریم با همت مدیران اجرایی این پروژه بزرگ و ماندگار را به سرانجام برسانیم تا سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین  سد دورود زن باقی بماند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: در حال حاضر مهم ترین مسئله آب است که تنها مخصوص حوزه انتخابیه ما نیست و همه کشور مشکل دارد.

رشیدی در خصوص وضعیت آب شرب روستایی نیز گفت: با صحبتی که با وزیر نیرو شده روستاهایی که مسئله  آب را دارند،  در اعتبارات به صورت ویژه دیده شده که در دو سال آینده این اتفاقات انجام شود.


انتهای پیام/س
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان