کد خبر: ۱۵۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
سخنگوی طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در فارس، در پاسخ به شیرازه:

شبکه توزیع باید بازنگری شود/ سودجویان و احتکار کنندگان نقره داغ میشوند

ربانی زاده گفت:ما در تامین کالا به ویژه با توجه به گزارش دستگاه‌های اجرایی درباره انبارها و شیوه توزیع درباره روغن هیچ مشکلی نداریم اما در مورد ایجاد مشکل در روستاها قطعا شبکه توزیع باید بازنگری شود که چرا وقتی مشکل تامین نداریم توزیع مشکل دارد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، محسن ربانی‌زاده سخنگوی طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در استان فارس  امروز دوم خردادماه در نشست مطبوعاتی مربوط به طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها با بیان اینکه همه رسانه ها باید همزمان با اجرای این طرح اثر بخش و تاثیر گذار ورود کرده و برای مردم شفاف سازی و اطلاع رسانی کنند، گفت: همه باید هم فکری داشته باشیم تا این طرح به خوبی اجرا شود تا این دغدغه‌ای که برای مردم ایجاد شده، برطرف گردد و به همین منظور این سلسله نشست ها برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح تحول اقتصادی همه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده و پر از خیر و برکت است، اظهار کرد: مردم و صنوف هم باید همکاری کنند تا خللی در بازار ایجاد نشود.

ربانی‌زاده در ادامه به نحوه ثبت نام ها و تعیین تکلیف جامانگان از این طرح اشاره کرد و افزود: با توجه به تمدید مهلت ثبت‌نام یارانه‌ها تا روز چهارشنبه، این امکان مهیا است که هموطنان در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت نام کنند و سامانه حمایت هم برای اعتراض نسبت به دهک‌‌ها برقرار است‌.

معاون امور اقتصادی استاندار فارس در ادامه به برخی پرسشها در خصوص یارانه ها و اعتراضات مردم در این خصوص، همچنین کمبود برخی کالاها از جمله روغن در فروشگاه ها و نحوه نظارت بر بازار که توسط خبرنگاران عنوان شد پاسخ داد.

وی  به ساز و کار دریافت یارانه  و کسانی که اکنون شامل دریافت آن نشده اند هم اشاره ای کرد و ادامه داد:برای افرادی که یارانه می‌گرفتند و الان مشمول نشدند، یارانه واریز شده اما مسدود است تا اعتراضشان بررسی و آزاد شود. همچنین کسانی که می‌خواهند یارانه خود را جدا کنند نیز باید به پلیس + 10 مراجعه کرده و اطلباعات خود را ثبت نمایند چون به صورت کلی در حذف یارانه درآمد خانوار ملاک است و این افراد باید اعلام کنند که از خانواده جدا شدند تا یارانه خانواده برقرار شود.

ربانی‌زاده درباره متولدین قبل از سال 95 و یارانه آنها عنوان کرد: این افراد هم باید اکنون شماره تلفن همراه دانش‌آموزی داشته باشند تا بتوانند ثبت‌نام کنند و به خانواده خودشان ملحق شوند همچنین نوزادان بعد از سال 95 در سامانه به خانواده اضافه شدند موارد استثنا مثل خانواده های دارای معلول هم ممکن است وجود داشته باشد، که در این راستا خانواده ها باید برای حل مشکل به اداره کار راجعه کنند.

سخنگوی طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در استان فارس تفکیک یارانه ها برای افراد بالای 35 سال نیز اشاره و عنوان کرد:برای سن زیر 35 امکان جداسازی یارانه نیست اما بالاتر از 35 سال می‌توانند با استشهاد محلی یارانه را تفکیک کنند.

معاون امور اقتصادی استاندار فارس  در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه در خصوص نحوه توزیع و کمبود برخی کالاها مثل روغن در بازار و گلایمندی تعدادی از روستاییان در دریافت روغن، با بیان اینکه در قرارگاه هدفمندی یارانه‌ها شعار مردمی‌سازی مطرح شده است، عنوان کرد: دنبال این هستیم که تولید، توزیع و نظارت به خوبی انجام شود و خروجی آن عدم دغدغه مردم و عدم ایجاد مشکل برای معیشت مردم باشد؛ در بحث تولید نیز برای وارد کنندگان نهاده، از وزارت خانه پیگیری شده و در استان نیز اتحادیه ها آمادگی دارند برای وارد کردن نهاده اقداماتی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: از همین جا این اطمینان را به مردم می دهیم که ما در تامین کالا مشکل نداریم به ویژه با توجه به گزارش دستگاه‌های اجرایی درباره انبارها و شیوه توزیع درباره روغن هیچ مشکلی نداریم اما در مورد ایجاد مشکل در روستاها قطعا شبکه توزیع باید بازنگری شود که چرا وقتی مشکل تامین نداریم توزیع مشکل دارد.

ربانی‌زاده با بیان اینکه یکی از دلایل این امر ممکن است عدم نقدینگی خرده‌فروشان باشد، تصریح کرد: این دسته از افراد با ارائه پرونده کسب امکان دریافت تسهیلات از بانک‌ها را دارند که اگر منعکس شود ما وظیفه تامین داریم اما تاکنون هیچ جا گزارش برای صف فروش روغن یا کالای دیگری مطرح نشده است.

معاون استاندار با بیان اینکه بهترین تعادل، وقتی است که خود بازار ایجاد کند نه اینکه دستوری باشد، گفت: گرانی از سقف 9 قلم نباید بالاتر بزند اما کالاهای گروه 2 که متاثر از گروه یک هستند، به نسبت گرانتر می‌شود که برای تعادل در بازار کسبه می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.

وی همچنین با بیان اینکه کالاهایی که با برچسب قیمت سابق و جدید به فروش می‌رود، صورت جلسه شده و باید ما به تفاوت به دولت برگردانده شود و بخشی نیز در قالب یارانه‌ها به مردم پرداخت میشود، تصریح کرد: با واسطه گران و کسانی که در شرایط فعلی سود شخصی و شرکتی را به منفعت مردم ترجیح می دهند به شدت برخورد خواهد شد.

سخنگوی طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها با تاکید بر حذف واسطه‌گران و دلالان در اجرای این طرح ، اعلام کرد: تعزیرات حکومتی جریمه 100 هزار تومانی را به 20 میلیون تومان افزایش داده چون سودجویان باید نقره داغ شوند.

ربانی‌زاده در پایان با بیان اینکه در مرحله تولید، توزیع و نظارت دولت اهتمام دارد تا مشکلی ایجاد نشود، تصریح کرد: در این میان مردم هم باید همکاری‌ کنند چون بهترین نظارت مردمی است و شماره 114 مربوط به گزارش‌های احتکار کالا است تا کسانی که مخل بازار هستند شناسایی شوند و اموال احتکار شده به سفره مردم برسد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان