کد خبر: ۱۵۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

سوم خرداد نماد ایستادگی یک ملت

چهل سالگی آزادسازی خرمشهر، نماد بلوغ و ایستادگی ملت ایران است که نقشه های بیش از 40 کشور جهان را در جلوگیری از بارور شدن جمهوری اسلامی، نقش بر آب کند
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه ،سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، نشانه ای از همبستگی و مقاومت مردم ایران است.

بازگشت خرمشهر به پیکره کشور اسلامی، اتفاقی بود که آن را ملتی یکپارچه و متحد، با تکیه بر قدرت الهی رقم زد و به نماد ایستادگی برابر مستکبران تبدیل شد.

عباس رفاهیت، از فرماندهان حاضر در عملیات پیروز بیت المقدس، در گفتگو با شیرازه در خصوص اتفاقات آن روز گفت: سال 61، من 23 سال داشتم و جمعی تیپ 35 امام سجاد شیراز و فرمانده گردان 907 بودم.

وی با اشاره به عملیات های انجام شده در آن مقطع افزود: زمانی که عملیات بیت المقدس شکل گرفت، ما از قبلش چند عملیات را شروع کرده بودیم و مناطقی که دشمن از ما گرفته بود را پس گرفتیم. عملیات ثامن الائمه که آبادان از محاصره درآمد، عملیات طریق القدس که بستان و حدود 50 روستای غرب سوسنگرد آزاد شد و بعد عملیات فتح المبین که منطقه خیلی وسیعی آزاد شد.

رفاهیت بیان کرد: 17 هزار اسیر از دشمن گرفته شد، و جاده اهواز به اندیمشک از زیر دید دشمن بیرون آمد. ما تقریبا در این قسمت ها به مرز رسیدیم و عملیات بیت المقدس چهارمین عملیات گسترده ای بود که برای باز پس گیری مناطق از دست رفته انجام می شد.

فرمانده حاضر در عملیات بیت المقدس خاطرنشان کرد: این عملیات دهم اردیبهشت 61 شروع شد و بعد از 23 روز در سوم خرداد منجر به آزادسازی خرمشهر گردید. این عملیات در چهار مرحله انجام شد چون هم منطقه خیلی وسیع بود، هم دشمن مقاومت خیلی زیادی می کرد.

رفاهیت در خصوص مقاومت رژیم بعث توضیح داد: خرمشهر یک منطقه استراتژیک و بزرگترین حربه در دست دشمن بود و از دست دادنش برای دشمن خیلی گران تمام می شد، به ویژه که 40 کشور آن را حمایت می کردند.

شرق و غرب تمام اندوخته شان را در حمایت از رژیم بعث گذاشته بودند که جمهوری اسلامی را از بین ببرند، اما حالا آخرین منطقه ای که در دست دشمن بود هم داشت آزاد می شد.

وی در توضیح نقش گردان 907 در عملیات بیت المقدس گفت: گردان 907 تیپ امام سجاد که فرماندهی آن برعهده بنده بود، 17 اردیبهشت در مرحله دوم عملیات بیت المقدس در منطقه فکه نیز عملیات کردیم، در سوم خرداد هم در غرب خرمشهر و منطقه پل نو، عملیات بر عهده ما بود که الحمدلله به نتیجه رسید.

رفاهیت اضافه کرد: عملیات مرحله آخر ما تقریبا اول خرداد شروع و با این نیت انجام شد که محاصره خرمشهر کامل شود، چون تا آن مرحله هنوز جاده ای که از بصره به خرمشهر می آمد، باز بود و دشمن نیروهای خود را حمایت می‌کرد و هدف ما قطع کردن جاده بود که انجام شد.

این فرمانده دفاع مقدس به آمار اندک شهدا اشاره کرد و گفت: نیروهای داخل خرمشهر بعد از 48 ساعت فوج فوج تسلیم شدند و 11 هزار اسیر گرفتیم و گردان بیش از 300 نفره ما در طی 23 روز عملیات، 5 شهید دادیم و آمار در سایر نیروهای عمل کننده هم به همین شکل بود.

وی در پایان اضافه کرد: ما در زمانی که هیچ امکانات و قدرت تجهیزاتی نداشتیم توانستیم بر همه قدرتها غلبه کنیم و مطمئن باشید خرمشهر نمادی شده که هیچ کشور زورگویی نمی تواند نگاه چپ به کشور ما کند.


انتهای پیام/ح
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان